Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Emeraldo schreef:Sinds afgelopen woensdag weet ik dat mijn paard spat heeft. Momenteel weet ik me geen raad wat ik met mijn paard nog wel kan doen.
Het gaat om mijn pony Emeraldo van 21 jaar. Tot een maand geleden reden we wedstrijden in de klasse Z2 bij de paarden, ook met winstpunten. Vlak daarna liep hij niet lekker. Eerst een paar pasjes kreupel in draf, als ik door reed was er niks aan de hand (ik reed er door heen omdat ik dacht dat hij wat stijf was/spierpijn had omdat hij ook wat ouder is). De laatste keer dat ik serieus reed moest hij eerst een rondje draven voordat hij goed liep, daarna liep hij weer normaal. Vanaf die dag heb ik hem op rust gezet.
Na 3 weken rust was er wel verbetering te zien (in draf op het harde). Maar toch de veearts laten kijken. Bij een keer op en neer draven op het harde en achterwaarts was het duidelijk: spat in het linkerachterbeen.
We mogen recreatief rijden en heel heel misschien nog wedstrijden als we kunnen rijden op een goede bodem.
Bij mijn paardje zal het waarschijnlijk om spat door ouderdom gaan, lijkt mij in ieder geval. Ik heb nog geen foto's laten maken. Eerst moet ik alles laten bezinken en wil ik zelf kijken wat mijn paard nog wel en niet kan. De laatste twee dagen aan de longe liep hij lekker, vandaag onder het zadel eerst wat stijfjes en daarna ook wel goed (alleen stap, draf en galop aan een losse teugel).
Iemand ervaring met spat bij een ouder paard?
Netje schreef:Emeraldo: ik vind het wel vreemd dat de DA alleen aan de hand van wat draven op het harde en paar pasjes achterwaards kan constateren dat het om spat gaat. Dan zijn er nog zoveel andere mogelijkheden die de oorzaak kunnen zijn van deze kreupelheid. Ik zou het toch altijd bevestigd willen hebben door foto's.
Alani schreef:Dus Renske als ik het goed begrijp was het bij Desje anders om. Enig idee waardoor zij spat heeft gekregen? (stand van het achterbeen, veel belasting op jonge leeftijd, enz).
Kwam bij Des de onsteking ook steeds weer terug waarvoor je haar Tildren gaf of.......?
Sinelia; ik ga nu jouw filmpje bekijken
Alani schreef:Wat heb ik gemist? Hoezo eerlijker naar je paard? Whats going on?
Ook mijn paard is een periode heel slecht geweest. In stap was ze duidelijk kreupel, laat staan in draf. Ook het opkomen (na rollen of liggen) was dramatisch. Maar nu, gaat het stukken beter. Dit is wat ik bedoelde met niet opgeven. Is deze hoop voor Robijn er nog?
Nikkel schreef:Bij mijn paard is het nu de afgelopen maand helaas ook erger geworden.. Al lijkt ze er op het eerste oog weinig last van te hebben. In stap sowieso niet, draf wel heel erg en galop ietsjes minder dan in de draf. Haar "spat bult" is ook weer wat erger geworden..![]()
Ik doe in ieder geval nog wel veel met der stappen en soms nog wat draven en galopperen als ik merk dat het gaat of uiteindelijk weer wat soepeler wordt..
Maar wat doen jullie nog allemaal met jullie spat paarden? Dit vind ik ooit zo moeilijk inschatten.