Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:28

Esther28 schreef:
Ja ik snap die theorie ook niet helemaal en uit ervaring weet ik dat dat niet werkt om een paard recht te krijgen.
.

tja, dan houd mijn uitleg op ;(

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:28

nombrado schreef:
Esther28 schreef:
Ik vraag HOE wil je een scheef paard recht krijgen door hem op zn onder zn tempo te laten sjokken? Dat is duidelijk niet volgens de klassieke methode dan.
Leg me die theorie eens uit

het merendeel van de paarden , stuwt en veel lopen daarbij ook met de boeg te trekken, of klappen op de voorhand.
je ziet, vooral aan de longe , kan je dit zien, dat bij een heel laag tempo, het paard zijn bekken, lendenen party los kan laten en meer een dragende functie gaat krijgen. daarbij werkt het paard zichzelf los. en zie je hem uiteindelijk recht sporen in zijn benen (ook op een volte)
het neerzetten van het been, moet of een achterbeen eerst zijn, of voor en achter gelijk
veelal zie je bij de draf veel paarden 1 voorbeen nog aan de grond, en dat is dus een probleem voor de balans.
balans komt vanachter uit, dus vanuit het bekken...., daar dus werken aan draagkracht en ontspanning.
niet aan het hoofd zitten .
enne, ik rijd klassiek, en geef op die wijze les, dus ik weet niet welke boeken je gelezen hebt?

AdB en dat is toch ook gebaseerd op de klassieke methode :D
Maar nu weet ik nog niet hoe je via deze manier een krom paard recht wilt laten worden? Dus maw de korte dikke bespiering langer en soepeler maken en de lange slappe kant sterker maken.
Die dingen die jij noemt, ontspanning, draagkracht, kanteling in de bekken kan alleen als je basis goed is en je paard dus recht is.
Wat jij noemt is een gevolg van een correct rechtgericht paard.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 11-12-09 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:29

nombrado schreef:
Esther28 schreef:
Ja ik snap die theorie ook niet helemaal en uit ervaring weet ik dat dat niet werkt om een paard recht te krijgen.
.

tja, dan houd mijn uitleg op ;(

Dat vind ik wel een hele makkelijke uitvlucht.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:30

het merendeel van de paarden , stuwt en veel lopen daarbij ook met de boeg te trekken, of klappen op de voorhand.
je ziet, vooral aan de longe , kan je dit zien, dat bij een heel laag tempo, het paard zijn bekken, lendenen party los kan laten en meer een dragende functie gaat krijgen. daarbij werkt het paard zichzelf los. en zie je hem uiteindelijk recht sporen in zijn benen (ook op een volte)
het neerzetten van het been, moet of een achterbeen eerst zijn, of voor en achter gelijk
veelal zie je bij de draf veel paarden 1 voorbeen nog aan de grond, en dat is dus een probleem voor de balans.
balans komt vanachter uit, dus vanuit het bekken...., daar dus werken aan draagkracht en ontspanning.
niet aan het hoofd zitten .
enne, ik rijd klassiek, en geef op die wijze les, dus ik weet niet welke boeken je gelezen hebt?[/quote]

HKO komt niet alleen door slechte ruiters. het is ook genetisch en kan door een klap komen en nog zoveel meer onbekende redenen.
Vind het zo kort door de bocht om te zeggen dat het dan wel aan de ruiter ligt omdat die teveel aan de voorkant zou zitten.
Ik heb die van mij altijd rechtgericht en onder goede begeleiding gereden en toch heeft hij HkO gekregen.
of je nu klassiek rijd of niet volgens mij maakt dat niks uit. en ja sommige paarden lopen makkelijker recht of juist niet maar aan ons de kunst omdat op een goede manier op te lossen. Ik denk niet dat onder zn tempo rijden daar verbetering in brengt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:33

Esther28 schreef:
AdB en dat is toch ook gebaseerd op de klassieke methode :D
Maar nu weet ik nog niet hoe je via deze manier een krom paard recht wilt laten worden? Dus maw de korte dikke bespiering langer en soepeler maken en de lange slappe kant sterker maken.
Die dingen die jij noemt, ontspanning, draagkracht, kanteling in de bekken kan alleen als je basis goed is en je paard dus recht is.
Wat jij noemt is een gevolg van een correct rechtgericht paard.

AdB werkt met handen, en met stelling, ik niet ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:35

Esther28 schreef:
Dat vind ik wel een hele makkelijke uitvlucht.

jij zegt dat het niet werkt uit ervaring
dan houd het toch op? of zie ik dat verkeerd

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:35

ADB is voor mij ook niet de manier ik ben van mening dat een paard zijn massa op de achterhand moet brengen (hierbij natuurlijk goed begeleid door de ruiter) en niet over 4 benen moet verdelen. Tevens vind ik dat ADB zegt dat je paarden door de kreupelheid en pijn heen moet rijden ook hier ben ik geen voorstander van. maar goed wat voor je werkt en waar je je goed bij voelt moet je vooral doen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:37

Hoe wil je dan met jouw theorie de beide zijden gelijk bespierd en lenig krijgen?
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 11-12-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:39

Laura1982 schreef:
ADB is voor mij ook niet de manier ik ben van mening dat een paard zijn massa op de achterhand moet brengen (hierbij natuurlijk goed begeleid door de ruiter) en niet over 4 benen moet verdelen. Tevens vind ik dat ADB zegt dat je paarden door de kreupelheid en pijn heen moet rijden ook hier ben ik geen voorstander van. maar goed wat voor je werkt en waar je je goed bij voelt moet je vooral doen.

zelf ben ik ook geen voorstander van compleet stilzetten, bij blessure (afhankelijk van wat het is)
beweging geeft nog altijd doorbloeding en stilzetten geeft opzwelling en pijn.
alleen zal je als ruiter hier rekening mee moeten houden in je oefening en je hoeveelheid training
als ik door mijn enkel ga, loop ik door, wel luister ik daarbij naar mijn lichaam, maar loop wel......
volgende dag is het weg.
terwijl als ik stil had gaan zitten, de zwelling groter zou zijn, wat weer resulteerd in pijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:41

Esther28 schreef:
Hoe wil je dan met jouw theorie de beide zijden gelijk bespierd en lenig krijgen?

door het paard te leren dragen en zijn balans te vinden vanachteruit.
dan kunnen alle spieren ontspannen, en kan je vandaaruit een ontspannen (vooral het bekken gebied, wat het belangrijkste deel is) bewegend paard
vandaaruit werk je verder naar voren.
vanachteruit denkend.
stelling, of buiging komt ook vanachteruit, niet vanuit de handen of hoofd.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:42

Als dat paard gaat dragen en hij laat bekken en lendenen los, zijn volgens jou dan ook de spierproblemen opgelost? Is het (in mijn geval) linksgebogen paard dan recht? Ik wil vanavond best eens proberen of ik hem aan de lange teugel heel langzaam kan laten lopen en dan kijken wat er gebeurd.

Ik denk dat je ten alle tijden het paard voorop moet zetten en zelf vind ik ook dat er heus niet 1 manier is die voor een combinatie ( paard en ruiter) werkt. Je kunt overal goede dingen uit halen, zo haal ik dingen uit ADB en van Marijke de Jong etc. Stilzetten als op stal ben ik ook geen voorstander van maar een paard door zijn pijn heenlopen ook niet dan zou ik eerder voor weidegang kiezen :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:46

Hanneke84 schreef:
Als dat paard gaat dragen en hij laat bekken en lendenen los, zijn volgens jou dan ook de spierproblemen opgelost? Is het (in mijn geval) linksgebogen paard dan recht? Ik wil vanavond best eens proberen of ik hem aan de lange teugel heel langzaam kan laten lopen en dan kijken wat er gebeurd.

:j

dat ligt natuurlijk aan de ernst van de spierproblemen.
ga maar eens bewust, met lange teugel heel langzaam tempo draven, en probeer te voelen of je paard vanachter recht is/gaat.
let ook op je eigen ontspanning, en rechtheid, dus rechte rug, op je middelpunt en zoveel mogelijk ontspannen.
vandaaruit kan je , met je lichaam, je paard een volte in sturen, op zit , vanachteruit
niet door op je binnenkant te hangen, maar een signaal naar het buitenachterbeen en iets gewicht op buiten (bovenlijf niet naar binnenhangen, is heupinknik)
kben benieuwd :D

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:53

Dat zal (nog) niet gaan, want ik heb eerst alleen tijden met mijn pony gewandeld omdat hij nog onregelmatig was. Sinds vorige week zit hij alleen nog in zijn rug vast en heb ik er 2x 20 minuutjes opgezeten ( alleen stap) Hij is echt nog niet klaar om te draven ( daarnaast heb ik ook geen bak ) en ik werk nu ook nog liever vanaf de grond met hem zodat ik hem niet in de weg zit. Ik bedoelde met lange teugel vanaf de grond de manier van Piet Bakker.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:04

Hanneke84 schreef:
Dat zal (nog) niet gaan, want ik heb eerst alleen tijden met mijn pony gewandeld omdat hij nog onregelmatig was. Sinds vorige week zit hij alleen nog in zijn rug vast en heb ik er 2x 20 minuutjes opgezeten ( alleen stap) Hij is echt nog niet klaar om te draven ( daarnaast heb ik ook geen bak ) en ik werk nu ook nog liever vanaf de grond met hem zodat ik hem niet in de weg zit. Ik bedoelde met lange teugel vanaf de grond de manier van Piet Bakker.

gaat niet met handen helaas.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:14

Als ik hem langzaam laat lopen ( daar heb ik geen handen voor nodig, alleen mijn eigen energie laag houden ) dan zou ik hem toch op een volte kunnen zetten. ( weer geen handen nodig want als ik wijs waar wij naar toe gaan of mij daarop focused dan gaat hij) Dan zou ik zijn dus zijn buitenachterbeen moeten activeren als wij eenmaal op die volte zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:45

Hanneke84 schreef:
Als ik hem langzaam laat lopen ( daar heb ik geen handen voor nodig, alleen mijn eigen energie laag houden ) dan zou ik hem toch op een volte kunnen zetten. ( weer geen handen nodig want als ik wijs waar wij naar toe gaan of mij daarop focused dan gaat hij) Dan zou ik zijn dus zijn buitenachterbeen moeten activeren als wij eenmaal op die volte zijn?

nee, voordat je de volte opgaat buitenachtebeen
hoe je dat met lange lijnen moet doen, geen idee.
buitenteugel tegen buitenbil leggen?
ik zou eerst rechtgaan oefenen, alvorens de voltes te doen.
maar met lange lijnen loopt ie toch al laag tempo?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:29

Ik laat hem met lange lijnen juist actief doorstappen zodat hij ook niet sloft. De lange teugel gaat niet langs zijn billen maar de buitenste teugel gaat over zijn rug. Rechtuit lopen doet hij braaf maar hij blijft dan linksgebogen. Schouderbinnen en buitenwaarts/ voltes/ stelling helpen hem dan om recht te lopen en soepel te worden. Dit doe ik trouwens maar een paar in de week en een minuutje of 20.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:24

nombrado schreef:
Laura1982 schreef:

zelf ben ik ook geen voorstander van compleet stilzetten, bij blessure (afhankelijk van wat het is)
beweging geeft nog altijd doorbloeding en stilzetten geeft opzwelling en pijn.
alleen zal je als ruiter hier rekening mee moeten houden in je oefening en je hoeveelheid training
als ik door mijn enkel ga, loop ik door, wel luister ik daarbij naar mijn lichaam, maar loop wel......
volgende dag is het weg.
terwijl als ik stil had gaan zitten, de zwelling groter zou zijn, wat weer resulteerd in pijn.

Ik heb het niet over stil zetten maar wel over een bepaalde mate van belasting. En wat ik tot nu toe gezien heb in deze Methode is dat er teveel belasting plaats vind.

En jij loopt door terwijl een ander dat bijvoorbeeld niet zou kunnen. Ieder mens en dier heeft een andere mate van pijn grens ook dat is iets waar je als ruiter rekening mee moet houden.

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:33

Ik denk dat het gewoon voor ieder paard aankijken is wat werkt en wat niet zo ook qua hoeveelheid belasting.
Ik merk bij die van mij dat ie zo scheef is in zn lichaam dat hij wel degelijk baat heeft bij de rechtrichtmethode van AdB.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:36

Esther28 schreef:
Ik denk dat het gewoon voor ieder paard aankijken is wat werkt en wat niet zo ook qua hoeveelheid belasting.
Ik merk bij die van mij dat ie zo scheef is in zn lichaam dat hij wel degelijk baat heeft bij de rechtrichtmethode van AdB.

esther, dat is het belangrijkste dat jij merkt dat het wat doet en dat je je daar goed bij voelt!!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:53

Laura1982 schreef:
Ik heb het niet over stil zetten maar wel over een bepaalde mate van belasting. En wat ik tot nu toe gezien heb in deze Methode is dat er teveel belasting plaats vind.

.

wat heb je waar gezien, van welke methode?

hoe bedoel je teveel belasting?
van een laag tempo lopen?
los in de hand?
kdenk niet dat dit overbelasting geeft, of je paard moet een blessure hebben in gewrichten of bekken...tja ,dat gaat er dan wel uitkomen.
misschien eens handig, je te gaan verdiepen in de beweging van een paard.
hij stuurt en beweegt (draagt) op de achterbenen, vanuit het bekken,daar is de constructie voor gemaakt , net als bij ons.
het hoofd is zijn balans stok, niets meer en minder...
Bij voorwaarts (hier bedoel ik mee, hoe veel mensen voorwaarts zien, hoog tempo) komt de draagkracht teveel op de voorhand, en die is daar niet voor gemaakt,
een paard wat goed in balans is, en krachtig en lenig , heeft een hele lichte aanleuning. (zelfs zonder is mogelijk)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:05

nombrado schreef:
kdenk niet dat dit overbelasting geeft, of je paard moet een blessure hebben in gewrichten of bekken...tja ,dat gaat er dan wel uitkomen.

Dit topic heet niet voor niets HKO topic, dus ja deze paarden hebben een blessure in de gewrichten of weke delen van het hoefkatrolgebied. Dan is jouw theorie hier toch helemaal niet meer relevant?

Maar goed, het verzand nu teveel in een rijtechnisch topic en daar is het niet voor bedoeld. Daar zijn andere topics voor bestemd.
Misschien prettiger als er per pb verder gegaan wordt hierover.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:16

Esther28 schreef:
.
Dit topic heet niet voor niets HKO topic, dus ja deze paarden hebben een blessure in de gewrichten of weke delen van het hoefkatrolgebied. Dan is jouw theorie hier toch helemaal niet meer relevant?

Maar goed, het verzand nu teveel in een rijtechnisch topic en daar is het niet voor bedoeld. Daar zijn andere topics voor bestemd.
Misschien prettiger als er per pb verder gegaan wordt hierover.

dat is toch op de voorhand?
hoefkatrolontsteking, is een ontsteking door overbelasting
juist dan belangrijk om de juiste training hierin toe te passen
zelfs zwakke kniebanden kan op deze wijze sterker worden.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:40

Nee van jouw theorie, teminste zo schijf je het zelf

Even een citaat uit je post:

"van een laag tempo lopen?
los in de hand?
kdenk niet dat dit overbelasting geeft, of je paard moet een blessure hebben in gewrichten of bekken...tja ,dat gaat er dan wel uitkomen."

onze paarden hebben allemaal een blessure in de harde of weke delen van het hkgebied, dus als je van jouw theorie uitgaat, gaat er een overbelasting optreden door het rijden in laag tempo en los in de hand, zoals je dat zelf omschrijft

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:16

Esther28 schreef:
Nee van jouw theorie, teminste zo schijf je het zelf

Even een citaat uit je post:

"van een laag tempo lopen?
los in de hand?
kdenk niet dat dit overbelasting geeft, of je paard moet een blessure hebben in gewrichten of bekken...tja ,dat gaat er dan wel uitkomen."

onze paarden hebben allemaal een blessure in de harde of weke delen van het hkgebied, dus als je van jouw theorie uitgaat, gaat er een overbelasting optreden door het rijden in laag tempo en los in de hand, zoals je dat zelf omschrijft

laag tempo , of aan halstertje, of rijdend, kan je een paard recht krijgen en de blessures daarmee verhelpen (helemaal aan de voorhand)
Bij mij heb ik paarden gehad, die scheef waren, blokkades is rug, lendenen, knieen voorbenen, en het komt allemaal goed is mijn ervaring.

maar als jij baat hebt bij AdB, zou ik dat vooral blijven doen *D