Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:11

Zack schreef:
Ik zou niet graag afhankelijk willen zijn van gratis op iemand zijn land te staan.
Want die kunnen netzogoed zeggen, ja sorry doei he!

Ik ook niet ;-)
Is extra land..
Als je je goed voelt in Nederland blijf je toch lekker daar.. kan je ook leuk wonen. Heel anders, maar ik was vorige week in Zeeland, wauw, dat heeft ook iets.

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:15

oooh dan ist geen probleem!
Ik zou best ergens ver weg willen wonen, maar ik laat mn familie en vrienden niet achter ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 11:23

Bandida schreef:
scoxxx schreef:
Bandida: zit je in de Ardennen of in de Pyreneeen?

Eigenlijk op de rand van de Condroz, de vallei van de Samber (vandaar de rotsen en stenen in de grond). Ten zuiden van ons ligt nog een heuvelachtige leemzone met veel bos, en daarna kom je in een landschap wat er echt als de Ardennen uit ziet, bos en rotsen, diepe valleien.

Oh jammer, te ver weg ;-) Ruim 700 km... anders had ik (brutaal als ik altijd ben ;-) ) een keertje bij jou willen rijden.... hihi op mijn Hollandse paardjes.

Zeeland heeft ook iets? Huh? Wat dan? ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:49

scoxxx schreef:
Zeeland heeft ook iets? Huh? Wat dan? ;-)

Plat, ander licht, kustlijn.. en ja, gewoon exotisch voor mij :D

Altijd welkom hoor, kan altijd een paddock vrijmaken en wandelgebied is er genoeg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:50

Oeh in de ardenne wonen, ja hoor! Ruimte en natuur :+:
Wie weet, ooit als ik later groot ben :))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:08

Ik pak morgen mijn spul en vertrek overmorgen definitief naar de ardennen hoor!
Dus als ik daar een baantje kan krijgen...kom maar op.

Ik heb idd een huurhuis maar als huren daar niet te duur is. :D

We dwalen af ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:31

Cowgirl schreef:
baantje kan krijgen

Dat is een ander paar mauwen, economisch is het hier momenteel niet zo sprankelend. Mar waar een wil is, is altijd een weg ;-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:51

Ik ga weer even terug naar on-topic
Meestal ben ik niet zo iemand die foto's plaatst voor het nodige commentaar. Maar bij het uitspitten van mijn foto's voor een album kwam ik de volgende foto's tegen van een paard wat bij mij op stal heeft gestaan. En ik vond deze wel erg intressant om te plaatsen.

Info:
foto's zijn van mei 2007.
Eigenaar liet haar 3 paarden bekappen omdat ze daar aan toe waren. Omdat het nogal lang duurde en zij naar haar werk moest is ze weggegaan. Toen ze later op de avond weer terug kwam was haar normaal lopende paard verandert in een paard wat leek met een houten poot te lopen. Eigenaar was helemaal radeloos en zelfs de grootste leken op stal(aanhang) konden zeggen dat dit gewoon niet klopte.
Paard heeft het bokvoetje opgelopen door een trauma en slechte verzorging in zijn jeugd nog voor hij van de desbetreffende eigenaar was, deze heeft hem min of meer gered.
Voor het beslag liep het dier normaal en kon er normaal me gereden worden.
Dit beslag is zelfs nog voorzien van een ijzerbalk van onderen! Met de bedoeling het bokvoetje beter te krijgen.

Ik geloof dat 2 dagen later iemand het beslag eronderuit heeft gehaald. Eigenaar is zo'n beetje 3/4 jaar later verhuisd en ik kan zeggen dat het paard op dat moment godzijdank weer goed liep. Inmiddels weet ik ook dat het dier volledig hersteld is en weer gereden wordt.

Nu de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:16

dat is erg!!! :oo Hoe had dat ooit zo ver kunnen komen?

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:21

Wat een enge hoef zeg, wat een 'hielen'...!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:37

Wat voor smid doet nu toch zoiets?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:39

het lijkt wel of hij rechtsvoor ook een lichte overhoef heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:31

zo die is lekker scheef zeg %)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:45

Peelie schreef:
dat is erg!!! :oo Hoe had dat ooit zo ver kunnen komen?

Gewoon, in 1 beslag beurt }> . Het paard liep altijd blootvoets. Tuurlijk moest je wel rekening houden met de voet maar het beest kon voor dit beslag prima lopen.
Het is jammer dat ik destijds de onderkant niet op de foto heb gezet.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:20

Nja ik ken een paard dat aan beide voorvoeten bokvoetjes heeft, ik dacht eerst dat de hoefsmid 'm zo bekapt had :o *schaam schaam* snap ook totaal niet waarom zij dat paard gekocht had voor de prijs die ze ervoor gegeven heeft met zulke voetjes..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:24

Als een paard bokvoeten heeft, kun je met bijna 100% zekerheid zeggen dat de eigenaar die het paard had tusen 0 en 2 jaar weinig tot niets aan hoefonderhoud heeft gedaan. Een bokvoetje op jonge leeftijd is met regelmatige hoefverzorging prima bij te sturen. Als ze ouder zijn dan 3 is er niet zo heel veel meer aan te doen, en kun je alleen het ergste leed nog beperken.

Helaas is het nu nog heel 'gewoon' om veulens niet te bekappen en in een opfok te dumpen waar ze ook niet altijd elke 6 weken bekapt worden.

Een opkomend bokvoetje bijsturen is een kwestie van elke week of elke twee weken de boel bijwerken. Maar ja welke fokker heeft daar tijd voor. :7

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:26

Ze heeft dat paard gekocht toen ie 1 jaar oud was!! Dus dan is niet de fokker nalatig geweest ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:28

dat hoeft niet, als de vorige eigenaar geen hoefonderhoud heeft laten plegen toen het paard veulen was, kan het toen al misgegaan zijn.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:40

ik lees al tijdje mee met jullie..en dacht laat ik vandaag ook eens foto's plaatsen, deze zijn vanmorgen gemaakt.
De hoefsmid komt om de 7 weken, dit omdat mijn paard 1 stijl voor voetje heeft,en deze moeten zo goed mogelijk blijven met de ander.
Mijn paard heeft aan zijn linkerhoef ( dus de wat stijler ) een blessuren aan zijn banden in zijn hoef
( deze lopen onder het hoefbeen door)
We moeten nog 2 weken,en dan terug naar kliniek ! Ik ben erg benieuwd hoe de echo er uit ziet ;) maar ben niet heel positief.,
hij loopt nog steeds erg slecht. Aankomende week komt mijn smid weer, dan zal ik weer foto's maken !!

Links voor:
Afbeelding
http://img10.imageshack.us/img10/312/img8944q.jpg
Afbeelding

Rechts voor:
Afbeelding
http://img239.imageshack.us/img239/4918/img8961.jpg
Afbeelding

Nu bedacht ik me net, dat ik zijn achter hoeven vergeten ben :7
Die komen ander keer :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:49

de hielen staan voor de hoefballen, de hoef raakt de grond op een punt dat meer naar voren staat dan het zwaartepunt van de voet. Dat is een enorme belasting voor spieren en pezen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:29

Ik snap niet wat je bedoelt, ik heb niet heel veel ervaring met hoeven enzo. Ik laat dat altijd aan mijn smid over, en de kliniek die erg tevreden was 4 weken geleden ;)

Om zo te oordelen zou je eigenlijk een filmpje moeten hebben van het lopen, want zo weet je toch niet waar de hoef de grond raakt enzo.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 21:51

Slecht bekap en smid-werk Amigootje.
Ten eerste ga ik met Arabesk mee: hielen zijn te lang. Verkeerde drukverdeling. Druk concentreert zich bij deze hoeven m.n. in het achterste gedeelte van de hoef.
Wat Arabesk schrijft, inderdaad extra belasting voor de al geblesseerde banden en de lange buigpees.

Daarnaast is het ijzer veels te klein, veels te laag genageld, geen garnituur, hielen groeien over het ijzer heen. De teen is veels te lang waardoor deze hol trekt, hoeven an sich zijn ook te groot, paard rolt waarschijnlijk slecht weg in beweging.
Gevaar van zo'n lange teen is dat er 1. teveel druk op het hielgedeelte maar ook 2. de hoef gaat halverwege vooraan " knikken" zeg maar... waardoor de hoefcapsule min of meer verzakt.

Kortom, slecht smidwerk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:18

amigootje schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt, ik heb niet heel veel ervaring met hoeven enzo. Ik laat dat altijd aan mijn smid over, en de kliniek die erg tevreden was 4 weken geleden ;)

Om zo te oordelen zou je eigenlijk een filmpje moeten hebben van het lopen, want zo weet je toch niet waar de hoef de grond raakt enzo.

Ik zal het even wat verder uitleggen, ik was niet thuis, dus moest even snel wat neerpennen, nu heb ik alle tijd. :Y)

Afbeelding

De hoef is als het ware deels naar voren toe uitgerekt. Normaal gesproken horen de hielen veel dichter bij de hoefballen te staan. Zoals hierboven weergeven op het schema.

Wat jouw paard nu heeft lijkt op deze:

Afbeelding

het rode punt is nu waar de hoef de grond raakt (ook in stilstand) en blauw is waar de hoef de grond zou moeten raken. Niet alleen een stuk hoger in de hoef, maar met name een stuk verder naar achteren! De groene lijn is hoe een meer natuurlijke hoefvorm zou lopen.

Vergelijk het eens met deze voet:

Afbeelding

Nu is het alsof het paard niet alleen op hakken staat, maar ook nog eens op hakken die naar voren staan. Ik heb dat soort schoenen en je moet telkens compenseren om niet achterover te vallen, (daarom heb ik ze ook nooit aan).

Afbeelding

Ook voor mensen wordt gewaarschuwd voor de effecten van veel lopen op hoge hakken, zie dit schema: http://media3.washingtonpost.com/wp-dyn ... 700484.jpg

natuurlijk is een mensenvoet en onderbeen anders, maar je ziet wel dat ook bij mensen, het effect op de pezen niet best is. En ook voor de hele houding. Heel veel paarden op hoge hielen, hebben vaak rug- en schouderklachten of zitten helemaal vast in de rug.

Een gezonde hoef zou er zo uit moeten zien:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-07-09 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:36

Nog even terug te komen op de woorden slecht smid werk, ik heb een goede smid, dit hebben ze op de kliniek gedaan 4 weken geleden gedaan.

Ik snap wat je bedoelt, en vertrouw er ook op dat mijn smid heb deze week weer netjes neerzet. dan weer foto's ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:40

@arabesk: mijn oudje van 19 die ik vorig jaar heb gekocht staat ongeveer ook zo op zijn hoeven, ook zo vreselijk hoog. Met een 'dorpssmid' die zich min of meer ook heeft verdiept in nb probeer ik het beetje bij beetje beter te krijgen, maar wil niet te snel en te heftig veranderen, hij is al oud, heeft járen op ijzers gestaan en zijn stand staat hiernaar...
Omdat ik er zelf net te weinig verstand van heb, maar wel erg graag 'in de gaten' wil houden hoe het gebeurd, ben ik wel benieuwd naar tips van jou...
Hoe zou jij dit aanpakken, hoe krijg je de hielen weer meer richting de ballen( is dit te bereiken door alleen beetje bij beetje korter te gaan of moet hier meer aan gebeuren?) en hoe krijg je de uitgerekte vorm weer meer teruggedrongen?
Ik hoop wat handvatten te krijgen om dit mee te nemen naar de hs.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 05-07-09 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt