[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 02:18

Ka_tje schreef:
Norton: ik werk Urka nooit meer dan 2 keer in de week als ze recht is (eens een derde keer een wandeling gaan maken doen we soms wel, maar dan stappen we toch alleen maar) en ook nooit 2 dagen na elkaar. Nu was het van vorige week donderdag geleden dat ik wat met haar had gedaan. Het gaat zo op en af :s
Ook weer balen voor jou dat hij last heeft van schimmel. Mss is zijn rug nu gevoelig omdat hij het wat kouder heeft?

Wat gebeurt er dan als je wel twee dagen achter elkaar rijdt? De mijne loopt juist beter hoe vaker ik rijd. Was met Kerst bijvoorbeeld anderhalve week op vakantie geweest, bij terugkomst liep hij best weer moeilijk, maar nu vier keer in zes dagen gereden en hij loopt weer super. De koude vochtigheid nu is ook niet ideaal natuurlijk voor artrose.

Ka_tje

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:22

Dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd! Wat ik tot nu toe al gemerkt heb is dat ze beter loopt in de herfst en winter (ten opzichte van de lente en zomer) en dat ze steeds een aantal weken goed loopt (3 tot 4 weken) om dan terug wat slechter te lopen voor een aantal weken. Meestal geef ik haar rust in die weken en dan als ze terug beter loopt, dan zorg ik dat ze wat extra beweging krijgt (van werken kunnen we hier moeilijk spreken).
Ik moet het idd eens proberen om echt veel met haar te gaan wandelen. Maar dat is voor na de examens, die gaan nu voor ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:42

Mag ik heel even invallen? Ben er even uit geweest (erg druk en veel aan mijn hoofd) maar zit toch met een vraag.
Mijn merrie heeft volgens de d.a. (behoorlijk)artrose in 4 benen. Geen foto's, maar zelfs een zeer voorzichtig uitgevoerde buigproef zorgt voor veel verzet zowel tijdens de proef als met wegdraven (als je haar dan al in draf krijgt). De d.a. heeft niet op alle vier de benen de buigproef gedaan omdat het aan mishandeling leek te grenzen. Ze noemde echter dat het paard op 4 benen onregelmatigheid liet zien.
Toch merk ik dat ze met opstaan geen last heeft. Is het niet gebruikelijk dat een paard met artrose ook pijn heeft bij het opstaan? Heb eerder een paard met fiks artrose gehad, maar kan mij dat eigenlijk niet meer herinneren.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:52

hoi dames,

liljebo: ik zou het niet weten, bij die van mij is dat gelukkig niet aan de orde (nog). ik heb ooit weleens een paard gezien met echt zware artrose, haar benen waren vergroeid, en haar moesten we bijna elke dag omhoog tillen met een paar man als ze was gaan liggen in haar stal. op de weide kon ze wel zelf overeind komen maar op stal lukte dat niet. het was een drama elke keer weer, en vroeg me ook elke keer weer af waarom de eigenaar dit door liet gaan, maarja dat is niet mijn keuze.

hier gaat het echt heel erg goed!
sinds ik 2 maanden geleden ben verhuist naar een andere stal, en waar hij een stenen paddockje heeft, gaat het echt heel erg goed! ik probeer hem zo goed als elke dag beweging te geven, rijden, longeren, wandelen of losgooien. en soms neem ik hem gewoon mee op sleeptouw door de stal wanneer ik van alles moet halen, hij loopt dan achter mij aan en heeft toch even zijn beentjes weer gebruikt :D

af en toe als we een heftige buitenrit hebben gehad (lees: hij loopt weer het jonkie uit te hangen en laat weer even zien dat hij nog heel goed kan steigeren, bokken en omdraaien :+ := ) dan verliezen we meestal wel een voorijzer en loopt hij echt slecht een paar dagen, maar dat is gelukkig meestal direct weer beter wanneer het ijzer er dan weer onder zit.

en ja, hij loopt elke dag stijf in het begin, stappen gaat rustig, en dan het draven begint stijf, niet onregelmatig, maar na een tijdje loopt hij goed en merk ik er helemaal niks meer van, ook tijdens oefeningen merk ik er dan niks meer aan.

vandaag hebben we weer heerlijk in de bak gereden, weer wat oefeningetjes naar boven gehaald, en hij doet het allemaal zo ontzettend braaf <3 <3 <3
net als changementen, het lukt alweer om er 5 op een lange zijde te maken (dus dat ik om de pas ongeveer) en ja, dan vallen we een beetje uit elkaar, en dan gaan we aan het einde wat harder, maar ik zie maar weinig mensen om mij heen die uberhaubt 5x op een lange zijde kunnen wisselen, dus dan ben ik alleen maar super trots op mijn kleine schaapje! <3 <3 <3

we kijken gewoon per dag hoe het gaat en wat we kunnen doen, en ik maak me ook niet gelijk weer heel druk wanneer hij een slechte dag heeft. dan vraag ik hem verder niet zoveel en doen we alleen maar wat stap, draf en galop over de hoefslag of een volte, en lekker lange teugel, en dan bepaalt hij gewoon zelf hoe hij loopt.
en dan kijken we gewoon de volgende dag weer hoe het gaat.

ohh :oo het is een lang verhaal geworden. sorry :o
maar af en toe moet ik even vertellen over hem :D

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:07

@mister wat heerlijk dat het zo goed gaat! Daar is dit topic toch ook voor! Behalve alle nare dingen ook de leuke dingen te delen?

@liljebo mijn merrie heeft ook artrose aan 4 benen (kogels) ook bij mij zijn geen foto's gemaakt maar aan mijn paard is niks meer te merken. Met opstaan weet ik het niet precies of dat zeer doet maar ik zie bij mijn merrie geen problemen met opstaan na het rollen

@mvermeulen hopen dat het nu beter gaat met zn nieuwe schoentjes

@norton balen dat hij nu last heeft van zijn rug. Is de schimmel wel bijna weg?

@Ka_tje jammer dat het toch niet zo goed ging als je wilde.

Nou pff kan merken dat de vakantie echt over is. Ben nu echt weer afhankelijk van de weekenden om te rijden. Morgen weer les ben benieuwd hoe het gaat. Afgelopen maanden loopt ze super en heb ik echt mijn handen vol aan dr.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 07:59

Mister, als een van mijn paarden niet meer overeind komt, is het voor mij zonder enige twijfel afgelopen. Lijkt mij verschrikkelijk voor een prooidier, als het zelf niet meer kan opstaan.

Annelieke, jij merkt dus niets meer ... Mijn paard is absoluut niet meer geschikt om te rijden. Ook geen foto's, maar zelfs een voorzichtig uitgevoerde buigproef is heel zwaar voor haar. Het viel mij daarom extra op dat ze na het rollen nog vlot overeind kwam.
Punt is dat ik word geacht een beslissing te maken.
Toen de d.a. hier was om billy te prikken (cushing en leverprobleem; staat op medicatie en moet regelmatig prikken voor controle) heeft hij nog een keer naar Hälga gekeken. Haar flanken waren opeens erg ingevallen en ik vond haar er slecht uitzien. Terwijl ik met de d.a. stond te praten, stond ze in de schuilstal te suffen en ontlastte ze haar benen een voor een, steeds opnieuw.
De d.a. noemde toen het in laten slapen.
Maar voor de zekerheid is ze nog een paar dagen op pijnstiller gezet (gisteren voor het laatst) samen met de andere merrie, die ook ernstige problemen heeft, om de ernst helder te krijgen (ze werken allebei al een tijd niet meer en zijn alleen weideornament)
Maar goed... dat rap opstaan doet ze ook zonder pijnstiller en dat verbaast mij eigenlijk
Als ik een beslissing moet nemen, moet ik zeker weten dat het echt nodig is ... anders kan ik echt niet ermee leven.
Heb wel besloten haar iig niet chronisch op pijnstilling te zetten. Dat is wel ter sprake geweest, maar ik merk dat haar maag na een paar dagen al opspeelt en bovendien is het niet te betalen.
Ze moet dus wel zonder medicatie een paardwaardig leven kunnen leiden. Dat geldt overigens ook voor de andere merrie.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:40

Mister en annelieke: erg fijn dat het bij jullie zo goed gaat!
liljebo: sterkte met je beslissing!

Ik ben gisteren Urka gaan longeren. Ik dacht "we beginnen met stappen en als ze mankt in draf dan stapt ze maar gewoon verder...." Ze draafde dus helemaal recht aan de longe! Ik moet zeggen dat ik dus redelijk verbaasd was/ben. Het komt er dus op neer dat ze mankt als ik echt rijd en er dus op zit. En dus niet mankt als ze gelongeerd wordt. De enige verklaring die ik hiervoor eventueel zou kunnen hebben is dat mijn extra gewicht haar in de weg zit! Het is niet dat ze onder het zadel op een andere manier moet lopen dan aan de longe want met het longeren werkt ze volgens mij harder want ze heeft dan altijd een pessoa om.
Zijn er die dit al meegemaakt hebben? ik vind het best apart!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:33

ik ben bang dat het voor mijn paard ook geldt..nu is hij ook echt zo scheef als een banaan en daar werken we nu aan maar hij is linksom onregelmatig en rechtsom niet..aan de longe merkt je dat niet zo heel erg behalve als hij over zijn tempo gaat lopen..maar ik heb gister weer even gereden en voelde na dat we klaar waren wat spanning in zijn rug en liep hij naar mijn gevoel niet lekker in stap..hij heeft ook veel moeite om zich te ontspannen en we moeten ook echt helemaal bij het begin beginnen..

rechtrichten is dus ook echt een must..ben blij dat we zondag weer les hebben want ook al rij ik al heel wat jaren merk toch wel dat ik hier niet alleen uitkom.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:04

Het is ook echt.per dag bekijken. Katje als jij je paard na warm rijden wat lager instelt heb je het dan nog? Ik rij bijna elke dag of keer jongeren. En 1 dag vrij. Zoveel mogelijk in beweging houden. Maar kijk per dag hoe en hoelang we rijden

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:14

ja idd..er komen nu wat koude dagen aan ben benieuwd hoe hij vandaag loopt. voor mij zijn deze maanden een test om te kijken hoelang hij goed blijft lopen als we weer regelmatig gaan rijden..of blijft hij altijd onregelmatig dan is het helaas einde oefening..helaas niet de middelen om hem te houden als grasmaaier hoe graag ik ook zou willen :( als we de beslissing moeten maken is de enige troost dat hij na zwaar manegewerk nog 4 hele mooie jaren heeft gehad als mijn paard met veel weidegang en leuke ritjes en vakanties..

maar voor nu hoop ik hem zo recht mogelijk te krijgen in de hoop dat hij dan weer zo goed als goed loopt..zou er niet aan moeten denken dat het afgelopen is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:33

Ka_tje schreef:
Mister en annelieke: erg fijn dat het bij jullie zo goed gaat!
liljebo: sterkte met je beslissing!

Ik ben gisteren Urka gaan longeren. Ik dacht "we beginnen met stappen en als ze mankt in draf dan stapt ze maar gewoon verder...." Ze draafde dus helemaal recht aan de longe! Ik moet zeggen dat ik dus redelijk verbaasd was/ben. Het komt er dus op neer dat ze mankt als ik echt rijd en er dus op zit. En dus niet mankt als ze gelongeerd wordt. De enige verklaring die ik hiervoor eventueel zou kunnen hebben is dat mijn extra gewicht haar in de weg zit! Het is niet dat ze onder het zadel op een andere manier moet lopen dan aan de longe want met het longeren werkt ze volgens mij harder want ze heeft dan altijd een pessoa om.
Zijn er die dit al meegemaakt hebben? ik vind het best apart!

Nou ja, eigenlijk is dat toch ook best logisch van dat gewicht. Mijn paard rent als een dolle jong pony door de wei, maar als ik er op zit dan kost galloperen echt wel meer moeite in het begin. Maar vaak wordt het beter met even doorzetten. Niet steeds aan een stuk, maar eerst een half rondje, dan een heel rondje etc.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:05

@ Liljebo: ja dat is wel een hele moeilijke questie! je zal nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen hoeveel pijn het paard heeft, paarden zijn zo hard voor zichzelf, dat het echt heel moeilijk is om te pijlen.
ik zou zeggen: volg je gevoel! je hart verteld je wel wanneer het tijd is wanneer het nog niet is.

@annelieke: wat fijn dat het bij jou ook zo goed gaat op het moment!

@Katja: heeft jou paardje een tijd stil gestaan en daardoor bespiering verloren? dan is het een heel logisch gevolg wat nu gaande is. heb de mogelijkheid om haar voorlopig aan de longe te blijven trainen? dan zou ik haar daar een tijdje op houden totdat je merkt dat ze sterker wordt. jouw gewicht, hoe weinig het ook is, zit toch je paard altijd in de weg.

@mvermeulen: wat fijn dat je weer kan lessen! ik ben er van overtuigd dat iedereen les hoort te hebben want je bent gewoon nooit uitgeleerd! ik hoop voor je dat je trainer je fijn kan helpen met wat knel punten.
ja die kou is niet lekker voor die artrose, ik merk het aan mister ook, ik heb vandaag gewandeld met hem en hij begon echt heeft stroef, gelukkig trok dat na een tijdje bij.

was echt heerlijk vandaag, ik kwam uit de nachtdienst dus was redelijk suf vanmiddag, maar ben samen met mijn hond en mister een stuk wezen wandelen. het was echt lekker fris weer, en we hebben er alledrie heel erg van genoten!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:13

heb vandaag weer gereden en het ging best goed! morgen dagje aan de longe en zondag les..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:31

Mijn ervaring is juist dat nattigheid (zoals de afgelopen weken) en dan vooral koude nattigheid slecht werkt. Nu is het wel kouder, maar ook droger en dan gaat het juist weer beter.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:12

ja bij kouwe nattig weer is sem ook het slechts..maar alleen kou is ook niet alles geef mij maar het hele jaar oor lekker voorjaar weer niet te warm en niet te koud :D het is idd gewoon per dag aankijken..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:08

Ik heb vandaag voor het eerst alleen met Lorenz een buitenritje gemaakt (half uurtje) zonder iemand of een ander paard erbij! Normaal ga ik altijd met iemand mee van stal omdat alleen niet ging.
Hij deed het top. (big smile) Alleen we moeten nog gaan werken aan de terug weg. Hij wilde het liefst in volle draf weer naar huis. Daar moeten we aan gaan werken.
Maar fijn als alles goed gaat komende tijd kunnen we vaker straks naar buiten en verder weg :):)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:43

Ik denk dat wind en regen lastig kan zijn. Merk zelf dat mijn paarden dan meer de schuilstal opzoeken. Ze hebben van die slowfeeders, 1 in de stal en 1 buiten, zodat ze altijd helemaal vrij kunnen kiezen voor binnen of buiten, zonder consequenties mbt het eten. Dat heeft een vrij goed beeld wanneer ze zelf graag beschut staan. Kou is nooit erg, maar idd.. regen en wind.

Ik weet ook dat gewicht op de rug met artrose toch altijd meer belastend is voor een paard. Ga zelf maar na als je last hebt van de gewrichten. Het makkelijkste beweeg je in warm water. Maar buiten dat, liefst ontspannen en zonder gewicht. logisch. Overigens ben ik zelf ook niet erg weg van longeren bij artrose. Zou zelf liever voor lange teugelwerk kiezen, waarbij minder belasting op de gewrichten komt. Longeren is toch altijd zwaar voor gewrichten omdat ze doorlopend op de cirkel bewegen.

Annelieke, fijn dat het goed gaat.

Mister, lekker dagje gehad. Af en toe buiten uitwaaien is ook heerlijk. Heb zelf in de winter vaak geen zin om naar buiten te gaan, maar ik moet wel, vanwege de honden en paarden. Eenmaal buiten, vind ik het altijd weer lekker.
Ik probeer mijzelf ook voor te houden dat ik gewoon op gevoel af moet gaan, maar dat wisselt met de minuut. Merk ook vaak dat ik ga 'navelstaren' te meer omdat ze achter het huis lopen. Lastig. Mijn paarden zijn trouwens keihard en laten nog minder zien dan het gemiddelde paard.(dat ook al niet veel laat zien)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:20

Ik heb eens opgezocht hoe dat nu zit met regen en kou en invloed op artrose, en het is inderdaad nattigheid die het op dat moment verergert en dat ligt dan niet zozeer aan de nattigheid zelf, maar aan de luchtdruk die dan anders is en invloed heeft op de gewrichten. Bizar verhaal he.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:44

Oké dat is inderdaad wel een vreemd verhaal.
Bij mij is deze week het rijden er een beetje bij ingeschoten ivm tentamens, stage. Maar mevrouw rent nog vrolijk bokkend als een veulentje door de wei dus beweging geeft ze zichzelf gelukkig.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:39

super gedaan linnie.
wij gisteren ook stap rondje buiten gedaan. ging super goed heerlijk rustig. maar merkte wel dat hij anders liep. maar hij gaat voorlopig niet terug op de suplementen. hij heeft lekker extra deken op gekregen en voelde herlijk warm er onder vandaag.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:38

zou vandaag les krijgen maar door omstandigheden niet door gegaan helaas..heb sem even in het land gezet wat hij best wel leuk vond en daarna een lekker buitenritje gemaakt..daarna weer even op het land en toen ik hem binnen ging halen ging hij even in draf en liep hij ineens stokkreupel!!!! hoop maar dat het een beetje verrekt is omdat hij in het land een sprintje trok maar wordt er niet vrolijk van..kan ik heb nu echt niet bij hebben :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 07:51

Mvermeulen: rot hoor. Maar idd.. verstappen kan altijd en ik denk dat ze met artrose extra kwetsbaar zijn.

Dat een paard wat strammer is met kou/nattigheid is wel begrijpelijk denk ik. Je bent bij winderige natte kou meer vatbaar voor koude/krijgt het sneller koud en dan verkrampen de spieren, wat op zijn beurt weer een extra belasting voor de gewrichten zorgt. Heb zelf ook wel wat problemen en dat speelt vooral op als ik het koud krijg en verkramp.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:31

heb net even sem rustig aan in de longeer bak laten draven en gelukkig viel het mee..hij liep wat voorzichtig omdat de bak iets te hard was maar wilde alleen even kijken hoe hij liep..pak van me hart :D als het kan wil ik morgen even een stapritje maken..

ik vroeg me af ik heb gister een buitenritje gemaakt en heb ook stukjes gedraafd..maar meneer kan zich zo opfokken dat hij met zijn kop omhoog en dikke nek loopt te dribbelen en paraderen alsof hij een jonge hengst is :D dat het moeite kost om hem ontspannen te laten lopen..heb zo'n vermoedde dat dit ook een oorzaak kan zijn waardoor hij gister ineens onregelmatig liep..druk hij zo zijn rug weg en met die kissing spinnes is dat niet bevoordelijk..in de bak kan ik hem wel lekker ontspannen rijden maar buiten is wat minder zeker als we een stuk gaan draven op de terug weg naar huis haha..iemand een tips of ideeen hierover?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:44

tja ik kreeg het advies van mn dap veel longeren op lang en laag zadat de juiste spieren getraind worden.hiermee zou de mijne minder last moeten krijgen van zn rug. ik merk nu wel dat alle energie die ik erin steek zijn vruchten af gaat werpen hij loopt vrij gemakkelijk aan een lang los teugeltje lang en laag. dus mijn tip buiten ook laag rijden. en voorwaarts als hij gaat dribbelen en paranderen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:51

ja dat laag en voorwaarts doen we al en dat gaat ook goed maar buiten is het een ander verhaal.. zeker als hij wat fris is..voorwaarts gaat hij wel maar hij gaat dan over zijn takt heen dat willen we ook niet..denk toch dat ik moet zoeken bij een hulpteugel.. martingaal of tiedemanteugel..want 1 bonk spier en beetje vet haha van 1,75 is best sterk. ik hou hem altijd wel hij zal nooit aan de hol gaan maar hij wil wel graag tempo en liefs met kop in de lucht oren naar voren en gaan...