[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:25

Jannepauli schreef:
@ LC:

zonder dat je het wist heb ik zojuist een foto van je gemaakt!
Afbeelding Herken je jezelf niet? Nou ik wel hoor, je bent een engel!!

Eten doet ze met graagte - ik ga zo even met m'n boodschappenmandje naar de DA voor wat pijnstilling en Ascal ( ik heb 't maar liever in voorraad) en ik ga nog een flinke portie graszaadhooi halen.

Als het goed is heb je het morgen binnen, het is verstuurd met de zakelijke post.
Ik hoop echt dat Pauli er baat bij heeft ;) ,

Hoeveel graszaadhooi voerde je de dames al per dag,
want nu inene omzetten naar alleen graszaadhooi zou ik ook weer niet doen.
Ook daar moeten de darmen aan wennen en de juiste bacteriën voor aanmaken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 13:36

Nee, ik blijf het mengen hoor! Ongeveer 50-50 was wat ze al kregen en dan hou ik denk ik ook maar zo. Maar ik had nog maar één baal 'prik'liggen dus ga even bijshoppen.
Overigens.. ik sprak vanmrgen dus met de lokale DA (plaatsvervanger want mijn eigen vent is op vakantie) en vroeg haar ( met enige uitleg natuurlijk) of zij ook zo'n probiotica-achtig iets als Yea-Sacc hadden. Nou zij kwam dus met dat Intestinal Balancer en ik heb een pot meegnomen... Nu had ik m'n leesbrilletje niet bij me en kon thuis pas de ingrediënten bestuderen... pff, totaal verkeerd: 60% maltodextrose, beetje psylllium etc. Ze heeft dus kennelijk niet begrepen wat ik bedoelde. Ik ga de pot gauw weer terugbrengen want het is duur!!! Veel te duur om zomaar in de kast te laten staan voor het geval dat ( E 100,- per pot van ongeveer 1 kg). Heb nu de enige echte Yea-sacc besteld bij René Wielens, heb het volgende week in huis. Met jouw poedertje kan ik dus alvast een goede start maken! Dank nogmaals <3

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:00

Jannepauli schreef:
60% maltodextrose, beetje psylllium etc.

Oeps !,
dit is wel het laatste wat je Pauli nu wilt geven :(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:01

Psyllium Husk is gelijk aan vlozaad of flohsamen op zijn duits (ik bestel het in duitsland).
Het is het hoofdbestanddeel van iedere zandwegkuurtje.
Je hebt er weinig van nodig, en het smaakt nergens naar. Het wordt alleen erg slijmerig en neemt om die reden 'zand mee naar buiten'.
Het is overigens totaal NIET vergelijkbaar met probiotico-achtige dingen. Die zorgen voor zuur/base balans in de darm, en niet voor het naar buiten werken van het zand.
Wel kan zand de darm beschadigen en een beschadigde darm is weer wel gebaat bij probiotica.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:50

o.k misschien heeft pauli wat zand binnen,maar daar krijg je toch geen harde nek van?
Je zou inderdaad gaan denken aan een daling van de zuurtegraad van de dikke darm daardoor gaan de bacterien dood en komen er toxinen vrij.Vandaar de flutpoep?

Maar dat is vaak het begin van hoefbevangenheid of koliek.
En heet ook wel 'overload' van de dunne darm.
(maar goed,dat wisten we al)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:52

Jannepauli schreef:
Toen mijn paard nu een jaar geleden bevangen raakte, bleken de zolen relatief dun te zijn. Op latere foto's zie je wel een verbetering. Maar wat mij opvalt is dat de straal zo miezerig geworden is, veel minder vlezig en breed dan voorheen.

Door de verslechterde doorbloeding komt rotstraal ook vaak voor bij HB. Er verandert zoveel in een HB hoef.. Ik zie dat ook wel terug bij mijn klanten, dat de straal (tijdelijk) minder wordt.
Het klinkt een beetje alsof je veel zelf uit moet zoeken. Misschien een andere DA..? Of 'ligt' het puur aan de vervanger die je die pot meegaf.
Ik hoop dat je paard weer goedkomt, het is een mooi dier.

Over de hoofpack (ik ken er ook geen NL woord voor trouwens :P)... Je ziet toch dat na een aantal keren de zool harder (lijkt te gaan) groeien. Maar dat zou ook kunnen komen omdat de zool er zelf niet meer uit kan vallen, maar onder de hoofpack blijft zitten. Je kan het er dan zo uitkrabben. Wel wordt het hoefmechanisme mi op een andere manier bevorderd, zoals je al zegt. Ik vind zelf de equi-build ook wat aan de harde kant, en voor grote hoeven wordt het allemaal zo'n zwaar geheel.

@Isapaardje: ik heb geen verklaring voor het veranderen van de kleur van Isabella's zool. Misschien weet dhr. Aalders dat?

Ik ken het fenomeen wel, dat een hoef die beschadigd is geweest met een andere kleur hoorn uit kan groeien. Het heeft te maken met de pigmentatie, maar hoe het komt dat de gehele zool ineens wit is..?

Interessant om over de voeding van jullie paarden te lezen. Jannepauli, zou het kunnen dat je paard, als ze haar hooi opheeft, de bomen zo gaat snoeien dat ze daar wat last van krijgt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:12

Hieronder een wat betere foto waarop al wat (eerste?) veranderingen in de zool te zien zijn (was direct nadat jij haar had bekapt SB, maar dat even ter zijde; was dat nou eind 2008 of begin 2009?).
Afbeelding

Ik heb nog even gekeken naar wat recentere foto's van dit jaar, maar de witte zool is eigenlijk al het hele jaar, zo ongeveer vanaf de winter. Ik had verwacht dat het een oude laag was, de laag met ontstekingen (leek ook taaier materiaal dan de zool achterhoef), maar hij blijft nu zo wit.
Zit nog altijd met spanning te wachten of ze weer een zwarte zool krijgt, of dat het pigment toch door alle ontstekingen definitief 'verloren is gegaan'.

Nog een leuk vergelijk.
Foto van juni dit jaar (voor komst hoefsmid). De zool stak duidelijk uit voor de zeer brede witte lijn:
Afbeelding

Foto van paar dagen geleden:
Afbeelding

Ziet er duidelijk beter uit naar mijn idee, vooral de straal is mooi ontwikkeld, en de zool is holler geworden. Ze is in de afgelopen maanden ook beter (en daarmee meer) gaan lopen.

Allemaal dezelfde hoef ... links voor. Meeste kanteling.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:12

@Isapaardje: het was in november 2008 om precies te zijn.
Zo te zien is de straal inderdaad wat groter geworden en de witte lijn verbreed. Maar in 2009 heeft ze natuurlijk ook weer flink last gehad, en hoefzweren en alle ellende erbij.
Tja, het lichte pigment is dus wel al aanwezig geweest. De zool is al niet helemaal zwart geweest, maar 'gevlamd'. In mijn herinnering was het een heel zwart voetje ;)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:09

Aurora heeft hetzelfde als Isabella: zwarte voet, witte zool- en pas sinds van de week toen Ingrid mij die foto liet zien viel het kwartje dat dat misschien niet zo hoort ;)
Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal aan foto's en kan ik dus niet zeggen of haar zool ooit zwart is geweest. Maar de voet lijkt zo op het eerste gezicht niet stiekem bont te zijn (rest van de voeten is wel gewoon wit met witte zool namelijk).
Ik probeerde het vandaag aan mijn hoefsmid te vragen :D maar volgens mij vond hij het toch gewoon een bonte voet. Maar de communicatie in het Engels over dit soort dingen is toch vrij lastig := mijn Engels is prima, maar ik struikel wel altijd over de paardentermen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:26

Ze had altijd mooie zwarte parelmoere zolen .. niet bont, of niet wit, zoals foto uit 2005 laat zien (dacht dat het 2004 was, maar was jaartje later):
Afbeelding

November 2008 was inderdaad voor het rampjaar 2009 toen ze flink last kreeg van hoefzweren. Voorjaar 2009 sneed mijn huidige hoefsmid een dubbele zool weg, waar een fikse ontsteking onder zat die al een deel van de nieuwe zool had aangetast. Of het nu is gekomen door deze ontsteking is mij dus niet duidelijk, maar vanaf toen is de zool steeds bonter geworden. Eerst alleen in de toon, en nu over de hele zool heen. Ook toen de hoefsmid pas een stuk van de zool wegsneed, kwam er niets zwarts onder uit. Bleef wit.
Lijkt inderdaad wel zoals een litteken bij een zwart paard na verwonding, daar groeit ook vaak pigmentloos (wit) haar op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:35

inderdaad vreemd dat verschil in kleur...ik heb er bij pablo nooit opgelet eigelijk.
Hij heeft nu een witte zool,met zwarte hoeven....misschien ook voor alle ellende begon zwart geweest?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:11

SpikyBlue schreef:
Interessant om over de voeding van jullie paarden te lezen. Jannepauli, zou het kunnen dat je paard, als ze haar hooi opheeft, de bomen zo gaat snoeien dat ze daar wat last van krijgt?

Dit is mogelijk, maar dat verklaart nog niet de dikke nek .
Op het moment dat een paard metabolisch "van slag" raakt zul je (altijd) reactie terug zien in de halsstreek.
Deze halsstreek kan binnen een aantal uren opzwellen en behoorlijk hard gaan aanvoelen.
Kenmerkend voor de hals is de lijn die er door heen loopt en de dip voor de schoft.

Afbeelding

De hals kan zo hard worden en onder spanning komen te staan dat het net lijkt of er blokjes (vierkante vetkussens) op zitten

Het vet in de hals raakt als het ware in een vorm van ontstekingsfase en de zwelling die optreed is geen vet maar ontstekingsvocht.
Het kan zo erg zijn dat de hals zeer pijnlijk wordt voor aanraking.
Stijfheid van het paard is ook een bekend kenmerk, niet alleen het vet in de hals is zichtbaar ontstoken,
eigenlijk is het hele paard in een ontstekingsfase geraakt, hieronder vallen ook de spieren die dus veelal hard en stijf aanvoelen.
Met name de spieren naast het schouderblad en de bovenbeenspieren van de achterbenen kunnen knoeperd hard aanvoelen en pijnlijk zijn voor aanraking.
Vaak wordt door deze kenmerken het begin van een HB aanval ook aangezien voor spierbevangenheid.

Feit blijft dat de oorzaak van deze symptomen liggen in een verstoorde darmwerking.
De darmen raken verzuurd doordat verkeerde bacterien de overhand krijgen, door deze overload aan verkeerde bacterien sterven de goede bacterien massaal af.
Zaak is dus bij een HB, IR, EMS en ECD paard dus zeer goed de voeding in de gaten te houden, regelmatig kleine beetjes te voeren met een laag glycemische index en oppassen voor teveel glucose, zetmeel en koolhydraten welke de glucosespiegel omhoog jagen.

Verkeerde bacterien welke de overhand nemen zorgen ervoor dat er toxines afgegeven worden aan het bloed.
Deze toxines komen ook in de voeten terecht en dat is uiteindelijk de oorzaak van het ontstaan van de HB.

Wat Pauli betreft zou ze best koliekerig kunnen zijn van bomen, eikels ed, feit blijft echter dat haar hals geexplodeerd is in een zeer korte tijd en dat ze daarnaast duidelijke tekenen van spierstijfheid vertoont.
We kunnen wat Pauli betreft dus zeker aannemen dat haar metobolisme van slag is momenteel en dat ze ernstig in de gevarenzone zit voor een nieuwe aanval van HB.
Vandaar ook dat een paard welke in deze situatie beland direct op droog hooi en water wordt overgezet (rust in de darmen),
en onder aanvulling van een goede darmbacterie is het (misschien) mogelijk dat het lichaam weer de goede bacterien gaat opkweken, waardoor deze vervolgens de slechte bacterien te lijf kunnen gaan om zo de darmen en het hele paard zo snel mogelijk weer in hun normale doen te brengen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 23:16

Spiky blue schreef:
Het klinkt een beetje alsof je veel zelf uit moet zoeken. Misschien een andere DA..? Of 'ligt' het puur aan de vervanger die je die pot meegaf.

Maar dat vind ik helemaal niet erg hoor! Ik vind het ongelooflijk belangrijk om zélf heel veel van een aandoening te weten te komen, je goed inlezen, wikken & wegen, je intuïtie volgen en dan is er nog altijd dit onvolprezen topic waar zovelen hun steentje en bijdrage aan leveren en waar je dagelijks leert en inzichten opdoet. Ik vind het wel jammer dat er nog steeds nogal wat DA's zijn die toch niet zo ver in de materie gedoken zijn van hoefbevangenheid, én de oplossingen die ervoor zijn. Het zou veel paardenleed besparen. Als het aan mijn vroegere DA gelegen zou hebben was mijn Pauli al lang gaan hemelen..
Gelukkig zijn er ook goede, creatieve mensen die zich ergens in kunnen vastbijten: of dat nou een Van Nassau en ja, een Ron Aalders is, of artsen als een Van Muiswinkel, de oude Offereins of mijn persoonlijke held Maarten Boswinkel van hospitaal Visdonk, of een Prof. Tóth in Hochmoor - ze zijn er best wel die mensen die niet behept zijn met een soort van geestelijke verveling die geen moeite meer doen en het éne paard voor het andere paard inwisselen omdat ze er op dagelijkse basis tientallen aan zich voorbij zien trekken. Maar ik vind ook dat je als paardeneigenaar ook zelf in de materie moet duiken - dan wordt je gesprekspartner en teamlid.

Anyway, even wat anders spammen: het buitenpaleis voor de paarden is bijna klaar - vandaag zijn de planken en stroomdraden ervoor weggehaald en mochten de dames een kijkje nemen op de plek waar ze in 't voortaan hun tere lijfjes tegen vliegen, zon, wind en regen kunnen beschermen! Dat gaf wel even consternatie want dat huis was ENG!!! En dat een paard dan een vluchtdier is, bewijst deze foto wel!

Afbeelding

maar later vonden de dames het grasrestje toch interessant genoeg om nog nader kennis te maken

Afbeelding

en.. "Tom Poes verzint een list" heeft zich bedacht dat als die knollen toch niet meer op stal gaan, dan ga ik er wel wonen!

Afbeelding

Morgenochtend vroeg komen de tientonners met een nieuwe zand-toplaag voor de rijbak, dus ik ga nu snel m'n mandje in!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 23:21

[quote=Lolclub"]Vandaar ook dat een paard welke in deze situatie beland direct op droog hooi en water wordt overgezet (rust in de darmen)[/quote]

Je gelijk is maar weer eens bewezen door hare majesteit Pauli zélf - een dag van het gras af, kleine porties hooi ( heb wel tien keer een plukje gevoerd vandaag) ... en ze oogt al veel beter en opgewekter. Die nek is natuurlijk nog steeds even hard maar het is absoluut een feit dat "meteen van de wei af" de aangewezen weg is!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:23

Fijn dat het alweer iets beter gaat JP... zo houden ze je toch elke keer weer alert :(:)
En wat een mooie schuilstal :)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:35

Ik heb een beetje een moeilijke situatie, mijn verzorgpony is een aantal maanden geleden 2x in een maand bevangen geweest. Pas na de 2e keer heb ik de eigenaar ervan weten te overtuigen dat ze absoluut niet meer op gras mag staan, geen biks meer mag en over de dag heen voldoende hooi (géén kuil) en dat ging goed. Ze stond 24/7 op het zand met een te dikke shetlander, dus dat was ook mooi mee genomen.
Nu vind de eigenaar dat het gras wel kort genoeg is en dus geen kwaad meer kan. Ik weet niet hoelang per dag ze in de wei staat omdat ik er niet de hele dag kan zijn.
Als ik er ben, probeer ik hem er weer van te overtuigen en zet ik beide pony's weer in de bak. Maar zo werkt het gewoon niet, af en toe zijn haar hals en billen ook hard. Ik weet me eigenlijk geen raad, want hij luisterd zelfs niet naar een DA...
Wat kan ik nogmeer doen? Of iets om hem te overtuigen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:44

@purple: dat is balen zeg! Misschien kun je uitleggen dat kort gras juist ook heel gevaarlijk kan zijn?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:58

gemske schreef:
@purple: dat is balen zeg! Misschien kun je uitleggen dat kort gras juist ook heel gevaarlijk kan zijn?

Dat heb ik ook al meerdere keren uitgelegd, maar hij zegt zelf al elke keer: Ja, dat gaat er bij mij niet in hoor, er zit niks in dat gras. En als hij de dierenarts al niet gelooft, denk ik dat dat mij al helemaal niet gaat lukken.

Hij vindt het gewoon zielig dat ze maar in die "woestijn" staat.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:59

Ik zal ook even een update geven over Aurora :)
( *afkloppen) het gaat het laatste jaar eigenlijk heel goed. Af en toe is ze wat onregelmatig van kleine steentjes op het pad naar de wei, of heeft ze gevoelige zolen als bij nat weer zo'n klomp modder onder haar voet blijft zitten.
Zoals ik zei is vandaag de hoefsmid geweest, ik heb foto's geplaatst in het vergelijkingstopic.

Voor hier nog een foto van de hele pony:
Afbeelding
Ze is behoorlijk aan de dunne kant. := Ze krijgt nu safe&sound bij (makkelijk te krijgen hier :) ) zo hoop ik haar weer wat dikker te krijgen.
Maar toch een heel verschil met een paar jaar geleden:
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saros/20060902/.slide_img_7208.jpg

Haar manenkam is mooi soepel geworden. Wel heeft ze nog de typische bult op haar kont:
Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:00

purple schreef:
Hij vindt het gewoon zielig dat ze maar in die "woestijn" staat.

Het is nog veel zieliger als ze heel veel pijn heeft als ze weer bevangen wordt.
Misschien toch maar proberen om je VA en de hoefsmid het nog een keer uit te laten leggen?
Succes!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:03

Ja precies, dat vind ik ook! Maarja, volgens hem kan ze toch niet bevangen raken van het gras/kuil/biks. Het is een beetje een cirkeltje wat gewoon niet klopt..
Maar ik zal wel meer mensen vragen om hem te proberen ervan te overtuigen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:33

Jannepauli schreef:
Je gelijk is maar weer eens bewezen door hare majesteit Pauli zélf - een dag van het gras af, kleine porties hooi ( heb wel tien keer een plukje gevoerd vandaag) ... en ze oogt al veel beter en opgewekter. Die nek is natuurlijk nog steeds even hard maar het is absoluut een feit dat "meteen van de wei af" de aangewezen weg is!

Ik ben ontzettend blij om te horen dat het met Pauli al wat beter gaat, en wat is je stal mooi geworden ;)

Het feit dat Pauli zo snel verbetering toont betekend dat je waarschijnlijk de trigger al hebt weggenomen.
Helaas betekend dit ook dat je nog veel voorzichtiger zult moeten zijn met weidegang in de toekomst.
Vooral omdat pauli blijk geeft heel gevoelig te zijn in de herfstperiode, zou ik haar volgend jaar zelfs na 1 september de weidegang volledig ontzeggen of in ieder geval de tijdsduur duidelijk inkorten.

Succes morgen met de 10 tonners en je nieuwe zandlaag
(zeker M3c ? , grapje hoor :D )

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:15

@gemske
Leuk weer even een foto van Aurora te zien: die is flink afgevallen :o

@JP
fijn dat Pauli zich weer beter voelt dan van de week.

@lolclub
ALs ik zo jouw stukje lees over harde pijnlijke spieren, beginnen er ook weer meer puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Image heeft jaren last gehad van pijnlijke strakke spieren in de bovenlijn en broek. Van alles geprobeerd van VA, Fysio, Osteo, voeding, training etc. En na de hele hoefbevangen en hoefontsteking periode is ze nu heel schraal, hals soepel en geen vet opslag en inderdaad nu vind ze poetsen wel lekker; de spanning en zuurheid van de spieren is verdwenen.
Dat betekent dat Image er gewoon al jaren tegen aan heeft gezeten.
Ik heb dit verband eigenlijk nooit gelegd. Ze kwam uit de springsport en ik had altijd gedacht dat de pijnlijke spieren daarmee te maken hadden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:08

Gemke: Die in indd niet dik ;)
JP: Wat een fijne schuilstal zeg.

Na dat een paard bevangen is geweest (2de keer)
Mag hij dan helemaal geen gras meer? Ik liet hem voorheen nog wel eens een uurtje grazen (wat nu niet meer gaat gebeuren voorlopig/mogelijk helemaal niet meer) maar in de paddock waar hij staat staan ook enkele grassprieten.
Dit is de enige plek waar hij zo veel mogelijk grasloos kan staan.
Is dit een probleem? Of zou ik moeten vragen of er een stuk afgezet kan worden zonder gras?

Groetjes

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:49

Gelukkig dat het met Pauli weer wat beter gaat! En wat een mooie stal, ik wou dat ik een schuilstal mocht bouwen bij het paddock. Ze moeten nu zo´n 50 meter over steen en dat haalt ze nu nog niet. Al gaat het wel heeeel erg langzaam iets vooruit.

Het stukje over pijnlijke spieren is ook hier een eye opener.

Ga maar eens even een groenteschotel voor madam klaar maken (komkommer, brocolie en bleekselderij) heeft ze zo wat te knabbelen als de rest brokken krijgt ;)