[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:23

Promptertje, wat ziet dat er fijn uit zeg! Ik kan me je blijdschap goed voorstellen Ja

Isa, die hoeven zijn wel een stuk vooruit gegaan zeg. Ze zijn er nog niet, maar dat holle van de hoef is wel erg positief. Hoevaak laat jij bekappen ?

Myr, vandaag heb ik ze weer gescheiden. Waarom ? Kollur is toch een stuk groter dan Nado (1,36 vs 1,20) en heeft meer hooi nodig. Helaas stopt hij met eten als hij vol zit en Nado gaat door tot het helemaal op is. Als ze samen staan is het tot op zekere hoogte mogelijk om een 'dieet' aan te houden, maar Nado was vandaag weer slechter, dus hij moet nog meer beperkt worden. Gisternacht allerlei websites gelezen, waaronder: http://www.laminitisclinic.org/ en op een aantal plaatsen gevonden dat een uur weken het fructaanniveau in het hooi met 30-40% kan laten zakken. Dus 2 extra zwarte bakken gekocht en begonnen met weken. Nado krijgt nu het geweekte hooi, Kollur nog het droge. Maar als ze straks weer samen kunnen en dit weken blijkt te helpen (hoop het zo, anders weet ik het gewoon niet meer), dan krijgen ze straks beiden geweekt hooi.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:21

Jammer dat het niet goed vooruit gaat met Nado!
Ik heb nu met weken de volgende constructie - een plastic wasmand van de blokker, hier het hooi in, in de grote cementton met water (en nog evt met emmertje eroverheen gieten. Dan wasmand in zijn geheel eruit tillen en in een uitlekbak zetten. Werkt heel makkelijk!

Aurora was vandaag een beetje vreemd, ze loopt prima in de wei eigenlijk. Maar van een afstand leek ze haar rechtervoorbeen te ontlasten. Ik was met Saros VD aan het doen. Dus ik liep naar haar toe, kwam ze echt hinkend naar mij. Zielig met het pootje trekken enzo. Maar vervolgens ging ze wel ook meteen kunstjes proberen om koekjes te scoren. En ze kon dus prima haar linkervoet -lang- opgetild houden Verward Ook met lopen daarna kon ik niks aparts meer zien. Wat moet ik daar nou weer mee...

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:05

Kom ik vanmorgen in de paddock (achter mijn huis)liggen er overal stukken brood Boos!
de buren zeggen het niet te doen en vanaf de weg lijkt me sterk dan moet je stoppen op een weg waar
alleen auto's mogen rijden dan op de geluidswal klimmen en dan over de hekken gooien.pfff ga het nu extra
in de gaten houden.

ik spoel het hooi ook in een grote cementbak maar dan leg ik het op oude wasrekken en spoel het nog even na
laat ik het uitdruppelen en dan klaar Vork De ijslander eet het graag mee vindt ze heerlijk Vingers aflikken

Ben de bute nu iets aan het afbouwen bij Nicole en gaat nog goed,ze loopt weer mee in de paddock
en is ook weer ondeugend aan het worden...hoop dat het goed gaat met afbouwen

nu mijn dierenarts heeft gehoord dat nicole weer loopt met de bute geeft hij alle medewerking Knipoog
adviseerde haar wel voor altijd op bloedverdunners te houden (lage dosis kan weinig kwaad?)

Zou het kwaad kunnen als het fructaan erg laag is om ze samen met de ijslander in het land te zetten
(half uurtje)nu kan Dama(ijslander) helemaal niet omdat Nicole helemaal in paniek raakt als ze weg is
ben wel van plan een graaskorf aan te schaffen

@ Isapaardje wat fijn dat het zo goed gaat en wanneer kan je die ringen gaan zien,is dat als de hoeven weer
gaan groeien?
een knuffel Bloos voor je pony en groetjes Doei!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:14

wij hadden vroeger in engeland een aantal paarden die nat hooi moesten hebben,vanwege hoesten,wij deden toen het hooi in hooinetten ,in een oude badkuip dompelen,een nacht laten weken en dan de netten op de grond uit laten druipen....je kunt zo aan aantal netten vast klaar leggen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:31

Ik heb nooit hooi geweekt.
Maar heb ook altijd hooi dat grove stengels heeft en er wat gelig uitziet. Hoe grover hoe beter.
Groen, bladrijk hooi vermijd ik en is voor de geiten als ik toch eens een pak heb (zij hebben dat liever dan het hardere).

Fructaan in het hooi is van vele factoren afhankelijk. Tijdstip van maaien, het weer wanneer gemaaid werd, de groeiomstandigheden (bemesting, droogte), het soort gras, enz.

Ringen op hoeven duiden altijd op veranderingen (veelal in het voer). Vaak zie je al de overgang hooi/weide en omgekeerd in de hoeven terug. Maar dat zijn ringen die evenwijdig lopen aan elkaar.
Bevangenheidsringen maken een knik richting achterkant hoef en daar spreiden ze ook wat. Bij Isabella heel duidelijk te zien.
De duidelijke knik in de wand bij de toon duidt op het "kantelen" van het hoefbeen.
Zolang je deze ringen en knikken ziet in de hoef, is de kans heel groot dat de bevangenheid niet is opgeheven. Zodra de wand weer mooi geleidelijk gaat groeien, is de "storing" over.
De hoeven groeien sowieso door, ook bij ziek zijn. Een zieke hoef groeit vaak sneller = zelfgenezend vermogen van het paard.
Veel beweging laat het bloed in de hoef goed stromen, zorgt voor afvoer afvalstoffen en zal ook de hoef sneller doen groeien. Maar moet het paard wel kunnen bewegen. Daarom is er vaak voorkeur voor het geven van pijnstillers.

Hoevaak ik laat bekappen?
Ik hou de voeten zelf met een rasp bij en eigenlijk haal ik die er iedere dag, of anders om de 2 dagen even overheen. Zo hoef ik er niet vaak veel vanaf te halen. Met het renet hou ik de straal wat bij en snij ik soms iets meer van de wand. Klinkt enger dan het is, want heel veel snijwerk doe ik niet hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:39

mijn hoefsmid zegt dat een ring in de hoef ook kan duiden dat het paard koorts heeft gehad.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:45

Mijn hooi is idd grof en gelig. Het is daarbij ook erg lang en uitgebloeid. Ik heb eerder hetzelfde hooi van hetzelfde land bijna onbeperkt kunnen voeren, zo goed ging dat. Alleen denk ik dat deze partij (ik heb bijna 5000 kilo staan Nagelbijten / Gniffelen ) gemaaid is vlak na de droogteperiode van vorig jaar en daardoor een veel hoger fructaangehalte heeft dan het het jaar daarvoor had en normaal zou moeten hebben. En dat daardoor ook de problemen ontstaan.

Bedankt voor de ingenieuze tips voor het weken en uit laten lekker, klinkt allemaal een stuk slimmer dan wat ik aan het doen was Ja

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:30

hoewel ik er in Tyra's geval nog steeds niet helemaal van overtuigd ben dat het in haar geval een stofwisselingsprobleem is, heb ik ook de eerste twee maanden nadat haar problemen begonnen het hooi geweekt. Ik heb trouwens ook de hele partij hooi die ik op dat moment had omgeruild voor een laat gemaaide eerste snee. (eind juni) Ook omdat ik bang was voor een hoog fructaangehalte i.v.m. de droogte-periode in het voorjaar. En een tweede snee kan wel weer zo laat gemaaid zijn dat de nachten alweer kouder zijn, en er dus toch weer meer fructaan in zit. Het hooi wat ik dus heb is nu bijna op. Ben nu bezig met een partijtje dat begin augustus gemaaid is, eerste snee dat wel, maar dus al helemaal uitgegroeid. Ga woensdag of zo, twee proefbaaltjes halen.
Ik moet trouwens zeggen dat ik helemaal naar wordt van Tyra's gedrag. Zodra Loa naar de wei gaat begint ze als een gekooide tijger langs de paddockrand heen en weer te lopen. Niet om aan te zien, zelfs hooi kan haar niet afleiden. En dat moet dan de rest van haar leven zo? (volgens da nr. twee althans) Loa ook thuis houden vind ik helemaal geen optie. Die heeft haar leven lang 24/7 op de wei gelopen, dus het was voor haar al een hele aanpassing dat ze hier maar een paar uur per dag in de wei gaat.
Ik denk ook, zoals iemand anders hier al schreef, dat ik in de toekomst een ieniminie stukje wei, wat ik eerst door Loa laat afgrazen, voor haar af ga zetten. Al zou ze daar maar een uurtje per dag op gaan, dan zou dat al zoveel schelen. Al dit gestress is toch ook niet gezond, lijkt me.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:46

Myr, volgens de dierenarts in die link die ik gaf is het geen kwestie van nooit meer gras mogen eten, maar een kwestie van de hoeveelheid gras en het fructaan gehalte in dat gras. Hij raad dan strookbegrazing aan en/of een graasmasker. Wel raad hij aan om voor het weideseizoen begint de pony zo goed mogelijk op gewicht te hebben, zodat ze iets meer kunnen hebben (als dat de oorzaak van het probleem is geweest in het beginsel). En in de lente en vooral herfst heel goed op te letten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:01

Ja, dat weet ik, maar deze d.a. was zoooo gedecideerd. Ik had in eerste instantie een collega van hem. Die dacht aan mechanische overbelasting, in oktober toen het begon waren haar hoeven nogal kort, nadat eind juli de ijzers er af waren gegaan (voor het eerst in haar leven). We hebben toen heel veel gereden en ook omdat ze volgens hem helemaal niet dik was, dacht hij hieraan.

Maar deze d.a. die de foto's maakte constateerde een 'forse' hoefbeenkanteling en geen dunne zolen, dus 'road founder' zoals mechanische bevangenheid vaak genoemd wordt, kon het volgens hem niet zijn. En dus mocht ze echt nooit meer gras, en alleen nog 'oud' hooi.
Je kunt je voorstellen dat ik me rot ben geschrokken, maar nadat de hoefsmid van de kliniek de foto's heeft bekeken en haar opnieuw bekapt en beslagen heeft ben ik al een stuk optimistischer. Smid vond het een lichte kanteling, en had de indruk dat eerder de hoefwand afweek dan het hoefbeen.
Bovendien denkt die klinieksmid nog steeds aan mechanische bevangenheid. Ook al omdat er nog steeds geen grote veranderingen in de witte lijn te ontdekken zijn. (Niet verbreed, alleen in linkerhoef wat verse rode bloedpuntjes.) Mijn eigen smid heeft in al die maanden nooit iets van bevangenheid kunnen ontdekken, behalve dan de manier waar ze (niet) liep.

Vervolgens heb ik nog overlegd met onze onvolprezen forumdeskundige Isapaardje, en toen nam de paniek wel wat af.

Maar goed, ik wil natuurlijk wel heel erg voorzichtig zijn, en ik deed al aan strookbegrazing, en ik lette al op de fructaankalender, ben nogal geschrokken van Bruni vorig jaar (dit even voor Nado, die weet over welk paard het gaat) Dus vandaar al die voorzichtigheid. En dit terwijl Tyra bij haar vorige eigenaar thuis weliswaar in de paddock stond, maar als zij op wat voor reden dan ook een poosje niet bereden werd, ging ze gewoon huppekee 24/7 op de wei. Nooit eerder problemen gehad in haar twaalfjarig leven.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:09

Het blijft moeilijk om de beste oplossing te vinden.

Nou ik ben toch bang dat Aurora weer richting hoefzweer aan het gaan is... ze liep een stuk minder dan gisteren. Het is nu trouwens het andere voetje dan de vorige keer. De witte lijn is aan de voor/zijkant heel breed bij deze voet, en ze heeft nu een klein scheurtje midden voor.
Ik heb daar de wand nu wat weggeraspt, zodat ze niet over dat scheurtje heen hoeft. Maar morgen bel ik wel meteen de hoefsmid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:03

oei, da's niet leuk. Is dat de tweede of had ze voor de eerste, met die laars, al meerdere hoefzweren gehad? Zolang zit ik hier nog niet namelijk.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:05

nee dit zou de tweede zijn. Toen ze die laars had was de eerste keer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:11

O, dan moet dit ook meteen de laatste maar zijn, maar misschien zet dit niet door!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:22

Ik ben geen expert hoor; ben alleen door een vaak zieke pony wijzer geworden (helaas eigenlijk) en daarmee de nodige ervaring. Maar bij Isabella was het weer zo heel anders, dat ik haar nu gerust op haar wei laat staan. Dag en nacht. De hele winter al eigenlijk. Het gras is super kort en ze kan er nauwelijks iets vanaf halen. Mijn DA vond dat toch een beter idee ook dan strookbegrazing. Nu krijgt ze de hele tijd door als ze zin heeft in knabbelen wat gras binnen. Als je strookbegrazing doet vallen ze op dat strookje aan of ze uitgehongerd zijn. De dag erop staan ze ook weer op het eerder opgevreten strookje en dus op de "stengels" die juist het meeste fructaan bevatten. Al met al ga ik dit jaar proberen dus de wei dermate kort te houden dat ze wel kan knabbelen aan het gras, maar het net niet voldoende is voor echte hongerstilling (dus blijf ik bijvoeren met hooi).

Gemske ... wat ik zo lees over dat scheurtje en die verbrede witte lijn aan de zijkant, hoort eerder bij een oudere hoefzweer die nu is uitgegroeid. Bij Isabella is nu dus de hoefzweer aan de onderzijde te zien (als een zwart gat inmiddels en inderdaad gele dikke witte lijn en wijkende zool), maar dat is de hoefzweer van juli vorig jaar.
Misschien kun je wat druk uitoefenen op haar zolen (voorzichtig) om de pijnplek te bepalen. Of te ontdekken of het de straal eventueel is (een straalkneuzing kan ook pijnlijk zijn). Daarbij zijn de voeten met al deze regen weer zachter en dus gevoeliger.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:23

He balen, Gems, goed dat je meteen de hoefsmid gaat bellen, hopelijk valt het mee.

Myr, ik snap dat je van Brun zo geschrokken bent, ik ook... Toch denk ik dat hij behalve die hoefbevangenheid ook meer ziek was. En hij was ook nog best aan de zware kant, en als jij zegt dat Tyra dat niet is/was. Wel fijn dat je van meer kanten informatie hebt gekregen nu en je iets minder zorgen kan maken. Maar opletten geblazen is het altijd.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:55

Ik kon niet heel duidelijk een speciale plek vinden waar ze last van had, haar hoef was ook niet warm. Enige wat anders was was dat scheurtje nu.
Dat het een oudere hoefzweer is klinkt op zich wel logisch, maar zou ze dan toen die ontstaan is niet veel meer last gehad hebben? (wat ik bedoel is, waarom krijgt ze daar nu juist pijn aan?)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:08

Omdat ie bijna bij de zool is en daardoor onder druk staat? Weet niet hoor, ben geen ervaringsdeskundige, maar Mysa had eens een werkelijk verschrikkelijke hoefzweer, die moet er al heel lang hebben gezeten. Toen ik merkte dat ze pijn kreeg de d.a. laten komen en die zei, oh, is niet hoef, is knie weer (daar was een botsplinter af) Toen een halve nacht in de stal zitten kijken en toen hem weer gebeld. Zegt ie weer: nee is niet hoef, is knie. Ik heb toen gezegd dat ie absoluut een stukje van de hoef moest halen, dat deed die..............wat er uit kwam is niet te geloven. Zat dus bijna onderaan bij de zool, maar moet veel langer hebben bestaan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 00:00

Isapaardje schreef:
Ik ben geen expert hoor; ben alleen door een vaak zieke pony wijzer geworden (helaas eigenlijk) en daarmee de nodige ervaring. Maar bij Isabella was het weer zo heel anders, dat ik haar nu gerust op haar wei laat staan. Dag en nacht. De hele winter al eigenlijk. Het gras is super kort en ze kan er nauwelijks iets vanaf halen. Mijn DA vond dat toch een beter idee ook dan strookbegrazing. Nu krijgt ze de hele tijd door als ze zin heeft in knabbelen wat gras binnen. Als je strookbegrazing doet vallen ze op dat strookje aan of ze uitgehongerd zijn. De dag erop staan ze ook weer op het eerder opgevreten strookje en dus op de "stengels" die juist het meeste fructaan bevatten. Al met al ga ik dit jaar proberen dus de wei dermate kort te houden dat ze wel kan knabbelen aan het gras, maar het net niet voldoende is voor echte hongerstilling (dus blijf ik bijvoeren met hooi).

Zo doe ik het ook Ja Ook al de hele winter, uitgezonderd de dagen dat het fructaan echt hoog is (nachtvorst e.d.). Deze manier werkt ook voor mijn pony. Het is nogal een vreetzak, dus nu hij niet zoveel gras heeft valt hij aan op zijn hooi. Vervolgens zit hij daar vol van, en knabbelt alleen nog maar een beetje aan het gras. Hooi is overigens ook oud en niet heel voedzaam, maar wel erg buikvullend. Daar kan hij dus rustig wat meer van eten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:30

Je moet voor jezelf en je paard de beste oplossing vinden en die kan heel anders zijn als de oplossing van anderen.
Afgelopen zomer heb ik de paarden 's ochtends eerst hooi gegeven en daarna 1,5 uur in het land, na 1,5 uur er weer uit, 12.00 uur weer hooi, 16.00 uur weer hooi en daarna weer 1,5 uur in het land. Er weer uit en dan rond 19.00 uur 'krachtvoer' en dan om 10 uur laatste portie hooi.
Heel bewerkelijk (maar het houdt je uit de kroeg), maar de paarden deden het er goed op en ons land bleef ook netjes.
Ik vind het nadeel van strookbegrazing dat het zo ontzettend kort wordt gegeten dat het haast niet meer wil groeien.

Gemske, ik hoop dat de hoefsmid een zweer vindt en hem er uit kan snijden.
Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:28

Ik denk niet dat een oude hoefzweer last oplevert. Isabella heeft twee fikse gehad vorig jaar in beide voorhoeven tegelijk, die via de kroonrand door zijn gebroken (na weken ellende). Ik zag hem al lange tijd geleden aan de onderzijde te voorschijn komen, maar het gat waar hij toen is doorgekomen zat er nog cm's boven. Nu is daar de wand zelfs afgebroken en ligt de witte lijn (die fiks zwart is van de ontsteking), bloot op dat plekje. Ze heeft er absoluut geen last van.
Als ik dit als voorbeeld mag aanhouden, zou het bij Aurora dus ook eerder weer een nieuwe zijn waar ze toch last van heeft, dan de oude.

Wel is het zo dat als een hoefzweer niet goed doorkomt hij maandenlang kan blijven zeuren. Dan weer wel, dan weer niet. Boek Paardenbenen van Offereins beschrijft dat. Ook dat diverse paarden dan al allerlei "stempels" door de DA opgelegd hebben gekregen van hoefkatrol tot bevangenheid. Maar dat het uiteindelijk dan toch een "onschuldige" hoefzweer lijkt te zijn.
Nou ja onschuldig ... als het echt ver gaat woekeren krijg je een ander probleem en kan de hele hoef geïnfecteerd raken. Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:30

tja,als het hoefbeen ook gaat ontsteken is ook geen pretje....ik heb wonder boven wonder nog nooit een hoefzweer gehad,gewoon geluk denk ik,want pablo had na zijn eerste hoefbevangenheid ook een zoolbreuk...misschien door mijn "mooie" zelfgemaakte pantoffels en 2x daags schoonmaken en ontsmetten?ik denk zelf gewoon mazzel.....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:48

Van hoefzweren heb ik (gelukkig) geen verstand, ik ben benieuwd wat de hoefsmid zegt Gems, en hoop dat Aurora er niet teveel last van zal hebben.

Wel wilde ik even zeggen hoe fijn het is om al jullie ervaringen te horen, en om zelf ook mijn problemen/zorgen hier kwijt te kunnen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:08

Ik zal het afkloppen, maar in alle jaren dat ik paarden heb is er nog nooit eentje met een hoefzweer geweest. Ik sluit me aan bij Nado, ik vind dit een ideaal topic voor ervaringen over en weer en om bemoedigende woorden te horen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:09

Vind ik ook. Zit hier momenteel meer dan op m'n favoriete IJF, juist vanwege het feit dat we hier allemaal met dezelfde kwaal te maken hebben.

Wil iemand mij even streng toespreken en me vertellen dat ik door moet werken ipv steeds rond te snuffelen op het web.