[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

afram

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:33

romeorowan schreef:
Wat jullie zeggen daar kan ik me wel in vinden. Indiana is echter na de hoefbevangenheid nooit behandeld voor andere klachten.
Haar leverwaarden zijn altijd goed geweest, ontlasting altijd goed.

Indiana is bevangen geworden maart 2005, toen ze de hele winter niet in het gras heeft gestaan. Ook kreeg ze erg weinig brok. Wel kreeg ze veel winterwortels. Ook lukte het (echt) niet om haar slanker te krijgen. Er was dus wel iets aan de hand met haar stofwisseling.

Hai
Mijn ijslander is ook bevangen geraakt in de winter (januari 2007) stond ook in de paddock en kreeg ook winterwortels en weinig brok ..........Misschien is er toch wat met de wortels??Dat het net te veel is?
Ook nooit ziek geweest en van de een op de andere dag giga bevangen!

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:07

Mijn shetje is ook bevangen geraakt in de winter ,en stond alleen op hooi en wat wortels,dussss weer die wortels erbij!!
Ga me ook afvragen of het wel goed is die wortels.

Het gaat met Nicole(shetje) iets beter,ze loopt weer,hoop dat dit niet tijdelijk is,ze staat namelijk op de bute,ook heb ik haar weer samen gezet met de ijslander merrie lijkt me toch beter voor het contact Ach gut en ze kan nu ook weer wat beter uit de weg als dat nodig is.
Alleen is het jammer dat ze zo druk wordt als de andere merrie even er op uit gaat,ze bokte zelfs een keertje gisteren Knipoog ,en loopt veel heen en weer zou dat niet slecht zijn voor haar voetjes??

Groetjes van Anja

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:24

Paard van mijn vriendin is er inmiddels niet meer, maar werd het laatste jaar zomer en winter bevangen, om de paar maanden was het weer zover. Kreeg wortels.

@Anja, Tyra wordt ook boos en gaat rennen en springen als Loa weggaat. Eerst niet, toen had ze te veel pijn, maar sinds een aantal dagen gaat het goed, en nu wordt ze dus boos. Gisteren zelfs een aantal rondjes tölt in de paddock. Ik weet niet of het kwaad kan, maar je kunt er toch niets tegen doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:24

mijn paard werd voorheen in het voorjaar en in de winter hoefbevangen,zonder wortels,biks ,gras,graan....op een gegeven moment wist ik echt niet meer waar het van kwam....
het is een soort hormonale cyclus ofzo,heeft ook met verharen te maken vermoed ik,dat vergt erg veel van het lichaam,en als je stofwisseling het toch al niet optimaal doet.....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:12

De mijne kreeg ook wortels toen hij bevangen werd. en Nature's Best Muesli en Draversbrok. Ik moest van de dierenarts stoppen met bix en de muesli maar hij mocht nog wel wat wortels hebben!? Tegenwoordig krijgt hij helemaal geen wortels meer, alleen een paar Vazuintjes als beloning na het rijden.

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:31

@mysa-Wat erg dat het paard van je vriendin er niet meer is,
en ik weet ook niet hoe ik Nicole rustig zou moeten
houden (wordt ook boos)Wel mooi dat Tyra Tolt, tja en
of het kwaad kan??
@Kymalin -Wat zijn Vazuintjes???
@Geerke-Denk ook dat het niet alleen met eten te maken heeft
maar dat het een combinatie is van alles (eten,hormonen,
stofwisseling,erfelijkheid enz.)en ja verharen doet ze ook.

Best wel een lastige 'ziekte' hoefbevangenheid

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:26

ik neem sowieso geen risico, de zwarte dame krijgt geen wortels..Lachen
Ik heb afgelopen week net een nieuwe zak Safe & Sound gekocht maar vond het niet plakkerig. De kleine hoeveelheid melasse neem ik maar op de koop toe, want St.Hippolyt blieft de dame niet Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:16

@Cleotinka; de bute slaat dus ook bij jouw paardje aan Haha!
Mij is toen door DA wel verteld dat het beter is om je paardje niet helemaal pijnvrij te hebben (al wil je dat natuurlijk wel heel graag), zodat ze volop gaan rennen. Dit om niets extra's te forceren. Ze moeten net zoveel willen en kunnen bewegen dat de voet goed doorbloed gaat raken en de afvalstoffen afgevoerd gaan worden.
Als ze echt te veel gaan rennen/bokken dan kun je beter iets minder pijnstiller geven.

@Kinke:
St-Hippolyt vond Isabella wel lekker, maar ook daarvan had ik de laatste keer erg "plakkerig" voer. Maar dat was dan weer van de apfeltrester (appeldroes/-sap) ... Hippolyt rook ook altijd erg zoet. Toch zat er geen toegevoegde suiker in en had zelfs de Equigard ook minder dan 9% zetmeel/suiker gehalte.
Ik ben toch meer tevreden over Safe en Sound ... al plakt dit voer dan een beetje (Isabella likt de bak wel na nu; wat mij ook wel een indicatie geeft dat iets meer melasse in zit als de vorige keer -> zoeter is lekkerder Haha!)

Nu zijn het allemaal natuurprodukten en op basis van een kruidenmengsel. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat een zak net wat meer of minder van een bepaald iets meekrijgt.
Het voer zelf is houdbaar t/m juli dit jaar. Dus daar zit het probleem niet. Het ruikt en voelt gewoon anders als de vorige zak die ik had gekocht.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:12

@Cleotinka; dat zijn paardensnoepjes van Sectolin. Meestal koop je die in emmertjes en ze lijken een beetje op grote brokken biks.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:06

Als paardensnoepje (kleine beloning na werk) heb ik de Lobs van Hippolyt.
Ook vierkante grote brokken, zonder melasse en suiker (gemaakt van selderij, rode biet, mais e.d.)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:10

Nog nooit van gehoord, Lobs...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:31

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:34

Dank je Isapaardje. Jij bent bij tijd en wijlen net een wandelende enclopedie!! Erg handig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:37

inderdaad,ik heb afentoe het idee dat hier meer kennis zit over hoefbevangenheid dan bij de gemiddelde da,(nou, wat ben ik weer onaardig...)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:38

Maar er zit wel een kern van waarheid in Geerke. Ik zie dierenartsen te vaak de schouders op trekken als ik vragen heb. Ik denk dat we door schade en schande hier ervaringsdeskundigen zijn geworden. De 1 wat meer dan de ander maar toch...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:46

en het leuke,nou ja leuk...,is dat we al onze bevindingen hier kunnen opschrijven!!voor mij,en vele anderen een uitkomst!!
voordat ik dit forum ontdekt had kon ik het met niemand over hebben,mijn vriend leeft wel mee maar al die medische dingen...en hier op mijn berg zie ik ook niet veel mensen die met hoefbevangenheid te maken hebben gehad.
Dus ik ben allang blij!!!en het is hier gezellig,ondanks alle ellende!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:50

Inderdaad. En met elkaar weten we een heleboel!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:30

Mijn DA weet er wel heel veel van, ik kan gelukkig voor vragen juist bij hem terecht Lachen. Lobs heb ik ook gehad, en ik het begin gaf ik hooibrokjes van Agrobs in plaats van snoepjes als beloning. Tegenwoordig heb ik wat biks in mijn zak, en geef ik 1-2 biksjes als beloning Lachen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:57

Mijn "fout" was vorig jaar eigenlijk ook wel door bij iedereen raad te gaan vragen. En dan kom je in een wirwar van tegenstrijdigheden terecht. DA A zegt dit, B zegt dat en meneer C weet er net weer wat anders van te maken. Dus weer verder zoeken; alternatief gebied. Weer hetzelfde ...
Ik kwam er pas uit toen ik "raakvlakken" begon te zien in al die verhalen en langzaam door kreeg wat er verkeerd was gegaan, maar ook dat iedereen wel een beetje gelijk had gehad.

En zo weer een hoop geleerd. Maar de angst dat het terug komt, die kan niemand me ontnemen. Na afgelopen weekend ben ik gewoon weer super alert merk ik wel. Het en-en verhaal kan zomaar weer terug komen in deze periode van veranderde stofwisseling Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:19

ja,daarom krijgt die van mij schildklier hormoon,evengoed uitkijken met voeren,maar hij is al 3 jaar niet meer bevangen geweest,we hebben een keer geminderd en daar begonnen de symptomen weer,na z'on dag of 10,dus nu krijgt hij gewoon z'n pilletjes gekneed in een broodje!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:59

Ik moet de paarden eigenlijk ontwormen volgens mijn "schema" maar omdat ze nu zo verharen wacht ik nog maar even terwijl ik daar vorig jaar nooit bij stil zou hebben gestaan. En Isapaardje; dat met die angst en extra alertheid hebben de meesten hier denk ik wel, we houden allemaal vaak een slag om de arm zo van; even afkloppen, durf nog niet te hard te juichen en ga zo maar door.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:50

merken jullie iets als jullie ontwormt hebben?pablo doorstaat het prima,voordat ik hem medicijnen gaf niet..ik heb zelfs een tijdje gedacht dat de wormkuur de boosdoener was.
Of zou het misschien komen dat door het schildklierhormoon de afvalstoffen ook sneller worden afgevoerd?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:06

Ik merk niks meer van wormenkuren. Een keer is het fout gegaan net na een equimax, heb ik weleens vaker verteld. Die geef ik dus niet meer. Maar verder ontworm ik zo elke drie maanden denk ik.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:16

Ik merk ook niks van wormenkuren. Maar ik ontworm ook niet altijd, ik doe meestal eerst mestonderzoek. Als ze dan geen wormen hebben, heb ik iig niet onnodig ontwormingspasta in mijn paard gestopt Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 01:03

Ik heb altijd moeten opletten met wormkuren, want Isa kreeg van sommige ook wel eens koliek. Laatste keer was net voordat ze de hoefzweer kreeg. Hoewel verband niet is aangetoond, durfde ik niet goed meer. En om te voorkomen dat ik onnodig zomaar ontworm, heb ik de laatste keer toen het weer "tijd" was een mestonderzoek laten doen. Geen wormeitjes aangetroffen, dus ook niet met pasta ontwormd.
Mocht ze de volgende keer wel wormen hebben, ga ik eerst eens de natuurlijke ontwormkuur van Verm-X proberen.