[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:56

lucyknol schreef:
@Lolclub, Ze loopt slecht. Heel kort, kreupelt op rechts voor, moeite met draaien.
Ze is verder wel pittig en vrolijk gelukkig. Volgens mij kan ik niet meer doen dan dat ik nu doe.
Hoop maar dat het morgen in iedergeval iets beter gaat...

Rechtsvoor was toch ook de kant waar het hoefbeen nog maar enkele mm zooldiepte had ?
Hoe plaatst ze haar voet(en) in rust, zet ze haar voorbenen naar voren of houd ze ze nog recht onder d'r lijf ?

Is haar rechtervoet veel warmer en voel je pulsatie ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 23:43

Citaat:
Vitamine E en Selenium mag alleen gegeven worden als er daadwerkelijk een tekort is aangetoond

Deze uitspraak is gedeeltelijk goed, gedeeltelijk fout ;)

Vitamine E (en dan met name de y-tocopherol variant) is een prima anti-oxidant die je bij noodzaak gerust kunt suppleren, als je je maar aan de aanbevolen dosis houdt. Het grappige is dat Vit.E in de humane geneeskunde o.a. ook bij diabetes aanbevolen wordt.Een gezond paard haalt de nodige Vit.E uit zijn krachtvoer want het is in graan ruim aanwezig - wellicht verklaart dit ook de 'stijfheid' bij paarden die op een graanloos dieet staan.
Wat wél een gevaarlijke toevoeging kan zijn is selenium. Dat krijgt een paard voldoende binnen door het eten van gras ( hoewel er bij sommige 'natuur-stromingen' erg somber gedaan wordt over het natuurlijke selenium in de bodem- dat zou er niet meer voldoende zijn door de verarming van de grond). Bij paarden worden seleniumtekorten ( bij mensen trouwens ook) niet of nauwelijks aangetroffen. Overdoseringvan selenium kan heftige gevolgen hebben, tot de dood aan toe.
Dus: voor stijfheid, spierpijn etc. geeft gerust Vitamine E, maar géén selenium!
een goed merk zonder selenium is Equistro.

Zo.. paarden de hele dag op stal gehad vanwege de renovatiewerkzaamheden aan de rijbak - je zag ze met de minuut sagerijniger worden. Maar de bak is klaar en ook de nieuwe schuilstal ( waarin ik ze vanmorgen duttend aantrof) is van een mooie bodem voorzien.
Afbeelding

De Yea-sacc is goed aangekomen LC! Morgen gaat ze haar eerste hapje krijgen - ben benieuwd. :9

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:19

Het is mooi geworden JP !

Fijn dat het klaar is, komen er stenen onder het afdak ?

Hoe is het met Pauli ?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:23

lolclub schreef:
tjee schreef:
Had al eerde hier gemeld dat mijn pony een terugval heeft momenteel. Heb gister een filmpje gemaakt. Opgenomen rond 16.30 en had de dag ervoor rond 19.30 een half zakje buut gehad.
Kijk en huiver zou ik zeggen.....
http://www.youtube.com/watch?v=bvWrA_zAx-c

Ze loopt inderdaad niet fijn op het filmpje :(:) ,
heb je Bodegraven nog gebeld en heb je nog kunnen achterhalen wat de mogelijke oorzaak is geweest van de terugval ?

Ik heb ze langs laten komen alleen mijn vaste DA was op vakantie helaas. Maar de man die langs kwam voelde wel pols. Hij vond hem an sich best goed lopen rechtuit, maar draaien ging niet zo goed.
Nu staat hij weer op buut 2 x dgs en loopt hij weer wat fijner. Zelfs draaien ging gister betrekkelijk goed....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:51

Jannepauli schreef:
Een gezond paard haalt de nodige Vit.E uit zijn krachtvoer want het is in graan ruim aanwezig - wellicht verklaart dit ook de 'stijfheid' bij paarden die op een graanloos dieet staan.

Ik wilde nog even terugkomen op deze zin ;) , het is namelijk zo dat in de graankorrel zelf geen vitamine E aanwezig is, wel in de vliezen die er omheen zitten/zaten.
Verder wilde ik nog even wijzen op de aanwezigheid van vitamine E in de volgende (meer) geschikte voedermiddelen voor onze HB paarden:

Formula 4 Feet : Vitamin E 5,000 IU/kg
Safe & Sound : Vitamin E 200 mg/kg
Marstall Vito : vitamine E (vitamine-E-preparaat) 560,00 mg/kg
Marstall Faser-Light : vitamine E uit vitamine E preparaat 585,00 mg/kg

andere producten rijk aan vitamine E : sojaolie , lijnzaadolie , omega 3/6/9/olie, zeewier en foenegriek

In hooi zit ook vitamine E, maar dit gehalte loopt sterk terug naarmate het ouder wordt, hooi van een jaar oud bevat nauwelijks tot geen vitamine E meer en bijvoeren van vitamine E is dan belangrijk.

@JP
Jij noemt een supplement van Equistro, welke bedoel je ?
Ik ben even aan het zoeken geweest op het merk maar kan het door jou bedoelde supplement met vitamine E maar zonder selenium niet vinden ;)

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:02

graan is voor kippen helemaal niet voor paarden...en al helemaal niet voor paarden met een metabolische disbalans.
Die stijfheid komt doordat de schildklier niet optimaal werkt.
En zolang daar geen onderzoek naar wordt gedaan zullen we het nooit weten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:38

Citaat:
het is namelijk zo dat in de graankorrel zelf geen vitamine E aanwezig is, wel in de vliezen die er omheen zitten/zaten.

I beg to differ! :D Vit.E zit in granen, zaden, koudgeperste plantaardige olie, fruit, sojabonen - maar niet specifiek alleen in de vliezen of schillen.

Wat de Equistro betreft: hier bewijs ik mezelf dat ik niet 's avonds laat nog verhandelingen moet geven want dan werkt m'n brein niet meer goed! :o Nu ben ik weer wakker!

Ten eerste: Selenium is in overdosis gevaarlijk ( kan het zenuwstelsel aantasten) maar...
Vitamine E kan het beste met selenium samen worden ingenomen. Deze combinatie blijkt uit onderzoek een zogenaamd synergetisch effect te hebben. Dat wil zeggen dat ze elkaars werking versterken. Samen hebben ze zeer gunstige effecten bij vele ziekten. Ze werken samen als krachtige antioxidanten.
In Equistro zit dus ook een kleine hoeveelheid selenium om de werking van Vit.E te versterken.

Echter... Equistro bevat eveneens een hoog gehalte aan dextrose - daarom is een product als Synovium MyoCare E
een betere keus ( dit heb ik ook gebruikt tijdens de acute HB)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:33

Ik meld me hier ook even omdat ik het donkergrijze vermoeden heb dat mijn Bonte waar ik nu al maanden mee loop te dokteren toch een vorm van HB en/of SB heeft.
Alle voor de hand liggende dingen al gedaan en langzaam aan lijkt er verbetering te komen.

Nu heb ik wel wat vraagjes.

Ik lees dat er veel graszaadhooi gevoerd wordt. Dit is schraal/doorgeschoten gras waar dus weinig in zit. Maar het meeste graszaadhooi wat ik aangeboden zie worden is van Raaigras en dat is nu juist een grassoort die bekend staat om zijn hogere concentraties 'suiker'.
Is dat geen probleem ?? Zou bijv Timothee niet een betere soort zijn ??

En omdat HB/SB een 'vergiftiging' is zullen zowel de lever als de nieren het nodige te verwerken hebben.
Hoe denken jullie over nierschonende kuren en o.a. Mariadistel wat bekend staat om de lever weer goed op de rit te krijgen ??

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:34

Hou Dubbeldun , kom jou ook overal tegen ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:35

Over vitaminnen en zelfs extra poedertjes geven,:

Ik geef dynamiek sinds ze hoefbevangen is geen extra vitamaminnen of supplimenten extra, het enige wat ze krijgt is 1 schep dodson en horel per dag meer niet en ze doet het er nu al zeer zeker 3 jaar goed op. Ik heb ook niet het idee dat dynamiek wat te kort komt zit gewoon goed in der vel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:38

Ik wil straks ook helemaal van de muesli/bix af en overstappen op Wiesencobs met een Healthy Herbs middel.
@dynamiek: welke D&H voer jij ??

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:42

DubbelDun schreef:
Ik wil straks ook helemaal van de muesli/bix af en overstappen op Wiesencobs met een Healthy Herbs middel.
@dynamiek: welke D&H voer jij ??

Ik voer save en sound , Top heeft het op voorraad liggen ;) zelfs die andere merk Marstal vito ook, alleen wilde dynamiek die vito toen niet eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:42

Ik hoor dat vaker van Vito :)
Is dat dat voer met die grote pitten er in ??

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:45

Er hebben toen wel eens 1x pitten ingezeten in Save and sound bij meerdere hier toen in het topic, toen had iemand van dit topic contact gezocht met Dodson en Horrel waar dat zo ineens wat dat kwam toen omdat ze een ander product wat er normal in zat niet konden leveren (was eigenlijk toen een vervangingsmiddel) inmiddels zitten die pitten er niet meer in hoor

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:47

Dubbeldun pulseerd je paard ook (bij der kogels?) dat is een herkennisteken van bevangenheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:49

Ik voel niet duidelijk een polsslag als je dat bedoelt. Ze heeft wisselend warme of koude hoeven (alle vier gelijk), maar dat is bij mijn andere paard ook.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:53

Hier hebben ze ook wel eens dat ze warme hoeven hebben maar dan voel ik bij mijn shet en die zijn dan net zo warm en die shet is niet bevangen. Das al wel een goed teken als je geen pulsatie voelt, want als je dat wel voelt dan zit het fout.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:56

Ik denk ook niet dat ze akuut bevangen is, maar de nasleep er van en dat duurt al een paar maanden onderhand.
De ene dag zit ze ook duidelijk beter in haar vel als de andere.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:33

lolclub schreef:
lucyknol schreef:
@Lolclub, Ze loopt slecht. Heel kort, kreupelt op rechts voor, moeite met draaien.
Ze is verder wel pittig en vrolijk gelukkig. Volgens mij kan ik niet meer doen dan dat ik nu doe.
Hoop maar dat het morgen in iedergeval iets beter gaat...

Rechtsvoor was toch ook de kant waar het hoefbeen nog maar enkele mm zooldiepte had ?
Hoe plaatst ze haar voet(en) in rust, zet ze haar voorbenen naar voren of houd ze ze nog recht onder d'r lijf ?

Is haar rechtervoet veel warmer en voel je pulsatie ?

Klopt, van haar rechtervoetje,dacht gister ook meteen aan het ergste, baalde van de zolen onder haar beslag omdat je zo geen zicht hebt wat daaronder gebeurt.
Ze had gister 4 warme hoeven, 3 dikke benen, geen pulsatie te voelen...
Staan deed ze normaal, liep kort, moeite met draaien, wat kreupel op rechts...
In rust stond ze normaal, dus benen er recht onder, en niet wisselen van het ene op het andere been...

Kom net van stal.Ik hield me hart vast omdat ik bang was voor wat ik vandaag zou aantreffen.
Ik kon mijn ogen niet geloven , Luus loopt weer een stuk beter, nog wel wat kort, niet meer kreupelen op rechts, draaien gaat makkelijker.
Ik heb haar lekker buiten gezet op het zand, met stalgenooit,ze was jolig en had een gekke bui.
Ze zit nu wel weer 2x daags op de bute, maar reageert hier kennelijk goed op.
Benen zijn ook niet zo dik meer, voel geen pulsatie (gister ook niet), hoeven lijken mij minder warm dan gisteren.
Hoorde wel van verschillende mensen dat ze regelmatig haar stal staat te verbouwen, in de zin van tegen de wanden trappen.
Ze heeft sinds een aantal weken een buurman en dat ligt elkaar niet zo. Buurman heeft mok en aangezien het land hier in een
moeras is veranderd na al het regenen staat hij binnen. Ik heb de buurman vandaag een stalletje verder gezet, misschien dat ze
zich dan beter gedraagt want als ze echt zo veel tegen de wanden staat te trappen zal dat ook niet echt meehelpen...
Morgen gaan we overleggen met de kliniek.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:10

DubbelDun schreef:
Ik lees dat er veel graszaadhooi gevoerd wordt. Dit is schraal/doorgeschoten gras waar dus weinig in zit. Maar het meeste graszaadhooi wat ik aangeboden zie worden is van Raaigras en dat is nu juist een grassoort die bekend staat om zijn hogere concentraties 'suiker'.
Is dat geen probleem ?? Zou bijv Timothee niet een betere soort zijn ??

Hallo DubbelDun, welkom hier ;)

Graszaadhooi is gedorst hooi, het is het restproduct uit de graszaadteelt en het wordt dus ook wel eens graszaadstro genoemd.
graszaadhooi bestaat uit één soort gras-stengel en bevat nauwelijks tot geen andere grassoorten en kruiden.

Engels raai is de meest krachtige soort en bevat nog de meeste voedingsstoffen.
Toch is het absoluut niet te vergelijken met Raaigras in gewoon hooi.

Nadat de plant gebloeid heeft begint hij zaad te ontwikkelen en voordat het zaad helemaal rijp is en er vanzelf zou afvallen wordt het gedorst.
De plant gebruikt de meeste suikers voor het zetten van zaad, nadien heeft de stengel geen functie meer en sterft af.

De stengels van het graszaad bevatten zodoende nog nauwelijks suikers omdat het zaad inmiddels vrijwel rijp is,
dit in tegenstelling tot raaigras in hooi wat meestal gemaait wordt als het nog in de bloei staat.
Raaigras in de bloei bevat veel suikers en eiwitten (kan oplopen tot 28% NSC), het wordt om die reden ook wel hoog productief gras genoemd en is dus het meest geschikt voor melkkoeien.

Als graszaadhooi is het juist weer meer geschikt voor paarden omdat het vrij zacht hooi is, dit in tegenstelling tot bijv. roodzwenk wat heel stekelig en hard is en het meest gebruikt wordt in de mengwagen voor pensprik bij de kalveren en de droogstaande koeien.

Er zijn diverse soorten graszaadhooi te krijgen, ikzelf heb roodzwenk, dit lijkt het meest op heel fijn stro, @Paars heeft ook Engels Raai en is daar volgens mij best tevreden over.

Wat je absoluut moet navragen voor je een partij Engels raai aanschaft is of het hooi niet afkomstig is van de graszaadkwekerij voor sportvelden, in dit graszaad kan namenlijk de Lolitrem bacterie aanwezig zijn en dan kan je paard ernstig ziek worden.

Als je timothee kunt vinden is dat volgens mij ook een prima alternatief, ik heb het nog nooit kunnen vinden hier in Friesland,

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:16

Nieuw filmpje van vandaag: http://www.youtube.com/watch?v=tgmMJrY2qEs
Nu lees ik dat lucyknol haar pony naar buiten doet, terwijl ik die van mij op stalarrest hou. Wat zou nu beter zijn?
Aan de ene kant doet bewegen de doorbloeding verbeteren, maar aan de andere kant zullen de lamellen sneller hechten als hij stil staat. Tenminste dit was het argument van de DA en lijkt mij wel logisch.
Ik mocht sinds een weekje tjee in de paddock doen ipv alleen maar stappen en toen is hij af en toe uit zn plaat gegaan. Zou dit een nieuwe aanval uit hebben kunnen lokken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:27

@lolclub : bedankt voor je uitleg. Zo leer je elke dag weer wat bij :)
Zit er in graszaadhooi helemaal geen graszaad meer?? Want ik merk aan mijn ouwetje dat ze daar dus wel van aan de dunne gaat.
Voor mensen in Gelderland... waar halen jullie je graszaad hooi ??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:29

@RonAalders:

Ik heb een vraag en ik hoop dat je die wilt beantwoorden ;) .

Wat mij nu al een paar keer opgevallen is, is dat als een paard welke voor de eerste keer bevangen is geraakt (en waarbij de kanteling niet heel groot is), dat bij de meeste van deze paarden de nieuwe afgroei weer redelijk tot goed parallel aan het hoefbeen afgroeit.

Als ik als voorbeeld deze foto neem van Isapaardje, dit is een foto van de voet gemaakt in 2005, 6 jaar na de eerste bevangenheid
Afbeelding,

Niet veel te zien aan de zool lijkt me, geen brede witte lijn en een mooie ronde vorm.

Dezelfde hoef maar nu in 2010, 3 x hoefbevangen geweest nadien (Ingrid verbeter me maar als het niet klopt ):
Afbeelding

Een witte zool (waar komt dit door ?), een chronisch verbrede witte lijn en tevens een langwerpige hoefvorm.

Nu deze foto van het paard van Geerke, paard is door een schildklier afwijking al meerdere keren bevangen geweest, chronisch verbrede witte lijn en een hoef die snavelachtig naar voren blijft uitgroeien, laatste 5 jaar geen nieuwe aanval gehad :
Afbeelding

Mijn vraag aan jou is:
Hoe komt het dat de voeten in staat zijn om 1 hoefbevangenheid (redelijk tot goed) te "overwinnen" en een normale hoef en smalle witte lijn te laten uitgroeien maar waarom lukt dat na meerdere bevangenheden niet meer ?
En als de witte lijn chronisch verbreed is , liggen er dan nog mogelijkheden met beslag oid om de witte lijn alsnog weer te laten sluiten en normaal af te groeien of is deze echt definitief verbreed ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 26-09-10 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:31

Lolclub heeft me eens gewezen op een leverancier in Drempt. Helaas levert hij niet aan mij omdat ik te ver weg woon, maar mss woon jij dichter bij? Ik ben dus ook nog aan het zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:36

@COJK: via Routenet zie ik dat het 43 km verder is. Ik vermoed dat ie dus bij mij ook niet langs wil komen :D