[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:31

maikeltje schreef:
Uriah schreef:
Hoe is de galop bij jullie spat paarden? ook moeizaam en LANGZAAM?

Galop gaat wel, in draf is ie niet vooruit te branden juist.....

Des kon de galopsprong niet goed meer maken, had dus een stijve galop zonder echte sprong, dit werd wel beter na de Tildren maar de galop was niet zo goed als daarvoor.
Draf ging in een sukkelgangetje, maar écht showen op zn tijd kon ook, en dan was ze 100% zuiver!
En in het bos had ze haar crosspad, daar ging ze altijd nog even heel dat pad vol gas in galop, maar ik vroeg zelf nooit iets van haar, los in de bak niet opjagen en in het bos niet aansporen.

Voor hoe ze liep, zie profiel als de foto's het nog doen.
Alle foto's van Des zijn van na de spat...

BasiNami

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:42

Heel mooi die bedeltjes Renske...!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:14

Wauw mooi zeg die bedeltjes, waar heb je die laten maken? vind ze zeker een mooi aandenken.

@Robijntjuh: heel veel sterkte en kracht, een dappere beslissing. En nogmaals veel sterkte.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:36

Ik heb ze van www.imm-art.nl
Zij maakt heel veel mooie dingen van staartharen van je paard, kan ook bepaalde eisen/wensen doorgeven als je iets wil wat niet precies zo op de site staat.
Ben er echt zo blij mee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:30

Dankjewel voor de link Renske, armbandje krijg ik al van een stel vriendinnen, maar die hangertjes vind ik ook echt heel mooi!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:27

Netje schreef:
Alani schreef:
Wat heb ik gemist? Hoezo eerlijker naar je paard? Whats going on?

Ook mijn paard is een periode heel slecht geweest. In stap was ze duidelijk kreupel, laat staan in draf. Ook het opkomen (na rollen of liggen) was dramatisch. Maar nu, gaat het stukken beter. Dit is wat ik bedoelde met niet opgeven. Is deze hoop voor Robijn er nog?

Als er geen enkele hoop meer is, kun je wel eindeloos blijven zoeken naar die ene second opinion die je misschien nog een sprankje hoop geeft (sommige mensen blijven maar zoeken naar die ene strohalm), maar uit de berichten van Robijntjah kun je gewoon lezen dat het zó erg is dat het paard geen kwaliteit van leven meer heeft. Dan is het m.i. eérlijker om het paard te laten inslapen dan egoïstisch te zijn en maar eindeloos te blijven doormodderen. Vandaar dat ik de keuze volledig begrijp !

Ik heb zelf ook al eens voor deze keuze gestaan. Ik weet dat als er geen plezier meer in een paardenleven is en deze slechts uit pijn bestaat je voor een heel moeilijke beslissing staat.

Robijntje; je hebt gedaan wat je kon en zo te lezen tegen beter weten in. Heel veel sterkte gewenst met het nemen van je besluit en daarna :(:)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:20

Zo'n twee weken meldde ik mij in dit topic. Bij mijn pony is toen spat geconstateerd (zonder foto's). Afgelopen zondag heb ik wedstrijd gereden (Z2 paarden). Omdat hij niet meer kreupel liep en de wedstrijd nog had staan. Ik heb niet te veel aan hem gevraagd (had ook geen hoge punten) maar hij liep dus niet meer kreupel.
Ik vind het zo vreemd allemaal....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:42

Zoals ik al eerder heb gezegd: zonder foto's is het wel lastig om er meteen het etiket 'spat' op te plakken. Maar wat je zegt herken ik wel: bij ons paard is eind maart spat geconstateerd (met foto's) en wij dachten toen dat het niks meer zou worden met wedstrijd-rijden, maar inmiddels zijn de eerste punten in de M2 al weer binnen en gaat het eigenlijk al weer weken goed. Wel moeten we wat langer inrijden voor de les (eerst een rondje om) en als ze écht vreemde sprongen maakt in de wei, dan loopt ze de dag daarna niet helemaal zuiver, maar dat is dan de dag erop weer helemaal over. Dus het kán wel, maar op sommige onderdelen zullen de punten iets lager zijn (bij ons met de keertwending, omdat mijn dochter die iets groter rijdt om het been niet teveel te belasten). Maar ach, als dat het ergste is: uiteindelijk gaat het om het rijden en niet om alleen maar te scoren...

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:45

Vorig jaar schreef ik over mijn tinker met spat. Hij kreeg een injectie en ging in training om rechtgericht te worden. Dit is een jaar heel goed gegaan, niet kreupel meer. Helaas nu weer kreupel. Afgelopen maandag weer foto's laten maken. Die waren dramatisch slecht. De artrose zit in alle gewrichtsdelen van de sprong, er is botwoekering en botoplossing te zien. Mogelijk geeft speciaal beslag nog wat verlichting, maar ben bang dat het een hopeloze zaak wordt. Iemand hier een paardje met zulke ernstige artrose die nog wel een fijn leventje heeft? (lekker in de wei zonder al te veel pijn) Dierenarts verwacht dat er wel een minder pijnlijke periode komt, moest het zien als iemand met reuma, soms goede en soms slechte periodes. Het valt me erg zwaar allemaal. Mijn lieve goedzak, mijn maatje |(

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:44

Ik zou ook niet zomaar de stempel spat accepteren zo zonder foto's, misschien heeft de DA wel gelijk tuurlijk, maarja ik zou het toch zeker willen weten!

@Spetter: He bah zeg........echt moeilijk. Sterkte :(:)

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:55

Als Emeraldo weer kreupel gaat lopen gaat hij op de foto's. Dan wil ik het ook zeker weten.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:29

Robijntjah schreef:
Bij Robijn is alle hoop verdwenen helaas, voor de Tildren eigenlijk al, maar ik MOEST het voor mezelf proberen! Dat ze met die Tildren nog zohard achteruit gaat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst en ik wil dat niet afwachten... Ze wordt zuur en chagrijnig en ze LIGT te grazen... Dat hoort gewoon niet...

En dan kan ik nog een tijdje afwachten maar dat trek ik zelf ook niet!

Meis ik begrijp je beslissing, en wens je heel veel sterkte toe de aankomende periode :(:)
Je hebt echt de goede keus gemaakt voor Robijn en gezelf.

Met mijn vriend heb ik ook afgesproken, dat we nu van alles dat we kunnen genieten en doen met haar totdat zij aangeeft dat het niet meer gaat.
(Want ze vind echt alles geweldig vooral springen, oefencrossen en mennen).
Stel dat ze het te zwaar krijgt of aangeeft niet meer te kunnen, stoppen we.
En kreupel is zowiezo stoppen voor ons.
En als ze helemaal niet meer kan, hebben we ook besloten om haar dan in te laten slapen.
Omdat het geen dame is die van rust houd :n

Spetter Wat erg zeg, van zo'n zware atrose had ik ook nog niet gehoord.
Hoe oud is hij trouwens?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:43

**Update**

Gisteren met Selena weer naar Emmeloord geweest. Op verzoek van dr. Van Muiswinkel op het straatje gedraafd en op de harde volte. De eerste 2 tot 3 passen is Sel nog onregelmatig/kreupel de vervolgpassen loopt ze rad. Hij vond het verantwoord haar toch nog weer een (3e) Tildrenkuur te geven om het botverval nog verder tegen te gaan. Zo gezegd zo gedaan en een uur later had Selena haar Tildrenkuur er in zitten.

Ik heb hem later gevraagd of hij tevreden was over het verloop en de progressie die ze maakte en hij gaf aan zeker tevreden te zijn. Ik moet haar vanaf nu weer onder het zadel rijden (te intensief om aan de hand te doen) en stap en draf afwisselen. Als ze goed aanpakt dit verder uitbreiden met galop en eventueel meer oefeningen. De dagen dat ik niet rijd, stap ik met haar aan de hand. En voor de rest loopt ze 24/7 buiten en dat doet haar ook heel goed.

Over 2 maanden moeten we weer terugkomen. Of er dan foto's gemaakt gaan worden is nog van een heleboel afhankelijk. Te vroeg foto's maken heeft geen zin, zie je geen verandering in gewricht en is zonde van het geld.

Kortom, dr. Van Muiswinkel is tevreden en ik dus ook :D

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:49

Alani Super zeg, zeer positief nieuws!
Veel succes met opbouwen :j
Daar ga je vast en zeker van genieten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:53

Super nieuws zeg!

Ik zal hier nog maar beperkt komen en de komende tijd denk ik zowiezo even wat minder...
Robijn is gisteren ingeslapen...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:03

@Robijntjah: Heel veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd, vind het echt een moedige beslissing :(:)

@Alani: Wel goed nieuws dus, ben benieuwd hoe het verder zal gaan, ga je nu weer voor het eerst erop, of maakte
je al stapritjes?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:11

Robijntjah schreef:
Super nieuws zeg!

Ik zal hier nog maar beperkt komen en de komende tijd denk ik zowiezo even wat minder...

:(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:12

Alani schreef:
**Update**

Gisteren met Selena weer naar Emmeloord geweest. Op verzoek van dr. Van Muiswinkel op het straatje gedraafd en op de harde volte. De eerste 2 tot 3 passen is Sel nog onregelmatig/kreupel de vervolgpassen loopt ze rad. Hij vond het verantwoord haar toch nog weer een (3e) Tildrenkuur te geven om het botverval nog verder tegen te gaan. Zo gezegd zo gedaan en een uur later had Selena haar Tildrenkuur er in zitten.

Ik heb hem later gevraagd of hij tevreden was over het verloop en de progressie die ze maakte en hij gaf aan zeker tevreden te zijn. Ik moet haar vanaf nu weer onder het zadel rijden (te intensief om aan de hand te doen) en stap en draf afwisselen. Als ze goed aanpakt dit verder uitbreiden met galop en eventueel meer oefeningen. De dagen dat ik niet rijd, stap ik met haar aan de hand. En voor de rest loopt ze 24/7 buiten en dat doet haar ook heel goed.

Over 2 maanden moeten we weer terugkomen. Of er dan foto's gemaakt gaan worden is nog van een heleboel afhankelijk. Te vroeg foto's maken heeft geen zin, zie je geen verandering in gewricht en is zonde van het geld.

Kortom, dr. Van Muiswinkel is tevreden en ik dus ook :D

Wat zegt dhr van Muiswinkel eigenlijk over het scheve bekken van Selena?

Enne...SUPER nieuws *\o/*

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:13

Robijntjah schreef:
Super nieuws zeg!

heel veel sterkte in de komende tijd!
Maar ik denk dat je wel een goede keuze hebt gemaakt om haar zonder pijn te laten zijn. Voelt nu vast niet zo. :(:)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:17

Robijntjah schreef:
Super nieuws zeg!

Oh Robijn wat erg. Ik schaam me een beetje met mn holadiejee stemming. Ik kreeg gisteren goed nieuws en jij hebt een beslissing moeten nemen die bij een van de moeilijksten hoort die je in je leven neemt. Heel veel sterkte en ik hoop dat je er vrede mee hebt en dat ze vredig is ingeslapen. Hou je taai en bedankt voor het delen van je ervaringen in dit topic

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:21

TigerBD schreef:
@Robijntjah: Heel veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd, vind het echt een moedige beslissing :(:)

@Alani: Wel goed nieuws dus, ben benieuwd hoe het verder zal gaan, ga je nu weer voor het eerst erop, of maakte
je al stapritjes?

Ik ga er weer voor het eerst op. Stapritjes vind ik veel te lastig, loop liever met haar dan aan de hand. Ik vind het veel te veel gedoe om eerst op te zadel, ik peuter haar nu zo uit de wei.
Voor het weer rijden ben ik niet bang hoor. Ze heeft eerder een jaar stil gestaan omdat ze een veulen had en ik de verbouwing van onze boerderij. Toen ben ik er ook zo weer opgegaan. Natuurlijk wel boordevol energie maar verder wel braaf.

Zoals het nu gaat heb ik vertrouwen in de toekomst en durf zelf weer te hopen dat we straks weer op concoursterrein zijn te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:21

Dat maakt toch helemaal niet uit :)

Ik ben blij dat jullie er allemaal nog op tijd bij zijn/waren en dat er iets aan te doen was. Dit gun je geen paard + eigenaar en je hoeft je ook echt niet schuldig te voelen :)

Ik heb er wel vrede mee ja, alleen het blijft heel erg rot... Zit nog veel te huilen...
Het was gelukkig erg vredig en rustig gegaan dus dat is fijn :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:29

@Maikeltje; ook dr. Van Muiswinkel geeft aan in Selena haar geval niets (meer) te kunnen doen aan een scheef bekken. Het gewricht is scheef (gegroeid) en das dus niet (meer) te verhelpen. Op het moment dat ze jonger zou zijn (veulen/jaarling) zijn er nog mogelijkheden om een groot gedeelte van de scheefheid weg te nemen, maar zoals gezegd, bij Selena is dit geen optie meer.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:33

mijn paard heeft ook spat in beide achterbenen, ze is nu 23. ;)
ook zij heeft ups and downs en vooral in de zomer zijn er ups en in de winter downs, nu gaat het redelijk goed.
ze staal niet op speciaal beslag oid, ze krijgt wel primeval gelatinaat(slaat goed aan bij haar :D )
toen de tests uitwezen dat ze artrose had mocht ik 3 maanden niet rijden, te lang voor mij. :(
ik heb het nog wel geprobeert daarna maar heb er geen super gevoel bij dus nu rijd er 2 keer in de week beginnertjes op(3 kwartier stappen en draven per keer) en dit gaat prima. ;)

als het van de winter(of eerder, maar ik hoop/denk later) het moment toch komt dat ze te veel pijn heb kies ik voor het spuitje, maar daar is ze nu nog te goed voor. :D :D :D

een vraagje: laten jullie je paard nu(in de zomer) dag en nacht buiten?

ik wel (met mn artrosepaard), heb er goede ervaringen mee, en het gaat goed, zelfs beter dan op stal omdat ze op stal altijd krappe draaien maakt(terwijl ze een grote, ruime box van 4x3 meter heb, zelf is ze 1.50 :z ) en dit buiten niet doet belast ze haar benen beter! dit raad ik jullie als het mogelijk is dus ook aan!!! 8-)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:57

@Mariska; Ik denk dat veel paarden van die leeftijd artrose oid hebben.
Zijn er ook foto's oid gemaakt en is het aan beide benen even erg?
Tis fijn dat ze het goed doet op de primeval.

Mijn paard heeft vaker 'stil' gestaan vanwege de spat. Zolang haar pijn dan acceptabel is dan ben ik al blij. Het rijden is van latere zorg.
Ik laat haar deze zomer voor het eerst ook dag en nacht buiten. En dat bevalt me uitstekend, ze beweegt uiteraard meer en das altijd goed.