Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:21

Arabesk schreef:
<<knip>>Helaas worden lange tenen te vaak nog verkeerd bekapt:

Op onderstaande schematische weergave is dit overdreven weergegeven.
Afbeelding
De oplossing hiervoor wordt vaak gezocht in het laten groeien van de hielen en het inkorten van de teen, om de hoefcapsule weer stijler te krijgen:Afbeelding
<<knip>>

Hoe zou jij te korte hielen en te lange tenen dan oplossen?

Je moet toch altijd beginnen met het inkorten van de teen? Opvijlen tot aan de witte lijn en verder niet, lijkt me?

Het plaatje geeft wat anders aan dan alleen het inkorten van de teen.
Het geeft ook aan dat de zool wordt ingekort.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:55

Ze is nu zo een 8 weken van het beslag. Dat beslag heeft er toen 2 weken ondergezeten. Daarvoor heeft ze 4 maanden op blote voeten gestaan en weer daarvoor 5 maanden op beslag achter. De jaren daarvoor stond ze achter bloot.

scoxxx schreef:
Mmm, het is 00.13 uur in de nacht.... ik wordt geloof ik wat vager in mijn uitleg? Moe... kan niet meer zo goed dingen duidelijk maken, geloof ik?
Nou ja, morgen ben ik weer fris en fruitig... zal dan nog een poging wagen :D

Ik ben benieuwd :D

Naar mijn idee kan er weinig van de hielen af, tenminste aan de binnenkant. Ze slijt vanwege haar koehakkige stand scheef naar binnen af. Haar teen slijt ze zelf recht af waardoor de teen toch nooit echt lang wordt of zie ik dat verkeerd? :)

Venthe

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:06

Zoo mijn smid komt vandaag eindelijk! Hij zou vorige week al komen maar toen was mijn paard ziek en de dierenarts vond het beter als de smid even wachtte omdat het misschien besmettelijk kon zijn. Vandaar dat hij vandaag pas komt
Ik zal zometeen meteen foto's maken kijken was jullie ervan vinden :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:36

fransje23 schreef:
Ik ben benieuwd :D

Naar mijn idee kan er weinig van de hielen af, tenminste aan de binnenkant. Ze slijt vanwege haar koehakkige stand scheef naar binnen af. Haar teen slijt ze zelf recht af waardoor de teen toch nooit echt lang wordt of zie ik dat verkeerd? :)

Als je het uiterste puntje van de hoefballen pakt en een lijntje trekt naar het punt waar de hielen de grond raken... zie je dat de hielen eigenlijk vrij lang zijn.
Hoogstwaarschijnlijk zit er flaky material in de hoofzool in het verzenen-gedeelte. In dit geval, met dit paard (!!)... is het hoogstwaarschijnlijk mogelijk dat deze hielen nog een heel stukkie lager kunnen. Waarschijnlijk wordt een stukkie hoofzool in het verzenen-gedeelte ook wat opgevijld.
In prinicipe is het not-done om in dit gedeelte van de hoef de zool bij te vijlen, maar aangezien ik flaky-material vermoed bij dit paard... is het min of meer wel OK (in dit geval).

Ik schrijf in waarschijnlijkheden, omdat ik het pootje natuurlijk niet in my own hands heb. Maar ook omdat je bovenbeschreven verhaaltje niet kan toepassen op ieder ondergeschoven-verzenen-situatie.

Ik vermoed eigenlijk bij dit paard, dat hielen laag niet echt voor hoefstand-verandering hoeft te leiden... vermits de andere delen van de hoef ook op correcte wijze worden bekapt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:40

Flakymateriaal is toch alles wat je makkelijk los kunt krabben door met een hoefmesje over te zool etc te gaan? Want als je dat doet komt er niets los, het is keihard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:04

Je kunt het al loskrabben met je hoevenkrabber.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:04

opala schreef:
Je kunt het al loskrabben met je hoevenkrabber.

Je bedoel toch het flaky-material? Dat kan bij de hielen van mijn paard dus niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:12

Het is ook zelden aanwezig, bij mijn paard wel nu in de weideperiode na een natte dag volgend op een droge periode.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:43

scoxxx schreef:
Scheve hoefcapsule: binnenkant is langer dan de buitenkant. Hoef rolt toontredig af. Zet je de hoefcapsule niet recht, zal het paard gaandeweg steeds schever = toontrediger gaan lopen = vergrote kans op verhoogde (over)belasting in zwaar werk

Klopt, overigens is de foto niet al te charmant hoor, recht van voren ziet het er een stuk minder erg uit. Zijn voet slijt zelf binnen anderhalve week weer scheef, hoe kan ik (lees: de smid) dit oplossen dan?

scoxxx schreef:
Mbt de scheuren, kan white-line-disease zijn, maar hoeft niet.
Ik persoonlijk zou m.n. de grote scheur helemaal uitvijlen in een 3-hoekje zodat er zuurstof bijkan en het mooi openligt voor eventueel behandeling met honing van de bijenboer ofwel wasmachinetabletten van Sun.... (dat was het toch Arabesk? Wastabletten voor in de wasmachine?)

Redelijk radicaal weer, ik dacht dat het niet al te veel kwaad zou kunnen. Het probleem is alleen dat hij komende zondag op de zomerweide gaat en ik op vakantie, er is wel iemand die afentoe kan checken of het niet erger wordt, maar dus niemand die heb consequent kan behandelen. Hij (en ik ook) komt over 4 weken pas weer terug, zou het kwaad kunnen om het uit te vijlen en het verder niet te behandelen of om het eventueel gewoon zo te laten?

En zijn er eventueel nog andere dingen waaruit white line disease kan blijken?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:03

opala schreef:
Het is ook zelden aanwezig, bij mijn paard wel nu in de weideperiode na een natte dag volgend op een droge periode.

Staalborstel eroverheen ;-).... in droge periode is flaky material inderdaad keihard (opgedroogd?)... maak zeker wel te onderscheiden van "gezond" hoefzoolmateriaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:43

Na de regen van vanochtend is de hoef misschien iets zachter en ik zal eens letten op flaky-stuff :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:34

Geen flaky-materiaal gevonden gisteravond.

Heb wel even gekeken hoe hoog haar hielen zijn. Van achter bekeken zijn de hielen nagenoeg gelijk met de straal die ook meedraagt. Zou er dan even goed wat af moeten?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:15

Arabesk schreef:
Bij natuurlijk bekappen zouden we dit als volgt aanpakken:
Afbeelding
de eerste keer de hielen een klein stukje lager en de teen afwerken met een mustangroll alsof het al een normale hoef is. Immers van de teen kan niets meer af, die is al te kort, daar willen we juist zool laten bijgroeien!
Pas de tweede keer, halen we ietsje meer van de hielen af, als er voldoende zool onder het hoefbeen is bijgegroeid.

@ Fransje: dit is de/een theorie. Wat ik zie op jouw foto's kunnen er wel een paar mm van de hiel af: ik trek een (denkbeeldige) lijn van de zijprofiel-foto van teen naar hiel.
Frog wordt vanzelf minder hoog: wordt dan samengedrukt en aldus compacter en breder.

1 van mijn paarden neigt overigens ook naar ondergeschoven verzenen... ook niet altijd flaky material bij haar overigens.
Brengt me altijd "hoofdbrekens" om correct te bekappen en beslaan: balans hoef - neiging ondergeschoven verzenen - ideaal afrolmoment - toontredig in beweging - meest effectieve belasting - best bereikbare beweging in stap en draf - mm-tje hier/mm-tje daar - langere takken beslag ja/nee - afrolmoment eerder of later en hoeveel eerder of later, welk punt pak ik? - hoe is de balans? hoe is de drukverdeling? Veel druk in het hielgedeelte ja/nee? - hoe pak ik dat aan? - teen korter ja/nee en indien ja hoe verhoudt zich dit dan met (de door mij) beoogde juiste balans - bla-bla-bla-die-bla-die-bla

Kortom, sommige dingen vallen onder het "geheim" van de smid ;-)

Edit; maarrrr... wij hebben ook een draver. En ondanks al onze verwoede pogingen om de hoef te openen, blijft hij vierkant knelhoefjes hebben/houden. Wellicht deels aangeboren, wellicht deels consequenties van bekapbeleid tijdens zijn veulentijd. Hoeven zijn keihard, hij is de 20 al ver gepasseerd en leeft er goed mee, zeg maar.
Mijn andere (halve) draver is als veulen (door mij) altijd netjes bekapt op tijd e.d. Die heeft mooie hoeven, maar ik herken bepaalde neigingen van de hoef van onze 20+ draver wel terug in de hoeven van onze halve draver.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:42

Maar hoe doen jullie het dan om een hoef smaller te maken ?
1 van mijn cobs krijgt altijd van die pannekoeken, die groeit dus niet omhoog , maar in de breedte, met als gevolg, dat hij helemaal uitwaaiert aan de zijkanten.
Als je een ruim genoeg ijzer eronder wil ,dan zit hij nu al op maat 3 :=

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:01

darwin schreef:
Maar hoe doen jullie het dan om een hoef smaller te maken ?
1 van mijn cobs krijgt altijd van die pannekoeken, die groeit dus niet omhoog , maar in de breedte, met als gevolg, dat hij helemaal uitwaaiert aan de zijkanten.
Als je een ruim genoeg ijzer eronder wil ,dan zit hij nu al op maat 3 :=

Correct bekappen is inderdaad sterk paardafhankelijk, maar persoonlijk streef ik altijd naar zo klein als mogelijke (wel verantwoord) hoefjes

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:15

Gisteravond ook even een foto van achter af genomen. Niet helemaal scherp, ik maak de foto´s met mijn telefoon.

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:36

fransje23 schreef:
Gisteravond ook even een foto van achter af genomen. Niet helemaal scherp, ik maak de foto´s met mijn telefoon.

Afbeelding

fransje23 schreef:
Even 2 fotootjes van de rechtsachter.

Afbeelding

Dan kan je met wat "vervroegde" kwartierboogjes werken.
Maar als het een achterhoefje betreft.... is het minder "ernstig" dan een voorhoefje.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:39

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:54

In ieder geval een veel te kort ijzer :oo
En ik vind de voet ook nog te steil.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:56

Het lijkt op de tweede foto of de hiel nu al over het ijzer zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:10

scoxxx schreef:
Dan kan je met wat "vervroegde" kwartierboogjes werken.
Maar als het een achterhoefje betreft.... is het minder "ernstig" dan een voorhoefje.

Wat zijn vervroegde kwartierboogjes :)

Het betreft inderdaad een achterhoef

Amigootje, ik vind het ijzer er ook erg kort onder zitten. Ze zijn duidelijk nog veel korter dan bij Koek en die staat al redelijk kort vanwege de kans op aftrappen. De hielen lijken erg hoog verder lijkt de voetas niet correct (maar ik ben geen expert).

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:26

rechtsvoor staat hij idd niet eens helemaal op het ijzer.
Dat zo iemand zich smid mag noemen verbaasd me nog het meest.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:52

ik zou idd ook maar eens een andere smid zoeken, zn ijzers zijn de te klein en vind ook dat de nagels niet zitten zoals het zou moeten. Ik zie niet echt een verbetering met die andere fotos die je had gepost.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:42

Sorry amigootje, maar als ik jou was zou ik echt ASAP een andere smid zoeken. :oo := :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:21

fransje23 schreef:
Wat zijn vervroegde kwartierboogjes :)

Het "gebied" net na het laatste nagelgat tot aan het punt waar de hiel de grond raakt in een boogje opvijlen... paard komt dan in dat specifieke gebiedje wel op de zool te staan... hoefwand draagt dan niet mee. Maar is als het goed is tijdelijk.

Maar, het kan zijn dat betreffend paard onderstandig is/staat met zijn achterpootjes? Dan zou ik er niet teveel aan corrigeren, denk ik. Dan is het een klein beetje water naar de zee dragen nml.
Is soms moeilijk om via internet advies te geven, zonder het paard live te kennen/zien ;-)
Laatst bijgewerkt door SamCo op 09-07-09 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt