Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

schaapie18

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:31

Vandaag weer wezen scannen. Het gat zat al helemaal dicht dus we mogen gaan opbouwen! Mag al gelijk 5 min draven en over 2 weken 10 min draven en zo door gaan. Moet zelf blijven aankijken hoe het been het houdt.
Heb er net gelijk even opgezeten maar draven wou die eigenlijk helemaal niet hij was ontzettend stijf dus kostte hem veel moeite hebben jullie dat ook gehad???

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:59

*\o/* Gefeliciteerd schaapje wat een goed nieuws!!! *\o/* Echt super dat je weer mag opbouwen. Mijn paardje was de eerste keer draven ook stijf en een beetje verward; weet je zeker dat we gaan draven!? Inmiddels een weekje verder met een paar rondjes draf per dag en het gaat iedere dag beter. Stap een kwartiertje in de bak en rij voorwaards neerwaards, een beetje inbuigen en oppakken. Ze is alweer een stuk soepeler.

Bij mij gaat de stijfheid er dus snel vanaf, weet niet hoe lang je niets hebt mogen doen, ik heb een half jaar niet mogen draven. Veel plezier met rijden!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:01

Ja die van mij had dat ook inderdaad. Ze wou wel heel graag draven, maar de eerste week liep ze met haar achterhand heen en weer te zwalken. Had geen spieren meer over. Nu is het al een stuk beter :)
Ik ben overigens begonnen met eerst 2/3 weken alleen maar stappen 30 minuutjes in de bak. En toen pas de draf er bij gepakt, been geeft geen reactie meer. Eerste 1,5 week met draven wel, maar toen was er ook die bloedhitte, dus misschien dat het daaraan lag :).

Volgende week zondag gaat mevrouw de wei in voor het eerst, ben benieuwd! :))

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:20

Spannend N0a, zo lekker als ze weer de wei in kunnen. Die van mij staat al weer een tijdje op de wei, wel op een klein stukje van 15x15 meter en maar een paar uurtjes per dag. Gaat echt super, ze blijft rustig, de wei is inmiddels wel zo goed als kaal......

Met de bloedhitte gaf haar been ook reactie, allebij haar benen waren dik alleen de geblesseerde iets meer dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:59

Hier geen reactie op het warme weer. Gewoon dunne pootjes. Ben nu dik een weer onderweg met de spulletjes die ik gekregen heb. Hopelijk werkt het maar dat zal niemand kunnen zeggen :)

Vandaag over 8 weken weet ik hoe hij ervoor staat!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:52

Vandaag m'n eerste buitenritje gedaan, of een poging tot.. Wat een DRAMA.

We pakken nu 1,5 week een beetje draf mee. Dus ik dacht, laten we een lekker stukje (rondje van een kwartier) naar buiten gaan en op het harde zandpad een stukje draf mee pakken. Mevrouw dacht daar helaas anders over. Eerste stuk ging super, ze was erg braaf en draven ging ook goed. Tot ze de kolder in der kop kreeg en als een bezetene begon te dribbelen, met 4 benen in de lucht begon te springen en vervolgens een paar keer recht omhoog kwam. Ben afgestapt en gelukkig had ik iemand bij mij met een touw. Dus met 2 man sterk richting huis gelopen, paard bijna niet te houden en springend in je nek. Heerlijk... Uiteindelijk op het erf was ze weer rustig. Rondje van een kwartier hebben we een uur over gedaan :\ Gek paard! Maargoed, geef haar ook de schuld niet. Was vast blij dat we eindelijk weer buiten waren na 15 weken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:30

Oei N0a, gelukkig zonder kleerscheuren weer thuis....

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:55

Ja gelukkig wel Weidebloem. Been gaf gelukkig geen reactie na al die rare sprongen. Vanaf vandaag begin ik met 3 minuten draven in de bak. Ben eerst 2 weken begonnen met telkens 6-8 lange zijdes. Maar hoorde dat veel overgangen niet goed zijn voor de pees. Dus ga nu 15 min stappen 3 minuten draven 15 min uitstappen.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:11

Volgens mij is dit een beetje een verzameltopic voor peesblessures geworden?

Dan kom ik ook even binnen vallen met mij verhaal..

3 jaar geleden werd er bij mijn NRPS merrie een peesblessure vastgesteld, aan de diepe buigpees. 3 maanden op stal gehouden, wat een ramp was dat, mijn paard is absoluut geen stalpaard en kan ook niet alleen op stal blijven, wat dus inhield dat mijn andere paarden op stal moesten blijven. Daarbaar het feit dat zodra ik verschijn ze rondjes gaat lopen. Na 3 maanden terug geweest, en totaal geen verbetering. Toen hebben we haar dag en nacht op de wei gezet en de volgende scanbeurt zat er verbetering in. Ruim 3 kwart jaar later mochten we weer gaan opbouwen en ging super goed, ze liep nog beter dan eerst. Helaas sloeg het pech weer toe, toen ik haar toch weer keer overbelasten. Weer opnieuw, dezelfe pees. Dit keer niet op stal gehouden, maar gewoon elke dag naar buiten. Ging super, ik reed paar ik in de week buiten op de weg. Voornamelijk stappen en later af en toe een drafpasje. Ze is in deze jaren nooit een pas kreupel geweest.
Dit jaar is ze gedekt en was ze gelijk in 1x drachtig. We waren ong. een jaar verder en ik had gehoopt dat het goed uitzag. Helaas trof ik mijn merrie 3 weken geleden stok en stok kreupel op stal al. Ik dacht even dat het einde oefening was, maar naar paar dagen op metecam ging al een stuk beter. 5 dagen laten wezen scannen. Dit keer voornamelijk het checklignament. Weer helemaal terug bij af dus. Er keken op dat moment 2 dierenartsen naar. De een had liever complete stalrust en de ander vond weidegang wel een goed idee.Lekker tegenstrijdig dus.

Ik heb haar 2 weken stalrust gegeven, maar vorige week kon ik haar niet meer binnen houden met de hitte. Dus heb ik haar weer op een klein stukje land gezet. Ik loop 1x daags op het harde met haar en smeer ook 1x daags compagel. Gelukkig loopt ze op dit moment weer helemaal rad.

Geven jullie je paard nog een extra supplement? Ik zou mijn merrie toch wat extra's willen geven, maar ik wil haar eigenlijk ook niet volstoppen met allerlei dingen gezien het feit dat ze drachtig is.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:14

Ik geef Ekyflex bij, wel een heel prijzig suplement maar werkt echt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:25

Wendie1992 schreef:
Ik geef Ekyflex bij, wel een heel prijzig suplement maar werkt echt super!

Dat is dus niet bewezen en kan je nooit bewijzen. Je weet namelijk niet wat de genezing was geweest zonder het spul

Ik geef ook 2 dingen bij omdat me dat een goed gevoel geeft en omdat ik hoop dat net werkt.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:30

Welkom hier rooslover, helaas!
Wat naar dat de peesblessure maar blijft terugkomen. Wat balen zeg. Hopelijk geneest het snel en kun je er lekker mee aan de slag.
Die van mij heeft ook een gat in haar checkligament, heb haar nu op DA advies op stal gezet, maar die van mij draait inderdaad ook rondjes in de stal. En bij controle ook nauwelijks verbetering zichtbaar. Als ik nu moest kiezen zou ik haar direct op de wei zetten. Beter voor haar eigen humeur, ze is nu zo chagerijnig, niet normaal. Mocht van de DA pas vanaf Maart in de wei. Nou amehoela, ik zet haar vanaf September in de wei. Dan zien we het wel weer.

Qua supplementen heb ik inderdaad ook Ekyflex gegeven, die was toen nog €30 nu is die €60. Dus helaas geef ik het niet meer. Verder geef en smeer ik ook niks meer. Spuit alleen af na het rijden, 10/15 minuten.

En inderdaad wat vonneke zegt, je weet nooit of het werkt. Maar goed, proberen kan altijd :)

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:43

Helaas wel ja.
Oké, ik heb de vorige keer MSM gegeven, daar schijnen ze ook nog wel eens baat bij te hebben.
Je weet inderdaad niet of het werkt, je kan alleen maar hopen dat helpt.

Ik zit sowieso te twijfelen of ik haar niks zal geven voor haar bespiering (wat er evt nog zit) of spieren in algemeen dan. Ik heb namelijk geen idee of ze straks echt topzwaar gaat worden,aangezien dit haar eerste veulen bij ons wordt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:50

Helaas welkom Rooslover, wat balen dat de blessure weer de kop op steekt.... Ik heb geen ervaring met peesblessure aan de diepe buigpees of het checkligament, mijn paardje heeft een peesschede ontsteking. toen de ontsteking nog actief was gaf ik peescompositum. Alleen natuurlijke ingredienten.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:08

Ik kom hier ook weer even binnenvallen.
Heb maanden geleden al eens wat gepost, maar nog een keer mijn verhaal:
16 weken geleden liep mijn paard licht onregelmatig. Op rust gezet, nog wel 24/7 op de wei. Af en toe een wandelingetje en preventief koelen. Been was iets dik, maar wel constant zegmaar. Werd niet dikker of dunner of warmer. Vertrouwde het toch niet, dus 12 weken geleden een echo laten maken. Er werd een gat in het check-ligament vastgesteld. Hoe groot hij precies was weet ik niet, maar het was een flinke.. Dit is hoe ik het heb aangepakt:

Week 1 t/m Week 8

Beweging:
Stappen, aan de hand.
1 x 10 minuten en dat in die 8 weken opgebouwd tot
2 x 20 minuten.

Huisvesting:
Week 1 t/m Week 4 absolute boxrust.
Week 5 t/m Week 8 een paar uurtjes per dag in een paddock van 5 bij 5, mits ze niet draafde of druk deed.

Voer:
50 gram NervControl korrels van Pavo
50 gram Pavo Total Supply
2 ML Nervo (homeopatische restgevende druppels)
Onbeperkt ruwvoer.

Koelen:
Na het stappen 5 tot 10 minuten koelen;
- afspoelen met waterslang óf
- koelelementen met bandage eromheen óf
- koelingsbandage.

Week 8 t/m Week 12
Week 8 de eerste controle-echo, en het gat in haar check-ligament was hélemaal dicht :D. Nu was het zaak om die vezels sterker te maken, en te zorgen dat ze in de juiste trek-richting zouden groeien. Iets meer uitdagen dus :). Vales kreeg groen licht voor in een klein weitje staan, in een buitenstalletje, ik mocht er weer óp en we mochten de draf op gaan bouwen.

Beweging:
4 tot 6 keer per week:
Week 9 2 x 1 minuut draf (naast de fiets)
Week 10 2 x 2 minuten draf (naast de fiets)
Week 11 3 x 2 minuten draf (naast de fiets)
Week 12 2 x 4 minuten draf (onder het zadel *\o/* )
Tussen de drafblokken 3 minuten stap, eerst 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen.

de andere dagen:
30 minuten stappen.

Huisvesting:
Een buitenstalletje, stal van 3x3 met een uitloop van ong 3x7.
Ongeveer 4 uur per dag weidegang, in een wei van ong 10x10

Voer:
50 gram NervControl korrels van Pavo
50-100 gram Total Supply van Pavo
2 handjes Nature's Best Muesli van Pavo

Koelen:
Is eigenlijk niet meer nodig, maar doe ik toch voor de zekerheid.
Krijgt de doorbloeding even een boost :).
Na het stappen, 5 tot 10 minuten.

Nu zitten we dus op week 12, en het gaat super. Vales heeft het weer naar haar zin, en heeft zich het hele proces door prima gedragen. De pees is geen 1 keer dikker of warmer geworden, wat dat betreft hebben we 0,0 tegenslag gehad :). Ik ben héel blij dat het allemaal zo voorbeeldig is gegaan, ik had me geen betere genezing kunnen wensen! <3
We zijn er nog niet, en ik verwacht dat het nog een aantal maanden duurt eer we weer álles mogen, maar we zijn goed op pad.

Iedereen hier veel succes met al het stappen, koelen en de bijbehorende kopzorgen :(:) !!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:00

Wat super fijn dat het bij jou zo voorspoedig is verlopen! Ik zit nu ook op 16 weken.
Hou mijn eigen schema aan, been ziet er super uit. Maar heb toch wel zo mijn twijfels af en toe. Bespiering in haar achterhand is totaal weg, en daar baal ik gigantisch van want ze heeft nogal een probleem achterhand. Ze loopt wijd sinds dat ze een veulen heeft gehad en dit is nooit meer goed gekomen, na goed trainen kon ze haar achterhand er weer onderzetten en zag je geen kreupelheid meer vanuit de achterhand.
Nu ze 16 weken heeft stil gestaan is het rare lopen ook weer terug. Nu zit ik met mijn schema op 1x 15 minuten stappen dan 3 minuten draven (zo min mogelijk overgangen) en dan weer 1x 15 min draven. Dit gaat super goed, maar toch voel ik heel soms nog iets in de bochten. Heb een filmpje gemaakt, wil iemand eens kijken? Kijken wat je kan ontdekken?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:52

Hoi NOa, heb je filmpje bekeken en kan eerlijk gezegd niets geks ontdekken. Ze schommelt soms een beetje met haar achterhand, is dat wat je bedoelt met breed lopen? Loopt niet onregelmatig, wel met weinig kracht van achter en af en toe een beetje kortere pas (zover te beoordelen is op het filmpje)maar dat is niet gek na zo'n lange rustperiode. Gewoon gedult hebben en langzaam opbouwen.....

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:47

Fijn dat je even gekeken hebt weidebloem, bedankt! Ze heeft haar achterhand wijd uit elkaar staan, waardoor ze niet mooi in het spoor treed met haar achterbenen. Die zet ze een beetje buiten de massa. Dus ze schommelt inderdaad met haar ass :P Ze heeft blessure aan der rechtervoorbeen, maar ook ik kan inderdaad niks verontrustends vinden in het filmpje. Toch gaf mijn gevoel wat anders aan, dus vandaag weer terug gegaan naar 1 minuut draven. Even dit een paar dagen volhouden en dan langzaam weer opbouwen naar 3 minuten.

Vanaf woensdag gaat ze in de wei. Ik ben zo bang! 1 sprintje en ze kan der hele been weer verpesten. Ik hoop maar zo dat als ze er eenmaal in staat en rustig is, ze ook de komende tijd rustig blijft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:48

Ik vind der eerlijk gezegd helemaal niet zo fijn lopen. Hoe oud is ze?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:51

vonneke schreef:
Ik vind der eerlijk gezegd helemaal niet zo fijn lopen. Hoe oud is ze?

Ze is 17 Vonneke, mag ik vragen wat je dan aan haar ziet? Dan kan ik kijken of ik dit terug kan zien :)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:28

Heel veel sterkte en beterschap iedereen.

DA heeft de mijne weer nagekeken. Ze is helemaal goed mag weer volop trainen. Voel nu al dat de blessure haar al langer in de weg heeft gezeten. Ze is veel rechter en leergierig dan voorheen al knalde deed ze wel altijd haar best alleen duurde het dan dagen voor dat ze het snapte. Nu gaat ze elke dag met sprongen vooruit.
Moet wel eerlijk zeggen heb met het opbouwen veel "spoken" gezien en dat varieerde van dik been,ongelijke ondergrond enz.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:56

NOa, ik vind het altijd lastig om te zien of een paard helemaal goed is of niet, maar ik zie geen echt kreupel paard.

Eldango, wat fijn! Geniet er van!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:07

noa heel erg leuk zo'n filmpje. Ik heb ook een beetje mijn twijfels bij haar loopje om eerlijk te zijn. Linksom lijkt ze op linksvoor iets onregelmatig, rechtsom zie ik iets aan rechtsachter. Hoeft niets met de blessure te maken te hebben trouwens, kan ook gewoon de natuurlijke scheefheid van het paard zijn. Ik denk dat een paard nooit helemaal 100% zuiver loopt na zo'n periode niets doen. Zeker een ouder dier niet. De mijne voelde alsof hij rechtsom niet kon lopen, hij was zo krom als een hoepel en ik dacht steeds dat hij kats kreupel was als ik erop zat :+ Later met opbouwen voelde ik iets nieuws, iets geks en toen bleek hij inderdaad kreupel door een ontstoken buikspier.
Mijn tip is dus vooral om heel goed te voelen, te kijken naar je gevoel en daarop af te gaan. Twijfel je, neem dan een stap terug en schakel de DA in. Wat mij ook hielp was filmpjes van voor de blessure vergelijken met filmpjes van met het opbouwen. Het loopje was toen (voor de buikspierontsteking) gewoon hetzelfde, alleen zijn lijf was gewoon helemaal kromgetrokken.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 10:10

Hier ook weer eens een berichtje van ons. Wij hebben ook sinds een tijdje wat raars. Regelmatig heeft mn paard een dik blessurebeen. Volgens de da niet van de pees maar omdat ie zo einschussgevoelig is. Dat was ie altijd al maar het zit me toch niet lekker... Hoewel me op t hart gedrukt is er niet teveel zorgen over te maken...

Als ik savonds wedstrijd/les gehad heb heeft ie heel regelmatig een dik blessurebeen rv. Voor mijn gevoel komt t vooral doordat ie daarna op stal staat en niet in de wei. Dus dat ga ik morgen even testen na onze middagwedstrijd. Daarna zet ik m gelijk in de wei. Nu heeft ie ook steeds kleine wondjes aan zn bern. Met die vliegen was ie alleen maar aan t slaan met zn benen. Toch vind ik t raar... Het is ook binnen een dag over. Paard loopt prima. Niks aan te zien. Happy en vrolijk.. Fijn die einschussgevoeligheid ;-) ben toch steeds weer bang voor zn been. Herkent iemand dit toevallig?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:02

Bedankt voor het kijken allemaal!

Dat aan haar achterhand ken ik al vanaf het moment dat ik haar kocht. Wil ook niet hoog de sport in, dus voor mij geen probleem. Lekker recreatief rijden en buitenritjes maken is voor ons belangrijk. :) Ze houdt haar achterbenen vrij recht en haar rechter achterbeen plaatst ze buiten de massa. Hiervoor staan we ook 2/3x per jaar in behandeling van de fysio. Fysio heeft ook aan gegeven dat we nu met de blessure zeker een terugslag zouden krijgen omdat ze nu wel kan behandelen maar het geen zin heeft als mevrouw zo weinig doet. Dus ze is al dik een half jaar niet meer behandeld.

Ik zie inderdaad ook dat ze linksvoor wat korter loopt, naar mijn idee? Maar de blessure zit rechtsvoor en aan dat been zie ik niks. Dan toch stijfheid in combinatie met een lichte vorm van artrose?

Heb in ieder geval een stapje terug gedaan en zit weer op 1 minuut draf ipv 3. Hou dit nog een aantal dagen vol en dan ga ik woensdag weer met 2 minuten beginnen en zondag met 3. Langzaam opbouwen dus.

Qizz: Wat balen van het been, hopelijk komt het inderdaad door vocht wat naar het been loopt door (te) weinig beweging 's nachts? Die van mij is overigens ook super vrolijk. Als ik haar nu een uur vol aan het werk zou zetten, zou ze nog niet klagen. Terwijl we pas op 3 minuten draven zitten. Ze geeft ook niet heel snel aan dat ze ergens last van heeft. Moeilijk is dat altijd, konden ze maar praten hè.