Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:38

@phormicola; heb je ook foto's van de hoeven van je paard?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:48

Zack schreef:
Ik zal volgende week ergens even nieuwe fotootjes plaatsen van die van mij.
(miss zaterdag al)
Hij loopt nog steeds niet helemaal soepeltjes maar kijk het nog even aan :)

Heb je er wel eens aangedacht dat het ook iets anders zou kunnen zijn gevoeligheid in de hoeven?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:25

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic reacties verwijderd

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:34

singasong schreef:
Zack schreef:
Ik zal volgende week ergens even nieuwe fotootjes plaatsen van die van mij.
(miss zaterdag al)
Hij loopt nog steeds niet helemaal soepeltjes maar kijk het nog even aan :)

Heb je er wel eens aangedacht dat het ook iets anders zou kunnen zijn gevoeligheid in de hoeven?

Nope, aangezien hij net helemaal doorgelicht is.
Dus ja, het zijn echt zijn hoeven ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:38

Wiet is altijd gevoelig voor, maar achter is nieuw voor mij. En dan eigenlijk alleen op steentjes, asfalt etc gaat prima, al neemt ze wel ruimere passen in de berm dan op het harde. Mijn instructrice vond de hoeven ook wat kort ogen, kijken wat de HS er vandaag van zegt, kijken of hij er wat mee kan. Ze staan nog (eventjes waarschijnlijk) 24/7 op het land, maar krijgen voer op een verhard stuk. Had gelezen dat dat goed was, maar zouden haar zachte hoeven daar ook niet teveel door kunnen slijten?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:03

ik denk dat dat opzich wel mee moet vallen, omdat ze er echt alleen maar op staat?
Die van Zack zijn opt moment ook iets korter dan normaal, miss dat dat er iets mee te maken heeft in combinatie met het natte weer.
Zack staat namelijk ook nog 10 uur opt (natte) land.
Ik gok eigenlijk dat dat het is.
Uit zn benen en rug kan het namelijk niet komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:23

Hij loopt niet gevoelig op het zachte? En is het erger op losse stenen? Dan kan je er wel vanuit gaan dat het idd uit de hoeven komt idd :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:25

Als het vocht is wat de hoeven gevoeliger maakt is er alsnog iets niet in verhouding in de hoef.
Als ik het goed heb is jouw paard recent van de ijzers gekomen Zack?
Dan heb je kans dat de witte lijn nog niet volledig hersteld is waardoor de verbinding met de zool nog wat zwak is en de zool ansich ook.
Wat je kunt doen om de hoef wat droger te krijgen is ouderwets teren. Dit tot de vocht gevoeligheid is verdwenen. Wel op een absoluut schone hoef.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:39

Zack schreef:
Uit zn benen en rug kan het namelijk niet komen.

Er zijn meer dingen hoor die stijvigheid of gevoeligheid kunnen veroorzaken. Denk eens aan de spieren/pezen of andere gewrichten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:43

@Singasong
Als ik zeg dat mn paard helemaal nagekeken is, mag je dat gewoon van me aannemen :)

@Ingrid
Nee op het zachte niet, puur alleen op het harde en idd met steentjes.

@CherokeeChum
Pfff moet ik even nadenken hoor, denk dat het inmiddels 1,5 maand geleden is nu.
Het rare vind ik dat hij vlak daarna en daarna eigenlijk niet gevoellig heeft gelopen.
en nu het weer zo nat is wel.
Teren doe ik absoluut niet, ga niks afsluiten of wat dan ook.
Hij staat snachts op stal waar zn pootjes lekker kunnen drogen.
Ik kijk het nog even een weekje aan en anders bel ik de smid hoe en wat.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:02

Zack schreef:
@CherokeeChum
Pfff moet ik even nadenken hoor, denk dat het inmiddels 1,5 maand geleden is nu.
Het rare vind ik dat hij vlak daarna en daarna eigenlijk niet gevoellig heeft gelopen.

Als je alleen de zool tijdelijk teert kan dat absoluut geen kwaad. Het dringt misschien een micron diep in de zool waardoor deze verder niet verweekt en dus zacht en gevoelig word.
De zool word hierdoor minder belast en slijt minder waardoor de klachten snel afnemen.
Als je ophoud met teren is het met 2 a3 dagen volledig weggesleten.

S'nachts op stal drogen zijn voeten idd,waarna ze de volgende dag weer lekker volzuigen met vocht door de nog slechte kwaliteit hoorn.

Daar het dier pas anderhalve maand van de ijzers af is,is de hoornkwaliteit nog niet je van het.
Waarschijnlijk zitten er zelfs nog nagelgaten in de wanden,en dus open verbindingen met de witte lijn. Hipposol kun je er ook inspuiten,dat ademt en reguleert vocht,en legt een beschermende,ontsmettende coating.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:07

Ja ik wilde net zeggen 'pas 1,5 maand van de ijzers' dat is niet zo heel lang terug en je kunt nu nog geen wonderen verwachten.

Schaf eventueel hoefschoenen aan om de overgangsfase naar ijzerloos zo comfortabel mogelijk te houden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:23

*denkt even na...*
Alleen linksvoor zitten zie je het nog zitten geloof ik zo uit mn hoofd.
Maar dat zou ik even na moeten kijken.

Dingen smeren hou ik zoiezo niet van, puur omdat ik vind dat de hoef het zelf moet kunnen regelen.
Heb wel wat spulletjes (olie etc, maar niks wat afsluit oid)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:40

Ik teer Shy elk jaar in voor het natte seisoen begint, werkt prima en voorkomt een hoop ellende.

En ik rij gewoon standaard met hoefschoenen, ik ga haar gewoon geen onnodig pijn doen, het zal nooit 100% worden en daar streef ik ook allang nietmeer naar ;)

Vanavond heb ik les van Josepha van Equihof, ben benieuwd wat ze gaat zeggen.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:50

Mijn paard had het zelfde. Hij is sinds 2 maand ofzo van de ijzers. Hij had voor ijzers. Geen problemen helemaal niet gevoellig. Tot dat het een week of 3 geleden heel nat was buiten. Zn hoeven waren zacht en liep gevoelig op de klinkerachter stoep op stal. Op het gras en zand geen probleem tot ik dus op die stenen kwam hij liep heel voorzichtig het was hij duidelijk niet prettig. Het ging afgelopen week wel weer goed aangezien het weer droog was. Volgens mij heeft het echt te maken met het natte weer en net van de ijzers komen. Het heeft gewoon even tijd nodig. Die van mij is gister weer mooi bekapt en is eindelijk van de ijzer gaatjes af.:)
Zack schreef:
@Singasong
Als ik zeg dat mn paard helemaal nagekeken is, mag je dat gewoon van me aannemen :)

@Ingrid
Nee op het zachte niet, puur alleen op het harde en idd met steentjes.

@CherokeeChum

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:49

@Kimmert
Ja zoiets dacht ik al..
Wij gaan voorlopig gewoon niet op het harde!
Ook probleem opgelost, en geen gekloot met hoefschoenen etc.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 07:29

Nee precies dat gedoe met die hoefschoenen. Die van mij loopt nu overigens weer prima.:) Het was alleen toen ze stonden te soppen in de wei.:) Achja sommige mensen hier denken allemaal dat ze hoefsm of DA zijn.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:37

Maar als je nu dus al die tijd op het zachte gaat rijden lost je wel nu ff het probleem op maar de hoef gaat zich dan ook weer aanpassen en verleng je het probleem.
Teminste dat is mijn ervaring.
Misschien dan toch tussendoor aan de hand op het harde :)*

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:39

nou tips zijn altijd welkom hoor!
Maar hoefschoenen zijn voor mij geen oplossing.

@shyla
als hij binnen gehaald word (en uiteraard buiten gezet) loopt hij een stuk overr het harde + grind pad :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:40

Wij hadden op mn vorige stal ook een heel mooi lang verhard koeiepad naar het land. Ideaal vond ik dat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:41

wandelen met hem over het harde is wel een idee ja. Of je koopt een step, ook hartstikke leuk :D. Dat heb ik veel gedaan met mijn nieuwe paard (nog niet ingereden, eng beest) om aan verkeer te wennen en zijn hoeven te laten wennen aan harde ondergrond. Hij heeft de eerste vier jaar van zijn leven gesleten in een hengstenkudde op een weiland, beetje dom kijken, eten en schijten. Hij was niks gewend en zijn hoeven ook niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:42

kimmert schreef:
Nee precies dat gedoe met die hoefschoenen. Die van mij loopt nu overigens weer prima.:) Het was alleen toen ze stonden te soppen in de wei.:) Achja sommige mensen hier denken allemaal dat ze hoefsm of DA zijn.

Ik ben bekapper en ik weet meer van hoeven en bekappen dan onze veearts(en), niet om op te scheppen, maar zo liggen de feiten gewoon.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:45

Die van mij zijn ook weer gedaan! Ondanks dat het al een tijd geleden was (:o) was de hoefsmid wel tevreden over de tijd die ertussen zat en kon hij er nu ook maar weinig van af halen. En dat terwijl we cht niet meer veel op straat komen. Iig wel stapritjes met veel berm, maar blijkbaar slijt het dan nog flink zat, of juist wat meer omdat ik wat minder op het harde kom? Nou ja, geen idee. Hij heeft beide dames weer wat rechter gezet, en kunnen we er weer even tegenaan. Scheuren zijn zo goed als aan het verdwijnen. De littekens van de oude kroonrand wond ook lijkt het wel, woei, eindelijk. Mag ook wel na 2 jaar.

Mijn dames krijgen op het harde voer, en komen elke dag iig wel eventjes oph et harde, stap altijd op de weg uit aan de hand. Heb gelezen dat als ze op het land staan, een verhard stukje wel goed is voor de hoeven.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:54

Even een nieuwe in het topic, ik heb mijn hengst sinds enige tijd van de ijzers, hij heeft ruim 13 jaar ijzers onder de voorvoeten gehad, achter had ik hem al in 2002 van ijzers gehaald.
Het was 'even' wennen voor hem maar volgens mij doet hij het rete goed na een twijfelperiode, ik heb mijn smid laten kijken en hij vond het zeker de moeite waard om vol te houden. Ik heb een straatje waar hij zijn hooi krijgt en hij loopt elke dag wel een stukje over de weg, ik heb vorige week voor het eerst een stukje gedraafd over de asfaltweg en dat voelde zo goed, veel beter als toen hij met ijzers liep ben heel blij daarmee, ik zal vanmiddag proberen fotos te maken van zijn voeten, voor- zij- en binnenkant?. Zijn ene hoef heeft een kroonrandbeschadiging waardoor hij eigenlijk altijd een scheur in de hoef had omdat er op een gegeven moment natuurlijk druk op die wand kwam te staan, nu houden we er een ruimte in zodat er geen druk meer op komt en het gaat goed!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:59

de hoeven van mijn NF. gisteren bekapt en vandaag een wandeling op tempo, met het grootste gedeelte asfalt...

voorbeentjes:
Afbeelding
Afbeelding
achterbeentjes (niet rechtvoor, ik weet het)
Afbeelding
onderkantjes:
LV
Afbeelding
LA
Afbeelding
RV
Afbeelding
RA
Afbeelding

het hele paard (de zwartbruine ;) )
Afbeelding

Sita heeft nooit ijzers gehad en klettert overal over en door. RA (die met de witte zool) was vroeger scheef uitgezakt, maar ik denk dat je daar amper nog wat van ziet tegenwoordig?