Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:15

Ohja ik ken dat. Maar ik vertrouw op mijn DA. Wij moeten nu 3 weken een kwartier instappen,2 minuten draf,1 minuut stap en weer 2 minuten draf en een kwartier uitstappen. Dan de 2e 3 weken die 5 minuten tussen de stapblokken uitbouwen naar 10 minuten.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:49

Ik heb een opbouwschema gekregen in blokken van 2 weken. Het eerste blok 5 min stappen en 1 min draven en dan elk blok 1 min draf extra. In het begin ongeveer een half uur en dan dus uitbouwen naar 45-50 min.

Hier helaas slecht nieuws, door overbelasting van haar andere voorbeen daar nu de tussenpees geirriteerd en dus weer aan het stappen -O- Mag er nog wel steeds op stappen, maar alsnog baal ik er flink van!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:53

Wat balen joh. Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:33

Eldango, als net het zo spannend vind is het misschien een idee om over een paar weken een scan te maken om te zien of het been van binnen nog steeds goed is?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:48

Ah dat meen je niet jipje. Wat klote zeg. Hoelang moet je nu weer stappen? Hopelijk geneest het snel.

Eldango: Ik zal gewoon vooral naar je eigen gevoel luisteren. Als na het 5 min draven het been warm en/of dik is of je paard geeft aan dat het te veel is, zou ik gewoon een stuk verminderen. 2 minuten bijvoorbeeld en wat langer stappen. Hopelijk gaat het snel de goede kant op, succes!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:03

Jipje dat is balen. Veel succes,sterkte en beterschap.
Dat is ook een reden van mijn angst. Heb iemand van voor en achter laten kijken en die zei dat ze nu recht liep. Voor mijn gevoel zat ik schuin maar zat nu dus pas weer recht. Heb waarschijnlijk ruime tijd schuin gezeten.

Qwa gevoel is het dubbel. Ze geeft je altijd het gevoel dat ze goed is. Als ik bv volgende week in 3 dagen 6 proeven zou rijden dan geeft ze 6 proeven alles wat ze heeft. Alleen is het bij haar dat je dan alles goed na moet kijken of ze ergens een reactie heeft. Ze is bikkelhard en gaat voor me door alles heen.

Dat maakt het moeilijk je kunt niet op het gevoel afgaan wat zij aangeeft.

Zal een voorbeeld geven. Vorig jaar Oktober liep ze kreupel. Spierverzuring was het oordeel en de dikke kogel kwam daarvan.
Na een paar weken weer opgepakt. Liep super. In Januari 1 springlesje gedaan. Ze sprong echt super met een mooie drang naar het hout. Hoe hoger het werd hoe meer ze ging springen. Ze heeft 3 dagen kreupel gelopen. Toevallig was er een DA en Osteopaat op stal en deze constateerde overbelasting omdat ze vast zat in de billen,rug,schoft,schouder en het voorbeen. Ze had dus al vanaf zeker voor Oktober de beschadiging. Heb in die tijd de 14 wp in de L2 gereden. Heb 4x het zadel aan laten passen. Heb alleen vanaf het begin geroepen dat ze wat meer makeerde dan alleen een overbelasting of spierverzuring maar paard lief liep gewoon goed na elke behandeling.

Maar jullie hebben wel gelijk altijd eerst op je eigen gevoel af gaan. Al valt het niet mee met al die "DA" die aan de wal staan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:13

he Jipje, balen zeg, hoop dat de overbelasting snel over is.

inmiddels ga ik ook al een aantal weken op mijn eigen gevoel af als het om opbouwen gaat. Volgens de DA zou ik alweer 3 weken kunnen rijden. Ze had duidelijk meer rust nodig om te herstellen van de peesschede ontsteking en inmiddels gaat het heel goed! Loop nu 2x per dag tussen de 30 en 40 minuten en als het weer beter wordt mag ze ook weer een uurtje de wei in. Volgende week het zadel er op joepie!!!

Heb foto's gemaakt van hoe haar been er anderhalve maand geleden uit zag, ga morgen een foto maken van hoe het been er nu uit ziet, is echt een groot verschil!

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:38

Ik was inmiddels ook weer lekker aan het draven en de kilo's beginnen te minderen.
Nou was zijn ijzer er van de week voor de tweede keer er af. Hoefsmid gebeld. (niet mijn eigen maar die het speciaal beslag eronder heeft gedaan bij de kliniek. ) die van mij is altijd poeslief bij de hoefsmid maar al vanaf de eerste keer dat die man hem besloeg liet hij zich soms vallen en probeerde van hem weg te komen. Vond het vreemd. Zal wel last van zijn been hebben! Nou heeft hij hem van de week helemaal nieuwe ijzers weer gegeven. Weer gewoon beslag met lip aan voorzijde. Persoonlijk vond ik ze vrij kort maar hij zei dat het perfect was. Nou paard weggezet en hem betaald. Haal paardlief uit de stal om naar de wei te brengen... Zo kreupel als wat voor. Mega kort lopen. Dit heeft hij vanaf het begin dat de blessure er was nog nooit gedaan. Baal als een stekker. Vandaag was zijn checkligament ook weer wat dikker en nog steeds moeilijk lopen op het harde. In de bak geen last van. Pffff.

Herkennen jullie dit? Moet ik de hoefsmid iets verwijten?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 06:54

Kruimeltje wat mega vervelend. Ik moet na t beslaan altijd gelijk een stuk stappen em draven. Als er dan wat is zie je het gelijk. Wat rot dat je paard zo gevoelig is zeg. Lastig... Kun je niet terug naar je oude smid? Kan hij niks met dat speciale beslag?

Jipje wat mega klote zeg. Hoop dat t snel beter gaat. Komt vaak voor dat ze t been ontzien en t andere gaan overbelasten. En je ging net weer zo lekker.

Met de mijne gaat het gelukkig goed momenteel. Been blijft mooi. Maar.. Ook af en toe nog dikker hoor. Maar dat was dus steeds als ie een klein wondje had.

Hij heeft afgelopen weekend bij het Nederlands Kampioenschap Senioren weer 2 mooie foutloze rondes gesprongen. Supertrots op m. Het klinkt gek maar hij springt beter dan voorheen en is lekker fit en fanatiek. We konden nog de finale rijden maar ben gestopt. Was de 1e keer 2 parcoursen dus vond t genoeg....

Hihi...die wedstrijd heeft me zelfs een date opgeleverd ;-) met de groom van een ruiter. Dus vlg week maar eens richting Twente haha.

Misschien geeft dit goede (spring)bericht hoop voor sommigen.
Bij ons is het nu zo.n 14 maanden geleden gebeurd.

Doe wel rustig aan met m hoor. Nu over 3,5 week weer een parcoursje springen. Begin sept.ook na 4 jaar weer eens een dress.proefje ;-). Hoop dat t zo goed blijft gaan. Want vind t wel spannend.

Allemaal veel sterkte!! Blijf hoop houden. Hoe moeilijk ook.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:58

Weidebloem knap van je zo naar je paard te luisteren. Vindt het allemaal heel dubbel. Je wil graag zo vlug mogelijk dat ze weer op het oude niveau zijn maar wel heel blijven.
Plaats je de foto's ook? Heb zelf geen foto's gemaakt.

Kruimeltje het is wat met die hoefsmeden. Had voorheen ook altijd dat mijn vorige paard 3 dagen gevoelig/kreupel liep. Mijn huidige hoefsmid is een topper! Nog in de 7 jaar dat ze mijn paardjes doet niet 1 keer gevoelig of kreupel geweest. Hoor vaak van een vriendin dat haar paardjes altijd 3 dagen niet goed loopt na de hoefsmid. Het record staat op 17 weken met dezelfde ijzers zonder problemen en zaten toen nog muurvast.
Betaal liever 30,- voor bekappen en 100,- voor vierkant beslaan en het dan goed is dan voor weinig en mijn paard gevoelig of kreupel loopt.

Qizz super hoor.
Wil daar voor tekenen.
Mij hebben ze (de "DA" aan wal) geadviseerd niet meer te springen ivm haar leeftijd. Zelf vind ik springen super spannend alleen paard vind het super. Krijg wel kriebels van de Olympische spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:00

17 weken met dezelfde ijzers.... Toch niet echt bevorderlijk voor het beenwerk...
Kreupel na bekappen of beslaan mag absoluut niet. Dan zou ik eht per direct naar een andere smid zoeken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:55

Qizz wat super dat je weer aan het springen bent, daar kijk ik ook echt weer naar uit....
Hoelang heb je er mee gewacht tot je het weer aandurfde om een sprongetje te maken? Ga vanaf volgende week langzaam aan opbouwen met draf, ben zo benieuwd!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:39

ik heb gisteren ook voor het eerst weer springles gehad en ga volgende week weer een crossles nemen. Paard is in januari 'genezen' verklaard en juli vorig jaar ben ik er voor het eerst mee naar de kliniek gegaan maar toen was ik wel al twee maanden aan het sukkelen. Ik heb er nu een stuk of 4 keer mee gesprongen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:32

Weidebloem schreef:
Qizz wat super dat je weer aan het springen bent, daar kijk ik ook echt weer naar uit....
Hoelang heb je er mee gewacht tot je het weer aandurfde om een sprongetje te maken? Ga vanaf volgende week langzaam aan opbouwen met draf, ben zo benieuwd!

Na een klein jaar weer rustig begonnen. Nu ca. 5 parcoursjes gesprongen in ca. 4 maand tijd. Spannend dat je de draf weer gaat opbouwen zeg...

Annet wat gaaf dat je weer gaat crossen. Dat durf ik nog niet goed aan door de vaak ongelijke bodems. Misschien over een jaar...

Heerlijk om je paard weer zo happy op concours te zien. Hij hinnikt vrolijk rond. Schrok wel zaterdag. Hij kreeg een trap van een ander paard maar ging allemaal goed. Was wel ff geschrokken zeg.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:21

vonneke schreef:
17 weken met dezelfde ijzers.... Toch niet echt bevorderlijk voor het beenwerk...
Kreupel na bekappen of beslaan mag absoluut niet. Dan zou ik eht per direct naar een andere smid zoeken.

Normaal kan dat natuurlijk niet,maar als je had gezien hoe de hoeven en ijzers eruit zagen had jezelf ook gezegt dat het net was alsof ze er nog niet zolang eronder lagen. Blijven mooi op het ijzer en zijn nooit echt lang. Nu is de maximale tijd 14 weken wat ook lang klinkt maar haar hoeven groeien niet zo hard. Hoeven zijn wel van goede kwaliteit.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:44

Annet gefeliciteerd en super knap dat je het aandurft om te gaan crossen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:49

Qizz schreef:
Annet wat gaaf dat je weer gaat crossen. Dat durf ik nog niet goed aan door de vaak ongelijke bodems. Misschien over een jaar...

Paard is nu 7 maanden weer goed, dus hij zou alles weer moeten kunnen. Ik ga lessen in Hernen, bij Rob in zijn achtertuin. Dat is een mooie gelijke bodem. Ik zal de eerste keren ook rustig aan doen natuurlijk en niet meteen dik een uur de dikste hindernissen springen. Ik denk dat ik mijn paard een groot plezier doe met die lessen daar!
Na de springles eergisteren was er geen verschil in zijn pezen, niks stijf of iets, dus de crossles moet helemaal lukken. Ik stap wel lang in en uit en uitstappen het liefst zonder bescherming en over het harde. Na de springles heb ik ook even de benen gekoeld en ben toen weer gaan stappen. Dat doe ik sinds de blessure steeds na een intensievere rit en blijkbaar werkt dat. Paard springt trouwens beter, meer safe en voorzichtig, dan voor de blessure. Dan ga je je toch afvragen hoelang hij er misschien al niet last van had voordat ik het gezien heb.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:55

Hoi, hierbij wat foto's van de peesschede ontsteking.

Nadat we een aantal maanden hebben lopen tobben heeft ze een spuit van de DA gehad met ontstekingsremmer en antibiotica op de plek van de ontsteking.
Vervolgens moest ze 3 dagen boxrust en 6 dagen drukverband. Toen het drukverband er eindelijk af mocht schrok ik me rot! Binnen een uur zwol haar hele been op! Na een week was bijna al het vocht weg, maar op de plek van de ontsteking voelde het been nog wel warm en dik aan... :(

Deze foto is van een week na het drukverband, nu anderhalve maand geleden:
Afbeelding

De afgelopen drie weken gaat het heel goed en tref ik haar been sochtends mooi dun aan:
Afbeelding

Helaas staat ze smiddags wel de hele dag op stal en zijn beide achterbenen aan het einde van de dag iets gevuld. Gelukkig is dat na 30-40 minuten stappen weer over:
Afbeelding

( Ze heeft alleen een hele dunne huid en door het rekverband in combinatie met de warmte heeft ze een soort van hitte uitslag gehad. De wondjes zijn mooi genezen, maar wel met witte haartjes…. ;( ;( )

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:22

de mijne heeft ook van die rare schilfers/huidirritatie, hij had er zelfs een dik been van (meerdere malen), van onder de knie tot de kogel, maar geen witte haren

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:26

Annetje schreef:
Qizz schreef:

Paard is nu 7 maanden weer goed, dus hij zou alles weer moeten kunnen. Ik ga lessen in Hernen, bij Rob in zijn achtertuin. Dat is een mooie gelijke bodem. Ik zal de eerste keren ook rustig aan doen natuurlijk en niet meteen dik een uur de dikste hindernissen springen. Ik denk dat ik mijn paard een groot plezier doe met die lessen daar!
Na de springles eergisteren was er geen verschil in zijn pezen, niks stijf of iets, dus de crossles moet helemaal lukken. Ik stap wel lang in en uit en uitstappen het liefst zonder bescherming en over het harde. Na de springles heb ik ook even de benen gekoeld en ben toen weer gaan stappen. Dat doe ik sinds de blessure steeds na een intensievere rit en blijkbaar werkt dat. Paard springt trouwens beter, meer safe en voorzichtig, dan voor de blessure. Dan ga je je toch afvragen hoelang hij er misschien al niet last van had voordat ik het gezien heb.

ik heb precies hetzelfde! Ook de mijne springt beter dan ervoor en met zoveel plezier ook.
Ik vermoed ook dat hij er al heel lang last van gehad heeft achteraf gezien.

Ah Rob geeft fijn les,.. als ik weer ga crossen doe ik het eerst ook op mooi vlak terrein, want aan de hindernissen ligt het niet, puur om de ondergrond. Kan me goed voorstellen dat je paard het weer superleuk vindt! Zou de mijne ook hebben. En je hebt goede begeleiding van Rob.
Veel plezier met jullie les!! :j *\o/*

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:19

Hallo,
Ik kom hier even binnenvallen.
Is dit topic bedoeld om ervaringen rondom een peesblessure te delen?
Zo ja, is er hier iemand die ervaring heeft met een blessure aan de tussenpees bij een weekgekoot paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:20

Welkom Liza, hier kun je idd je verhaal kwijt en ervaringen delen.

Maandagmiddag ga ik de medicijnen voor mijn paard ophalen. Ben benieuwd! Moet in 10 dagen al echt resultaat geven.

Zijn er hier mensen die gebruik maken van de stapmolen tijdens het stappen ipv aan de hand?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-10-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:43

Vonneke, mijn paard loopt inmiddels 2 keer op een dag in de molen. 's morgens 45 minuten en 's middags nogmaals 30 minuten. Wel hebben we een grote molen met een gelijke bodem en draait hij niet om de zoveel minuten. Gewoon de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. En daarnaast stap ik haar ook nog 30 minuten onder het zadel :) Dit is de enige manier op het moment om haar in haar hum te houden en rustig te houden op stal. Dus ik hoop dat ik dit op deze manier nog 3 weken kan volhouden en we dan toch weer wat draven erbij kunnen oppakken.
Ik ben trouwens erg benieuwd naar je medicijnen die je gaat ophalen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:04

Hier vandaag voor het eerst in de stapmolen. Of voor het eerst bij mij.
Hij was hartstikke braaf. Molen draait om de 6 minuten en zodra de molen stilstaat draait hij zelf al om.
Ligt een keiharde vlakke bodem in dus dat is perfect.

Enige nadeel is dat hij soms wel in een sukkeldrafje wat pasjes bijdraaft.

Ga dit nu erbij doen bij het overdag buiten staan.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:57

Welkom Liza, geen ervaring met weke koot. Wel met de tussenpees, ik neem aan dat je het checkligament bedoeld? Geneest bij die van mij helaas erg langzaam en schijn bedriegt bleek wel weer als het been mooi dun is en helaas bij de scan het beeld er niet goed uitziet. Maar met veel rust & vooral tijd schijnt die goed te genezen.

Hier gaat het ook redelijk de goede kant uit volgens mij, paardlief is erg braaf met stappen in de bak dus heb gister een rondje over het erf uitgestapt. Ze gedroeg zich voorbeeldig! :+:
Morgen afspraak met de stalhoudster, hopelijk gaat zij mij helpen met een schema opstellen of een juist beeld creeeren. Ze heeft erg veel ervaring met peesblessures en al veel paarden op onze stal goed geholpen met haar schema's. Neem de scan's mee zodat ze die ook kan bekijken. Hopelijk heeft ze goed advies etc. De dierenarts heeft mij na de 2e scan totaal in de steek gelaten met het advies "nog een keer 8 weken stappen 15min per dag." Maar toen ik aangaf al 2x 25 te lopen zei ze: "Oh, doe dan maar 2x 25 minuten." :\

Vonneke, ik ben erg benieuwd naar je middeltje. Mijn ekyflex begint nu aan een einde te komen. Morgen de laatste dag voeren denk ik :)