Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horsii schreef:Mag ik vragen of er hier meerdere paarden zijn met verzakking van het hoefbeen en welk beslag jullie hierbij gebruiken?
Babeth schreef:Net een stuk op pad geweest met Milka (moet veel laten bewegen van de DA om de suiker te verbranden) en ze liep totaal niet gevoelig, durfde haar hoeven weer normaal neer te zetten en heeft geen pas gekreupeld of gestruikeld. Ze ging uit zichzelf de hele tijd rustig draven (moest dit ook toelaten als ze het uit zichzelf deed) en had er echt plezier in! Ze liep echt helemaal niet meer voorzichtig. Ook niet met draaien. Het speciale beslag werkt echt super en ik hoop dat het zo blijft.
Ze voelt zich kiplekker heb ik het idee en dan is ze nog niet eens aan de medicijnen.
Babeth schreef:@ marijuhhhh: dat klinkt ook al positief! Ik hoop de ijzers er ook snel weer onderuit te hebben, ik heb haar het liefst blootvoets. Maar ik heb het vemoeden dat ze voor op ijzers zal moeten blijven staan. Ze loopt al 3 jaar niet helemaal soepel meer (na de eerste x bevangen te zijn geweest) en ze loopt nu beter dan ze ooit heeft gedaan. Als de ijzers haar daarin hebben geholpen, dan blijft ze voor op ijzertjes staan. Zolang ze maar pijnloos kan leven.
Safiera schreef:Ik kom jullie ook om raad vragen.
Gaat over de pony van mijn zusje, Salvira, 15 jarige merrie van 1,35.
Is momenteel wat te dik, staat al even op dieet. Loopt in een klein paddock paradise, met op de paden wat kort gras. Elke dag mogen de pony's 6 uur op een weitje, verder krijgen ze hooi.
Voorgeschiedenis: heeft zomereczeem, wat onder controle is met een deken. Verder is ze volgens onze hoefsmid afgelopen zomer bijna, of licht bevangen geweest. Heeft toen enkele weken erg gevoelig gelopen, stond op gras (kort + lang, strookbegrazing) en was wat te dik.
Ik heb het idee dat de stand van haar hoeven iets veranderd is door die periode, maar zeker ben ik er niet van. Ook heeft ze sinds twee jaar last van hooikoorts (?) met name geïrriteerde neusslijmvliezen door de pollen.
Nu: pony is afgelopen woensdag bekapt. Ze staat niet te kort, maar er is wel flink wat af gegaan. Direct er na liep ze nog prima, heeft een uurtje gesprongen, toen de wei weer op.
Dag er na liep pony erg gevoelig op het asfalt, rustige buitenrit gemaakt. In de berm was er niks aan de hand, stevig galopje. Wat gevoelig door bekapping, dacht ik. Heeft ze eerder ook wel gehad.
Maar Vrijdagavond wilde Salvira uit zichzelf niet echt meer lopen in de wei. Kwam maar moeizaam op het voer af. Duidelijk erg gevoelig, stijve korte passen. Lijkt voor meer last te hebben dan achter.
We zijn met haar gaan stappen (vandaag 3x 10 minuten) met het idee dat de doorbloeding op gang moet blijven. Wat wel lijkt te helpen, na een paar minuten loopt ze wat ruimer/soepeler. Draven gaat nog erg stijf.
Gelukkig begon Salvira vandaag al meer zelf te lopen, maar pony heeft duidelijk erg last van haar voetjes. Omdat ik toch aan het risico op bevangenheid dacht, heb ik ze vandaag niet op het gras gezet, en meer hooi gevoerd. Voor morgen was ik hetzelfde van plan.
Ik wilde het in eerste instantie nog even aankijken, zeker omdat ze eerder ook wel last kon hebben van bekappingen. Maar nu lees ik in de OP de symptomen van bevangenheid en ga ik twijfelen. Wat zouden jullie mij aanraden te doen? En kan een bekapping HB veroorzaken? Of de aanleiding zijn?
Bedankt voor het lezen iig