janouk schreef:@lolclub
ALs ik zo jouw stukje lees over harde pijnlijke spieren, beginnen er ook weer meer puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Image heeft jaren last gehad van pijnlijke strakke spieren in de bovenlijn en broek. Van alles geprobeerd van VA, Fysio, Osteo, voeding, training etc. En na de hele hoefbevangen en hoefontsteking periode is ze nu heel schraal, hals soepel en geen vet opslag en inderdaad nu vind ze poetsen wel lekker; de spanning en zuurheid van de spieren is verdwenen.
Dat betekent dat Image er gewoon al jaren tegen aan heeft gezeten.
Ik heb dit verband eigenlijk nooit gelegd. Ze kwam uit de springsport en ik had altijd gedacht dat de pijnlijke spieren daarmee te maken hadden.
Dit zou ook heel goed de bron van de oorzaak van haar HB en spierproblemen kunnen zijn geweest,
springpaarden worden over het algemeen gevoerd met voer wat energie opleverd voor snelle korte piekprestaties.
Vaak bestaat het voer van een springpaard dus uit veel snel verteerbare granen .
Image zou dus best in die tijd al een probleem hebben kunnen opgebouwd vwb de omzetting van dit hoog glycemische voer.
Fijn uitgangspunt en een enorm compliment naar jou toe
, is dat het je uiteindelijk gelukt is om haar uit deze vicieuze cirkel te halen.
Je bent zelfs zover gekomen dat haar spieren weer soepel zijn en het nekvet is verdwenen.
Je zou er dus zelfs voorzichtig van uit mogen gaan dat Image haar IR overwonnen is
Gevoeligheid voor hoog glycemisch voer blijft echter levenslang aanwezig, hoe dat precies metabolisch te verklaren is weet ik niet.
Maar jij weet uit ervaring wel al, dat ondanks dat Image "genezen" is je uiterst voorzichtig moet zijn met voer en gras en je handelt er ook naar.
Helaas zien we (in dit en andere topics op bokt) dat mensen denken dat als een paard weer rad loop na een HB of spierbevangenheid dat het hele probleem verdwenen is,
het paard wordt vervolgens weer volop in het gras gegooit en er wordt weer krachtvoer verstrekt, helaas vaak met niet zo'n goed afloop en terugkerende HB en spierproblemen