[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:02

purple schreef:
Ja precies, dat vind ik ook! Maarja, volgens hem kan ze toch niet bevangen raken van het gras/kuil/biks. Het is een beetje een cirkeltje wat gewoon niet klopt..
Maar ik zal wel meer mensen vragen om hem te proberen ervan te overtuigen.

het probleem is dat als de stofwisseling echt op zijn donder heeft gehad ze zelfs bevangen kunnen worden van teveel hooi.
Alles waar TE voor staat :D
Vaak is een paard na een zware bevangenheid ook insuline resistent....niet een vreselijk drama,maar wel heel erg uitkijken met hoeveel en wat je hem te eten geeft.
Graan en kuil zijn dan zeker geen aanrader.

Ik dacht trouwens dat de vetnek te maken had met insuline receptoren die 'het niet meer weten' en daar de vetopslag doen?
Hormonaal dus.Pancreas speelt daar ook een rol in.(wel heel kort door de bocht zeg ik het nu :o )

Gemske@!
Wat leuk weer eens wat van je te horen!
Wist nieteens dat je in Engeland zat!
Leuk je pony's weer eens te zien! :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:55

Renate1970 schreef:
Gelukkig dat het met Pauli weer wat beter gaat! En wat een mooie stal, ik wou dat ik een schuilstal mocht bouwen bij het paddock. Ze moeten nu zo´n 50 meter over steen en dat haalt ze nu nog niet. )

In de tijd van de acute fase heb ik voor Image kruiwagens zand aangereden op het stenen gangpad en het stenen pad richting de zandbak, zodat ze nergens over stenen hoefde te lopen.
Het is even kruien, maar het maakte voor haar veel verschil. En in plaats van het gangpad vegen heb ik een aantal maanden het gangpad geharkt. :D weer eens iets anders.

barbar

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:08

@lolclub, bedankt voor je uitleg over de dikke nek.

lester had ook zo'n nek als paulie, precies de zelfde vorm.
alleen bij lester is hij heel langzaam gekomen, eerst zag ik er eigenlijk geen gevaar in omdat lester eigenlijk iedere zomer een dikkere nek heeft dan in de winter, alleen op het laatst was de nek echt abnormaal dik en heb ik bloed laten prikken op IR, zijn bloed was goed en ik kreeg van de DA het advies om als lester niet meer bevangen was hem een vitamine E + selenium preparaat te geven, verder moest lester afvallen en dan zou de nek ook slinken.
met de bevangeheid gaat het nu een heel stuk beter en ben de medicijnen aan het afbouwen, ook is hij al een stuk afgevallen en de nek is idd een stuk dunner geworden.
nu is mijn vraag of jullie weten of het vitaminen preparaat verder zou helpen om die nek week helemaal weg te krijgen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:39

geerke schreef:
Ik dacht trouwens dat de vetnek te maken had met insuline receptoren die 'het niet meer weten' en daar de vetopslag doen?
Hormonaal dus.Pancreas speelt daar ook een rol in.(wel heel kort door de bocht zeg ik het nu :o )

Dit klopt ook, maar dat maakt de uitleg nog veel ingewikkelder als dat hij nu al is ;)

Een paard met IR kan inderdaad problemen hebben met de pancreas en/of de schildklier,
het is alleen nog steeds de vraag wat er eerder was, de verstoring glucose/insuline balans of het probleem met het (overspannen) orgaan (kip/ei verhaal).

Uit diverse onderzoeken is gebleken (we laten voor het gemak even ECD/PPID paarden buiten beschouwing ivm de tumor op de Hypofyse) ,
dat doordat er een langdurige periode van overschot aan glucose/koolhydraten/zetmeel is, dat de insulinereceptoren minder gevoelig worden voor opname van glucose in de cellen.

Bij insuline resistentie, is het insulinepijl dus verhoogd maar het glucosepijl blijft normaal.
De cellen zijn resistent geworden voor insuline om glucose op te nemen, en het insulinepijl zal steeds hoger moeten zijn om deze klus te klaren .

Glucose is de belangrijkste brandstof in het lichaam, elke cel heeft het nodig, zelfs degenen die ook prima zouden functioneren met vet als energiebron.
De capaciteit om glucose in de weefsels op te slaan is echter laag.
Om dit te compenseren, heeft het paard celtechnisch gezien de mogelijkheid voor het omzetten van andere voedingsstoffen in glucose mocht dat nodig zijn. Als voorbeeld kunnen aminozuren (eiwitten) ook worden omgezet in glucose.

De energiecrisis in de cellen die ontstaat wanneer insuline de normale opname van glucose niet meer kan verwerken is in ieder geval een deel van de oorzaak voor de hogere niveaus van de in het lichaam rond circulerende cholesterol en lipides (vetten) .
Vetten worden gebruikt om calorieën te verstrekken aan cellen die onvoldoende energie krijgen.
Maar tegelijkertijd door de hoge niveaus van insuline hebben de cellen de neiging om de verbranding van brandstoffen in de spieren en vet te verminderen, zodat ze uiteindelijk extra in het lichaam opgeslagen worden.
Glycogeen * gaat omlaag omdat de glucose opname in het gedrang komt , en op hetzelfde moment wordt door het hoge insulinepeil de verbranding van andere brandstoffen geremd zodat er uiteindelijk meer vet wordt opgeslagen - een vicieuze cirkel dus.
Vaak zie je bij IR paarden ook dat ze lethargisch zijn, ze kunnen simpel gezegd dus geen energie meer uit hun lichaam halen voor beweging en arbeid, en dat terwijl ze dus aan de andere kant steeds dikker worden door de verstoorde opslag van het teveel aan energie.

Vetophopingen in de nek, billen, spieren enz maar ook de organen zijn zeer gevoelig voor ontsteking en feitelijk zijn alle abnormale vetophopingen altijd in een lichte ontstekingsfase.
Door een verhoogde opname van snelle suikers (fructanen, granen ed) komt het lichaam in de problemen met de glucoseomzetting en gaat vervolgens het vet nog meer ontsteken,
dit is wat je dus bij Pauli hebt zien gebeuren de afgelopen dagen.
Niet alleen de vetkam is ontstoken, ook de spieren en de organen en feitelijk het hele paard is ziek wat zich tevens uit in sloomheid en futloosheid (lethargie) en de verstijving van de spieren .
Een bijkomend probleem van overtollige glucose opname is dat de opname van voedingstoffen in de darmen ook verstoord raakt en dat de goede bacterien massaal afsterven, hierdoor komen er toxines in het bloed wat de ontstekingen in het lichaam nog verder verergerd.
Op het moment dat dit gebeurd is je paard dus een reele kandidaat geworden voor een aanval van HB

*Glycogeen:
Glycogeen, is een suiker (koolhydraat) dat vooral in lever en spieren wordt opgeslagen. Glycogeen is opgebouwd uit een groot aantal eenheden glucose. In het glycogeen metabolisme wordt bij behoefte aan energie glycogeen afgebroken en bij een overmaat aan energie (glucose) wordt glycogeen opgebouwd. In het glycogeen metabolisme wordt het glucosegehalte in het bloed op peil gehouden. Glycogeen is een snel beschikbare energie voorraad. Na glycogeen worden vetten en eiwitten aangesproken als energie voorraad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:01

yep...mooi uitgelegd!
Vaak is IR endotoximia gerelateerd,omdat er vaak sprake is van een carbohydrate overload,een 'overload' van de dunne darm hadden ze het beter kunnen noemen :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:04

janouk schreef:
@lolclub
ALs ik zo jouw stukje lees over harde pijnlijke spieren, beginnen er ook weer meer puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Image heeft jaren last gehad van pijnlijke strakke spieren in de bovenlijn en broek. Van alles geprobeerd van VA, Fysio, Osteo, voeding, training etc. En na de hele hoefbevangen en hoefontsteking periode is ze nu heel schraal, hals soepel en geen vet opslag en inderdaad nu vind ze poetsen wel lekker; de spanning en zuurheid van de spieren is verdwenen.
Dat betekent dat Image er gewoon al jaren tegen aan heeft gezeten.
Ik heb dit verband eigenlijk nooit gelegd. Ze kwam uit de springsport en ik had altijd gedacht dat de pijnlijke spieren daarmee te maken hadden.

Dit zou ook heel goed de bron van de oorzaak van haar HB en spierproblemen kunnen zijn geweest,
springpaarden worden over het algemeen gevoerd met voer wat energie opleverd voor snelle korte piekprestaties.
Vaak bestaat het voer van een springpaard dus uit veel snel verteerbare granen .
Image zou dus best in die tijd al een probleem hebben kunnen opgebouwd vwb de omzetting van dit hoog glycemische voer.

Fijn uitgangspunt en een enorm compliment naar jou toe ;), is dat het je uiteindelijk gelukt is om haar uit deze vicieuze cirkel te halen.
Je bent zelfs zover gekomen dat haar spieren weer soepel zijn en het nekvet is verdwenen.
Je zou er dus zelfs voorzichtig van uit mogen gaan dat Image haar IR overwonnen is

Gevoeligheid voor hoog glycemisch voer blijft echter levenslang aanwezig, hoe dat precies metabolisch te verklaren is weet ik niet.
Maar jij weet uit ervaring wel al, dat ondanks dat Image "genezen" is je uiterst voorzichtig moet zijn met voer en gras en je handelt er ook naar.

Helaas zien we (in dit en andere topics op bokt) dat mensen denken dat als een paard weer rad loop na een HB of spierbevangenheid dat het hele probleem verdwenen is,
het paard wordt vervolgens weer volop in het gras gegooit en er wordt weer krachtvoer verstrekt, helaas vaak met niet zo'n goed afloop en terugkerende HB en spierproblemen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:08

Renate1970 schreef:
Ga maar eens even een groenteschotel voor madam klaar maken (komkommer, brocolie en bleekselderij) heeft ze zo wat te knabbelen als de rest brokken krijgt ;)

mjam... ik zou willen dat ik jouw paard was ;) ,

Maar zonder gekheid, eet jouw paard deze groentes zonder morren , en vanwaar de reden om dit te voeren ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:14

Fijn dat het met Pauli beter lijkt te gaan jp :) Kan me voorstellen dat je je een ongeluk schrikt als je paard opeens anders loopt.

Duidelijk uitgelegd lolclub :j Ik merk bij grietje ook dat de dikte van haar manenkam per keer (paar dagen) kan variëren. Ligt dit dan aan het hooi, mss dat de ene pak net wat meer bevat dan de andere? Of toch de hoeveelheid? Ik heb zelf namelijk het idee dat ik vrij stabiel voer.

Aankomende week gaan pap en ik het hek aanpassen. Vanochtend stond Amber weer in de volle wei. We zijn nu afhankelijk van andermans stroomapparaat, maar we gaan toch maar een apparaat op accu kopen. Dan weet ik zeker dat er stroom opstaat. Verder is het kale weitje nu een grote blubberzooi. Ik heb een ander stuk wei afgezet, waar ze zo nu en dan een half uurtje met graasmasker opmogen. Nu wil pap dit heel kort maaien (ik denk dan moeten we dat wel doen), zodat ze daar iig droog kunnen lopen en een beetje kunnen eten. Wat is wijsheid. Nu bewegen ze natuurlijk niet zoveel uit zichzelf, omdat het zo nat is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:16

Ash_ schreef:
Na dat een paard bevangen is geweest (2de keer)
Mag hij dan helemaal geen gras meer? Ik liet hem voorheen nog wel eens een uurtje grazen (wat nu niet meer gaat gebeuren voorlopig/mogelijk helemaal niet meer) maar in de paddock waar hij staat staan ook enkele grassprieten.
Dit is de enige plek waar hij zo veel mogelijk grasloos kan staan.
Is dit een probleem? Of zou ik moeten vragen of er een stuk afgezet kan worden zonder gras?

Er zijn inderdaad pony's die zo gevoelig geworden zijn voor suikers en fructanen dat ze nooit meer op het gras kunnen zonder risico.
Natuurlijk kun je proberen op "veilige" momenten je pony een uurtje te laten grazen (wel opbouwen !), maar je moet heel goed de symptomen van overload in de gaten houden.
Alleen door deze symptomen te herkennen kun je voorkomen dat je pony wederom een aanval krijgt.

Enkele grassprieten in de paddock... tja , wil je voor safe gaan, trek of schep ze eruit of laat iemand de paddock kapot frezen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:29

jeetje, wat voel ik me af en toe dom alsik lees hoeveel sommige weten. :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:30

barbar schreef:
zijn bloed was goed en ik kreeg van de DA het advies om als lester niet meer bevangen was hem een vitamine E + selenium preparaat te geven, verder moest lester afvallen en dan zou de nek ook slinken.

nu is mijn vraag of jullie weten of het vitaminen preparaat verder zou helpen om die nek week helemaal weg te krijgen?

Vitamine E en Selenium mag alleen gegeven worden als er daadwerkelijk een tekort is aangetoond, is het bloed hierop getest ?

Verder is beweging de beste manier om je paard verder af te laten slanken en de IR te laten verminderen .
Door beweging worden glucose en vetcellen omgezet in energie, deze energie wordt dus verbruikt en zodoende niet langer opgeslagen in de cellen.
(ook weer een ingewikkeld verhaal hoe dit precies werkt en dit zinnetje is dus wel heel kort door de bocht ;) )

Natuurlijk moet je pony wel rad genoeg zijn om beweging te kunnen krijgen !

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:59

capopjekop schreef:
Duidelijk uitgelegd lolclub :j Ik merk bij grietje ook dat de dikte van haar manenkam per keer (paar dagen) kan variëren. Ligt dit dan aan het hooi, mss dat de ene pak net wat meer bevat dan de andere? Of toch de hoeveelheid? Ik heb zelf namelijk het idee dat ik vrij stabiel voer.

Als deze symptomen het hele jaar rond voorkomen zou je hier inderdaad vanuit kunnen gaan.
Er zijn natuurlijk meer oorzaken maar het voert misschien te ver om alles op te gaan noemen (kortere dagen/cortisol ed).

De hoeveelheid hooi zou niet zozeer uit moeten maken mits het hooi qua NSC gehalte rond de 10% zit.

Moeilijk aan hooi blijft natuurlijk dat niet ieder pak gelijk is.
Het ene pak bevat meer raaigras, het andere meer kruiden, dan heb je nog het verschil van op welk tijdstip het gemaait is en ga zo maar door.

Bij ons als voorbeeld:
Wij hebben 90 grote rollen van 8 hectares land, als je s'morgens begint te maaien op gras wat in de schaduw ligt van bomen zullen deze rollen uiteindelijk minder fructanen bevatten als de rollen welke s'middags gemaaid worden en waarvan het gras al de hele dag in de volle zon staat.
daarnaast hebben wij hoge en lage stukken (glooiend land, ja zelfs hier in Friesland ;) ), dus de hoge stukken zijn droger en het gras was daar beduidend korter, op de lager gelegen stukken stond echter gras van wel 40 cm hoog.
De rollen met het korte uitgedroogde gras zijn hoogstwaarschijnlijk dus suikerrijker als de rollen met het doorgeschoten langere en nattere gras.
Iedere rol verschilt dus en testen op een gemiddeld NSC gehalte is vrijwel niet mogelijk hierdoor.

Als je paard dermate gevoelig is als Grietje dan zou je dus best al verschil kunnen zien aan de reactie op het hooi alleen.
wat je zou kunnen doen is verschillende pakken open trekken en het hooi wat mengen.
meestal kun je aan de pakken wel zien of er langer gras inzit of gras met bloeiaren ed..
verder adviseer ik je toch om voor Grietje uit te kijken naar een paar pakken graszaadhooi,
dit zou misschien voor haar wel de oplossing zijn om het geheel wat gelijkmatiger te houden vwb de NSC opname ;)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:20

Had al eerde hier gemeld dat mijn pony een terugval heeft momenteel. Heb gister een filmpje gemaakt. Opgenomen rond 16.30 en had de dag ervoor rond 19.30 een half zakje buut gehad.
Kijk en huiver zou ik zeggen.....
http://www.youtube.com/watch?v=bvWrA_zAx-c

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:35

:(:)
Zijn nek is ook erg opgezet.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:46

Nou dat eigenlijk niet eens. Hij heeft geen ielig nekje van zichzelf. Zijn nek is in ieder geval niet harder of dikker geworden dan toen hij stabiel was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:14

tjee schreef:
Had al eerde hier gemeld dat mijn pony een terugval heeft momenteel. Heb gister een filmpje gemaakt. Opgenomen rond 16.30 en had de dag ervoor rond 19.30 een half zakje buut gehad.

oei,die loopt kort en stijf.
Vervelend!
Hoefbevangenheid gaat trouwens vaak samen met spierbevangenheid om de doodeenvoudige reden dat de spieren verzuren van het krampachtige staan....buut helpt daar ook tegen.
Ik vind hem ook vooral van achter erg stijf en zijn lendenen.
sterkte ermee!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:13

lolclub schreef:
Renate1970 schreef:
Ga maar eens even een groenteschotel voor madam klaar maken (komkommer, brocolie en bleekselderij) heeft ze zo wat te knabbelen als de rest brokken krijgt ;)

mjam... ik zou willen dat ik jouw paard was ;) ,

Maar zonder gekheid, eet jouw paard deze groentes zonder morren , en vanwaar de reden om dit te voeren ?

Ik zal wel eens een filmpje maken als ze dit krijgt <3 ze vinden het trouwens alletwee erg lekker maar ik geef het Dawny meer voor het idee dat ze wat te knabbelen heeft terwijl haar zusje haar brokken krijgt. Ze staat er anders zo sneu bij te kijken :o.
Als ik bij de paardendrogist kijk zit er in veel suplementen voor bevangen of gevoelige paarden gedroogde peterselie, basilicum en selderij dus het lijkt me dat het dan vers ook geen kwaad kan.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:12

Helaas hier ook een fikse terugval...
Snap er echt niks van hoor, zo van de een op de andere dag....
Ik loop te prakiseren waarom dit gebeurt, het enige dat ik kan bedenken is dat ik gestopt ben
sinds 3 weken met de hippo ex laminitis, en dat ze eergisteren een wilgenboom heeft proberen te snoeien...
Heb haar wel meer ruimte gegeven, dus ze heeft meer bewogen (op het zand) en af en toe behoorlijk gek lopen doen.
Ben echt een optimist maar dit is zo klote ;(
Vandaag dus maar even op het zand gestaan, en voor de rest maar weer op stal.
Ik heb haar een zakje bute gegeven, ga ik maar weer even 2 maal daags geven, en weer
gestart met de hippo ex laminitis...
Moet ik er nu vanuit gaan dat als ze nu slechter loopt er al weer een paar weken/dagen 'iets' aan
de gang is? (ben nu een week of 3 gestopt met hippo ex laminitis, had ik dat beter niet kunnen doen en
is het "emmertje" daardoor nu weer overgelopen?)
Geen hardere hals, wel wat warme hoeven en 3 dikke beentjes (alleen links voor niet)
Vragen, vragen en nog meer vragen....
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 25-09-10 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:22

lolclub schreef:
barbar schreef:
zijn bloed was goed en ik kreeg van de DA het advies om als lester niet meer bevangen was hem een vitamine E + selenium preparaat te geven, verder moest lester afvallen en dan zou de nek ook slinken.

Vitamine E en Selenium mag alleen gegeven worden als er daadwerkelijk een tekort is aangetoond, is het bloed hierop getest ?

Verder is beweging de beste manier om je paard verder af te laten slanken en de IR te laten verminderen .
Door beweging worden glucose en vetcellen omgezet in energie, deze energie wordt dus verbruikt en zodoende niet langer opgeslagen in de cellen.
(ook weer een ingewikkeld verhaal hoe dit precies werkt en dit zinnetje is dus wel heel kort door de bocht ;) )

Natuurlijk moet je pony wel rad genoeg zijn om beweging te kunnen krijgen !

het bloed is niet getest op evt vitamine E selenium tekort.
vanaf volgende week mag ik hem weer gaan oppakken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:57

lucyknol schreef:
Helaas hier ook een fikse terugval...

en dat ze eergisteren een wilgenboom heeft proberen te snoeien...

Geen hardere hals, wel wat warme hoeven en 3 dikke beentjes (alleen links voor niet)
Vragen, vragen en nog meer vragen....

Loopt lucy ook slechter of heeft ze alleen dikke benen en warme hoeven ?

Uit de wilgenbast werd namenlijk vroeger aspirine gemaakt,
aspirine heeft de eigenschap om bloed te verdunnen en de doorstroming van bloed te bevorderen in de kleinste haarvaatjes.

De kans is dus aanwezig dat ze door het eten van de wilg de reactie in de benen en de hoeven geeft.

Als ze verder niet slechter is gaan lopen dan zou ik me niet zo'n zorgen maken, de aspirine moet alleen even uit haar bloed vandaan en dat is met een paar dagen weer geregeld.

Bij een HB aanval krijg je vaak ook Ascal of Tranquigel voorgeschreven, dit bevat dezelfde werkzame stof als dat er in aspirine zit (acetylsalicylzuur)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:00

Het is goed dat jullie in dit topic je in ieder geval goed inlezen en hiermee bezig houden. Helaas zijn er nog te veel mensen die dat niet doen...
Bij ons op stal zijn de paarden ook gek op broccoli, komkommer en bleekselderij. Er staat ook een HB kandidaat die nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Al twee keer 'ertegenaan gezeten' (verhaal lolclub dikke nek, mooi uitgelegd) nog steeds met alleen bekappen, veel bewegen en een aangepast dieet (overigens zonder extra supplementen oid) goed lopend kunnen houden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:40

barbar schreef:
het bloed is niet getest op evt vitamine E selenium tekort.

SpikyBlue schreef:
Er staat ook een HB kandidaat die nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Al twee keer 'ertegenaan gezeten' (verhaal lolclub dikke nek, mooi uitgelegd) nog steeds met alleen bekappen, veel bewegen en een aangepast dieet (overigens zonder extra supplementen oid) goed lopend kunnen houden.

Mijn inziens is dit ook de enige juiste weg (had ik het zelf ook maar eerder geweten |( ),
teveel en te vaak wordt nog maar lukraak naar supplementen en wondermiddeltjes gegrepen zonder dat mensen zich er in verdiepen wat de gevolgen en de bijverschijnselen zouden kunnen zijn.

Vitamine E / Selenium bijvoorbeeld zijn vetoplosbare vitamines, als je paard hier geen tekort aan heeft en niet extreem hard werkt, hoef je dit dus niet bij te voeren.
Sterker nog het kan de kwaal waarvoor je het in oorsprong gaf zelfs verergeren want een selenium vergiftiging kan behoorlijke schade aanbrengen aan oa de hoefwand.

Het overschot wat het lichaam niet gebruikt wordt bij vetoplosbare vitamines niet uitgeplast en dus opgeslagen in de vetreserves die al geirriteerd zijn.

@Barbar
Bloedonderzoek kan uitwijzen of het wel nodig is dat je pony Vit E/Selenium toegevoegd krijgt,
een latere herhaling van het bloedonderzoek zal uitwijzen wanneer je weer kunt stoppen met toedienen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:50

tjee schreef:

Ze loopt inderdaad niet fijn op het filmpje :(:) ,
heb je Bodegraven nog gebeld en heb je nog kunnen achterhalen wat de mogelijke oorzaak is geweest van de terugval ?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:26

ok, bedankt.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:43

@Lolclub, Ze loopt slecht. Heel kort, kreupelt op rechts voor, moeite met draaien.
Ze is verder wel pittig en vrolijk gelukkig. Volgens mij kan ik niet meer doen dan dat ik nu doe.
Hoop maar dat het morgen in iedergeval iets beter gaat...