Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:43

amigootje schreef:
Nog even terug te komen op de woorden slecht smid werk, ik heb een goede smid, dit hebben ze op de kliniek gedaan 4 weken geleden gedaan.

Ik snap wat je bedoelt, en vertrouw er ook op dat mijn smid heb deze week weer netjes neerzet. dan weer foto's ;)

Sorry amigotje maar zelfs bij de kliniek hebben ze slechte smeden.

Ik vind hem ook erg krap op zijn ijzers staan en hij staat erg hoog op zijn pootjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:45

Je 'tools' in zo'n geval: regelmatig de hoefwand terugraspen tot zoolhoogte en vooral TIJD

De hoefcapsule vernieuwt zich elk jaar, na elk jaar is het topje van de hoef naar beneden uitgegroeid.

Rasp nooit in de zool, rasp nooit de hoefwand láger dan de zool. Als de zool zegt 'stop' en de hielen zijn nog steeds wat hoger dan normaal, stop dan. Geef het paard veel beweging(svrijheid) en rasp regelmatig de hoeven. Maak vaak foto's zodat je kunt terugkijken. De verandering gaat namelijk zo langzaam dat je 'm pas ziet als je oude fotos naast nieuwe houdt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:48

Thanks! Vind het vaak erg lastig 'het juiste'te doen, vooral omdat ie al zo oud is en zijn stand helemaal hiernaar gegroeid is...
We zijn idd bezig met beetje bij beetje korter gaan, tot de zool. En dat is waar ik dus vaak bij twijfel. Waar zijn zool begint, is de hiel dus nog érg hoog... jij zegt dus dat dit vooral tijd nodig heeft..
Is het dan zo dat hoe meer je 'm steeds gelijk zet met de zool, de zool ook steeds iets meer terugtrekt, waardoor na lange tijd uiteindelijk de hielen ook korter worden?
(snap je me?? :+)

Ook heeft hij dus zo'n ontzettend uitgerekte vorm...niet rond, maar langwerpige hoeven, hoe kun je dit in loop van tijd terug krijgen naar een ronde vorm? Nu zorgt de hs ervoor dat hij steeds een mustangroll vijlt tot net voor de witte lijn, maar ik heb niet het idee dat de vorm veranderd en de hoeven minder uitgerekt worden hierdoor

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:58

_rosita_ schreef:
Ook heeft hij dus zo'n ontzettend uitgerekte vorm...niet rond, maar langwerpige hoeven, hoe kun je dit in loop van tijd terug krijgen naar een ronde vorm? Nu zorgt de hs ervoor dat hij steeds een mustangroll vijlt tot net voor de witte lijn, maar ik heb niet het idee dat de vorm veranderd en de hoeven minder uitgerekt worden hierdoor

Afbeelding
Afbeelding

onderkant
Afbeelding
Afbeelding

Het afrolpunt moet zo ver als mogelijk naar achteren gelegd worden, om de diepe buigpees te ontlasten. Hoe verder het afrolpunt zit, hoe meer kracht er nodig is om over dat punt heen te komen. (kracht X arm -> natuurkunde, als je dichter bij het draaipunt van de wip zit oefen je minder kracht uit, dan wanneer je aan het uiteinde zit)

Helaas worden lange tenen te vaak nog verkeerd bekapt:

Op onderstaande schematische weergave is dit overdreven weergegeven.
Afbeelding
De oplossing hiervoor wordt vaak gezocht in het laten groeien van de hielen en het inkorten van de teen, om de hoefcapsule weer stijler te krijgen:
Afbeelding
Prima oplossing zou je denken, hoef is weer recht, paard heeft geen lange teen meer.
Maar wacht even....
Waar zit het hoefbeen eigenlijk?
Afbeelding
bij het inkorten van de hoef op deze manier, wordt de zool dus veel te dun onder de punt van het hoefbeen! Geen wonder dat het paard gevoelig gaat lopen!

Hoe vaak horen we niet 'Mijn paard heeft dunne zolen'. Nogal wiedes als er op deze manier bekapt wordt, de reeds te dunne zool wordt omwille van het inkorten van de teen, nóg dunner gemaakt. Het paard gaat (nog) gevoeliger lopen en wordt vaak op ijzers gezet.

Laten we het eens anders bekijken. Misschien is de gehele hoefwand niet zo'n goed referentie punt om te nemen. Je ziet op deze tekening dat de hoefwand bovenaan eerst een klein stukje wat stijler loopt en dan een knik maakt en dan resulteert in de lange teen:
Afbeelding

Er vanuitgaande dat de hoefwand eigenlijk los is geraakt, de laminae zijn verbreed, is eigenlijk de wand losgeraakt van het hoefbeen en zit het hoefbeen niet stevig meer in de hoornschoen. Net als bij mensen is een eenmaal losgeraakte nagel niet meer vast te plakken. Er zal dus nieuwe gezonde stevige nagel weer moeten uitgroeien. Gelukkig hebben we bovenaan een beginnetje dat nog wél goed vastzit. Als je dát als referentiepunt neemt, ziet het probleem er ineens heel anders uit. De teen is te kort, direct onder het hoefbeen zit eigenlijk al te weinig zool! En de hielen zijn veel te lang.
Afbeelding
Bij natuurlijk bekappen zouden we dit als volgt aanpakken:
Afbeelding
de eerste keer de hielen een klein stukje lager en de teen afwerken met een mustangroll alsof het al een normale hoef is. Immers van de teen kan niets meer af, die is al te kort, daar willen we juist zool laten bijgroeien!
Pas de tweede keer, halen we ietsje meer van de hielen af, als er voldoende zool onder het hoefbeen is bijgegroeid.

Hoe gaat dit eruit zien? Tussentijds zul je zien dat de 'knik' steeds verder uitgroeit naar beneden.
Afbeelding
Uiteindelijk krijg je een nette hoef, waarbij de hoefwand weer stevig aan het hoefbeen vastzit dmv de laminae.
Afbeelding

Natuurlijk is dit heel schematisch en heel overdreven weergegeven als uitleg, vaak zie je niet zo'n duidelijke knik maar een flauwe bocht, soms niet eens direct zichtbaar, maar pas zichtbaar als je je fotocamera loodrecht op de zijkant zet en een foto maakt.

Eigenlijk is elk paard dat een lange teen heeft (soms is de knik niet te zien omdat de gehele hoefwand al losgelaten is) in zekere mate hoefbevangen. We stoppen onze paarden vol met brokjes die vol zitten met granen en dus zetmeel. Mueslis zitten ook nog eens vol met melasse, da's suiker. Zetmeel en suiker zijn superongezond voor een paard, een paard kan beide slecht verteren. Zo slecht als wij mensen gras kunnen verteren, zo slecht kunnen paarden zetmeel en suiker verteren. De onverteerde suikers en zetmeel richten schade aan, aan de darmflora die gedeeltelijk afsterft en giftige stoffen begint af te scheiden die in de bloedbaan terecht komen en dus ook in de hoeven!

(In het Engels worden twee termen gebruikt 'founder' en 'laminitis'. Founder is te vergelijken met hoefbevangenheid zoals wij dat kennen van ponies die niet meer vooruit kunnen komen en waarbij je ook ziet dat de witte lijn verbreed is. Laminitis is eigenlijk een soort pre-hoefbevangenheid, waarbij de laminae ontstoken raken en het hoefbeen losraakt van de hoefwand.)

Ook maaltijdmomenten waarbij het paard gevoerd wordt en daarna lange tijd zonder eten staat, zorgt voor afsterven van darmbacterieën en dus voor giftige stoffen in de bloedbaan. Fructaan in gras kan dit ook veroorzaken.

Bovendien lijden veel paarden aan insulineresistentie. Gebrek aan beweging speelt ook een rol, waardoor gifstoffen niet snel genoeg afgevoerd worden. Verminderd hoefmechanisme (ijzers en of op stal staan) zorgt ook voor verminderde doorbloeding van hoef en onderbeen.

De laminae zijn voorzien van talloze kleine haarvaatjes, en de laminae raken onstoken wanneer deze gifstoffen voorbij komen. (wat er op microscopisch niveau gebeurt leg ik een andere keer uit). En hoefbeen zit niet meer stevig aan de hoefwand vast en de lange teen is 'geboren'.

Lange tenen zijn dus niet alléén met een andere manier van bekappen op te lossen. Je hoefsmid of bekapper kan maar 10% bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Jijzelf als eigenaar zult iets moeten doen aan voeding, beweging en huisvesting.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:04

Wat een duidelijke plaatjes!!!! Hier kan ik absoluut iets mee! Dankje! Ik ga ze printen en voorleggen... geloof nu ik dit lees dat we wel aardig op de goede weg zitten, zo'n maffe knik heeft hij dus nu, daar maakte ik me ook best zorgen over, maar eigenlijk gaat het dus wel degelijk de goede kant op, beetje bij beetje...

Met het stukje kleingedrukte tekst ben ik bekend.. staan 24-7 buiten op zand, hebben onbeperkt hooi, krijgen verder niets extra's aan voer, mogen op fructaanarme dagen een uurtje of 3 per dag op het gras omdat mijn andere paard tegen IR aanzat hou ik dit érg goed in de gaten... in die zin heeft hij al een hele metamorfose ondergaan ( ijzers, 23-7 stalpaard, kilo's bix en muesli etc)

Nogmaals dank voor de moeite die je neemt dit helemaal uit te leggen, erg fijn!
Nu duik in mijn mandje in...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:06

Peelie schreef:
amigootje schreef:
Nog even terug te komen op de woorden slecht smid werk, ik heb een goede smid, dit hebben ze op de kliniek gedaan 4 weken geleden gedaan.

Ik snap wat je bedoelt, en vertrouw er ook op dat mijn smid heb deze week weer netjes neerzet. dan weer foto's ;)

Sorry amigotje maar zelfs bij de kliniek hebben ze slechte smeden.

Ik vind hem ook erg krap op zijn ijzers staan en hij staat erg hoog op zijn pootjes.

Dat snap ik ook wel, wilde er alleen mee zeggen, dat dit niet het werk is van mijn eigen smid :Z

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 00:12

amigootje schreef:

Oh graag nieuwe foto's: ben keibenieuwd hoe jouw smid het knuddewerk van de kliniek weer opknapt!

BTW mbt de maffe knik van Rosita: maffe knik kan zelfs, zeker op witte hoefjes, "mooie" rode horizontale lijnen (bloed) achterlaten.... de hoefcapsule knikt in / "verzakt" zelfs een beetje dan.

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:15

Dat een smid bij een kliniek werkt wil ook niet altijd zeggen dat ze dan dus ook heel goed zijn. Hier in de buurt was ook een smid die totaal niks bakte van een HB shet en het paardje op torentjes liet lopen totdat ze zowat omklapten. De veearts zei wel telkens 'ze moeten korter' maar de smid bleef volhouden 'de shet heeft nou eenmaal lange hoeven'

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:04

@ scoxxx: en wat als een veulen zo'n horizontale rode lijn heeft op de hoeven?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:27

Myour schreef:
@ scoxxx: en wat als een veulen zo'n horizontale rode lijn heeft op de hoeven?

Kan overgang veulenhoef naar grote-paarden-hoef zijn. Hoe oud is het veulen?
Zaak is wel om a.s.a.p. zaakje correct te bekappen en zoveel als mogelijk het veulenhoefje wegkappen... zodat de grote-paarden-hoeven de kans krijgen om weer mooi recht bij te trekken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:35

Veulen in kwestie is van 14 mei, viel me laatst op, omdat ze witte hoefjes heeft. Ze is laatst voor het eerst gevijld.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:16

Jeetje.. die hoeven van amigootje vind ik er ook niet helemaal goed uitzien...
Jammer dat idd zelfs hoefsmeden van klinieken bagger kunnen zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:20

Voor zo'n hoef is zoals die is, is er langdurig niet goed werk geleverd. Maar dat het als zijnde goed wordt bestempeld door een hoefsmid verbonden aan een kliniek, dat is weer op z'n zachtst gezegd jammer :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:26

jah idd.. wat zeg je dat nog subtiel..

Ik maak me zorgen om een klein scheurtje.. m'n smid zegt dat hij gaat proberen om vandaag in de namiddag meteen te komen kijken.
geweldige smid heb ik toch! :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:38

Even 2 fotootjes van de rechtsachter.

Afbeelding

Afbeelding

Opmerkingen en suggesties zijn welkom :)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:12

opala schreef:
Voor zo'n hoef is zoals die is, is er langdurig niet goed werk geleverd. Maar dat het als zijnde goed wordt bestempeld door een hoefsmid verbonden aan een kliniek, dat is weer op z'n zachtst gezegd jammer :+

Zack schreef:
Jeetje.. die hoeven van amigootje vind ik er ook niet helemaal goed uitzien...
Jammer dat idd zelfs hoefsmeden van klinieken bagger kunnen zijn.

En kunnen jullie ook onderbouwen waarom het zo het zo vreselijk slecht is.

Erg fijn trouwens hier al die goede hoefsmeden hier ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:33

Fransje dat ziet er best redelijk uit. Ik zie dat die nog niet zo lang onder de ijzers vandaan zijn?

steunsels zijn naar mij idee wat lang en de hoefwand mag ook weer wat korter als ik het goed zie.

Pin me er niet op vast hoor :) ben geen hoefsmid

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:34

Ook ik meld me weer even, met interesse bovenstaand stukje van Arabesk gelezen, erg informatief!

Ik wil graag even jullie commentaar op deze scheurtjes:
Afbeelding
Zoals te zien is heb ik tevergeefs geprobeerd ze weg te poetsen met m'n vijltje, ze zijn dus overduidelijk dieper.

Heb contact gehad met mijn smid en zij zei dat ze alleen kwaad konden als ze echt doorliepen richting/tot aan de witte lijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:42

amigootje schreef:
En kunnen jullie ook onderbouwen waarom het zo het zo vreselijk slecht is.

Was het verhaal van arabesk etc niet genoeg?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:45

dat is makkelijk om met iemand mee te gaan, Sorry bo ;)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:46

Ze kan het hele verhaal wel weer over gaan typen, maar als ze het er mee eens is/hetzelfde inzicht heeft is dat toch onzin?!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:14

Ik wil het graag met alle liefde uittypen hoor, als iemand dan beter naar de hoeven van haar paard gaat kijken en niet alles klakkeloos gelooft ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:53

scoxxx schreef:
Slecht bekap en smid-werk Amigootje.
Ten eerste ga ik met Arabesk mee: hielen zijn te lang. Verkeerde drukverdeling. Druk concentreert zich bij deze hoeven m.n. in het achterste gedeelte van de hoef.
Wat Arabesk schrijft, inderdaad extra belasting voor de al geblesseerde banden en de lange buigpees.

Daarnaast is het ijzer veels te klein, veels te laag genageld, geen garnituur, hielen groeien over het ijzer heen. De teen is veels te lang waardoor deze hol trekt, hoeven an sich zijn ook te groot, paard rolt waarschijnlijk slecht weg in beweging.
Gevaar van zo'n lange teen is dat er 1. teveel druk op het hielgedeelte maar ook 2. de hoef gaat halverwege vooraan " knikken" zeg maar... waardoor de hoefcapsule min of meer verzakt.

Kortom, slecht smidwerk.

Voor Amigootje... zie originele post op vorige blz

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 00:00

LizMD schreef:
Ook ik meld me weer even, met interesse bovenstaand stukje van Arabesk gelezen, erg informatief!

Ik wil graag even jullie commentaar op deze scheurtjes:
Afbeelding
Zoals te zien is heb ik tevergeefs geprobeerd ze weg te poetsen met m'n vijltje, ze zijn dus overduidelijk dieper.

Heb contact gehad met mijn smid en zij zei dat ze alleen kwaad konden als ze echt doorliepen richting/tot aan de witte lijn.

Scheve hoefcapsule: binnenkant is langer dan de buitenkant. Hoef rolt toontredig af. Zet je de hoefcapsule niet recht, zal het paard gaandeweg steeds schever = toontrediger gaan lopen = vergrote kans op verhoogde (over)belasting in zwaar werk

Mbt de scheuren, kan white-line-disease zijn, maar hoeft niet.
Ik persoonlijk zou m.n. de grote scheur helemaal uitvijlen in een 3-hoekje zodat er zuurstof bijkan en het mooi openligt voor eventueel behandeling met honing van de bijenboer ofwel wasmachinetabletten van Sun.... (dat was het toch Arabesk? Wastabletten voor in de wasmachine?)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 00:04

fransje23 schreef:
Even 2 fotootjes van de rechtsachter.

Afbeelding

Afbeelding

Opmerkingen en suggesties zijn welkom :)

Zijn ondergeschoven verzenen. Je kan eventueel de hielen tijdelijk zeer expliciet lager zetten (m.a.g. naar achtergebroken hoeflijn). Is echter tijdelijk en zo kunnen de verzenen wel weer wat beter bijtrekken/herstellen/minder-niet meer ondergeschoven geraken (hopenlijk).

Je kan ook kiezen voor een wat geleidelijker aanpak.
Dit weer terug goed krijgen, is grotendeels het geheim (lees de kwaliteit) van de kunde van behandelend smid.

Ik denk wel dat dit overigens makkelijk op te lossen is voor dit paard... in ieder geval de hielen wel iets lager (rigoreus of minder rigoreus = de geleidelijker aanpak die ik eerder beschreven heb) zetten en de teen goed kort houden (voor dit paard). Wellicht tijdelijk de teen opvijlen tot aan/in de witte lijn.

Kortom meerdere mogelijkheden in het plan-van-aanpak om deze ondergeschoven verzenen op te knappen.

Mmm, het is 00.13 uur in de nacht.... ik wordt geloof ik wat vager in mijn uitleg? Moe... kan niet meer zo goed dingen duidelijk maken, geloof ik?
Nou ja, morgen ben ik weer fris en fruitig... zal dan nog een poging wagen :D