[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:56

Marijuhhhhh schreef:
Het viel me vandaag op dat de straal van de rechterhoef een beetje rood is aan het eind. Weet iemand wat dit kan betekenen? Pony loopt verder helemaal goed, maar het valt wel op. De andere hoeven hebben dit niet. Dit is tevens ook het been waar mijn pony bevangen aan was. Is het misschien een oude ontsteking?

Kneuzingen of ontstekingkje?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:01

Hoe doen jullie dat als pony wel licht bevangen is geweest, op de rontgenfoto's niks te zien, dus geen kanteling, geen verzakking hoefbeen.

Pony loopt nog niet 100% rad, zit verder wel goed in dr vel. Wanneer weer beginnen met op het gras te zetten? Ik heb wel een stukje waar niet zoveel gras staat en wat onbemest is geweest.

Iemand ervaringen en tips?

Ps ze staat nu wel in de paddock naast het weiland waar de andere staan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:02

Marlis schreef:
Marijuhhhhh schreef:
Het viel me vandaag op dat de straal van de rechterhoef een beetje rood is aan het eind. Weet iemand wat dit kan betekenen? Pony loopt verder helemaal goed, maar het valt wel op. De andere hoeven hebben dit niet. Dit is tevens ook het been waar mijn pony bevangen aan was. Is het misschien een oude ontsteking?

Kneuzingen of ontstekingkje?

Denk het ook. Las op het internet dat een ontsteking/kneuzing altijd rood uit de hoef groeit.
Maar even in de gaten houden :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:05

claudiaM33 schreef:
Hoe doen jullie dat als pony wel licht bevangen is geweest, op de rontgenfoto's niks te zien, dus geen kanteling, geen verzakking hoefbeen.

Pony loopt nog niet 100% rad, zit verder wel goed in dr vel. Wanneer weer beginnen met op het gras te zetten? Ik heb wel een stukje waar niet zoveel gras staat en wat onbemest is geweest.

Iemand ervaringen en tips?

Ps ze staat nu wel in de paddock naast het weiland waar de andere staan.

Ik ben begonnen met een uurtje per dag op een schraal stukje van ca. 16 m²(?) en elke dag een kwartiertje langer op het land en toen hij 4 uur op het land kon staan ben ik begonnen met het geven van wat meer land. We verplaatsen de paaltjes nu 2 keer per week en dan krijgt hij er een metertje bij.
Mijn DA gaf aan dat je goed de signalen in de gaten moet hebben. Gaat je pony na een uur op het gras de volgende dag slechter lopen, dan weer terug op stal en zo een beetje 'proberen'. Daarnaast gaf ze aan dat een schraal stukje lang mogelijk kan zorgen voor zandkoliek.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:08

@claudia33
Wanneer is de pony bevangen geweest? Wat was de oorzaak van de bevangenheid? Als het (te rijk) gras is geweest, zou ik zelf heel voorzichtig zijn.
Je kan het beste met je hoefsmid en veearts overleggen. Zij kennen jouw pony in de acute aanvalsfase. Ze kunnen beter inschatten wanneer je weer aan gras kan denken. En dan nog; geen garanties.
Mijn paard mag nu 5 jaar later nog steeds maar 1 uur per dag op het gras. Een kwartier langer betekent al een harde manenkam.

claudiaM33

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:51

Nog geen maand geleden, was door te rijk gras. We zijn zelf te makkelijk geweest; voorgaande jaren was ze drachtig dus kon ze meer hebben. Vind het zo sneu dat ze niet mee het land in mag, maar ja pijn/bevangen raken is vele malen erger.....

En wat zijn jullie ervaringen met een graasmasker?

Bedankt voor de antwoorden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:31

Mijn paard is waarschijnlijk bevangen geraakt van "veeeeeel te dik" zijn en daarna teveel rijk gras. Hij staat nog steeds 24/7 op het gras, maar hij doet het goed. Graasmasker (heb de Greenguard en zo'n nylon ding geprobeerd) paniekeert hij volledig van. Slaat met zijn hoofd tegen de balken in de box. Toen heb ik geprobeerd om het masker buiten op te doen (kon hij in ieder geval zijn hoofd niet stoten), maar dan gaat hij heel hard achteruitlopen en ontzettend stom en achterlijk lopen doen. Dus vooralsnog voor mijn paard geen succes. Ik hou het graasmasker als laatste optie achter de hand.

Ik hoor er overigens best wel veel goede berichten over.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:42

Die van mij krijgt binnenkort haar Graaskorf ook weer om. Ze blijft ook gewoon 24/7 op het land staan. Gelukkig is het land al heel schraal. Ze moet nog wel flink wennen aan het masker, dus heb hem nog niet 24/7 om.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:30

Ik vind een graasmasker echt helemaal niets. Maar toevallig heb ik er wel eentje besteld.
Maar wat mij betreft is het echt een oplossing als niets anders kan.
Ik heb er eentje besteld omdat ondanks strookbegrazing en elke dag lopen mijn merrie soms groeit. Maar of ze hem ooit om krijgt weet ik niet. ik vind het nare dingen. Maar dan heb ik er eentje liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:35

@dyonne, zo denk ik er precies over! In het uiterste geval ga ik hem gebruiken, maar hoop dat het niet hoeft. Vind het nare dingen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:47

Ik heb er idd ook een liggen, nooit gebruikt, nooit gepast. Prijskaartje hangt er nog aan. Persoonlijk heb ik haar liever niet op het gras dan met zo'n masker om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:54

Bij ons op stal staat een pony met een Greenguard, maar d'r kin gaat helemaal kapot van dat ding. Ook is het zo dat ze zich nu niet meer kan verdedigen. Ze kan niet bijten en ook niet meer kroelen met d'r weidemaatjes. Dat vind ik toch ook wel erg belangrijk

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:31

Mijn paardje heeft wel een graasmasker om, nooit geen wondjes gehad ervan. In het begin heb ik mij wel zorgen gemaakt dat ze er misschien niet mee kon drinken bij onze waterbak maar dat gaat gelukkig ook prima. Ze staat zelfs gewoon te kroelen met haar vriendinnetjes.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:26

Hier goede ervaring met graasmasker, zo'n zwarte van IR. Luus kon zo lekker 24/7 op het land (na wennen) met de andere paarden. Een goede maat (en merk wat bij je paard past,de korven zijn allemaal net even anders heb ik gemerkt) zijn wel erg belangrijk. Het enige nadeel is dat ze niet lekker kunnen knuffelen met andere paarden, maar daar in tegen kon ze zo wel lekker met de groep mee naar buiten (de zomer ervoor had ze op stal op gips gestaan ivm zware hb)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:02

Hier staat paard niet op het land. Dierenarts raadt het ook heel erg af gezien het altijd een risicofactor blijft natuurijk en ze een kleine verzakking heeft. Dierenartsen waarbij wij op de kliniek waren zijn meer van een zandpaddock met hooi dan weiland met graasmasker dat vinden ze rot dingen. :P
Uiteraard hebben ze me goede informatie gegeven en is het natuurlijk aan ons zelf om te beslissen wat we doen en hoe we dingen opbouwen.

Wil me wel gaan verdiepen/in lezen over voer zonder melasse maar wel met vitamine en mineralen erin en waar ze niet dik van worden. Dus mocht iemand daar al ervaringen mee hebben ben ik erg benieuwd. Weet dat er veel te krijgen is iedergeval.

Morgen middag 3 uur komt de smid kijken naar wat voor beslag hij komt geven. Heb de rongtefoto's niet mee gekregen(denk dat ik deze wel nog ga opvragen, altijd handig) maar het gaat op een kleine verzakking en ze raden rondom ijzers aan ivm korte hoeven ook(altijd kort geweest maar nu echt wel te kort ook, na twee weken op box gestaan te hebben en afgelopen week de hit in geweest zijn ze vele malen meer gesleten dan normaal). Met voor een rand of zool en van wat voor soort laten ze aan de hoefsmid over. De dierenartsen vonden dat haar hoeven verder erg netjes waren dus heb er vertrouwen in dat mijn eigen smid dan wel een gepast beslag voor haar kan regelen. Ben benieuwd. Ondanks dat ze kreupel loopt komt ze erg vrolijk over en rent ze ook uit zich zelf.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:41

Marlis schreef:
Hier staat paard niet op het land. Dierenarts raadt het ook heel erg af gezien het altijd een risicofactor blijft natuurijk en ze een kleine verzakking heeft. Dierenartsen waarbij wij op de kliniek waren zijn meer van een zandpaddock met hooi dan weiland met graasmasker dat vinden ze rot dingen. :P
Uiteraard hebben ze me goede informatie gegeven en is het natuurlijk aan ons zelf om te beslissen wat we doen en hoe we dingen opbouwen.

Wil me wel gaan verdiepen/in lezen over voer zonder melasse maar wel met vitamine en mineralen erin en waar ze niet dik van worden. Dus mocht iemand daar al ervaringen mee hebben ben ik erg benieuwd. Weet dat er veel te krijgen is iedergeval.

Morgen middag 3 uur komt de smid kijken naar wat voor beslag hij komt geven. Heb de rongtefoto's niet mee gekregen(denk dat ik deze wel nog ga opvragen, altijd handig) maar het gaat op een kleine verzakking en ze raden rondom ijzers aan ivm korte hoeven ook(altijd kort geweest maar nu echt wel te kort ook, na twee weken op box gestaan te hebben en afgelopen week de hit in geweest zijn ze vele malen meer gesleten dan normaal). Met voor een rand of zool en van wat voor soort laten ze aan de hoefsmid over. De dierenartsen vonden dat haar hoeven verder erg netjes waren dus heb er vertrouwen in dat mijn eigen smid dan wel een gepast beslag voor haar kan regelen. Ben benieuwd. Ondanks dat ze kreupel loopt komt ze erg vrolijk over en rent ze ook uit zich zelf.

Ik ben ook op zoek naar voer zonder melasse.
Op het moment heeft ik mijn pony iedere avond twee handjes Naturals Best. Dit voer is laag in suiker, maar toch nog vrij hoog in zetmeel. Daarna heb ik naar voer van Havens gekeken, maar die was nog hoger in zetmeel en ook in suikers. Op het moment blijven Vito van Marstall en Safe and Sound over. Deze zijn iets hoger in het suiker gehalte dan Naturals Best van Pavo maar wel lager in zetmeel. Overigens zijn de zakken wel een keer zo duur als de muesli van Pavo.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:47

Ik voer Spillers Happy Hoof, een beetje met Marstall Force voor de vitaminen en mineralen.

Toevallig had ik een proefzakje Equilibrium Low Energy en dat werd ook graag gegeten. Dus mogelijk ga ik daar nog eens op over.
Beiden soorten worden hier eens in de zes weken ofzo thuisbezorgd mits ik voldoende afneem.
Ik voer niet zoveel ervan omdat ik voor vitaminen/mineralen aanvul met de Force.

Een stuk makkelijker verkrijgbaar en voordeliger vaak is Subli Dieetmix.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 07:07

Marijuhhhhh schreef:
Ik ben ook op zoek naar voer zonder melasse.
Op het moment heeft ik mijn pony iedere avond twee handjes Naturals Best. Dit voer is laag in suiker, maar toch nog vrij hoog in zetmeel. Daarna heb ik naar voer van Havens gekeken, maar die was nog hoger in zetmeel en ook in suikers. Op het moment blijven Vito van Marstall en Safe and Sound over. Deze zijn iets hoger in het suiker gehalte dan Naturals Best van Pavo maar wel lager in zetmeel. Overigens zijn de zakken wel een keer zo duur als de muesli van Pavo.

Je moet niet alleen naar 'suiker' c.q. 'melasse' kijken. Zowel suiker als zetmeel wordt omgezet naar glucose - tel dus altijd beide percentages bij elkaar op.

Pavo Nature's best: 26%
Safe & Sound 10%

Nogal een verschil vind je niet?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 07:49

Idd een heel verschil :)
Daarom moet ik echt even de tijd nemen binnenkort om verschillende soorten voer te vergelijken met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:37

Ik geef nu aan allebei mijn paarden Subli ponybrok.
Mijn hb-er krijgt alleen ponybrok en mijn rijpaard krijgt ponybrok met omege 3-6-9 mix van Subli. Ik gaf haar nl ook Pavo (basic en Nature's Best), maar vond dat ze nogal ging schuren met haar staart.

Ben nu langzaam aan het "ombouwen" en het lijkt erop of ze al beduidend minder schuurt. Hopen dat dit zo doorgaat.
Wat je ook even kunt doen is bellen met Subli en het verhaal van je paard uitleggen. Ik kreeg daar een man aan de telefoon die behoorlijk verstand van zaken had en kreeg een goed advies.

In elke muesli zit veel zetmeel.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:31

Peeps heeft net ijzers gehad. De smid beslaat haar liever niet meer, moet dan maar naar de kliniek...
Dus daar baal ik wel van. Hoop dat het werkt en ze snel beter gaat lopen. Ze heeft rondom ijzers(met 2 lippen) en voor een beige leren zool ertussen over de gehele onderkant van de hoef. Ziet er best maf uit.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:33

@Horsii, ik zit (heel vervelend) op vakantie aan het zwembad, maar zag dat je vroeg of er meer mensen waren waarvan hun paard een sincker heeft gehad? Heb verder niet alles gelezen, maar die van mij heeft dat gehad. Ik heb ook speciaal beslag, maar daar zit een heel verhaal aan vast dus als je vragen hebt kun je me pb'en!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:43

@ Marlis: mag ik vragen waarom jouw smid het niet meer wil doen? En toch deze keer heeft gedaan dan?
Vindt hij dat hij niet deskundig genoeg is?
Wel lastig, ik denk dat ik een rondje hoefsmeden ging bellen. Zou denk ik niet naar de kliniek gaan voor enkel bekappen of ijzers, of er moet iets heel aparts zijn. Mijn ervaring is dat hoefsmeden en dierenartsen moeten/kunnen samenwerken, maar dat DA'en niet de kennis van HS'en moeten onderschatten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:50

@safiera, hij wil het niet meer doen omdat ze lelijk deed tijdens het beslaan, ze sloeg met der benen.
Peeps is normaal gesproken altijd dood mak bij de smid en dat weet hij ook, dus vind het wel een beetje appart dat je gelijk een paard niet meer wil bekappen als ze een keer vervelend is...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:38

Marlis schreef:
@safiera, hij wil het niet meer doen omdat ze lelijk deed tijdens het beslaan, ze sloeg met der benen.
Peeps is normaal gesproken altijd dood mak bij de smid en dat weet hij ook, dus vind het wel een beetje appart dat je gelijk een paard niet meer wil bekappen als ze een keer vervelend is...

Ja hallo, hij is gewoon smid dan had hij een kantoorbaan moeten nemen :')
Zal waarschijnlijk de eerste keer zijn dat je paard ijzers krijgt, dat is even wennen.