Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:50

oke harstikke bedankt. En ik lees veel wisselende reacties wat betreft het herstel, bij de ene knapt het helemaal op bij de ander blijft het zwak. Bij jou wel helemaal opgeknapt?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:03

Heb 2 weken geleden een echo laten maken, die goed was. Mag hem weer heel erg rustig aan oppakken, te beginnen met 10 min per dag stappen. Het is maar net hoe zijn been zich houd. Dus het blijft nog steeds spannend. hij staat al sinds half januari dit jaar op rust. Het is echt een blessure waarbij ze veel rust moeten hebben en je niks moet forceren. Hier staat archy zijn verhaal wel in [VVDD] 2013 een jaar vol met onzekerheid.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:06

bedankt !

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:52

Bij die van mij was er ook niets te zien. Niet dik, niet warm, ook niet gevoelig met aanraken ofzo. Gewoon niet helemaal zuiver lopen. Pas na verdoven wisten ze waar het eigenlijk vandaan kwam. Op foto was ook niets te zien; alleen dan dat ze wat "scheef" stond en dat dit gecorrigeerd moest worden door smid. Maar dat was te laat, verkeerde belasting en daardoor ontsteking/ verrekking van hoefgewichtsbandjes.
Mijn verhaal staat op de vorige pagina; het is idd iets waar je tijd voor moet nemen maar valt wel te genezen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:09

bedankt voor je verhaal! Mijn paard is vorig jaar erg kreupel geweest als 2 jarige en heb ik toen met rust gelaten (was net begonnen met wennen aan longe) en van het voorjaar liep ze weer super. Maar geen idee wat het echt geweest is. Dit komt wel heel erg in de richting (zeker omdat ze ook heeft vastgezeten met haar voet)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:51

Gosh, spannend, volgende week donderdag weer naar de kliniek. Ben benieuwd of alles nu echt goed zit :)
Moeten om half 9 daar zijn en is een dik uur rijden ( Bosdreef in Moekbeke ) maar 's morgens op dat tijdstip zal dat nog wel een beetje langer duren
dus dat wordt fijn vroeg opstaan :p
maarja, alles voor paard. Is toch "verwonderlijk" hoeveel je over hebt voor je paard soms.. ze heeft al veel meer aan da-zaken gekost dan dat we voor haar betaald hebben 4 jaar geleden. Maar toch blijf je altijd doorgaan en blijven zoeken naar oplossingen.. het is iets speciaals, een paard. Zou haar voor geen geld van de wereld willlen inruilen.
Maargoed, ben benieuwd wat ze van haar zeggen :)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:00

Hannepan heel erg veel success morgen!!!!!!!! De duimen draaien hier overuren! Hier ff wat vergelijkings materiaal. Deze was in April gemaakt. Deze vandaag.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:51

afgelopen donderdag met Beau terug geweest naar de veearts. Ondanks haar verhuizing en tijdens het stappen en beetje draven (wat gecontroleerd moest :o) soms heel hard gegaloppeerd te hebben, was de scan goed en mogen we weer zachtjes aan meer gaan doen. Helemaal blij *\o/* Paard (en ik) is er erg aan toe om meer te gaan doen zeker nu ze met al die regen niet op het land kan. Hoe is het met jullie paardjes?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:43

Ah super nieuws! !!! Top! Heb hier boven 2 vergelijkings filmpjes geplaatst.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:16

ik ben dus naar de kliniek geweest,,
goed en slecht nieuws!
het goede nieuws is dat haar gewrichtbandjes er super uitzien! Niks mis meer mee!
minder goed is dat ze nu opeens een ontsteking heeft aan de diepe buigpees rechtvoor...nuja, ben wel erg blij dat we zijn geweest ookal gingen we niet daarom! Ze krijgt nu dus 6 maanden rust en dan zien we weer. Hopen dat de pees geneest en dat daarna niets van haar blessures opnieuw gaan opspelen. Echt springen ed zit er nu echt niet meer in, af en toe wat rijden daar mag ik al héél blij mee zijn en meer hoeft ook niet meer voor mij.... Als ze goed genoeg is, pees beter is en ze wat beweging/ belasting aankan, maar toch niet goed genoeg om nog als rijpaard te dienen, gaan we haar dan volgend jaar dekken en mag ze af en toe nog eens iets doen, buitenritje of zo. Als het niet zo goed zit en ze heeft niet teveel last ( zoals nu dus eig ) mag ze gewoon als weidepaard dienen. Maar de kans dat ze echt goed berijdbaar gaat zijn na haar rustperiode nu ze zoveel zwakke plekken heeft, is vrij klein.

Niet zo fijn nieuws hier dus!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:10

Wat interessant om al jullie ervaringen te lezen! Ik ben zelf net weer aan het opbouwen met mijn paard die ook een ontsteking heeft gehad in de gewrichtsbandjes. 2,5 maand stilgestaan en nu bezig met een opbouwschema die ik van de dierenarts gekregen heb.

Oei dat klinkt niet zo mooi Hannepan, maar zoals je zegt wel goed dat je heen bent geweest.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:56

Hannepan; wat een teleurstelling van de pees.
Wel gefeliciteerd dat de banden er goed uitzagen.
Maar loopt ze ook onregelmatig op de pees en is het hetzelfde been?
In ieder geval fijn dat je de mogelijkheid hebt om haar in de wei te laten en er mee te fokken.
Sterkte weer gewenst.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:41

bedankt :)
Ze loopt eigenlijk niet echt onregelmatig; been is ook niet dik oid.
Achja, proberen positief te blijven! Ze is zelf nog steeds een happy paard, lijkt niet erg veel last te hebben, dat is wel belangrijk toch.
Alleen staat rust niet echt in haar woordenboek! maar ze mag wel elke dag weer op een kleiner stuk wei, 6 maanden stal, dat gaat niet.
De 23e beginnen mijn lessen weer en heb ik sws minder tijd, het wordt dan een aantal keer per week wat rondwandelen.
Hopelijk hebben jullie hier meer geluk!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:59

Ah wat balen Hannepan! Vandaag ff filmpje laten maken van het rijden [/quote]

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:38

hmm ik weet niet zo goed wat ik moet steeds als me paard net weer goed is heeft ze weer een domme actie waardoor ze weer kreupel is (blijft een zwakke plek) van de zomer glijd ze uit, nu was ze weer een maand echt goed is ze gisteren geschrokken en over de heining gesprongen met gevolg dat ze verkeerd terecht is gekomen en weer kreupel is... Ik geloof niet dat ze hier beter van wordt als steeds haar oude blessure weer terugkomt.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:19

Jakkes wat lastig Dobel!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:51

Gadver wat rot dobel! Hoe gaat het nu met je paardje? Archy zijn been lijkt zich goed te houden. Heb nu 2x een klein gallopje gedaan. Gelukkig nog geen 1x een rare sprong gemaakt. Vorige week heb ik hem voor het eerst weer gelongeerd met de longeerhulp. Naja longeren :+

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:19

mijn paardje staat nu ook al bijna 2 maanden stil met een verrekte band. heb dit topic net gevonden en ben hier erg blij mee, kon namelijk erg weinig info vinden zelfs op bokt. goed om te lezen dat de meeste paardjes er weer helemaal bovenop komen! hopelijk is pars snel weer de oude, moet zeggen dat hij met stappen (max. 10 min.) nog erg braaf is. alleen als het hard waait gebruik ik een hengstenketting, want dan wil hij nog wel eens schrikken en proberen weg te rennen }>
mag eind januari weer terugkomen op de kliniek voor een 2e echo, hopelijk mag ik vanaf dan weer gaan opbouwen... ik hoop het zooo!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:53

Ah wat balen van je paard! Rust is echt heel belangrijk bij deze blessure. Je moet zo voorzichtig zijn. Vooral in het begin (eerste halfjaar) bij de kleinste gekke beweging kan het weer mis zijn. Beter te lang rustig aan dan te snel weer oppakken. Ik ben nu een jaar verder vanaf het begin. Heb eind december mijn eerste wedstrijd weer staan, maar wel 2 klasses lager.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:10

Het is alweer even rustig in dit topic.
Ik ben benieuwd hoe het inmiddels met de paarden gaat.
Is er overigens iemand die een paard kent wat ook weer springt na deze blessure?
Dan bedoel ik geen wedstrijden maar sprongetjes van 60-70 cm enzo?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:04

Ik heb springen nog niet geprobeerd.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:14

Marjan1986@ ziet er goed uit. Fijn dat je weer lekker kan rijden.
Ik ben benieuwd of er nog iemand is die uiteindelijk ook weer sprongetjes heeft durven maken met een paard wat deze blessure heeft gehad.
Misschien pas na maanden of een jaar of langer?

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:19

Met Beau gaat het best oke (hoop ik :o ) Ik ben inmiddels weer aan het longeren. Omdat alleen de blessure aan haar bandje nog niet voldoende was kreeg ze er nog een geïrriteerd hoefgewricht overheen. Dit is ingespoten met ontstekingsremmer. Ik was voor het bandje net aan het opbouwen naar 20 minuten draf en was toen weer af bij 5 weken drie keer per dag 10 minuten aan de hand stappen en dat was het. Niet meer los in de paddock niet meer gek doen alleen gecontroleerd aan de hand stappen. Na twee weken mocht ik een keer 20 minuten gaan stappen en twee keer 10 minuten. Nou je snapt dat de energie bij Beau uit haar oren kwam en dat het niet mee viel om haar een beetje normaal te laten stappen. Na vijf weken terug naar de veearts en dat was gelukkig goed ik mocht rustig aan weer wat gaan draven en dat heb ik geweten. Bij de eerste keer draven schrok ze van een zwerm opvliegende vogels en ging ze af met gevolg dat ik er naast lag. Ik was er helemaal klaar mee om haar stil te zetten. Heb haar dan ook meteen weer in de paddock gelaten en aan de lijn laten draven. Gelukkig lijkt het goed te blijven gaan. Nu is het ook zo dat mijn zadel ook niet helemaal top meer ligt waardoor Beau haar lijf veel te veel aanspant en daardoor achter niet regelmatig loopt. Zo rol je weer in andere problemen. Dus nu eerst de zadelmaker afwachten (zal ben ik bang een nieuw zadel worden) en dan hoop ik weer eens erop te gaan zitten en te kunnen rijden. Dan zullen we zien hoe het verder gaat. Succes met jullie paardjes hoop dat dat ook allemaal goed gaat en blijft gaan!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:58

Mijnzoef@ fijn om te horen dat Beau weer oke is. Toevallig zijn wij maandag ook weer naar Leendert jan in bodegraven geweest. Gelukkig goed nieuws gekregen, flo mag weer volledig in training. Alleen liever niet spelen met andere paarden in de paddock. al met al (inclusief het opbouwen) zijn we weer 8 maanden verder. Ik vrees dat de enige manier hem goed te houden is om hem idd niet meer los te gooien en toch proberen gecontroleerd te bewegen.

Na het werk mag hij in een kleinere paddock om te rollen en eventueel uit te bokken. Verder iedere dag stapmolen. Dit was de tweede keer dat flo deze blessure had. Tussendoor is hij 1,5 jaar goed geweest, maar kwam hij ook niet in de grote paddock met andere paarden. Ik ben destijds verhuisd van stal, en omdat ik dacht dat hij toch weer goed was heb ik hem weer in een grote paddock met een vriendje gezet, en af en toe laten uitrennen in de rijbaan. Helaas kwam de blessure toen weer terug.
Eigenlijk heb je levenslang na deze blessure.
Dus voor flo geen race spelletjes meer en vooral gecontroleerde beweging.

Succes met jullie paardjes!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:17

Ik heb een tijdje meegelezen, maar ik post nu ook maar iets ;) Mijn paard staat helaas ook al sinds juli stil. Eerst was er niet gezien dat de bandjes van het hoefgewricht het waren. Dus na een tijdje stappen liep hij goed en mochten we weer opbouwen. Helaas werd hij weer kreupel en bleek dat het de bandjes van het hoefgewricht waren.

Een paar weken geleden zijn er in Bodegraven bloedplaatjes ingespoten. We mogen 1 februari weer beginnen met draven op het harde en dan moeten we 12 februari weer naar Bodegraven voor controle. Als het dan goed is zouden we van de zomer echt weer kunnen rijden. *fingers crossed*

Hoe hebben jullie weer opgebouwd? Zetten jullie ze wel weer op het land en in de bak als alles weer goed is?