[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:58

gemske schreef:
Ik merk niks meer van wormenkuren. Een keer is het fout gegaan net na een equimax, heb ik weleens vaker verteld. Die geef ik dus niet meer. Maar verder ontworm ik zo elke drie maanden denk ik.

Equimax had bij mij ook kloppende kogels tot gevolg

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:08

Hoe gaat het met de pony's op dit moment ? Bij Nado is het beter/slechter (ik doel hier voornamelijk op de dikte van de manenkam), kan echt per dag wisselen. Met de regen leek hij beter te zijn dan nu. Ik zat te denken om hem meer beweging te gaan geven weer, dat dat misschien zal helpen. Hij loopt wel de hele dag buiten samen met een andere pony, op 750m2 waarvan de helft platen en de helft zand, maar veel spelen ze niet, dus meer beweging dan wat rondkuieren krijgt hij niet. Alleen... hij is nog steeds kreupel. Normaal pak ik hem vaak aan de fiets of gooi ik hem aan de longe. Het is een beetje een heethoofd en stappen vindt ie vaak saai. Ik kan wel wandelen met hem natuurlijk, maar heeft dat voldoende zin om te helpen hem beter te krijgen en eindelijk de stijgende lijn eens echt door te zetten ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:56

Ik vond bij Indiana laatst de manenkam ook weer iets harder en ben dus weer begonnen met de magnesium. Verder doet ze het super.
Ze reageert (voor zover ik het kan zien) niet op verharen, wormkuren of entingen.

Toen Indiana weer goed liep heb ik gezegd dat elk stapje dat ze zet meegenomen is. Zij is dus zo relaxed dat ze niet eens de bak door loopt, tenzij er achterin eten ligt. Maar ja zolang je paard kreupel is ..., moeilijk hoor.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:04

Hij is in stap gelukkig niet kreupel, maar in draf dus wel. De mate waarvan verschilt trouwens per dag en hij gaat uit zichzelf vrijlopend dus wel draven en galopperen als ik het hek open zet.

Uiteindelijk wil ik hem graag weer inspannen, zoals isapaardje. Ik heb mijn marathonwagen verkocht, en denk weer aan een tweewieler of zo, en dan alleen voor in de wei omdat hij buiten zo idioot heet wordt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:50

Hier ook geen problemen. Nado, als je paardje nog kreupel loopt zou ik niet gaan longeren, je belast op een cirkel het binnenbeen toch altijd meer, ik zou gaan voor rechte stukkken stappen en draven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:55

Isabella is op de volte en wat hardere bodem ook nog altijd kreupel. Krijg dat er gewoon niet uit. Geen idee waar het aan ligt en heb nu zoiets van: niet naar kijken. Rechtuit gaat goed, dus dan maar zo.
Alleen toen ik gister op de wei reed met de kar, merkte ik dat ik niet echt lekker kon rijden omdat er te vaak een bocht aan komt die ik dan weer in stap moest nemen. Dat schiet dus niet op.

Ik heb trouwens wel veel profijt gehad met wandelingen. De mijne is alleen ook geen stapper. Vind het stappen niet alleen saai, maar kan het ook niet goed. Draven vind ze geweldig, kan haar niet hard genoeg gaan. Dus nu joggen we samen wat meer. Echter gaat zij nog altijd te hard en moet ik dus of meer conditie gaan opbouwen of haar toch maar eens serieus gaan inspannen (en lef krijgen zonder bijrijder op stap te gaan haha).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:05

Ik mocht van de DA absoluut niet longeren toen ik nog in de opbouwfase na de bevangenheid zat, en toen ze nog kreupel was mocht ik alleen aan de hand stappen, en goed kijken wat mijn paard aangaf wat ze aankon. Ze was alleen al heel snel weer pijnvrij, maar dat wijt ik ook aan het speciale beslag wat ze had. Zonder dat beslag zou ze veel langer kreupel geweest zijn vrees ik.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:32

Isabella's kreupelheid in de bocht is nogal vaag. Ik kan het ook niet verklaren, maar het hoort gewoon niet. Vermoedelijk toch wat in voetjes die nog niet goed uitgegroeid zijn. Dus zolang dat ik daar nog allerlei afwijkingen aan zie, laat ik haar nog niet verder onderzoeken. Maar ik vermijd wel draven op voltes of korte bochten (grote volte of grote bocht en ook in mul zand, is er niets te zien).

Zojuist overigens even "veewagen passen". Kennis van me was met zijn shetlander en klein veewagentje bij ons en ik vroeg me af of Isabella (die in alle opzichten wat groter is), ook zou passen. Ja het paste. Alleen wil ze altijd keren bij het eruitkomen en dat ging nu minder makkelijk. Ze kwam klem te zitten, schrok en springt zo (vanuit stilstand dus) dat wagentje uit, over de gehele loopplank heen. Baf met de voorvoeten op de klinkers. Zijn toch schrik momenten .. zo goed vind ik haar voeten niet om zo'n sprong op het harde te gaan maken.
Ik heb haar sowieso al lang niet meer laten springen (doet ze eigenlijk best graag), dus dit zou ik zelf nooit verzonnen hebben Haha!

Afbeelding

Nog een andere leuke foto van net is Isabella met ons geitje Marah:
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:30

Isa: kun je niet met haar fietsen? Jij op de weg en zij in de berm?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:37

ahum ... nou nee. Als er dan gebeurd was wat er zojuist is gebeurd, dan zat ik hier nu niet achter mijn pc-tje.

Ik dacht nl. voor de verandering eens richting stad te lopen (niet het bos). Eerst had ze weinig zin, maar toen moesten we het spoor over. Kende ze niet en er kwam net een goederentrein aan. Ze was erg bang en stond smakkend en niet goed wetend wat ze nou precies moest doen als een bang hondje naast me. Toen ze mocht gaan lopen was het ook zo snel mogelijk wegwezen. Afijn, dat duurde een tijd voordat ze rustig werd en ik besloot maar weer naar huis te lopen. Door het industriegebied, langs de Unox. De lucht die daar vanaf kwam, maakte haar weer onrustig en weer dat gesmak en gedribbel naast me van wegwezen. Ik wilde zo snel mogelijk daar weer weg en dus eerste de beste afslag genomen; waren ze met een grote trilmachine de straat aan het aantrillen. Nou toen had ze het helemaal gehad. Dat was te veel van haar gevraagd.
Ik weet niet hoe ik haar gehouden heb, en hoe we deukloos langs de geparkeerde auto's zijn gebokt ... maar het ging allemaal maar net. Isabella had zoiets van "naar huis en wel nu meteen".

Als ik op het fietsje had gezeten, was ik wel heel erg hard gegaan (maar waarschijnlijker had ik op het asfalt gelegen en mijn pony bij de Unox, maar dan binnen het gebouw Bloos)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:10

klein met een groot karakter.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:50

Nou, dat was een enerverend tochtje idd. Schrok al toen ik het woord spoorlijn Las. Daar ben ik dus doodsbenauwd voor, maar gelukkig hebben we hier geen spoorlijn in de buurt. Vroeger moest ik als klein meisje van een jaar of zeven elke week met pony over de spoorlijn die vlak bij de manege lag. Vond het zoooo eng!

Nja, wat is dat nou, die laatste opmerking! Ik lust geen Isabellasoep hoor.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:12

Unox Oss maakt vnl. de worsten en daar waren ze overduidelijk net mee bezig toen we langskwamen (hoewel het eerste gedeelte eerder lucht van "slachtafval" was, vandaar haar angst voor de geur (duidelijk aan haar te merken dat het haar niet zinde wat ze rook). De wat zoute lucht verderop van de worsten zelf, maakte wat meer smak- en tongbeweging los. Kan dus ook een jamjam gebaar geweest zijn haha.

De spoorlijn steek ik normaal gesproken niet over. Ik ben zo bang dat ze met haar kleine voetje tussen de rails schiet.
Hoopte dat ze eroverheen zou stappen, maar met haar gestuiter stonden we echter bijna geheel buiten de middenverharing voor het verkeer (dus tussen de rails). Ik weet nu ook weer waarom we leerden op de menopleiding om wat in het midden van een overweg te blijven rijden Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:46

Blijven jullie in het vervolg maar lekker weg van die spoorlijn en van Unox. He getver zeg, heb vanavond net romige tomatensoep met mascarpone gegeten. Geen slachtafval geproefd trouwens, zit geen vlees in, maar ja, de bouillon zal d'r wel van getrokken zijn.........

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 00:04

Isa, jullie maken wel wat mee op een dag zeg! 'Gelukkig' is ze een shet en kon je haar houden.

Ik was zeker niet van plan om te longeren, maar bedankt voor de waarschuwing, Kymalin en Promptertje.

Vandaag was hij weer slechter. Het is om zo moedeloos van te worden, er is niets veranderd in zijn voer of wat dan ook. Ik doe alles wat ik kan bedenken, en toch is nu zijn ademhaling weer slecht en zijn manenkam weer dik en hard. Terwijl ik net 2 dagen terug dacht dat we echt op de goede weg was. Heel stom, dan wordt ik zo kwaad op hem, waarom kan hij niet gewoon doorzetten en weer helemaal gezond worden ? Dus kijken hoe hij morgen is, anders moet hij toch weer apart Lips are sealed

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:32

Nado: waarom moet hij apart? Eet hij anders het voer van de ander op? Ik denk wel dat het heel goed is om te bewegen, maar dan idd rechte lijnen (zoveel mogelijk).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:02

Nado schreef:
Isa, jullie maken wel wat mee op een dag zeg! 'Gelukkig' is ze een shet en kon je haar houden.

200 kg is toch best veel hoor Knipoog
Ik ben wel blij dat ik een sterk touw en halster heb. Hoewel ik mijn halstertouw niet meer helemaal vertrouw nu het wat slijtageplekken begint te vertonen. Ik kan alleen nergens een soortgelijk touw aankomen (is een dik gedraaid katoenen touw van 3 meter lengte met een "knots" onderaan voor de laatste grip zeg maar haha).

En ja het was het dagje wel. Ik vond haar na de dip van vorig weekend wat sloom en was op zoek naar nieuwe uitdagingen, maar dit was weer wat veel van het goede.
Ga straks dus maar weer gewoon lekker "saai" het bos in met haar.

Gisteren ook de voetjes weer wat bijgewerkt. De oude hoefzweren zitten nu onderaan en zien er raar uit. Zool is wat teruggeduwd op die plek en de witte lijn is erg breed en geel en met rode plekken erin. De wand is links op dat stuk afgebroken, maar dat valt niet echt op (gelukkig). De scheuren zitten er nog altijd en worden helaas niet minder. Rechts is er eentje uitgegroeid (daar had ze 2 toonscheuren). Verder ziet het voetje er nog altijd uit als een bevangen voetjes. Beetje knobbel/bult aan de teen en ringen e.d. Maar het is al weer heel wat beter als een half jaar geleden. Toen zagen ze er echt ernstig bevangen uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:17

Heb je recente foto's van de hoeven? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Net met Tyra gewandeld, voor het eerst weer. Op 1 hoefschoen, op de ergste voet, de tweede is er nog steeds niet verdorie. Maar goed, ze liep als een trein, ik moet ook maar een wat langer halstertouw aanschaffen, we kwamen weer zoveel gevaarlijke dingen tegen, zoals blaffende honden, ja echt, ze blaften, brrrr....Om nog maar niet te spreken van grote takken op het pad, die er ten eerste grotesk uitzagen, monsterachtig zeg maar, en vervolgens struikelde de mens er nog over ook, oorverdovend lawaai van brekende takken, om panisch van te worden!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:24

Haha, ja ik had van de week een tak over het pad liggen die dermate gekromd was, dat het echt op een slang leek. Isabella stopte, hoofd omhoog, hoofd omlaag, blazen, en om willen keren. Mafkees ... het is maar een tak hoor haha.
Zulke grote beesten en dan zo bang af en toe.

Jammer dat je schoen nog niet binnen is. Ik had datzelfde overigens ... heeft weken geduurd voordat het kleine maatje er was. Kreeg er wel als troost een lekkere traktatie voor Isabella bij (helaas met zetmeel en suiker erin, maar vooruit dat wisten zij ook niet Haha!)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:47

Deze week is het precies een jaar geleden dat mijn merrie op de kliniek stond met haar hoefbevangenheid Scheve mond

Deze foto is van vandaag, gemaakt tijdens de les Lachen :

Afbeelding

Een jaar geleden had ik hier niet van durven dromen . Het is een 22-jarige dravermerrie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:43

Geweldig joh! Paard ziet er prima uit voor een 22-jarige.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:57

Dankjewel Mysa! Ik heb haar als veulen al gekocht, en hoop haar nog heel wat jaartjes bij me te hebben Lachen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:09

Hoop ik ook voor je. Kan ook goed. Mysa heb ik als zes- of zevenjarige gekregen, is meermalen bevangen geweest (cortisoninjecties en mijn oma die minstens zes keer per dag ging voeren, 12 bonusbroden bij AH haalde ze elke week, ha,ha, maar niet heus) enfin, Mys knapte elke keer weer op, heb gereden tot haar 27e of 28e en is uiteindelijk bijna 36 geworden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:13

Goh, dat moet een geweldig sterk paard geweest zijn Lachen - en wat heerlijk dat je haar zo lang hebt mogen meemaken OK dan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 00:10

Foto van 12 juli 2007:
Afbeelding

Foto van vorige week toen het stukje wand onder op de plek van de oude hoefzweer afbrak:
Afbeelding

Foto van gisteren van de gehele pony en haar stand op de voetjes. Je ziet dat de voet nog vrij steil is en vooraan bij de teen duidelijk een "bult" heeft (rechts wijkt de wand ook nog op de plek van de hoefzweer die nu onderaan zit).
Afbeelding

(edit; zie net dat het zo niet best te zien is eigenlijk)

Nog eentje van de huidige onderkant .. zool is mooi hol geworden; dus hoefbeen is weer goed opgetrokken lijkt mij zo:

Afbeelding