nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:01

Hoe lang je met schoenen doe is afhankelijk van de ongrond waar je ze voor gebruik en hoeveel je ze gebruik.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:30

Ik gebruik die touwtjes wel altijd anders krijg ik ze niet aan, maar ik heb dan ook de gewone easyboots.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:39

Ben blij dat ik Cavallo's heb, die gaan zó simpel aan en uit, aan is 15 seconden werk, af 5 ofzo :+ . En ze gaan echt niet af, joehoe. Ze zijn inderdaad wel wat lomper :D

Gisteren voor het eerst "echt" gelopen met de Cavallo's. Ze had ze al enkele dagen om tijdens het uitmesten (op de weide), nu een dik halfuur met ze gaan wandelen op de baan (aan de hand) met af en toe een stukje draf tussen. Slechts 1 voet had na afloop een beetje blink op de hoefballen, verder niets te zien. Ben dus erg blij. Ze zijn nog niet volledig ingelopen, maar het komt in de buurt :-) . Achterschoentjes lijken wel wat te groot (kunnen ook een beetje draaien maar geen kwartslag) maar denk dat de maat kleiner meteen te klein zal zijn. Afhankelijk van hoe ze is na de volgende bekapbeurt kunnen daar dus wel inlegzooltjes in denk ik.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:06

Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Gisteren heb ik bij mijn paard voor het eerst hoefschoenen gebruikt (geprobeerd)
In stap gaat het prima maar in draf valt er een uit.
Volgens mij heb ik de juiste maat, haar hoef is 11.8 breed en 13 lang, ik heb de easyboots maat 2.
Ik heb ook het idee dat ze ietsje draaien, kan dat kwaad??
Is er een manier ze iets meer passend te krijgen, ik heb het idee dat de maat wel goed is namelijk.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:13

Om de schoen iets beter passend te krijgen kan je een zooltje in de schoen doen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:18

Xantha schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje.
Gisteren heb ik bij mijn paard voor het eerst hoefschoenen gebruikt (geprobeerd)
In stap gaat het prima maar in draf valt er een uit.
Volgens mij heb ik de juiste maat, haar hoef is 11.8 breed en 13 lang, ik heb de easyboots maat 2.
Ik heb ook het idee dat ze ietsje draaien, kan dat kwaad??
Is er een manier ze iets meer passend te krijgen, ik heb het idee dat de maat wel goed is namelijk.

Volgens de tabel val je binnen een maat 1, dan zou het draaien en uitvallen verklaard worden door het feit dat ze te groot zijn.
Je kunt wel een zooltje proberen, daar wordt de schoen wat kleiner van, desnoods maak je er zelf (Isapaardje heeft daar ruim ervaring mee ;) ).
Verschil tussen maat 1 en 2 vond ik zelf vrij groot, kan me voorstellen dat 2 met 'n zooltje beter zit dan.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:32

Isapaardje, hoe maak jij zo'n zooltje??

Mmmmmm toch maat 1?
Eerst maar eens een zooltje proberen en anders een maatje kleiner kopen?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:45

Het is overigens voor je paard niet erg hoor, als je aan de ene hoef maat 1 hebt en aan de ander hoef maat 2.
Persoonlijk zou ik zelf gaan voor passende schoenen, zonder opvulmiddelen. Dus voor de kleinste hoef een maatje 1 schoen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:24

Haar voorvoeten zijn gelijk hoor, alleen blijft er een schoen niet zitten.
Ik ga zooltjes proberen en anders moet er een maatje kleiner komen.

Ik vond het wel super om te zien dat Xantha gelijk goed liep op de schoenen, heerlijk ruim en absoluut niet meer gevoellig!!
Ik ga de schoenen alleen met buitenritjes gebruiken.
In de bak loopt ze niet gevoellig.

Iemand enig idee met wat voor materiaal je zooltjes kan maken??

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:46

Ik heb inmiddels de glove binnen. Omdat mijn pony last heeft van bolle zolen door hoefbevangenheid zaten zijn hoeven steeds vol met zand waardoor er veel druk op de zool kwam te staan. hierdoor kreeg hij juist last van zijn voeten. we hebben eerst elke dag zijn voeten ingepakt met verband en tape maar dat is nogal veel werk.
Ondanks zijn ijzers passen de gloves goed!! hij heeft ze net een dagje om gehad en ze zaten nog goed. hopen dat dat zo blijft!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:39

Ik maak zooltjes van vilten ondertapijt.
Maar daar wordt de schoen niet echt smaller van, behalve zoals ik het gedaan heb in de Cavallo's; daar zit aan de zijkant ook wat, maar is andere soort schoen. Bij Easyboot werkt dat niet.
Eventueel kun je nog een laagje Vetrap oid om de voet draaien. Is ook prima geschikt tegen doorlopen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:18

Met zooltje worden de schoenen ook niet smaller maar door de zool zit de hoef iets hoger in de hoefschoen waar die dus smaller is, werkt bij onze merrie prima. Andere optie is een hielstrap die een maatje kleiner is monteren.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:43

Delphi2 schreef:
Met zooltje worden de schoenen ook niet smaller maar door de zool zit de hoef iets hoger in de hoefschoen waar die dus smaller is, werkt bij onze merrie prima. Andere optie is een hielstrap die een maatje kleiner is monteren.

O oke dat is dan ook nog een optie, eerst maar eens een zooltje erin, lijkt me nu de eenvoudigste oplossing.
Thanks voor het meedenken allemaal!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:09

Als je schoenen hebt met die 'weerhaken' aan de hielstrap, kun je er ook nog de (bijgeleverde) rubber kapjes op zetten. Daarmee versmal je de schoen ook aanzienlijk.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:58

Het is hier een beetje rustig, dus ik denk ik gooi er even een nieuwe vraag tegenaan. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de dallmer clog hoefschoenen??? En wie weet is er misschien iemand die ze tweedehands te koop heeft?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:23

he, haukieboy, het ging toch zo goed zonder schoenen?

nee, sorry, ik heb geen ervaring met de Dalmers.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:20

Ja, maar ik rij te veel dus de hoeven slijten wat te snel. Plus dat ik het idee heb dat gras wel wat invloed heeft op gevoelig lopen. Als ik in appelscha en omgeving rij gaat het prima. Maar hier moet ik veel op de weg als de bermen erg nat zijn. Vandaar.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:21

Had je trouwens al gehoord dat er dit jaar 3 evt 4 ijslandertjes bij het elserveld komen tijdens de vierdaagse :-)??

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:58

ja, dat weet ik . Gezellig!

Ijslandertjes?
Hm, mijn ijslander is 1.34 m. Hoe klein zijn die van jullie dan wel?? :P

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:10

Door de nattigheid zijn de hoeven en zolen wel minder hard. Misschien dat dat het verschil maakt in gevoeliger lopen.

Waarom ga je nu specifiek voor de Dalmer schoenen ? Ik ken ze eigenlijk niet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:18

Twee kennissen van mij hebben Dalmers, ze zijn beide erg tevreden over de schoen, volgens mij zijn ze ook vrij eenvoudig aan te trekken. In Duitsland zie je ze vrij veel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:11

Hebben die dallmers een open onderkant? Leek zo op een foto die ik zag.

Mijn paard verongelukte bijna van't weekend, tijdens het galoperen een schoen uit maar door de gaiter bleef hij wel aan het been bungelen ... vond ik niet zo fijn :(

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:11

skessa schreef:
Door de nattigheid zijn de hoeven en zolen wel minder hard. Misschien dat dat het verschil maakt in gevoeliger lopen.

Waarom ga je nu specifiek voor de Dalmer schoenen ? Ik ken ze eigenlijk niet.

Ik vind de renegades heel mooi, omdat die een beweegbaar/scharnierend gedeelte hebben. Alleen ze zijn zo duur. De dallmers hebben ook dit systeem volgens mij, alleen hebben ze idd een open onderkant. Op zich lijkt me dat wel prettig voor een paard, een beetje het ijzer idee. Ze lijken me ook lekker licht. Alleen het nadeel door die open kant schijnt weer te zijn dat je ze beter alleen op harde ondergrond kan gebruiken. OPp natte zuigende ondergrond kunnen ze sneller uit schieten. Vandaar dat ik wel benieuwd was naar gebruikerservaringen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:26

Het grote nadeel van open zolen vind ik dat als je paard op een dikke kiezel gaat staan al die druk meteen op de zool komt en niet -zoals bij een dichte zool- verdeeld wordt over een groter oppervlak. Voor paarden met gevoelige/dunne zolen zal dit eerder tot een kneuzing en mogelijk een hoefzweer leiden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:16

dat denk ik ook, DD. Voor mij dus lekker de Gloves. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Mijn merrie loopt al heel lang op blote voeten, maar heeft hele dunne hoefzolen en blijft gevoelig voor stenen en steentjes. Sinds we de Gloves gebruiken heeft ze nergens last van en kunnen we gewoon overal rijden. Heerlijk.