[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:05

Emeraldo: ik vind het wel vreemd dat de DA alleen aan de hand van wat draven op het harde en paar pasjes achterwaards kan constateren dat het om spat gaat. Dan zijn er nog zoveel andere mogelijkheden die de oorzaak kunnen zijn van deze kreupelheid. Ik zou het toch altijd bevestigd willen hebben door foto's. Overigens hoeft spat dus niet het einde te zijn van rijden met je paard, maar ervaring met een ouder paard heb ik niet, dus daar moeten anderen maar iets over zeggen...

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:07

Emeraldo schreef:
Sinds afgelopen woensdag weet ik dat mijn paard spat heeft. Momenteel weet ik me geen raad wat ik met mijn paard nog wel kan doen.

Het gaat om mijn pony Emeraldo van 21 jaar. Tot een maand geleden reden we wedstrijden in de klasse Z2 bij de paarden, ook met winstpunten. Vlak daarna liep hij niet lekker. Eerst een paar pasjes kreupel in draf, als ik door reed was er niks aan de hand (ik reed er door heen omdat ik dacht dat hij wat stijf was/spierpijn had omdat hij ook wat ouder is). De laatste keer dat ik serieus reed moest hij eerst een rondje draven voordat hij goed liep, daarna liep hij weer normaal. Vanaf die dag heb ik hem op rust gezet.
Na 3 weken rust was er wel verbetering te zien (in draf op het harde). Maar toch de veearts laten kijken. Bij een keer op en neer draven op het harde en achterwaarts was het duidelijk: spat in het linkerachterbeen.
We mogen recreatief rijden en heel heel misschien nog wedstrijden als we kunnen rijden op een goede bodem.

Bij mijn paardje zal het waarschijnlijk om spat door ouderdom gaan, lijkt mij in ieder geval. Ik heb nog geen foto's laten maken. Eerst moet ik alles laten bezinken en wil ik zelf kijken wat mijn paard nog wel en niet kan. De laatste twee dagen aan de longe liep hij lekker, vandaag onder het zadel eerst wat stijfjes en daarna ook wel goed (alleen stap, draf en galop aan een losse teugel).

Iemand ervaring met spat bij een ouder paard?

mijn pony word 23 jaar en heeft vanaf dr 20ste spat.. ze heeft op koude momenten (tenminste dat idee krijg ik) meer last dan bijv. nu helemaal niet rijd iedereen er mee weg, maar kinderen kunnen nog prima rijden op die merrie van mij, ze vind het nog hardstikke leuk... en die van mij heeft duidelijk spat.. hele dikke knie achter..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:37

Netje schreef:
Emeraldo: ik vind het wel vreemd dat de DA alleen aan de hand van wat draven op het harde en paar pasjes achterwaards kan constateren dat het om spat gaat. Dan zijn er nog zoveel andere mogelijkheden die de oorzaak kunnen zijn van deze kreupelheid. Ik zou het toch altijd bevestigd willen hebben door foto's.

Inderdaad dit lijkt mij ook slimmer en voor jezelf meer zekerheid geven ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:01

Alani schreef:
Dus Renske als ik het goed begrijp was het bij Desje anders om. Enig idee waardoor zij spat heeft gekregen? (stand van het achterbeen, veel belasting op jonge leeftijd, enz).

Kwam bij Des de onsteking ook steeds weer terug waarvoor je haar Tildren gaf of.......?

Sinelia; ik ga nu jouw filmpje bekijken

Desje is de helft van een tweeling, is hierdoor ook een E-pony gebleven is nml paarden afstamming ( Lacapo x Cor de la Bryere, uit dezelfde moeder als Burggraaf komt ze)
Ze kwam op haar (bijna) 7e bij mij, had toen al flink gepresteerd in de springsport in Dld en in NL en meerdere veulens gehad.
1 veulen is een ggk ponydekhengst geworden, de hengst Jonny die inmiddels in NL in het B kader meespringt, de andere 2 zijn paarden geworden(hadden ook een paarden-vader, Jonny had een ponyhengst als vader)
De eigenaren van Jonny zochten vlak na desje's dood contact met me, ze wilden heel graag een veulen van Des, dit had ik zelf ook gewild, maar de dracht zou voor Des te zwaar zijn geweest.
jaren eerder had het nog wel gekund, maar toen de spat eenmaal in de sprong zat was het te zwaar voor haar.

Des stond wat koe-hakkig, wat al iets meer kans op spat geeft, en dan nog veel presteren op jonge leeftijd én de wrsch zwakste helft van een tweeling, dus ja wat bij haar precies de oorzaak is geweest...?

Wel is na de 1e keer spat(toen alleen spat beslag en jaartje de wei op, Tildren bestond nog niet) een hele tijd goed gelopen én nog in de sport, paar jaar later kwam ze ineens stokkreupel de trailer af, waar ze gewon rad op was gegaan?
Wrsch uitgegleden oid en dat eindigde in opnieuw aktieve spat in dat achterbeen, dus op rust en naja wat doe je als 1 been pijn doet, dan steun je meer op de andere(zo kwam ze ook aan de HKO een klein jaartje na de 1e vaststelling van spat) en toen kreeg ze dus ook weer last van het 2e achterbeen.
Toen bestond Tildren nét, en mn DA vond des een mooi proefkonijn en voor een mooi prijsje kreeg des dus haar 1e infuus.
Daarna kon ze weer écht galloperen en stond er veel beter bij.
Zodra des het moeilijker kreeg, ging er een nieuw infuus in, meestal zat er dan een halfjaar/9 maanden tussen en zo heeft ze nog jaren lang een fijn leventje gehad.

Omdat des de spat ook uiteindelijk in de sprong zelf heeft gekregen is ze anders gaan staan en bewegen, op de voor haar fijnste manier, en daardoor is ze scheef gaan staan, haar bekken recht zetten zou of negatief uitpakken, of van korte duur zijn omdat des met een reden zo was gaan staan&lopen.

Vertrouwde de osteo en haar verhaal ook helemaal, ze liet ook door bep dingen zien waardoor des zo stond enz.
Bij mn andere paard was het juist andersom, door een val was zn bekken scheef gaan staan en daardoor was hij anders(slechter)gaan bewegen, die moest wel gecorrigeerd worden en had daar ook echt baat bij.

Emeraldo

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:28

Mijn paardje loopt de laatste dagen lekker (alleen stap-draf-galop geen oefeningen). Als hij weer slechter gaat lopen laat ik foto's maken. Heb al contact gehad met de kliniek in Someren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:30

Hier helaas ook nog slecht nieuws: Robijn wordt waarschijnlijk voor het einde van de maand ingeslapen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:39

Jeetje Jolijn gaat ze zo hard achteruit... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:59

Ja, het gaat niet goed en het vooruitzicht is dat het alleen maar erger gaat worden, dus dat wil ik niet afwachten....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:16

Ohhh, daar schrik ik toch wel van: zo snel al ! Ik denk wel dat het eerlijker is naar je paard toe. In dit geval zou ik denk ik die keuze ook maken. Ik wil je alvast heel veel sterkte wensen :(:) !!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:14

Pff, da's idd heel slecht nieuws. Heb je ook een second opinion laten doen? Wat zijn nu de problemen, kan ze niet meer goed opstaan/ lopen, enz?
Ik ben nooit zo van het opgeven en zoek altijd ook weer dat ene sprankje hoop. Al is het wel zo dat ik redeneer dat houden van ook laten gaan is.

Heel veel sterkte

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:20

Jeetje Robijn!! Wat gaat dat snel. Het is inderdaad wel eerlijk voor je paard. Heel veel sterkte meid!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:58

Wat heb ik gemist? Hoezo eerlijker naar je paard? Whats going on?

Ook mijn paard is een periode heel slecht geweest. In stap was ze duidelijk kreupel, laat staan in draf. Ook het opkomen (na rollen of liggen) was dramatisch. Maar nu, gaat het stukken beter. Dit is wat ik bedoelde met niet opgeven. Is deze hoop voor Robijn er nog?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:41

Heel veel sterkte Jolijn, als je idd mertk dat Robijn zichzelf niet meer is dan is het de beste keuze die je kan maken.
Weet niet pf je het leuk vindt om een herinnering aan haar te hebben gemaakt van een stukje staart, zal als ik thuis ben ff opzoeken via welke site ik een armbandje+leuke hangertjes heb.
Desje's haren hangen aan mn tas, aan de binnenspiegel in mn auto, armbandje van haar staartharen en een stukje voorpluk ingelijst bij een foto van haar.
Vooral de hangertjes in mn auto ben ik heel blij mee, zitten bedeltjes van een vlindertje bij en lieve kleurtjes enz, en vlindertje doet me altijd aan des herinneren, is ook een tattoo van in de maak voor achterop mn kuit :)
Die hangertjes in mn auto maken me echt blij als ik er naar kijk, foto's en zeker filmpjes kan ik nogsteeds niet goed naar kijken.

ff uit mn hoofd www.imm-art.nl ben nu opt werk als die niet klopt geef ik later de goede link!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:04

Renske, een herinnering aan je overleden lieveling.........

Ik heb van mn verongelukte jaarling (veulen van Selena) een schilderij laten maken. Kan ik altijd nog even naar hem kijken.
In 2007 ben ik verhuisd en toen heeft 'Ziorgio' een tijd lang in doeken opgeslagen gelegen. Dit jaar hebben we hem weer op gehangen op een prominente plek in onze eetkamer. Toen hij er net weer hing, had ik er veel moeite mee. Nu kijk ik liefdevol naar hem en heb het gevoel dat Ziorg nog altijd een beetje bij me is.

Ik heb het destijds laten maken bij een bokker (haar boktnaam weet ik niet meer). Ik heb eventueel wel een emailadres voor je.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:26

Alani schreef:
Wat heb ik gemist? Hoezo eerlijker naar je paard? Whats going on?

Ook mijn paard is een periode heel slecht geweest. In stap was ze duidelijk kreupel, laat staan in draf. Ook het opkomen (na rollen of liggen) was dramatisch. Maar nu, gaat het stukken beter. Dit is wat ik bedoelde met niet opgeven. Is deze hoop voor Robijn er nog?

Als er geen enkele hoop meer is, kun je wel eindeloos blijven zoeken naar die ene second opinion die je misschien nog een sprankje hoop geeft (sommige mensen blijven maar zoeken naar die ene strohalm), maar uit de berichten van Robijntjah kun je gewoon lezen dat het zó erg is dat het paard geen kwaliteit van leven meer heeft. Dan is het m.i. eérlijker om het paard te laten inslapen dan egoïstisch te zijn en maar eindeloos te blijven doormodderen. Vandaar dat ik de keuze volledig begrijp !

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:36

Hoe is de galop bij jullie spat paarden? ook moeizaam en LANGZAAM?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:06

Bij mijn paard is het nu de afgelopen maand helaas ook erger geworden.. Al lijkt ze er op het eerste oog weinig last van te hebben. In stap sowieso niet, draf wel heel erg en galop ietsjes minder dan in de draf. Haar "spat bult" is ook weer wat erger geworden.. :\

Ik doe in ieder geval nog wel veel met der stappen en soms nog wat draven en galopperen als ik merk dat het gaat of uiteindelijk weer wat soepeler wordt..

Maar wat doen jullie nog allemaal met jullie spat paarden? Dit vind ik ooit zo moeilijk inschatten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:11

Bij mijn paard is het juist dat SI gewricht wat in mijn ogen de meeste problemen geeft.....

Vandaag kwam de DA enten en heeft ook het advies "inslapen of slacht" gegeven. Jeetje, wij zijn al bijna 3 jaar aan het dokteren en hij wordt in mijn beleving alleen maar slechter ipv beter |( Ik ben er zelf nog niet helemaal uit maar ik merk wel dat mijn paard er niet gelukkiger van wordt dat ie alleen als weidemaatje fungeert. Ik heb er al ruim een jaar niet meer mee kunnen rijden. Zodra hij belast wordt, maakt niet uit op welke manier, dan loopt ie kreupel. Zo los zie je er niks aan.

Dat maakt de beslissing ook zo verdomde moeilijk....

Sterkte Robijntjah met wat je ook mag kiezen, ik voel met je mee.... :(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:12

Nikkel schreef:
Bij mijn paard is het nu de afgelopen maand helaas ook erger geworden.. Al lijkt ze er op het eerste oog weinig last van te hebben. In stap sowieso niet, draf wel heel erg en galop ietsjes minder dan in de draf. Haar "spat bult" is ook weer wat erger geworden.. :\

Ik doe in ieder geval nog wel veel met der stappen en soms nog wat draven en galopperen als ik merk dat het gaat of uiteindelijk weer wat soepeler wordt..

Maar wat doen jullie nog allemaal met jullie spat paarden? Dit vind ik ooit zo moeilijk inschatten.

Ik longeer 'm nog af en toe aan het halster en dan gebruik ik de hele bak om 'm niet teveel te belasten. En dit alleen omdat hij zo graag wil werken (maar het eigenlijk niet kan, heel triest om te zien) :(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:13

Uriah schreef:
Hoe is de galop bij jullie spat paarden? ook moeizaam en LANGZAAM?

Galop gaat wel, in draf is ie niet vooruit te branden juist.....

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:43

He bah wat een rotberichten hier..
Robijntje, heel veel strekte....! Vreselijk dat je zo snel al afscheid moet nemen van je droompaardje..
Maikeltje, jij had ook al zo'n rotbericht.. :( Is er nog hoop dat het een slechte periode is en straks weer beter gaat?

Sham staat nog steeds op rust, pas over een week of 3 gaan we weer naar de kliniek toe voor foto's enz. Tot die tijd loopt ze de boel te terroriseren in het land }> Ze lijkt zich erg goed te voelen, rent en bokt wat af :D Hoewel ik wel sterke neigingen tot heb ga ik niet kijken hoe ze loopt maar wacht ik gewoon af tot de volgende foto's.
Ze is ook tonnetje rond geworden trouwens.. :oo

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:43

BasiNami ik hoop wel dat het gewoon een slechte periode is maar er zijn ook echt tekenen dat hij niet lekker in z'n vel zit. Hij is bv altijd een mooi vol rond paard geweest en waneer je 'm nu ziet staan en vergelijkt met hoe hij vorig jaar rond deze periode was dan schrik je je het apelazerus. Hij is enorm veel afgevallen in een jaar tijd hoewel hij wel goed eet. Nu zijn het ook wel spieren die verdwenen zijn maar er is ook een laag spek verdwenen :(:) Wanneer dit zo door gaat dan zal ik toch een knoop moeten gaan doorhakken ben ik bang want hij is gewoon geen blij paard meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:54

Bij Robijn is alle hoop verdwenen helaas, voor de Tildren eigenlijk al, maar ik MOEST het voor mezelf proberen! Dat ze met die Tildren nog zohard achteruit gaat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst en ik wil dat niet afwachten... Ze wordt zuur en chagrijnig en ze LIGT te grazen... Dat hoort gewoon niet...

En dan kan ik nog een tijdje afwachten maar dat trek ik zelf ook niet!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:36

Ik snap het idd van jullie allebei.. Het is ook niks om je paard zo te zien lijden.. Heel veel sterkte met de verdere beslissingen allebei!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:29

Sterkte Maikeltje, wat jij beschrijft had ik een goed jaar geleden ook.
Des was zichzelf niet meer, ook invallen en gewoon ja niet meer zo blij haar lichaam was gewoon echt op.

Jolijn ik snap dat je van jezelf de tildren móest proberen, snap het helemaal! En vind het ook echt superknap en goed dat je nu de keuze hebt gemaakt, omdat het voor Robijn helaas niet heeft geholpen.

ff de fototjes van mn hangertjes, niet de beste foto's maar ff een ideetje, zal zoals het in mn auto hangt(de roze+blauwe samen met 2 roze&blauwe hangertjes die ik al had) ook ff een foto maken, daar wordt ik echt blij van als ik er naar kijk :)

Afbeelding

en deze is écht desje! Des had overal witte haartjes bij haar buik+achterhand, én in de staart en hier zit precies zo'n witte haar tussen :)
en de vlindertjes erbij, vlindertjes doen me altijd aan des denken
Afbeelding

nogmaals heel veel sterkte!