Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:33

Schangah schreef:
Afbeelding

Behandeling van dit voetje is niet zo ingewikkeld hoor, even correct in de voetas zetten.
Je ziet al op de foto dat de voetas gebroken is. In dit geval zal het dier iets moeten zakken in de verzenen. Voorts is er ruimte zat om de voet te openen aan de achterzijde en de straal weer ruimte te geven. Door de achterzijde van de voet van binnenuit wat te verzwakken door
vanaf de straalgroeven naar steunselhoeken materiaal weg te nemen zoveel als de voet dit toelaat zal de voet wat uitzakken naar buiten en weer langzaam maar zeker normale proporties aannemen. Ik heb dit al zo vaak gedaan met goed resultaat,piece of cake 8-)
Bij extreme gevallen kan je de hoef terplekke gericht wat verzwakken doormiddel van rainures. Die zijn groeven die worden aangebracht,om te zorgen dat er meer beweging komt in de hoef.
Het is wel zaak om uit te zoeken waarom dit dier deze voet klaarblijkelijk minder belast als de andere. :)*

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 02:14

Juist! Dank je CC voor je mooie en correcte aanvulling.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 03:09

@FS: dat het je niet/minder goed lukt zonder ijzers... Jeetje

Beslag kies ik overigens voor indien 1. paard die over ruig terrein vele km-ers hard voor me moet werken en 2. pijnbestrijding.
Beslag geeft nadelen, zoals ik al vrij vaak heb aangegeven. En indien dan toch op beslag, heb ik al vaak genoeg aangegeven wat de minst schadelijke manier is. Mijn wedstrijdpaarden staan 5 maanden per jaar op beslag, opdat de hoeven kunnen herstellen van de beslagperiode in de overige maanden. Vaak kies ik er voor om in die 5 maanden, een maand ertussen op blote voeten. In die periode aangepaste training.
En beslag tbv pijnbestrijding, jaar rond... hoeven zullen verslechteren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:23

CherokeeChum schreef:
Schangah schreef:
Afbeelding

Behandeling van dit voetje is niet zo ingewikkeld hoor, even correct in de voetas zetten.
Je ziet al op de foto dat de voetas gebroken is. In dit geval zal het dier iets moeten zakken in de verzenen. Voorts is er ruimte zat om de voet te openen aan de achterzijde en de straal weer ruimte te geven. Door de achterzijde van de voet van binnenuit wat te verzwakken door
vanaf de straalgroeven naar steunselhoeken materiaal weg te nemen zoveel als de voet dit toelaat zal de voet wat uitzakken naar buiten en weer langzaam maar zeker normale proporties aannemen. Ik heb dit al zo vaak gedaan met goed resultaat,piece of cake 8-)
Bij extreme gevallen kan je de hoef terplekke gericht wat verzwakken doormiddel van rainures. Die zijn groeven die worden aangebracht,om te zorgen dat er meer beweging komt in de hoef.
Het is wel zaak om uit te zoeken waarom dit dier deze voet klaarblijkelijk minder belast als de andere. :)*

Ze is een rechtsgebogen paard dat altijd vanaf haar geboorte dit voetje tijdens het eten naar achteren zet en licht kantelt. ondanks haar lange hals zijn haar benen nog te lang om normaal te kunnen grazen. Voor de rest belast ze de voet normaal.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:22

Scoxxx Hoe je weer aan deze foute conclusie komt? U heeft blijkbaar geen flauw idee van mijn werk, dus hoe kan u oordelen?
Precies dan kiest u voor beslag, omdat u dan van mening en oordeel bent dat het niet zonder beslag kan. Wat dat betreft heeft arabesk dan gelijk, waarom het u dan niet zonder beslag niet/minder goed lukt? Niet dat ik tegen (uw) beslag ben maar onnodig beslag, maar dat was u al duidelijk?
Bij deze situatie klemhoef is er al sprake van verbening, hoe lang is er dan tijd voor alleen bekappen zonder orthopedisch beslag?

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:38

Men heeft idd geen flauw idee van jouw werk, omdat je er zelf niets van plaatst. :P
(inkoppertje :D )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:21

Heel terecht opgemerkt Needje!
FS plaatst zelf foto's en wacht op reacties van de rest, vraagt ook nog specifieke dingen hierover. Wat is er met de hoeven aan de hand? Hoe zouden jullie dit bekappen etc.etc.
FS geeft zelf nooit antwoord, behalve dat er niets van een foto is op te lossen etc.etc. Bovendien heeft FS zelf nog nooit foto's van eigen werk geplaatst en vertelt sowieso niets inhoudelijks over zijn werk (tenminste, ik neem aan dat FS fulltime hoefsmid is, maar dat is zelfs een aanname).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:26

Ik zou (wel als leek dan hoor :D ) niet snel naar ijzers grijpen bij verbening van het hoefkraakbeen. De klappen die de voeten maken met ijzers op het harde zijn daar nl niet bevorderlijk voor imo.
Als er een ijzer onder zou gaan dan iig met zooltje voor demping.
Ik denk zelf dat zo'n voet met gewoon goed bekappen heel ver kan komen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:41

FaberSmid schreef:
Bij deze situatie klemhoef is er al sprake van verbening, hoe lang is er dan tijd voor alleen bekappen zonder orthopedisch beslag?

Invloed op verergeren/stilstand/afname van verbening heb je niet .... met of zonder ijzer

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:18

FaberSmid schreef:
...Precies dan kiest u voor beslag, omdat u dan van mening en oordeel bent dat het niet zonder beslag kan. Wat dat betreft heeft arabesk dan gelijk, waarom het u dan niet zonder beslag niet/minder goed lukt? Niet dat ik tegen (uw) beslag ben maar onnodig beslag, maar dat was u al duidelijk?

Vrij simpel, paarden geven het zelf aan... "oei, auw, beetje pijnlijk aan de voeten baas"
Ik luister goed naar hen (bijna obsessieve observatie haha voor buitenstaanders dan ;-)) en zodra ze wat gevoeliger worden gaat er kunststof beslag onder, waarna ze beduidend beter lopen en het werk beter aankunnen.
Correcte hoefmanagement zeg maar, waarin o.a. goed naar het paard "geluisterd" wordt.

Langdurig werk in hogere snelheden geeft vaak wat meer wrijving dan ander werk. Deze grotere wrijving op hoeven maakt, dat beslag vaak noodzakelijk is... ook op zachte zandbospaden.
Daarnaast natuurlijk langdurig werk in ruig terrein... dat hoefbescherming daarin noodzakelijk is, spreekt voor zich.

Btw training "aanpassen" indien een kleine ingelaste blote-voeten-periode = rust- en herstelperiode. Veel en hard werken = ook veel mogen rusten, ook gedurende wat langere periode.

Overigens bovenstaand (hoef)management is vrij normaal hoor in het endurance-gebeuren.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:19

CherokeeChum schreef:
Schangah schreef:

Ze is een rechtsgebogen paard dat altijd vanaf haar geboorte dit voetje tijdens het eten naar achteren zet en licht kantelt. ondanks haar lange hals zijn haar benen nog te lang om normaal te kunnen grazen. Voor de rest belast ze de voet normaal.[/quote]

Nou, dat is dan hartstikke mooi! Het is dus goed op te lossen!
Vooral als je gedurende het bijsturen en de wintermaanden van de grond af voert.
Zodat ze die graasbeweging niet meer maakt,of in igv minimaal.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:40

FaberSmid schreef:

Uitgaande van het feit dat deze beklemming de doorbloeding in de hoef sterk verminderd zal er stuwing in de hoef ontstaan en misschien zelfs vochtvorming,als in een stalbeen.
Tevens zal de demping in de voet sterk zijn afgenomen,waardoor de verbening ontstaat.
Zet je dit paard op ijzers zal de demping en de slechte doorbloeding nog verder afnemen.
Tevens verzwak je de wand,die dit dier nog hard nodig zal hebben.
Of de verbening progessief zal zijn zal moeten blijken.
Het dier heeft iig dringend behoefte aan ruimte in de hoefschoen zodat alle natuurlijke procesasen zoals schokdemping,doorbloeding,en dus afvoer van afvalstoffen weer optimaal kunnen plaatsvinden.
Dit is niet een proces wat je eens in de 8 weken kunt bijsturen,maar eens in de 3 weken zult moeten doen. zodoende is beslag op dit moment geen optie in mijn optiek.
Ook rechtrichten zal een belangrijk onderdeel van het genezingsproces blijven.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:09

wow als ik sommige hoefjes hier voorbij zie komen die dan zogezegd hoefsmeden werk zijn, dan hoeft mijn bekapwerk zeker niet onder te doen. Ik ben daar vaak onzeker over omdat ik geen professional ben en mijn ene paard dus nogal snel van die kleine oppervlakkige barstjes krijgt in zn hoeven (ik vermoed door droogte en niet zo'n elastische hoeven? tis echt oppervlakkig, want als je er een keer met de rasp zou overgaan zijn ze eruit...), maar dan zie ik hier dingen waar ik enorm grote ogen van trek! dit zou toch niet mogen als je wel degelijk 2 jaar school gehad hebt hiervoor. Ik heb overigens zelf al 2 erg goeie hoefsmeden gehad ook hoor die echt op een wip en een gauw die hoefjes perfect juist zetten, waar ik dan een klein kwartier per hoef over doe; dus d.i. zeker niet te veralgemenen!

en ik moet nog steeds foto's maken van mijn werk, ik weet het... ik heb intussen mijn fototoestel als uit een verhuisdoos opgediept, nu de herlaadbare batterijen nog...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:57

2 jaar school? Helaas lopen ze vooral stage bij een smid. Bij sommige smeden zal een stagiair veel leren, als ze pech hebben mogen ze alleen het gereedschap aangeven. Op de opleiding gaan ze maar één dag per week naar school en krijgen ook veel andere vakken die andere mbo opleidingen ook krijgen. Dus maar een heel klein deel gaat over bekappen en het meeste gaat nog gewoon over beslaan helaas.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:13

Euh Arabesk je geeft weer eens een heel eenzijdig beeld van de opleiding.
Moet je gelijk geven dat je wel geluk moet hebben dat je als stagaire bij een goede smid terrecht komt maar het is niet altijd zo slecht gestelt met de stagebieders.

Er is een fulltime en een deeltijd variant van de opleiding, in de fill-time opleiding komen alle standaard MBO vakken voor maar binnen de deeltijd opleiding kan je er vanuit gaan dat je de meeste tijd doorbrengt binnen de smederij en vakken die zijn toegespits op het hoefsmid worden.
Ook wordt er veel aandacht besteed aan goed bekappen want dit is het eerste vereisde wil je een paard ook goed op de ijzers kunnen zetten, goed bekappen is de basis (en klopt dat je dan wel weer het geluk moet hebben een goede stagebieder te hebben).
Natuurlijk wordt er ook veel tijd besteed in de smeedvaardigheden maar het is niet zo dat die het belangrijkste is van de opleiding, alle onderdelen die gegeven worden zijn van belang bij het goed zorgen voor de paardenhoeven en alles wat erbij hoort.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat we in dit topic alleen maar foto's voorbij zien komen van hoeven, nu is het al snel gezien als een paard beroert op de hoeven is gezet of slecht beslag is ondergebracht maar om echt een goed beel dte krijgen vind ik dat je het paard in het echt moet zijn en zo ook zijn hoeven omdat een foto een heel ander beeld kan geven dan dat de werkelijkheid is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:27

Ik heb (in België dus) avondopleiding (bekappen) gehad van een docent die overdag voltijds smid is, en die ook les gaf in het dag- en avondonderwijs smederij, en ik moet zeggen dat ik daar nog steeds heel tevreden over ben.
Het is ondertussen al enige jaren geleden, maar die man had beslist geen ouwbollige ideeën, leerde ons bekappen volgens de witte-lijn-methode, zag ijzers beslist niet als een noodzaak, en stond open voor vragen en kritiek (wij lazen toen ook wel eens wat op het Paardnatuurlijk forum bijvoorbeeld ;-)).

Maar het is waar dat in de opleiding een grote persoonlijke vrijheid bestaat. Heb je echt interesse, nou..dan mocht je daar iedere dag komen opdagen en je aan het fornuis zetten..altijd mensen bezig daar, en altijd wel iemand die je wat nieuws wil tonen. Vraag ze gerust de oren van de kop, ga gerust mee op ronde met de smeden.. als je echt wilde kon je véél meer leren als het aanbod. Omgekeerd helaas ook, niemand die je echt op de vingers tikt als je minimaal naar de les komt. Beetje een kwaliteit komt vanzelf boven drijven houding.

Er zijn dus echt wel goeie en goed geïnformeerde jonge smeden te vinden. Helaas ook andere. Met hetzelfde diploma.
Om onderscheid te kunnen maken kan je maar één ding doen, en dat is zorgen dat je zelf op zijn minst genoeg theoretische kennis (ik begrijp dat niet iedereen er met z'n handen aan wil) hebt om een goeie van een slechte te onderscheiden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:25

Mijn paard zijn stralen zijn al een tijdje niet gesneden ( hoefsmid ziek + eens kijken of zijn stralen misschien dan de grond raken en de rotstraal op die manier kwijtraken )
En nu raakt bij 1 hoef de straal zeer duidelijk de grond vanaf de spleet van de middelste straalgroeve ( die er niet hoort, ik weet het . Ben al 10 jaar in gevecht ...) naar de punt toe. Zou dit voor gevoeligheid kunnen zorgen ?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:57

Hier even een vraagje van mijn kant.
Zack staat overdag ong. nog 10 uur buiten opt land (echt super riant!)
Maar nu zijn zijn hoeven dus zachter dan normaal.
Nu loopt hij dus op het harde gevoellig, ook op het asfalt.
Kan dit komen omdat hij wat zachtere hoeven heeft door de regen?
Zn hoeven zijn overigens kort, maar niet TE kort.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:49

heel veel paarden hebben even een overgangsfase als het van heel droog naar weer wat natter gaat. Dat zou met 2 weken weer weg moeten zijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:51

hmm geen idee hoe lang hij het nu heeft om eerlijk te zijn..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:35

gewoon lekker door gaan, dan wennen de hoeven er ook weer gewoon aan.

Met mara's voeten gaat het erg goed. Ze loopt weer goed. Het meest flaky matirial is er uit gehaald door de hoefsmid. dat was dus in dit geval de boosdoener.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 02:38

Maris schreef:
Mijn paard zijn stralen zijn al een tijdje niet gesneden ( hoefsmid ziek + eens kijken of zijn stralen misschien dan de grond raken en de rotstraal op die manier kwijtraken )
En nu raakt bij 1 hoef de straal zeer duidelijk de grond vanaf de spleet van de middelste straalgroeve ( die er niet hoort, ik weet het . Ben al 10 jaar in gevecht ...) naar de punt toe. Zou dit voor gevoeligheid kunnen zorgen ?

ja, want nu krijg je druk op de straal, die dat niet aan kan vanwege onderontwikkelde struktuur aan de achterkant van de voet. door gevoeligheid gaat hij die ontzien en zie je waarschijnlijk de hielen weer sneller groeien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:46

@ Zack; herkenbaar. Wiet is nu ook gevoelig op de achtervoeten opeens... Donderdag komt de hoefsmid.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:29

Zack heeft het vooral voor!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:31

Ook hier een paard met gevoelige voetjes hoor. Hij wil spontaan steeds in de berm lopen.