[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:49

@ horsii :(:) ik was er al bang voor. Hopelijk geeft speciaal beslag verlichting voor Pépé.

horsii

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:58

Dierenarts zei eerst dat we optijd waren en er geen sprake van aantasting zou zijn, maar ze bleef toch kreupel dus maandag besloten om naar de kliniek te gaan dus zijn we vandaag naar de kliniekgegaan.
het was niet in erge mate maar wel iets verzakt.
als ze maandag beslag heeft moet ze met twee weken zuiver lopen en anders gaan we nog terug naar de kliniek om het hoefgewricht uit te laten verdoven en fotos van te maken, maar zeer waars. is het alleen het hoefbeen die verzakt is.
ondanks alles is peeps ontzettend vrolijk, levendig en zit super in der vel.
ze blijft er ook erg rustig onder dat de andere op het land gaan en zij niet.
denk dat het scheelt dat peeps het fijner vind met een ander paardje als maatje als in de kudde, ze is erg onderdanig.
helaas staat ze nu op box en als wij er zijn alleen in de paddock.
hoop het binnenkort anders te zien, met een maatje .
maar dat zien we wel.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:59

Mag ik vragen of er hier meerdere paarden zijn met verzakking van het hoefbeen en welk beslag jullie hierbij gebruiken?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:06

Image haar verhaal staat in de openingspost van dit topic. Haar hoefbeen is fors gekanteld.
Ik kan je maar 1 ding aanraden en dat is Pépé inladen en naar Kliniek Visdonk in Roosendaal rijden en daar de veeartsen samen met de hoefsmid (van Nassau) aan de hand van röntgenfoto's op goed speciaal beslag laten zetten. (breakover).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:07

Heb ik gelezen, maar kantelen is niet hetzelfde als zakken!

Ik heb een zeer goede en kundige smid en vertrouw goed op smid en dierenarts.
maandag komt de smid.
maar ben gewoon benieuwd en andere verhalen zijn natuurlijk altijd interessant.
mocht het met mn eigen smid niet lukken, is visdonk zeker een optie.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:08

Het is geen kanteling, maar iets verzakt. Hebben ook fotos van andere paarden gezien met kantelin en zier er igg anders uit, andere manier.

Ons eigen smid komt der speciaal beslag geven

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:42

Ik kom me ook melden. Afgelopen donderdag is er helaas weer hoefbevangenheid vastgesteld door de DA bij mijn paard. Gelukkig is het een hele lichte vorm, waarbij nog geen kanteling heeft plaatsgevonden. Ze staat inmiddels sinds vrijdag weer op speciaal beslag en ze durft weer voluit te lopen ipv op eieren lopen.
Ze moet 3 weekjes aan pijnstillers en bloedverdunners die ook de gifstoffen afvoeren.
Ze loopt in ieder geval weer goed door nu (zelfs zonder pijnstillers, die kan ik maandag pas ophalen) dus het beslag heeft al een stuk verlichting gegeven! Hopelijk is ze er deze keer net zo snel vanaf als 4 jaar geleden. Toen kon het speciale beslag al na 5 weken eraf!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:24

Is er een. Foto gemaakt dan dat je weet dat er geen kanteling is?
Bij peep dachten ze ook geen kanteling en dat is gelukkig ook niet maar wel eenverzakking. Zagen we door romgtefotos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:08

Hier gelukkig enkel een kanteling, geen verzakking, want dan spreek je al van een sincker toch?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:54

Ja klopt!
Maar een sincker hoeft niet altijd erger te zijn dan een kanteling.
een fikse kanteling kan bijv. meer kwaad doen dan een kleine sincker, maar hoeft niet.
is paardafhankelijk

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:29

Heb je de foto's mee voor de hoefsmid? Want hij/zij kan dan beoordelen wat/waar/hoe omdat hij dan ook in de hoef kan zien.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:05

Hier ook weer even een berichtje van mijn paard.
Afgelopen dinsdag waren zijn medicijnen op, en woensdag liep hij gelijk al weer wat gevoelliger. Ik heb het even aangekeken en vrijdag toch maar overlegt met de DA. Ik heb nu voor nog eens 2 weken ascal gekregen, metacam krijgt hij niet meer. Dinsdag moet ik weer bellen om te overleggen hoe hij het doet op alleen de ascal. Vanaf woensdag was eigenlijk alleen rechtsvoor warm, hij liep wel op alle 4 wat gevoelig. Vandaag is ineens linksvoor en linksachter warmer. Ook had hij gister een temp. van 36 graden, dus heb hem maar een regendeken op gedaan. Vandaag was hij 37,4 dus dat is normaal.

Mocht hij over 2 weken nog niet opgeknapt zijn dan wil de DA hem testen op insuliene resistentie. De DA vertelde dat de pretnisolon dus niet alleen HB kan veroorzaken maar ook IR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:10

horsii schreef:
Mag ik vragen of er hier meerdere paarden zijn met verzakking van het hoefbeen en welk beslag jullie hierbij gebruiken?

Ik wilde meteen reageren, maar nu ik even verder lees zie ik dus dat een kanteling (wat mijn paard heeft) niet hetzelfde is als een verzakking. Weer wat geleerd.

Het ijzer dat er bij mijn paard onder is geslagen, schijnt volgens mijn da nieuw te zijn. Hij was op een bijscholingscursus in Frankrijk en daar werd dit ijzer gepresenteerd. Ik kan er op internet helaas niets over vinden. Het merk dat er op het doosje stond was Laminitix.

Zal proberen te beschrijven hoe het eruit ziet. Het is een behoorlijk dik aluminium ijzer. Het lijkt een beetje op een achterhoefijzer (dus 2 lippen) dat achterstevoren onder de voorvoet wordt geslagen. Verder zit er in het midden nog een stuk aluminium in de vorm van de straal. Verder is het ijzer erg "rond" aan alle kanten, wat dan volgens mij weer een beetje op het bekende "breakover" ijzer lijkt. De teen is dus open en staat een heel stuk van de grond en door de dikte en de vorm geeft het veel druk aan de achterkant van de voet. Ik zal eens proberen een foto te maken (foto maken lukt wel, maar het plaatsen wordt een beetje lastig :P )

Ik weet natuurlijk niet of dit ook bij een verzakking helpt, maar bij mijn paard hielp het vrijwel direct!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:17

Die van mij staat op dubbellips ijzers. Hier zijn flinke tegenstanders van. Maar die van mij loopt er goed op, dus verander ik niet.
Ik heb alleen nooit foto's laten maken. Maar dat het niet meer is zoals het hoort daarbinnen is zeker. Ze heeft ook een losse wand etc.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:50

Net een stuk op pad geweest met Milka (moet veel laten bewegen van de DA om de suiker te verbranden) en ze liep totaal niet gevoelig, durfde haar hoeven weer normaal neer te zetten en heeft geen pas gekreupeld of gestruikeld. Ze ging uit zichzelf de hele tijd rustig draven (moest dit ook toelaten als ze het uit zichzelf deed) en had er echt plezier in! Ze liep echt helemaal niet meer voorzichtig. Ook niet met draaien. Het speciale beslag werkt echt super en ik hoop dat het zo blijft.
Ze voelt zich kiplekker heb ik het idee en dan is ze nog niet eens aan de medicijnen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:00

Babeth schreef:
Net een stuk op pad geweest met Milka (moet veel laten bewegen van de DA om de suiker te verbranden) en ze liep totaal niet gevoelig, durfde haar hoeven weer normaal neer te zetten en heeft geen pas gekreupeld of gestruikeld. Ze ging uit zichzelf de hele tijd rustig draven (moest dit ook toelaten als ze het uit zichzelf deed) en had er echt plezier in! Ze liep echt helemaal niet meer voorzichtig. Ook niet met draaien. Het speciale beslag werkt echt super en ik hoop dat het zo blijft.
Ze voelt zich kiplekker heb ik het idee en dan is ze nog niet eens aan de medicijnen.

Wat fijn voor je paardje! Blijkt wel dat speciaal beslag dus voor flink wat verlichting zorgt. Ik heb het er bij mijn pony niet onder gehad, maar wel zand in de box om verzakking en kanteling van het hoefbevangen tegen te gaan. Hij is hier erg van opgeknapt. Ik ben nu rustig (alles in overleg met mijn DA) het rijden weer aan het opknappen. De dag na het rijden wandel ik altijd met hem om te kijken hoe hij op het rijden heeft gereageerd. Het gaat erg goed en wij genieten er weer ontzettend van.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:05

@ marijuhhhh: dat klinkt ook al positief! Ik hoop de ijzers er ook snel weer onderuit te hebben, ik heb haar het liefst blootvoets. Maar ik heb het vemoeden dat ze voor op ijzers zal moeten blijven staan. Ze loopt al 3 jaar niet helemaal soepel meer (na de eerste x bevangen te zijn geweest) en ze loopt nu beter dan ze ooit heeft gedaan. Als de ijzers haar daarin hebben geholpen, dan blijft ze voor op ijzertjes staan. Zolang ze maar pijnloos kan leven.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:25

Babeth schreef:
@ marijuhhhh: dat klinkt ook al positief! Ik hoop de ijzers er ook snel weer onderuit te hebben, ik heb haar het liefst blootvoets. Maar ik heb het vemoeden dat ze voor op ijzers zal moeten blijven staan. Ze loopt al 3 jaar niet helemaal soepel meer (na de eerste x bevangen te zijn geweest) en ze loopt nu beter dan ze ooit heeft gedaan. Als de ijzers haar daarin hebben geholpen, dan blijft ze voor op ijzertjes staan. Zolang ze maar pijnloos kan leven.

Als dat voor haar de oplossing is, dan zou ik dat zeker zo laten. Mijn hoefsmid vond regelmatig bekappen bij mijn pony voldoende. De hoef waar de ontsteking in zat/zit groeit net even een tikje harder dan de andere, dus dat is iets om in de gaten te houden. Is het beslag wat jij eronder hebt genageld of geplakt?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:40

Genageld. Ze heeft ook geen loslatende wand ofzo en ook geen verbreedde witte lijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:07

Ik kom jullie ook om raad vragen.

Gaat over de pony van mijn zusje, Salvira, 15 jarige merrie van 1,35.
Is momenteel wat te dik, staat al even op dieet. Loopt in een klein paddock paradise, met op de paden wat kort gras. Elke dag mogen de pony's 6 uur op een weitje, verder krijgen ze hooi.

Voorgeschiedenis: heeft zomereczeem, wat onder controle is met een deken. Verder is ze volgens onze hoefsmid afgelopen zomer bijna, of licht bevangen geweest. Heeft toen enkele weken erg gevoelig gelopen, stond op gras (kort + lang, strookbegrazing) en was wat te dik.
Ik heb het idee dat de stand van haar hoeven iets veranderd is door die periode, maar zeker ben ik er niet van. Ook heeft ze sinds twee jaar last van hooikoorts (?) met name geïrriteerde neusslijmvliezen door de pollen.

Nu: pony is afgelopen woensdag bekapt. Ze staat niet te kort, maar er is wel flink wat af gegaan. Direct er na liep ze nog prima, heeft een uurtje gesprongen, toen de wei weer op.
Dag er na liep pony erg gevoelig op het asfalt, rustige buitenrit gemaakt. In de berm was er niks aan de hand, stevig galopje. Wat gevoelig door bekapping, dacht ik. Heeft ze eerder ook wel gehad.
Maar Vrijdagavond wilde Salvira uit zichzelf niet echt meer lopen in de wei. Kwam maar moeizaam op het voer af. Duidelijk erg gevoelig, stijve korte passen. Lijkt voor meer last te hebben dan achter.
We zijn met haar gaan stappen (vandaag 3x 10 minuten) met het idee dat de doorbloeding op gang moet blijven. Wat wel lijkt te helpen, na een paar minuten loopt ze wat ruimer/soepeler. Draven gaat nog erg stijf.
Gelukkig begon Salvira vandaag al meer zelf te lopen, maar pony heeft duidelijk erg last van haar voetjes. Omdat ik toch aan het risico op bevangenheid dacht, heb ik ze vandaag niet op het gras gezet, en meer hooi gevoerd. Voor morgen was ik hetzelfde van plan.

Ik wilde het in eerste instantie nog even aankijken, zeker omdat ze eerder ook wel last kon hebben van bekappingen. Maar nu lees ik in de OP de symptomen van bevangenheid en ga ik twijfelen. Wat zouden jullie mij aanraden te doen? En kan een bekapping HB veroorzaken? Of de aanleiding zijn?

Bedankt voor het lezen iig :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:24

Zover ik weet kan bekappen er niet voor zorgen dat ze bevangen raken, maar ik kan ernaast zitten. Het beste is de DA erbij halen. Zeker als ze echt bevangen blijkt te zijn, dan moet het zo snel mogelijk behandeld worden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:52

Safiera schreef:
Ik kom jullie ook om raad vragen.

Gaat over de pony van mijn zusje, Salvira, 15 jarige merrie van 1,35.
Is momenteel wat te dik, staat al even op dieet. Loopt in een klein paddock paradise, met op de paden wat kort gras. Elke dag mogen de pony's 6 uur op een weitje, verder krijgen ze hooi.

Voorgeschiedenis: heeft zomereczeem, wat onder controle is met een deken. Verder is ze volgens onze hoefsmid afgelopen zomer bijna, of licht bevangen geweest. Heeft toen enkele weken erg gevoelig gelopen, stond op gras (kort + lang, strookbegrazing) en was wat te dik.
Ik heb het idee dat de stand van haar hoeven iets veranderd is door die periode, maar zeker ben ik er niet van. Ook heeft ze sinds twee jaar last van hooikoorts (?) met name geïrriteerde neusslijmvliezen door de pollen.

Nu: pony is afgelopen woensdag bekapt. Ze staat niet te kort, maar er is wel flink wat af gegaan. Direct er na liep ze nog prima, heeft een uurtje gesprongen, toen de wei weer op.
Dag er na liep pony erg gevoelig op het asfalt, rustige buitenrit gemaakt. In de berm was er niks aan de hand, stevig galopje. Wat gevoelig door bekapping, dacht ik. Heeft ze eerder ook wel gehad.
Maar Vrijdagavond wilde Salvira uit zichzelf niet echt meer lopen in de wei. Kwam maar moeizaam op het voer af. Duidelijk erg gevoelig, stijve korte passen. Lijkt voor meer last te hebben dan achter.
We zijn met haar gaan stappen (vandaag 3x 10 minuten) met het idee dat de doorbloeding op gang moet blijven. Wat wel lijkt te helpen, na een paar minuten loopt ze wat ruimer/soepeler. Draven gaat nog erg stijf.
Gelukkig begon Salvira vandaag al meer zelf te lopen, maar pony heeft duidelijk erg last van haar voetjes. Omdat ik toch aan het risico op bevangenheid dacht, heb ik ze vandaag niet op het gras gezet, en meer hooi gevoerd. Voor morgen was ik hetzelfde van plan.

Ik wilde het in eerste instantie nog even aankijken, zeker omdat ze eerder ook wel last kon hebben van bekappingen. Maar nu lees ik in de OP de symptomen van bevangenheid en ga ik twijfelen. Wat zouden jullie mij aanraden te doen? En kan een bekapping HB veroorzaken? Of de aanleiding zijn?

Bedankt voor het lezen iig :)

Wat vervelend voor je pony! Bij mijn pony is het wel na het bekappen gekomen. Ik dacht inderdaad het zelfde als jou, zou wel wat gevoelig zijn van het bekappen. Maar het ging helaas niet over. Hij liep niet heel erg kreupel, maar gewoon niet soepel en rechtsom op de volte niet rad.
DA erbij gehaald en die dacht dat hij zich verzwikt had en gaf pijnstillers. Helaas kon ik de pony drie dagen daarna niet meer uit de stal krijgen. Hij moest z'n linkerbeen echt vooruit slepen. Helaas toen toch acute hb.
Acute hb, komt zoals het zegt, acuut opzetten. Ik heb alleen het idee gehad dat mijn pony vanaf het bekappen er wel al wat laat van gehad moet hebben.
Als ik jou was zou ik die zes uurtjes op het land de komende tijd even overslaan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 01:02

Al bedankt voor de eerste twee reacties!

Ik denk inderdaad dat ik het even op een hooidieet houd, kan in ieder geval geen kwaad. Mocht de situatie plots verergeren komt er sowieso een DA bij en bel ik mijn HS. Die laatste ga ik misschien sowieso even bellen, vragen wat hij er van zegt.

Pony had wel duidelijk pijn bij kort keren, hoeven waren dan weer niet warm, maar iets daarboven wel een beetje. Hoe meer ik lees, hoe banger ik word voor HB... :/

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:27

Ik zou zeker even overleggen met je hoefsmid. Mijn merrie bleef eens licht onregelmatig, toen is die nog wezen kijken. Gelukkig niets aan de hand in principe.
HB na bekappen kan wel, er veranderd wat van de stand, en doordat de hoefjes korter worden zijn ze gevoeliger en zul je eerder zien dat ze niet fijn lopen.
Dus zeker even het gras achterwege laten voor de zekerheid.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:47

Het viel me vandaag op dat de straal van de rechterhoef een beetje rood is aan het eind. Weet iemand wat dit kan betekenen? Pony loopt verder helemaal goed, maar het valt wel op. De andere hoeven hebben dit niet. Dit is tevens ook het been waar mijn pony bevangen aan was. Is het misschien een oude ontsteking?