scoxxx schreef:Scheve hoefcapsule: binnenkant is langer dan de buitenkant. Hoef rolt toontredig af. Zet je de hoefcapsule niet recht, zal het paard gaandeweg steeds schever = toontrediger gaan lopen = vergrote kans op verhoogde (over)belasting in zwaar werk
Klopt, overigens is de foto niet al te charmant hoor, recht van voren ziet het er een stuk minder erg uit. Zijn voet slijt zelf binnen anderhalve week weer scheef, hoe kan ik (lees: de smid) dit oplossen dan?
scoxxx schreef:Mbt de scheuren, kan white-line-disease zijn, maar hoeft niet.
Ik persoonlijk zou m.n. de grote scheur helemaal uitvijlen in een 3-hoekje zodat er zuurstof bijkan en het mooi openligt voor eventueel behandeling met honing van de bijenboer ofwel wasmachinetabletten van Sun.... (dat was het toch Arabesk? Wastabletten voor in de wasmachine?)
Redelijk radicaal weer, ik dacht dat het niet al te veel kwaad zou kunnen. Het probleem is alleen dat hij komende zondag op de zomerweide gaat en ik op vakantie, er is wel iemand die afentoe kan checken of het niet erger wordt, maar dus niemand die heb consequent kan behandelen. Hij (en ik ook) komt over 4 weken pas weer terug, zou het kwaad kunnen om het uit te vijlen en het verder niet te behandelen of om het eventueel gewoon zo te laten?
En zijn er eventueel nog andere dingen waaruit white line disease kan blijken?