[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:03

Robijntjah schreef:
Dat maakt toch helemaal niet uit :)

Ik ben blij dat jullie er allemaal nog op tijd bij zijn/waren en dat er iets aan te doen was. Dit gun je geen paard + eigenaar en je hoeft je ook echt niet schuldig te voelen :)

Ik heb er wel vrede mee ja, alleen het blijft heel erg rot... Zit nog veel te huilen...
Het was gelukkig erg vredig en rustig gegaan dus dat is fijn :)

Ik wilde je niet kwetsen en weet hoe moeilijk en zeer het doet om afscheid te nemen. Ook nu schieten me de tranen in de ogen en heb een brok in mn keel. Voor je verwerking is het belangrijk dat het inslapen vredig is gegaan, het gevoel alsof ze het met je beslissing eens was.

Robijn was toch nog jong? Ik ben altijd bang dat ik deze beslissing bij Selena ook veel vroeger moet maken dan bij de andere paarden. Voor de Tildren had ze ook veel dagen dat ze zo moeilijk in de benen kon komen, dat beeld dat staat dan wel op je netvlies gebrand. Volgens mij kan een paard dat op zo'n jonge leeftijd al spat heeft, nooit oud worden. Maar pijn laten lijden is nog veel erger. Je hebt een goede en dappere beslising gemaakt.

Nogmaals veel sterkte en natuurlijk mag je verdrietig zijn (ze was je eerste eigen paard).

Anoniem

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:06

Robijn was pas 5 en ik had haar 10 maanden.

Bij haar was de spat aanwezig in zo'n mate dat het alleen maar slechter zou worden. Met de tildren is ze in een maand tijd zo achteruit gegaan dat dat wel een blik op de toekomst gaf zeg maar. Op slechte dagen wou ze niet meer draven, lag ze te grazen en bewoog het liefste helemaal niet. Op goede dagen liep ze lekker te grazen, wel haar achterbenen afwisselend ontlastend.

Ik wou haar niet verder achteruit zien gaan, een paard van 5 hoort zich uit te kunnen leven en vrolijk te zijn...

Het blijft heel erg moeilijk en ik zal heel veel tijd nodig hebben om er een beetje bovenop te komen maar ik had onze tijd samen voor geen goud willen missen!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:15

Robijntjah schreef:

Bij haar was de spat aanwezig in zo'n mate dat het alleen maar slechter zou worden. Met de tildren is ze in een maand tijd zo achteruit gegaan dat dat wel een blik op de toekomst gaf zeg maar. Op slechte dagen wou ze niet meer draven, lag ze te grazen en bewoog het liefste helemaal niet. Op goede dagen liep ze lekker te grazen, wel haar achterbenen afwisselend ontlastend.

Ik wou haar niet verder achteruit zien gaan, een paard van 5 hoort zich uit te kunnen leven en vrolijk te zijn...

Het blijft heel erg moeilijk en ik zal heel veel tijd nodig hebben om er een beetje bovenop te komen maar ik had onze tijd samen voor geen goud willen missen!

Dat is een heel mooie gedachte, hou die vast!
Robijn heeft geluk gehad met zo'n baas :(:)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:53

Robijntjah schreef:

Ik heb veel bewondering voor je, en wens je heel veel sterkte.
Soms maak je veel mee dat mensen meer aan zich zelf denken dan aan de pijn die het paard heeft.
Nu heeft ze gelukkig geen enkele pijn meer :(:)

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:47

Nog heel veel sterkte Robijntjah!

Bij mijn eigen paard weet ik het even niet meer.. Ze is de laatste maand minder goed gaan lopen. Ik kon in principe gewoon nog alles met der, en nu niet meer. Ik ben nu sinds anderhalve maand begonnen met glucosamine bij te geven. Haar stap is hier zeker door verbeterd. Je merkt hier echt niets aan, ze loopt dan zo goed dat ze zelfs overstapt. Maar de draf en galop worden niet beter. Als ik aan 't rijden ben en ik probeer te draven loopt ze gewoon niet lekker. Zo stijf/onregelmatig, kan het niet precies uitleggen. Ik durf haar hier eigenlijk ook niet doorheen te rijden. Soms voel ik namelijk wel dat het na een tijdje beter gaat, maar niet altijd.

Nu ben ik de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar aan 't stappen/wandelen en soms nog aan 't draven in de bossen (als ik merk dat het gaat). Helaas kan je nu eigenlijk niet meer in de bossen rijden door die bouwen. In de bak heb ik dus sowieso al het gevoel dat het minder gaat (wat begrijpelijk is).

Ik weet dus even niet meer wat ik nu kan doen. Ik weet dat stilzetten absoluut niet goed is, dus blijf sowieso wandelen/stappen. Ik heb een tijd geleden (voordat het erger was zeg maar) gevraagd aan een DA of er nog iets aan te doen was. Hij zei toen van niet en dat ik gewoon door moest blijven rijden, aangezien rust roest. Maar nu dan toch aan 't twijfelen wat ik moet doen. Ik krijg van iedereen verschillend advies. Ik wil zelf misschien de DA bellen voor advies, maar die zal denk ik dan toch zeggen dat ik moet blijven rijden.
Maar wat is nou verstandig? Moet ik door blijven rijden? Ook als ik merk dat ze wat minder lekker loopt?

Ik hoop hier gewoon wat tips/adviezen te krijgen. Als ik merk dat het echt niet gaat of iets, komt er natuurlijk een DA.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:20

@ Nikkel

Beweging kan op veel manieren gegeven worden. Weidegang is denk ik voor jouw paard nu het belangrijkst.
Als een paard niet goed loopt, zou ik niet gaan rijden. Dat betekent dat ze pijn hebben.
Wandelen is misschien ook wel een idee als ze braaf is. Zelf wandel ik met Tommie ook regelmatig in het bos.

Tommie loopt al een hele tijd helemaal goed. HIj krijgt equilin en staat overdag buiten.
We rijden of wandelen. Achter is hij qua beslag wat binnendoor gezet.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:56

Op 't moment staat ze 24uur buiten (hoogstens 2 uurtjes binnen om te eten). De hoefsmid heeft haar laatst achter ook wat binnendoor geveild. Maar in de stap merk je er echt niks aan en je ziet hier ook niets aan. Ze loopt daar juist beter dan eerst. Ook in haar gedrag merk ik er eigenlijk weinig van.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:08

Ik heb dus ook een paard met spat , net 7 en heeft zich nooit gedragen als een jong paard ,wel in zn koppie maar niet in zn lijf. ik ben al drie jaar met hem aan het tobben.

Ik ben echt dol op rijden ,aktief en veel . voor mij zit er al een lange weg op en die zal ook zo blijven vrees ik.... denken jullie dat een spat paard op een gegeven moment alles weer aankan? ik heb voor mezelf heel duidelijk in mn hoofd GEEN recreatie rijden voor mij en dan in ze zin van ,rustig aan doen ,veel stappen ,niet te vaak etc. ik heb uiteraard begrip voor mn paard maar ben er wel duidelijk in dat het voor mij alles of niets is.

Denken er meer mensen zo?

Er komt van alles op me af Tildren,ijzers en binnendoor bekappen ,rechtrichten , geduld etc maar dan nog geen garantie.

Ik moet mijn paard juist wel laten bewegen ,elke dag ,de galop heel kort of weinig ,veel stappen

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:56

Nikkel Ik zou haar inderdaad niet belasten, maar bijvoorbeeld wel met haar stappen. En is het misschien iets om er eens een andere DA naar te laten kijken?

Uriah Ik denk dat het er net aan ligt hoe je paard het proces door maakt.
En hoe hij het zelf allemaal aangeeft te vinden.

Wat je vraagt of wij denken dat hij alles weer aankan op een gegeven moment.
Ik denk dat daar maar een kleine kans in zit.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:27

Het verschild bij iedereen natuurlijk, net wat zelf je ambities zijn, tuurlijk wil ik ook het liefst lekker actief rijden, maar hoe het nu gaat lekker recreatie ritjes maken en af en toe trainen in de bak (nu nog stap, binnekort draf erbij) vind ik het wel prima, zo hoop ik dat hij oud mag worden bij ons. In oktober komt de veearts weer.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:21

Robijn bah wat een rotnieuws.. Heel veel sterkte de komende tijd!! Heel knap dat je deze beslissing op tijd genomen heb..
Nikkel: ik zou niet meer gaan rijden, alleen stappen eventueel.. Verder misschien meer binnendoor laten zetten en overleggen met je va..
Uriah ik ben zelf ook een hele fanatieke ruiter.. Train het liefst iedere dag intensief. Ik snap dus wel heel erg je gevoel van alles of niets, denk dat het voor iedereen anders is welke beslissingen het beste zijn. Als Sham de hogere zwaardere training straks niet aankan dan gaan we lekker recreatief rijden maar dat is voor iedereen anders. Misschien kun je ergens een paard bijrijden?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:07

@ BasiNami ik nog een paard die niet meer bereden kan worden en nu mn ruin met spat ,voor mij voelt het heel onlogisch als ik zelf 2 paarden heb om voor te zorgen en ook kijkend naar alle kosten ,om dan een paard te gaan bij rijden . ik ga deze week weer foto's maken en komt daar slecht nieuws uit dan ga ik of kijken naar een nieuw baasje die wel rustig wil rijden of als het HEEL slecht is je weet wel wat........

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:18

Robijn: heel veel sterkte de komende tijd ! Ik weet zeker dat je het beste gedaan hebt wat je kon doen (zou zelf ook die keuze gemaakt hebben als het zo slecht was).

Ondertussen houden we hier onze fingers crossed... Morgen vertrekken we voor een trainingsweek bij Academy Bartels, waar we heel veel zin in hebben. Vorig jaar zijn we ook geweest, maar toen had Kiek nog geen spat (althans, toen wisten we dat nog niet). Nu hebben we deze week heeeeeel rustig aan met haar gedaan om haar zo fit mogelijk mee te nemen. We zien wel of ze het volhoudt om 5 dagen les te krijgen en zo niet, dan kiezen we voor Kiek's gezondheid en gaan we evengoed genieten van de geweldige ervaring om weer gezellig een weekje bij Bartels te zijn.

Duimen jullie mee dat ze het goed blijft doen deze week??

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:01

@netje; ik duim met jullie mee en hoop dat het voor jullie allemaal een geslaagde week mag worden.

@Uriah; ik begrijp wat je bedoeld. Ook voor mij is recreatief rijden geen optie. Als mijn paard niet weer goed genoeg wordt voor de sport (M1 dressuur op dit moment) dan gaat ze met pensioen.
Zoals je wellicht in mijn post hebt kunnen lezen, heeft mijn merrie afgelopen woensdag haar 3e Tildren gehad. Ze staat op na 5 jaren spatbeslag te hebben gehad nu op normaal beslag waarbij ze wel heel goed over de teen kan afrollen. Spatbeslag middels een keltje is niet meer van deze tijd vertelde mijn da.
Sinds zaterdag rijd ik haar weer (lichte arbeid) en nadat ze voor de behandeling vrijwel elke pas in stap en draf kreupel/onregelmatig was, loopt ze slechts nu nog de 1 of 2e drafpas niet helemaal rad. Daarna loopt ze echt ZUIVER.
Ik zou eerst de foto's en mogelijkheden afwachten. Wegdoen aan iemand anders, zie ik niet als oplossing. Niemand zit namelijk te wachten op een paard met spat.

@Nikkel; ik vind het een heel bijzonder advies van je da. Een paard met spat heeft echt pijn en stelt zich beslist niet aan. Doorrijden vind ik het slechtste advies wat hij je heeft kunnen geven. Weidegang en eventueel wandelen is prima, maar dan wel op therapeutische basis. Ik adviseer je om naar een goede kliniek te gaan en je daar van advies te voorzien.
Zijn er foto's gemaakt? En welke vorm van spat heeft je paard?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:33

Alani, toen ik dit advies kreeg van de DA merkte je niet dat ze last had. Ze liep gewoon soepel toen, dus toen kon ik nog wel gewoon 'doorrijden' al hield ik er uiteraard wel rekening mee.
Maar ik ga van de week (een andere dan toen) DA bellen, voor advies en eventueel iets anders. Dan weet ik tenminste wat ik kan doen.
Hilda heeft spat bij der achterbenen in het spronggewricht.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:50

Nikkel schreef:
Alani, toen ik dit advies kreeg van de DA merkte je niet dat ze last had. Ze liep gewoon soepel toen, dus toen kon ik nog wel gewoon 'doorrijden' al hield ik er uiteraard wel rekening mee.
Maar ik ga van de week (een andere dan toen) DA bellen, voor advies en eventueel iets anders. Dan weet ik tenminste wat ik kan doen.
Hilda heeft spat bij der achterbenen in het spronggewricht.

Als er sprake is van spat dan komt het altijd voor in de sprong. Anders heet het geen spat.
Wat ik bedoel is er sprake van botverval (oplossing) of botwoekering? Is de onsteking nog actief en in welk gedeelte van de sprong is er spat?

Ik heb zelf gemerkt dat het het eerste begin nog wel meevalt, maar uiteindelijk gaat de onsteking steeds meer opspelen en dat zorgt voor pijn en dus kreupelheid. Nogmaals niet rijden wel lekkere ongedwongen beweging.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:01

Netje Heel veel plezier met je dochter en kiek op de instructie weken, en ik duim voor jullie dat kiek goed blijft :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:32

Ik heb altijd geleerd (ik heb een pony met spat gehad) dat je gewoon kunt rijden als je paard niet kreupel is. Als het paard van Nikkel niet kreupel is kan ze toch rijden? Ik vind er niet zoveel raars aan. :) Zo nu en dan reageer ik hier ook even omdat ik dus een pony met spat heb gehad en omdat Basinami haar paard eerst van mij was en nu ook spat blijkt te hebben. Blijf ik wat op de hoogte; ik hoop echt dat het de goede kant weer wat uitgaat met jullie paarden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:25

@Lante; je hebt gelijk, zolang je paard niet kreupel is, kun je gewoon rijden. Maar Nikkel geeft aan dat haar paard minder goed loopt (= dus kreupel of onregelmatig) en dan is het dus niet verstandig en eerlijk om te gaan rijden.

Bij mijn paard is 5 jaar geleden spat geconstateerd. In die periode heeft ze ook jaren gehad dat ze goed was en heb ik haar ook gereden (dressuur van L1 naar M1 en een sprongetje voor de afwisseling). Niets mee aan het handje

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:37

Ik rij nu inderdaad niet meer. Hoogstens stappen, maar ik wandel nu eigenlijk alleen nog maar.
Gister ging ze in de wei vanzelf draven, zag er niet heel verkeerd uit. Maar ik maak deze week toch nog een afspraak met de DA. Dan weet ik het zeker wat ik nog met der kan doen.
Bij het draven voel ik namelijk dat ze erg onregelmatig is.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:20

Nikkel; laat je weten wat eruit komt?
Spat hoeft niet direct het einde van de wereld te zijn. Er zijn beslist medicijnen die het proces vertragen of zelfs stilzetten.
Ben heel benieuwd wat eruit komt en duim voor jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:30

Ja maar Alani, die medicijnen slaan niet bij ieder paard hetzelfde of zelfs helemaal niet aan!

Dus het kan wel degelijk het einde betekenen!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:41

Ligt er natuurlijk aan in welke mate de spat is en hoe ver het al is, hoeft niet het einde te betekenen, maar het kan wel.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:03

Uriah schreef:
Ik heb dus ook een paard met spat , net 7 en heeft zich nooit gedragen als een jong paard ,wel in zn koppie maar niet in zn lijf. ik ben al drie jaar met hem aan het tobben.

Ik ben echt dol op rijden ,aktief en veel . voor mij zit er al een lange weg op en die zal ook zo blijven vrees ik.... denken jullie dat een spat paard op een gegeven moment alles weer aankan? ik heb voor mezelf heel duidelijk in mn hoofd GEEN recreatie rijden voor mij en dan in ze zin van ,rustig aan doen ,veel stappen ,niet te vaak etc. ik heb uiteraard begrip voor mn paard maar ben er wel duidelijk in dat het voor mij alles of niets is.

Er komt van alles op me af Tildren,ijzers en binnendoor bekappen ,rechtrichten , geduld etc maar dan nog geen garantie.

Ik moet mijn paard juist wel laten bewegen ,elke dag ,de galop heel kort of weinig ,veel stappen

Een paard met spat wordt altijd slechter, wat je er ook aan doet. Mijn paard heeft waarschijnlijk al vanaf zijn 3e levensjaar spat of al eerder, maar ik heb het op zijn 5e ontdekt. Momenteel is hij 10 en begin nu wel te merken dat het sneller achteruit gaat. Die van mij wordt zonnodig behandeld met Tildrin en heeft speciaal beslag, ik rijdt hem in de sport, omdat hij niet geschikt is voor recreatie. Momenteel loopt hij M1 en gaat hem dacht ik goed af, maar heb hem gisteren naar de kliniek gebracht en de spat is duidelijk verslechterd en hij heeft er nu waarschijnlijk ook nog HKO bij. Maar dat weet ik morgen pas.
Maar hoeveel je er ook aan doet, het wordt altijd slechter. Je kan het lang uitstellen, maar de dag komt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:52

flugeltje schreef:
Uriah schreef:

Een paard met spat wordt altijd slechter, wat je er ook aan doet. Mijn paard heeft waarschijnlijk al vanaf zijn 3e levensjaar spat of al eerder, maar ik heb het op zijn 5e ontdekt. Momenteel is hij 10 en begin nu wel te merken dat het sneller achteruit gaat. Die van mij wordt zonnodig behandeld met Tildrin en heeft speciaal beslag, ik rijdt hem in de sport, omdat hij niet geschikt is voor recreatie. Momenteel loopt hij M1 en gaat hem dacht ik goed af, maar heb hem gisteren naar de kliniek gebracht en de spat is duidelijk verslechterd en hij heeft er nu waarschijnlijk ook nog HKO bij. Maar dat weet ik morgen pas.
Maar hoeveel je er ook aan doet, het wordt altijd slechter. Je kan het lang uitstellen, maar de dag komt.

Flugel; jouw verhaal kan 1:1 op dat van mij. Ook bij mijn merrie verwacht ik dat ze het al vanaf haar 3e had, maar dat is terug denken. Toen ze keuringsklaar gemaakt werd had ze momenten dat ze op de teen van haar hoef liep. Achteraf vallen de puzzel stukjes op zn plek. 5 jaar geleden heeft mijn paard ook 2 Tildren behandelingen (met tussenpozen van 3 maanden gehad) de kuur sloeg toen stukken minder aan dan nu. Ze heeft nu elke 4 weken een kuur gehad (3 kuren).
Toen Selena in mei dit jaar weer super slecht liep dacht ik ook dat het einde oefening was, maar de da verzekerde mij dat de behandeling met Tildren een hoop zou veranderen. Zoals het nu lijkt heeft hij gelijk.

In geval van Robijn, was er niets meer aan te doen. Zij had het zo erg en ook nog aan beide benen. Gelukkig komt dat niet bij veel paarden in zo'n ernstige mate voor en is er nog wel wat aan te doen. Ook moeten we bedenken dat de vorm van spat bepalend is. Spat met woekering is over het algemeen minder ernstig dan wanneer er sprake is van botoplossing. Laten we daarin niet vergeten dat spat elk moment weer de kop op kan steken en naar mate een spatpaard ouder wordt, zal de kans op 'herstel' kleiner worden. Flugel je hebt gelijk de dag komt een keer, maar die probeer je/ik zolang mogelijk uit te stellen.