Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:27

Kinke schreef:
sjonge, wat een hoef zeg, heb zoiets nog nooit gezien. Ik zou ook heeeel snel op zoek gaan naar een andere smid/bekapper.

Hoefsmeden zien wel vaker klemhoeven, wat voor u nieuw is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:31

Farbersmid, en WEEER lees je niet...

in haar eerdere bericht staat dat het haar niet slim lijkt er een ijzer onder te tikken omdat de druk dan alleen nog maar meer bovenin de hoef komt te liggen.

Ze zecht ook dat een nb'er nemen het verstandigste is omdat die je goed kan leren om de hoef bij te houden en dit ook zal stimuleren. Dat komt te goede voor de hoef en regelmatig onderhoud is goed voor het herstel van de hoef...

Dus oogjes open FS en niet meer van die 'domme' opmerkingen maken...

een weer. FS, wat is het nut van dat bericht...

FaberSmid

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:37

Peelie met uw schrijven laat u uw beter weten ook weer blijken. Nog even en geen een bokker kan meer schrijven, omdat er niet naar zin gelezen en geschreven wordt.
Scoxxx weet dat er ook beslag is om het hoefmechanisme te bevorderen. En dat niet in alle gevallen het zonder beslag zo snel mogelijk zo goed mogelijk herstel geboekt wordt. Dat beslag wel eens bittere noodzaak is. Er is al verbening, moet het dan meer verbenen omdat het met alleen bekappen te langzaam gaat? En dat het om tijdelijk orthopedisch beslag gaat, dan normaal beslag en indien mogelijk zonder beslag en alleen bekappen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:48

Dan wil ik graag weten wat voor beslag u aan zou raden. Dat zou het topic nuttig en leerzaam maken.

Dan ik ik ook graag goed onderbouwed argumenten waarom u dat beslag aan zou raden en wat de werking er van is.

Daarom zit ik hier, om wat te leren ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:07

Peelie het beslag is afhankelijk per paard en situatie. Beetje makkelijk even zo via het internet de diagnose en behandeling te geven, dus welk beslag.
Een pantoffelijzer, balkijzer, rond ijzer (eggbar), luchtdrukzool, zijn bijvoorbeeld ook mogelijkheden maar dat zal in real life bepaald moeten worden. Correct bekappen blijft de basis, maar of het met alleen bekappen en dus zonder beslag zo snel en goed mogelijk is de gewenste resultaten te boeken?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:41

FaberSmid schreef:
Waarom een ander beslag afraden, als u uw eigen paarden beslaat met kunststofbeslag? Ineens is natuurlijk bekappen weer de oplossing? Nog steeds is onduidelijk welke cursus of opleiding u gevolgd heeft?

Hoefproblemen oplossen, zoek je altijd eerst in de BASIS... te weten bekappen.
Dus nee, ik zou bij betreffend paard er absoluut geen beslag ondertikken.

Te vaak wordt er naar ijzer-oplossingen gezocht door hoefsmeden. Totaal verkeerd uitgangspunt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:45

FaberSmid schreef:
.... Correct bekappen blijft de basis, maar of het met alleen bekappen en dus zonder beslag zo snel en goed mogelijk is de gewenste resultaten te boeken?

Inzake de ernstige knelhoeven nog steeds....

Tuurlijk wel. Het gaat om de FREQUENTIE van de correctie en de geleidelijkheid hiervan. Kortom de kortste weg naar Rome is dat eigenaar zelf leert bijvijlen.
Dat maakt dat betreffende hoef de grootste kans heeft tot een redelijk normale conformatie.

Hoefijzers heeft in deze geen/minder nut en vertraagt het "genezingsproces" aanzienlijk. Je komt er ook wel.... maar met een duidelijke drie-dubbele omweg.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:54

scoxxx schreef:
FaberSmid schreef:
Waarom een ander beslag afraden, als u uw eigen paarden beslaat met kunststofbeslag? Ineens is natuurlijk bekappen weer de oplossing? Nog steeds is onduidelijk welke cursus of opleiding u gevolgd heeft?

Hoefproblemen oplossen, zoek je altijd eerst in de BASIS... te weten bekappen.
Dus nee, ik zou bij betreffend paard er absoluut geen beslag ondertikken.

Te vaak wordt er naar ijzer-oplossingen gezocht door hoefsmeden. Totaal verkeerd uitgangspunt.

Waarom beslaat u uw paarden dan met kunststofbeslag?
Met vijlen alleen is Rome ook nog een lange weg.
Mijn ervaring is het tegendeel van wat u schrijft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:58

FaberSmid schreef:
Correct bekappen blijft de basis, maar of het met alleen bekappen en dus zonder beslag zo snel en goed mogelijk is de gewenste resultaten te boeken?

Volgens mij heeft Scoxxx gewoon gelijk. Jaaa, ga je nu zeggen, wat weet jij nu blablabla.. Nou, genoeg om helemaal over het internet van een fotootje te zeggen dat dit sneller zonder ijzer opgelost zal zijn. Deze hoef moet maximaal bewegen (hoefmechanisme) om maximaal te genezen. Blootsvoets (of met hoefschoenen) heb je dat meer als met een ijzer er onder.
ps: ik ben op vlak van paardenvoeten geheel diplomaloos, enkel een getuigschriftje van een avondopleiding.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:04

Was het maar zo simpel, als hier beschreven wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:27

Wat voor beslag zou jij gebruiken om een klemhoef weer goed te krijgen? En hoe vaak zou je bijkappen en herbeslaan?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:30

Bandida schreef:
Wat voor beslag zou jij gebruiken om een klemhoef weer goed te krijgen? En hoe vaak zou je bijkappen en herbeslaan?

dat eerste heb ik ook al gevraagt, maar ik krijg geen concreet andwoord, want hij kan het niet zo van een foto beoordelen.

Maar ik vroeg dan ook hoe hij een gemiddelde klemhoef zou bekappen/beslaan en waarom, met duidelijke argumenten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:31

ik heb er totaal geen verstand van ,maar het lijkt mij beter om een klemhoef op een ijzer te zetten...op een rond of egg-bar.
Het draagvlak is dan groter.
En op de een of andere manier denk ik dat dat in dit geval beter is......maar misschien is het wel een hele domme opmerking...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:41

ik denk juist van niet, omdat ik verwacht dat er dan nog meer druk bij de kroonrand komt te liggen met lopen.

Dat kan de hoef helemaal niet meer uitzetten namenlijk. En omdat de hoef onder al smaller is van boven is de vriktie (dat schrijf ik niet goed, maar weet niet hoe het wel moet :+) al omgedraait. Dus ik zou de hoef zo 'natuurlijk' houden om er voor te zoregn dat er weer een natuurlijk hoefmeganisme kan ontstaan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:02

Bandida schreef:

Bandida als het met bekappen alleen was op te lossen, dan het hoefmechanisme de ruimte geven en de voetas corrigeren.
Het ijzer is afhankelijk per paard, te bepalen in real life en niet via het internet.

Peelie hoe komt u er bij dat het hoefmechanise niet werkt met beslag, als dat zo is waarom al dat gepraat over garnituur te weinig?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:16

Omdat dat gaat over het overgroeien van het ijzer. En niet over hoefmeganisme (naar mijn idee, moet ik heel eerlijk toegeven). Ik kan me haast niet voorstellen dat een hoef dat op een ijer staat nog een vrij hoefmeganisme kan vertonen. Niet?

zonder ijzer kan dat wel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:17

Peelie met correct beslag is dat geen probleem.
Benieuwd hoe scoxxx hier over denkt, die beslaat de paarden met kunststofbeslag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:18

Daar zeg je wat CORRECT! beslag. Zie je tegenwoordig nog veel correct beslag?

Daarbij door de nagels zit er toch enige fixatie in het meganisme, niet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:21

Fout beslag doe ik niet aan Peelie, net als fout bekappen. Maar ook met beslag, kan het hoefmechanisme werken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:24

kan je het me bewijzen? want ik ben er zelf nog niet van overtuigt.

ik weet het, ik ben vervelend :+ maar ik wil gewoon graag alles weten :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:27

FaberSmid schreef:
Peelie hoe komt u er bij dat het hoefmechanise niet werkt met beslag, als dat zo is waarom al dat gepraat over garnituur te weinig?

Gelukkig werkt het wel. Alleen.. minder als zonder ijzers. Waar de nagels zitten heb je fixatie, de bedoeling is dat het daar niet beweegt (anders komt het ijzer er nl. af ;) ). Maar één van de nadelen van beslag echter (waarmee ik niet gezegd heb dat er geen voordelen aan zijn). Met de verminderde beweging in de hoef komen de meeste paarden met goed beslag ook goed weg. Goed beslag is echter schaars, en niet alle paarden zijn met minder hoefmechanisme gediend.

Ik vind het gewicht van hoefijzers het grootste minpunt overigens. Zware schoenen die je niet uit kan doen, hangend aan een complex setje pezen en gewrichten, moet toch wel belastend zijn. Ik vind het bijna niet te vatten dat mensen fortuinen uitgeven aan een kostbaar sportpaard en dan continu de belangrijkste gewrichten laten belasten met zwaar ijzeren beslag wat via een paar nagels door de hoefwand geslagen wordt. Dat er nog geen enkele verzekering daar bedenkingen bij heeft :+
(beslag dat het dan ook nog in tijdsbesteding gezien bv 90 % van z'n tijd niet nodig heeft).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:30

Peelie schreef:
kan je het me bewijzen? want ik ben er zelf nog niet van overtuigt.

Misschien kan eens iemand een foto van een gebruikt ijzer plaatsen, bovenzijde? Als het goed zat kan je daar mooi aan zien wat voor beweging de hoef op het ijzer maakt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:30

daar voor mij dus al een rede om er geen ijzers onder te knallen, dan maar wat minder soepel over het harde...

Bandida, daar ben ik dan heel benieuwd naar ;)

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:00

De eerstvolgende keer dat ik bij een paard de ijzers afhaal zal ik foto's nemen van het ijzer. Een hoef heeft n.l. wel degelijk hoefmechanisme met een ijzer. Dit is te zien aan de afgeschuurde sleuven op de takken van het ijzer.

Ook aan de voorkant, dus waar er genageld wordt vindt nog enig hoefmechanisme plaats. Nagel je n.l. niet met de juiste nagels (de nagels moeten niet klem in de nagelgaten van het ijzer zitten) zullen de nagels afbreken.

Nog iets 'leuks' wat ik een tijdje geleden zag: een paard met ernstige WLD had een ijzer afgetrapt. Ik heb het andere ijzer ook verwijderd en aangeraden het paard blootvoets te laten staan. Bij de nagels van het ijzer wat ik verwijderd heb zag je dat het middengedeelte van de nagels verroest was. Roest betekent zuurstof, dus ernstige losse wand!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:18

Als je dan toch bezig bent neem dan ook ff een foto, van de witte lijn terplaatse van de nagelgaten,dan weet je meteen waar die losse wand vandaan komt.....