Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:52

dat is toch op de voorhand?
hoefkatrolontsteking, is een ontsteking door overbelasting
juist dan belangrijk om de juiste training hierin toe te passen
zelfs zwakke kniebanden kan op deze wijze sterker worden.[/quote]

misschien handig als jij je ook gaat verdiepen in HKO want HKO is niet alleen overbelasting. HKO is ook genetisch. En nog veel meer redenen die soms helaas nog onbekend zijn.

Krijg nu het gevoel dat je jouw klassieke Methode door onze strot aan het duwen bent terwijl je geen idee hebt wat wel en niet kan met deze paarden.

De meeste van ons hier hebben van alles geprobeerd zowel rijtechnisch al met beslag en supplementen en les. Ik gaf al aan iedereen mens en paard heeft een andere pijngrens dus een paard met klasse 4 kan stok en stok kreupel zijn terwijl een ander nog vol aan de bak is en niks laat merken.....
Zo werkt het ook met lessen.

Die van mij deed kostte wat kost wat ik van hem vroeg zo hoge pijn grens had hij. Terwijl andere hier na 10 minuten stappen al niet meer op of om kunnen.

Wil deze discussie eigelijk ook niet via PB voorzetten. Bedankt voor je info wie weet kunnen sommige van ons er iets mee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:09

Laura1982 schreef:
misschien handig als jij je ook gaat verdiepen in HKO want HKO is niet alleen overbelasting. HKO is ook genetisch. En nog veel meer redenen die soms helaas nog onbekend zijn.

Krijg nu het gevoel dat je jouw klassieke Methode door onze strot aan het duwen bent terwijl je geen idee hebt wat wel en niet kan met deze paarden.

De meeste van ons hier hebben van alles geprobeerd zowel rijtechnisch al met beslag en supplementen en les. Ik gaf al aan iedereen mens en paard heeft een andere pijngrens dus een paard met klasse 4 kan stok en stok kreupel zijn terwijl een ander nog vol aan de bak is en niks laat merken.....
Zo werkt het ook met lessen.

Die van mij deed kostte wat kost wat ik van hem vroeg zo hoge pijn grens had hij. Terwijl andere hier na 10 minuten stappen al niet meer op of om kunnen.

Wil deze discussie eigelijk ook niet via PB voorzetten. Bedankt voor je info wie weet kunnen sommige van ons er iets mee.

oke , duidelijk
succes met jullie paarden
en volg vooral je eigen weg :D

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:50

nombrado schreef:
oke , duidelijk
succes met jullie paarden
en volg vooral je eigen weg :D

Onze eigen weg gaan we zeker volgen.Ieder paard is anders en ieder paard reageert anders op een behandeling of op een manier van rijden.
Dat HKO ontstaat door overbelasting cq verkeerd rijden daar geloof ik ten dele in.Voeding/huisvesting en genetische aanleg spelen ook een rol.

En die theorie van jou over die enkel gaat ook niet op.Ik ben 3 jaar geleden door mijn enkel gegaan,ook doorgelopen en 3 jaar later al 2x geopereerd.Niet ieder mens is hetzelfde en dat gaat ook zo bij de paarden.

Ik ga mijn paard ook niet onder zijn tempo rijden,rechtrichten moet je van het basis tempo doen en ieder paard heeft een ander basistempo.

Verder vind ik niet dat je iemand iets op moet dringen.Je kan de tip geven en daar houd het mee op.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:37

Goedemorgen meisjes....
Even weer een vrolijke noot: Ik heb echt super fijn gereden gisterenavond met mn lesje.....
Mn grote zwartje pakt het zo goed op...Vorige week nog wat krabbelig in het begin ten gevolge van wat spanning en rug vast zetten, maar nu alleen maar ruime, ontspannen passen en een fijne buiging.....Had echt niet verwacht dat zwartje het zo goed op zou pakken.....
Wel gaat eerst de hele truukendoos open als ie aan t werk gezet wordt (het zich nog in zijn systeem dat als ie maar gek genoeg doet, ik afstap en hem terugzet, zo ging het door mn eigen angst vorig jaar dus) maar zodra hij door heeft dat zn truuken (varierend van schrikken van zn eigen schaduw, paardetende-deken op bakrand en als laatste vanuit t niets op zn achterbenen omdraaien en de pleitvaart nemen) niet werken, gaat ie fijn meewerken.
Het is echt nog een grote kleuter...... :D

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:45

Nou zie je wel :D Een tijdje geleden zat je nog in zak en as en nu gaat het rijden weer fijn.
:D
Soms heeft het gewoon tijd nodig en is het zoeken naar de juiste weg. ;)

Al zit ik nog steeds elke dag wel op het paard met de vraag hoe zal hij vandaag weer open.Bij een mindere dag zit ik ook gelijk weer in de put.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:52

Eerlijk gezegd heb ik die gedachte van hoe zal die vandaag weer lopen al even niet gehad....Alhoewel op het moment dat ie dan even een pasje niet helemaal lekker wegloopt, is mn bloeddruk ook weer skyhigh hoor....

Ik hoop gewoon dat ik hem op deze manier goed kan houden......

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:33

Ik zie dat ik een hele discussie heb gemist (of niet, het is maar hoe je het bekijkt ;) )

Fijn dat het lekker gaat, Esther, zeker na al die onzekerheid!
In loopt nog steeds best. Vanmorgen hebben we meegedaan met de groepsles en ze liep als een trein. Om de een of andere redenen vindt ze zo'n groepsles geweldig en wordt ze steeds gekker en heter :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:39

Mijn paard gaat nog steeds super,hij is het land op gegaan een paar jaar geleden en heeft nooit meer rot gelopen.Nu hoor ik vandaag dat hij van dat land af moet,dus ik zit in de stress.Een stal is geen optie want dan wordt hij zwaar depri en loopt hij rot.Ik kan wel huilen,want ik heb geen andere optie dan een stal.Maar ik bel in het rond en alles zit vol pfffffffff zit even in een dip.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:45

Fijn om te horen dat het zo lekker gaat met jullie paarden! :j

Het 'kreupel tussen de oren zijn' ken ik wel, dat heb ik jaren geleden al eens gehad na een peesblessure. Maar dat is gelukkig in de loop der jaren weggetrokken.

Nu heb ik het vooral als ik aan het instappen ben. Mijn paard heeft altijd al een rommelige stap gehad en ik merk dat ik nu al vrij snel denk 'zie je, hij is onregelmatig, komt door de HKO'. Terwijl hij momenteel loepzuiver draaft, je hoort en voelt het duidelijk. Naarmate hij warmer is, stapt hij ook met meer takt. Heeft hij altijd gehad, de rust moet er eerst in komen, maar het zou nu ook best zo kunnen zijn dat zijn gewrichten nét iets meer opwarming nodig hebben, zeker met dit koude vochtige weer.

taverno

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:52

Tence heeft ook niet zo`n beste stap en inderdaad nu het wat kouder wordt heeft hij zeker meer opwarming nodig.

Alleen kan ik nu wat minder doen met hem want hij staat bog steeds onder behandeling ivm zijn bronchitis.

En wat me ook niet zint is dat hij sinds een paar dagen met rijden steeds in zijn linker voorknie bijt.Heel raar is dat.Ik dacht eerst dat hij met zijn bit aan het schuren was maar hij bijt er echt in.
Links is wel zijn slechste voetje.Hij doe het ook in draf,gooit inens zijn been naar voren en gaat dan bijten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:54

Jeuk aan z'n kniegewricht? Zo klinkt het iig, ik weet niet of het kan.

eqix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:05

Clinic Rechtrichten en hoefkatrolproblemen

door Paul Minnaar

Zondag 20 december 2009

Aanvang 11.00 uur

WAAROM DOET MIJN PAARD DIT?

Waarom loopt mijn paard zo hoog met zijn hoofd?

Waarom neemt mijn paard links/rechts het bit vast?

Waarom versneld mijn paard na de wissel?

Waarom springt mijn paard wel in de ene galop aan, maar niet in de andere?

Waarom kan mijn paard niet langzaam galopperen/draven?

Waarom loopt mijn paard soms kreupel met name in de hoeken of bochten?

Waarom gaat mijn paard altijd scheef achterwaarts?

Waarom is mijn paard zo sloom en moeilijk voorwaarts?

Waarom zit ik altijd scheef op mijn paard?

Waarom kan mijn paard niet stilstaan?

Waarom gooit mijn paard zijn tong over het bit?

Waarom loopt mijn paard scheef op de rechte lijn?

Waarom bokt mijn paard?

Waarom valt mijn paard op de cirkel naar binnen of naar buiten?

Dit is een greep uit een aantal veel voorkomende vragen die u kan hebben. Op deze clinic hopen wij u hierop antwoorden te geven. Een zeer belangrijke clinic voor ALLE ruiters die verder willen komen, ongeacht de discipline.

Kosten:

10,- euro (toeschouwers inclusief theorieles)

40,- euro (deelnemers met paard: theorie en één uur les)

Stal Nooijen, Geschieresweg 5 te Aagtekerke

Programma:

11.00 uur theorieles

12.00 uur lunchpauze

vanaf 13.00 uur praktijk (elk uur twee deelnemers met paard)

Meer informatie of inschrijven:

Bel 06-290 26 470 of e-mail naar info@eqix.nl

www.eqix.nl

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:10

Karin schreef:
Jeuk aan z'n kniegewricht? Zo klinkt het iig, ik weet niet of het kan.

Ik denk zelf niet dat het jeuk is,ik hoop alleen dat het geen verband houd met de HKO.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:36

Balen Marleen... echt rot voor je paard. Hopelijk vind je toch snel wat anders.

Kreupelheid tussen de oren... dat ken ik ook ;) Twee jaar geleden had Indy steeds hevige benauwdheidsaanvallen, wat later een stof- en stro-allergie bleek te zijn). Dan stond ze echt te snakken naar lucht en zag je die buik maar trekken. Ze is in een buitenbox op vlas gezet en het leed was geleden.
Maar wel een jaar lang daarna stond ik bij ieder kuchje en proestje maar naar die buik te staren.
En nu ook, elke keer als ze struikelt of een beetje sloft ben ik bang dat HKO weer opspeelt...

In heeft nu trouwens ook meer opwarming nodig dan vroeger. Ik moet echt ruim de tijd nemen om in te stappen, dan heel rustig wegdraven en niet te veel vragen aan haar. Ze geeft zelf aan wanneer ze los is, want dan gáát ze ook los :D

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:47

Heej, hier nog iemand met een pony die kreupel loopt. Of het hoefkatrol is weet ik niet, maar gister las ik een stukje in de Ros, en de symptomen kwamen mij bekend voor. Strompelen tijdens het rijden, dan weer kreupel aan de voorbenen, dan loopt ze weer goed. Ik ga volgende week een afspraak maken bij de kliniek voor een röntgenfoto en een kreupelheidsonderzoek. Ik hoop zo dat het iets is wat te genezen is!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:50

Ik hoop het ook voor je!
Goed dat je het laat onderzoeken, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:00

Idd, hoe rot de diagnose uiteindelijk ook kan zijn (maar hopelijk valt het mee), je weet dan iig wat er aan de hand is. :j

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:43

Ik heb tence vandaag deels in de bak en deels op de baan gereden.De baan was gen succes,die was op sommige stukken best hard en hij liep daar wat onregelmatig op en hij was ook erg fris,klaar om te ontploffen(wat hij gelukkig niet deed)
In de bak viel het gelukkig wel mee,daar draafde hij alleen in het begin wat moeilijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:47

Ret moest duidelijk loskomen vandaag. Maar na 20 minuten rommelig stappen en kort draven had ik ineens een ontzettend lekker lopend paard onder me. We kwamen zelfs terug bij stal met een mooi regelmatig stapgeluidje op het harde. :)

Zolang mijn paard van arbeid nog steeds beter wordt in plaats van slechter maak ik me nog maar niet te veel zorgen. :o

Zijn er supplementen om het je paard wat gemakkelijker te maken, vooral in de winter? Glucosamine bijvoorbeeld, of heeft dat alleen zin bij artrose?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:03

Hko is ook een vorm van arthrose hoor. ;)
Ik geef geen supplementen.DA zag er niet veel in,die zei houd je geld wat dat betref maar in je zak.Hij had er geen spectaculaire verbeteringen mee gezien.

Glucosamine heb ik ook heel lang gebruikt,ik heb fibromyalgie daardoor pijnlijke gewrichten en bij mij heeft het ook geen moer geholpen. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:04

Hmm nee, hko en artrose zijn beide gewrichtsaandoeningen, maar het een is geen vorm van het ander. ;)

Mijn DA kwam ook niet met een voorstel, vandaar dat ik het hier vraag. Maar als het niets uithaalt, vind ik het ook zonde om het te proberen. Hoewel het bij ieder paard anders kan zijn natuurlijk.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:11

Mijn paard heeft haakjes op de straalbeentjes en dat is duidelijk arthrose.HKO en athrose gaan wel samen.Alleen is arthrose in een gewricht niet bij definitie HKO

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:12

Hmm, vanuit mijn kennis van gewrichtsaandoeningen bij de mens is het toch net iets minder simpel, maar het doet er ook eigenlijk niet zo toe. :)

De mijne heeft iig geen uitsteeksels op de straalbeentjes, maar wel hko volgens de DA.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:19

Karin schreef:
Hmm, vanuit mijn kennis3
De mijne heeft iig geen uitsteeksels op de straalbeentjes, maar wel hko volgens de DA.

Niet ieder paard met HKO heeft van die haakjes op zijn straalbeen.

Botwoekering wordt arhrose genoemd,ook verlies van bot kan onder de noemer arthrose geplaatst worden.

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eking.html
Even naar beneden scrolen dan zie je een straalbeentje met spurs(haakjes)

belinnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:20

Hoi
Ik volg jullie topic al een aantal dagen.
Ons paard is 3 maanden geleden aan een hoef gewrichtsontsteking geholpen. Sinds kort mogen we weer gaan opbouwen maar het gaat nog niet helemaal zoals we zouden hopen.Op het harde en zachte in de longeer loopt hij goed maar onder de man niet.