[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:40

hmm ben van de tiedeman geen fan. hier op stal was het hyp om daarmee te rijden ze gingen allemaal op die teugel hangen. al eens gedacht aan gogeu?? daar rijd mijn oudste zus nort mee zodat zn hoofd laag moet blijven. of elastiek??

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:01

nee elastiek daar heeft hij jaren mee gelopen op de manege en daar kunnen ze lekker op gaan hangen op de voorhand terwijl met een thiedeman of maringaal alleen werkt als je het gebruikt zodat je ook lekker met een lang teugeltje kan stappen en draven als dat kan..ik rij liever ook met niks maar omdat je hier met heel veel verkeer te maken heb toch wel eens een rustig drafje wil ga ik denk toch proberen..oefenen zodat ik straks helemaal niks meer nodig heb...kan het allicht proberen dingen uit proberen toch..het is alleen voor de buitenritjes in de bak gaat het prima

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:15

Heb even bijgelezen...
Bedankt voor de tips. Ik ga denk ik blijven longeren. om haar spieren weer op te bouwen. ze heeft ook echt lang niks gedaan (als het weer beter wordt, want ik beschik enkel over een buitenbak). Af en toe zal ik er dan op zitten en langzaam opbouwen. In ieder geval goed luisteren naar haar. Als ik vorige week aan het ridjen was, was het wel zo dat wanneer ik niks vroeg en dus gewoon liet draven (dus niet aan de teugel lopen) liep ze meer mank dan dat ik haar rond stelde. alhoewel je de oortjes wel zag knikken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 08:54

ik ben ook weer bij gelezen, ben even wat afwezig geweest.

wat was ik blij zeg dat ik maandag ochtend lekker op buitenrit ben gegaan! we hebben ontzettend genoten samen, en heerlijk een grote ronde gedaan met alle gangen in een normaal tempo ;) (dat is soms ook weleens anders := )
we kwamen terug op stal en toen was het al wat meer aan het sneeuwen, en bij het terug zetten op de paddock was het serieus aan het sneeuwen, en konden alle paarden naar binnen gehaald worden.
gisteren hebben ze ook binnen gestaan, gelukkig was de losgooi bak gister avond redelijk en heeft hij toch nog even zijn benen kunnen strekken. ja het is niet goed om het koud zo los te gooien, maar nood breekt wet, en we hadden gewoon even geen andere oplossing die ook nog verantwoord was.

vandaag blijven ze waarschijnlijk ook binnen staan, en ik moet de hele dag werken, dus kan hem ook niet zelf buiten zetten helaas. hopelijk kan ik hem vanavond weer even laten lopen.

Katja: longeer ze! :D ja ik zou proberen haar wel serieus aan het werk te zetten aan de longe, alleen dat jij er dan niet op zit, dus wel lekker nageeflijk en kont er goed onder.

@mvermeulen: ik ben absoluut geen fan van hulpteugels, ik rij ook nooit met iets. kan hij wel normaal stappen op buitenrit? dan zou ik dat blijven doen totdat hij het beu is ongeveer en dan een klein stukje draven, en dit ook net zo lang tot hij kalm draaft.
iets hebben om hem makkelijker onder druk te zetten helpt meestal niet met het leren ontspannen en kalmeren buiten. althans, dat is mijn ervaring en mening.

Norton: hoe is het met jouw paardje? en met jou zelf natuurlijk?

Liljebo: hoe is het met jouw schaapjes? zie je verbetering of juist verslechtering nu de pijnstillers op zijn?

sorry, als ik iemand ben vergeten :o

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:00

Mister: Ik zal haar zeker verder longeren! met de pessoa moet ze altijd hard werken ;) maar met de sneeuw nu heeft ze noodgedwongen rust :( Gelukkig gaan ze hier ook met de sneeuw een hele dag naar buiten en heeft ze toch beweging!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:52

ik rij ook nooit met hulpteugels en hij kan wel normaal stappen maar zodra er een galopje op drafje aan te pas komt gaat hij over zijn pas heen en zet hij zijn rug ook vast en wil gaan..ik wil hem niet te hard laten draven omdat het gewoon niet goed is..ik rij nu zelfs bitloos buiten maar omdat ik toch vaker een langere ritjes wil maken en daarbij ook recht toe recht aan wil draven zoek ik wel iets waardoor hij iets meer ontspant..hij kijkt namelijk ook graag om zich heen wat ook niet bevoordelijk is..en even snel een volte draaien gaat hier niet en doe ik ook liever niet als hij een flink tempo heeft..

ik zie niet in waarom een martingaal of thiedeman niet goed is? slof zou ik nooit gebruiken als is het alleen maar dat ik die dubbelen teugels een ramp vind en het is niet de bedoeling om hem in de krul te trekken.

een pessoa is ook een hulp teugel/middel toch? daar ben ik zelf niet zo'n fan van..met longeren gebruik ik meestal alleen een kaptoom en laat ik hem balkjes lopen..of ik gebruik een simpel touwje waar ik een knoop in maak vanaf zijn schoft tussen de benen en vast aan kaptoom..geen singel niks kan hij lekker voorwaarts neerwaarts..te laag laten lopen is ook niet goed tenzij hij zijn achterbenen er goed onder heeft..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:11

zou je dan niet eerst beginnen met er weer een bit in hangen ipv aan de hulpteugels?

ik heb op zich niks tegen hulp teugels mits ze goed gebruikt worden (ik heb het niet speciaal over jou, ik ken jou niet en weet niet hoe jij rijdt), maar in jou geval lijkt het me, zeker voor die KS, meer van belang dat hij gewoon kalm blijft en ontspant.

als ze buiten zijn dan kijken ze altijd veel meer om zich heen, en dat is logisch, ze zijn op terrein waar ze minder vaak komen.

maar nogmaals, ik ken jou paard niet en ken jou rijkunsten niet, dus je kan het waarschijnlijk zelf het beste inschatten waar je beter mee bent.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:19

mvermeulen1: mag ik vragen waarom je niet zo'n fan ment van de pessoa? Ik vind het nl een erg fijne hulpteugel. Ik zie dat mijn paard echt haar rug gaat gebruiken en ze vergeet haar achterhand niet. Urka heeft echt de neiging om met haar neus in de lucht te gaan lopen en met een touwtje of met bijzetteugels, probeert ze dit alsnog (met de pessoa dus minder). Daarbij komt dan nog eens dat ze dan makkelijker haar rug wegdrukt.
ik denk dat een martingaal wel goed is hoor. Veiligheid (en de gezondheid van je paard) voor alles en als je merkt dat het werkt... waarom niet? jij kent je paard het beste.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:05

mijn paard kent een hoop trucje zodat hij in een soort van valse knik gaat lopen en met pessoa ervaar ik dat hij dan wel lekker loopt maar niet zoals het hoort en niet optimaal over zijn rug..en hij voelt zich ook een soort van opgesloten met passoa waardoor echt nijdig kan worden..merk als ik hem alleen met het touwjes longeer dat hij meer ontspannen loopt en ik heb laatste keer met bit gereden in de bak en dat ging ook heel goed alleen tja als ex manegepaard is bit en zadelen en vooral aansingelen een dingetje daarom rij ik liever zonder bit omdat hij ook daar in veel meer kan ontspannen..hij wil heel graag werken en vind het ook leuk maar vind het erg moeilijk maar we komen er wel..en betreft het buitenrijden is hij super braaf hoor al kan hij wel 1 bonk spierbundel zijn als hij er zin in heeft :D en met 1.75 is dat best indrukwekkend haha maar doet geen vlieg kwaad al heb ik wel een hoop in handen dan..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:16

Ik gebruik liever geen hulpteugels, ik doe alleen als ik denk dat het toch even nodig is. Zo heb ik als ik naar buiten ga wel vaak een martingaal op omdat mevrouw nog wel eens om hoog wil komen omdat er een blaadje ligt of iets idioots en zo kan ik haar net wat makkelijker gebruiken. Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik bij ons thuis buiten ga rijden. In het bos en in de bak gebruik ik het niet.

Ik heb bij het andere paardje die ik rij anderhalve maand gereden met een elastiek omdat hij steeds bleef sterren kijken en ik hem niet mooi over zijn rug kon krijgen (paard heeft 5 jaar alleen maar in de wei gestaan en was niet meer onder het zadel geweest waardoor meneer zo stijf als een plank was). Wat als gevolg had dat ik ze veel ging prutsen met mijn handen. Nu rij ik hem weer zonder maar het heeft wel geholpen dat hij nu zijn rug wel gebruikt en zijn achterhand er beter onder zet. Ik vind het elastiek wel een fijn middel om ze lekker laag te krijgen. Maar goed het is natuurlijk per paard verschillend hoe het werkt.

Hier staat door die ^&^(% sneeuw het rijden even op een laag pitje. Gelukkig kan ze nog wel lekker naar buiten toe.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:36

ga van het weekend wel weer een buitenritje maken...moet hier alleen goed oppassen op de gladde wegen..kan van iemand een martingaal en een thiedeman lenen dus ga dan even testen of het wat is of niet..hoop dat die sneeuw en vorst snel weer verdwijnt want ik wil aan de slag..we waren net weer begonnen haha vind die kou echt niks..ik heb psoriasis en dan is deze droge kou echt een hel..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:09

ik heb nu bijna een week al de zorg over 2 paarden extra (mijn beste vriendin heeft net een baby gekregen) dus ik sleep me een ongeluk met die paarden om ze alle drie hun aandacht te geven en te zorgen dat ze toch allemaal even hun benen konden strekken.
nu heb ik gister avond (in het donker!) alle drie de paddocks schoon gemaakt! geschept en helemaal aangeveegd, zodat ze vandaag waarschijnlijk weer naar buiten kunnen. en dan kijk ik nu net op buienradar.... er komt zo weer een enorme sneeuwbui over ons |( _-:(

dus weer alle moeite voor niks gedaan helaas |(

hier is het nu alleen elke dag even in de roundpenn spelen, buiten wandelen is hier nog niet echt verantwoord.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:25

Het was even een werkje maar wij hadden zeilen in de bak gelegd. Zeilen er gisteren weer vanaf gehaald. De bak is sneeuwvrij bij ons.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:28

linnie050 schreef:
Het was even een werkje maar wij hadden zeilen in de bak gelegd. Zeilen er gisteren weer vanaf gehaald. De bak is sneeuwvrij bij ons.

dat had ik ook wel heel erg kunnen waarderen als ze dat bij ons hadden gedaan!!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:41

bij ons is tie hard en wit :D geen land mee te bezeilen haha

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:02

Mister01 iedereen die aanwezig is helpt dan wel even dan is het zo klaar. Nu zaterdag afwachten of het weer gaat sneeuwen :(

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:56

bij ons zou je ook kunnen rijden in de bak hij is door stom toeval net voor de sneeuw eerst goed aangereden en bovenlaag weer losgewerkt. vervolgens sneeuw verwijderd en nu wordt hij elke ochtend los gewerkt. dr is dus redelijk goed in te rijden zij dat ik hem toch te onstabiel en hard vind voor nort. voor diego is het geen probleeem die is nog jong en onbezouwen.

mister01 leuk dat je naar me vroeg> ik moest 4 dagen van 3 uur werken en ben dr steen kapot van volgende week terug naar arbo arts.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:55

Hallo,
Mijn paard heeft last van vocht in zijn knieën. Het gaat nu de laatste tijd aardig goed, maar omdat hij wat ouder wordt wil ik toch een supplement voeren. Wat raden jullie mij aan?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:16

Nino94 dit is een topic over artrose of ben je ook actief in dit topic?
Anders even een eigen topic openen.
Kan ontstekingen zijn of te weinig beweging....Of eens advies bij de dierenarts vragen.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:36

Ja ik ben nieuw, maar ik dacht misschien hebben jullie ervaring met goede supplementen :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:25

niet met vocht in de knieën en heb daar ook geen ervaring mee en weet ook niet of dat een soort van symptoom kan zijn van artrose? heb me handen al vol aan de artrose alleen :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:47

Misschien ook eens googlen op traumeel ( druppels of tabletten of gel ) voor vocht in de knieen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:51

nu weet ik het niet meer :( vandaag een ritje gemaakt van ongeveer 10km (ritje van ongeveer anderhalf uur).. na een week alleen in de paddock en land vanwege de sneeuw wordt meneer erg baldadig en wil hij graag wat doen dus veel stappen en stukjes recht toe draven en dat gaat een heel stuk goed totdat hij ineens weer kort gaat lopen in stap en dat werd steeds slechter en slechter totdat hij echt kreupel begon te lopen..toen waren we gelukkig al bijna thuis..hij heeft nog een uurtje op het land gestaan en toen ik hem eruit haalde liep hij weer aardig oke...dit deed hij ook afgelopen zomer na een ritje wat langer is dan een uurtje..heb toen al geprobeert om niet te draven op het harde deed hij het ook..blijkbaar is een simpel buitenritje van anderhalf uur al te veel :(

hij wil graag werken en dat maakt het voor mij best frusterend..en voor hem denk ik ook want hij is geen paard wat leuk in het land kan blijven..hij wil echt heel graag..dit buitenritje ook oortjes altijd naar voren, helaas kan je hier niet zoveel qua buiten rijden en ben je vaak aangewezen op de straat en moet je best een aardig ritje maken wil je bij een mooi gebied komen..

ik weet het nu echt niet meer..is dit het?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:43

Misschien wel een erg grote overgang van een week alleen paddock naar 1,5 uur buitenrit ....

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:47

ik heb wel de hele week gestapt en het zou opzicht toch moeten kunnen! hij staat elke dag buiten op in paddock of wei en heb wel wat gelongeert in de longeerbak toen die nog niet te hard was dus echt lang "stil" gestaan heeft hij niet..

volgende week komt de osteopaat weer langs en voorlopig maar geen ritjes :(