Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:07

kynshiri schreef:
de hoeven van mijn NF. gisteren bekapt en vandaag een wandeling op tempo, met het grootste gedeelte asfalt...

Dat ziet er goed uit :)

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:21

Kynshiri, RV zie ik wel een straal die ik in de gaten zou houden. (of ben ik sinds de info van Jackie teveel gefocust op rotstraal risico) :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:56

ja daar zit een iets dieper spleetje tussen de hoefballen inderdaad, maar het is perfect schoon en ik af en toe doe ik preventief wat hoef&zool erop. Zit geen rotstraal in hoor

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:31

Vandaag is Willem de Leeuw bij Shy geweest en die vondt dat ze vooruit ging en dat de stand zeker aan het verbeteren is +:)+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:32

Shyla25 schreef:
Vandaag is Willem de Leeuw bij Shy geweest en die vondt dat ze vooruit ging en dat de stand zeker aan het verbeteren is +:)+

Dat is altijd goed nieuws!
Top!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:41

We gaan nu dus verder met deze manier van bekappen en over een maand of 3 a 4 moet de nieuwe stand te zien zijn :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:07

Goed nieuws Shyla25, foto's?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:36

FaberSmid schreef:
Goed nieuws Shyla25, foto's?

Ik had pas nieuwe foto's geplaats ;)
De hoef ziet er nu een beetje misvormt uit, net alsof ze bevangen is geweest.
De vlakke stand groeit er nu uit en de stijle stand is nu halverwege :j nog even geduld.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:07

Kynshiri: mooie hoefjes, alleen dacht ik begrepen te hebben dat je voordat je bekapt, eerst het hoekje goed vrijmaakt waar de hoefwand overgaat in steunsel en in het ideale geval ligt dit hoekje ter hoogte van overgang hoefballen/straal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:15

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:01

opala schreef:
Kynshiri: mooie hoefjes, alleen dacht ik begrepen te hebben dat je voordat je bekapt, eerst het hoekje goed vrijmaakt waar de hoefwand overgaat in steunsel en in het ideale geval ligt dit hoekje ter hoogte van overgang hoefballen/straal.

ik snij de steunsels wel een beetje terug ja, maar ik ga er ook niet met man en macht aan zitten snijden en doen om dat per se nog korter te krijgen (beestje heeft serieus harde poten hoor :Y) ).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:07

en ondertussen wachten we nog steeds op de uitleg van FaberSmid over zijn geplaatste foto's.....
Kom op FS, vertel eens!!!!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:47

netjess...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:26

Kinke schreef:
en ondertussen wachten we nog steeds op de uitleg van FaberSmid over zijn geplaatste foto's.....
Kom op FS, vertel eens!!!!

Ik denk dat we nog even moeten wachten....

| FaberSmid | 26-10-09 | 4 | 1 maand | Negeren moderatoraanwijzing

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:13

Topic verdwijnt een beetje ... Ik gooi er maar weer eens een foto van WLD in:

Afbeelding

Paard is sinds een half jaar klant bij mij en had rondom erge WLD, de hele witte lijn was aangetast. Hoeven brokkelden enorm af en waren gewoon slecht. 3 x bekappen + de eigenaren uitleggen hoe ze zelf de hoefwand rond kunnen vijlen + met een mesje de witte lijn uit kunnen krabben zodat ze er beter bij kunnen qua behandelen levert dit dus op. Nog een maandje of 3 en dan zal het hopelijk helemaal weg zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:50

zoooo..da's een duidelijke foto zeg! Heb je nog meer Hephaistos?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:07

Dat ziet er echt nasty uit...

hoe behandel jij WLD Hephaistos? want ik zie vaak foto's dat heel de plekken er uit gesneden worden en dan een ijzer er op.

Ik moet Mara's hoeven weer doen, maar met al die regen ed heb ik daar nu helemaal geen zin in :+ Dat word zo'n zooitje met al die modder...

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:28

Kun je nagaan hoe een smid zich voelt als hij 5 paarden moet bekappen die net uit de modder worden getrokken :P ;)

Hoe ik een paard behandel met WLD hangt van een aantal dingen af: hoe erg is de WLD, wat wil de eigenaar en m'n gevoel. Dit paard is zonder ijzers gebleven, de hoef was in een dusdanig slechte staat dat we bang waren dat de ijzers er zo weer af zouden vliegen. Daarbij zat het helemaal rondom, maar niet enorm diep. Zit de WLD aan de zijkanten niet al te diep, maar vooraan bij de teen wel, dan ben ik geneigd om er een ijzertje onder te slaan en zoveel mogelijk van de teen weg te nemen. Elk paard vraagt weer een andere behandelmethode.

Kinke: als ik eens echt tijd heb zal ik een topic maken over WLD met foto's in diverse stadia.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:46

Pff... mijn paard heeft echt een best eng gat in zijn voet kwam ik vandaag achter. Nét na de hiel (tussen hiel en kwartier) aan de binnenkant van zijn voet, mist een heel stuk hoefwand. De voeten waren de modderig en te vies om er echt een goed zicht op te kijken maar er is best een stuk weg.
Morgen eens zien of ik daar iets moois van kan maken, of dat de smid er toch eens bij moet komen. Met dit natte weer zijn de stralen namelijk ook weer aan het verergeren en het zou mooi zijn als de smid ze eens bijsnijd.

Kunnen jullie trouwens bedenken hoe een paard een heel stuk hoef uit zijn voet krijgt? Ik namelijk niet. Zijn voeten zijn niet te lang, mogen misschien weer een vijlbeurtje hebben (bijna twee weken terug voor het laatst flink gevijld) paard staat snachts op stal, overdag in de wei (die nu vooral modder is natuurlijk) Hoe krijgt een paard dit dan voor elkaar?
Met te lange hoeven en dan over de weg denderen kan ik het me nog voorstellen, maar zo echt niet.

Ohja! Hp, als dat WD is, dan heeft mijn paard dat ook (gehad) denk ik. Die had ook van die rafels in de witte lijn, maar de hoefwand zelf was (en is) netjes, op een grote scheur na. Ik zal als ik eraan denk morgen een foto opzoeken, de scheur is nu (na ander half jaar) pas aan het uitscheuren namelijk en leek echt vanuit de witte lijn te komen. Mijn smid vond het niet zorgelijk omdat hij vond dat het een oppervlakkig scheurtje was.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:26

Foto Annetje?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:33

@Annetje Shy heeft dat ook regelmatig, korte hoeven maar dan toch een stuk afgebroken.
Als ze net op een steentje staan en vol gewicht erop zetten kan ik me voorstellen dat het dan toch afbreekt.
Hopelijk is het niet al te erg.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:57

Annetje schreef:
Kunnen jullie trouwens bedenken hoe een paard een heel stuk hoef uit zijn voet krijgt? Ik namelijk niet. Zijn voeten zijn niet te lang, mogen misschien weer een vijlbeurtje hebben (bijna twee weken terug voor het laatst flink gevijld) paard staat snachts op stal, overdag in de wei (die nu vooral modder is natuurlijk) Hoe krijgt een paard dit dan voor elkaar?
Met te lange hoeven en dan over de weg denderen kan ik het me nog voorstellen, maar zo echt niet.

Op een of andere manier komt er toch plaatselijk zoveel druk op een gedeelte van de reeds geflarede hoefwand, dat het knapt, denk ik

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:00

Hephaistos schreef:
Hoe ik een paard behandel met WLD hangt van een aantal dingen af: hoe erg is de WLD, wat wil de eigenaar en m'n gevoel. Dit paard is zonder ijzers gebleven, de hoef was in een dusdanig slechte staat dat we bang waren dat de ijzers er zo weer af zouden vliegen. Daarbij zat het helemaal rondom, maar niet enorm diep. Zit de WLD aan de zijkanten niet al te diep, maar vooraan bij de teen wel, dan ben ik geneigd om er een ijzertje onder te slaan en zoveel mogelijk van de teen weg te nemen. Elk paard vraagt weer een andere behandelmethode.

Komt er geen honing aan te pas????

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:16

Iemand zou nogsteeds een foto maken van een hoefijzer waarop het hoefmeganisme te zien is maken...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:48

Mijn paard is net op nieuwe ijzers gezet en de oude liggen nog op stal. Ik wil het wel proberen, maar ze gaan zo snel roesten, dus ik weet niet of het goed zichtbaar wordt op de foto...