[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:29

Blunneke wat betreft jouw galopprobleem: je kunt ook proberen het rechterachterbeen sterker te maken door op de rechterhand veel travers-achtige oefeningen te rijden en op de linkerhand wat schouderbinnenwaarts. Zo moet ie zijn been RA meer onder de massa gaan zetten en door dat zo een tijd te doen zal het been RA sterker worden. Hij draagt jou nu waarschijnlijk met linksvoor. Is het ook zo dat de stap en de draf rechtsom juist makkelijker gaan dan linksom?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:29

maikeltje schreef:
Blunneke wat betreft jouw galopprobleem: je kunt ook proberen het rechterachterbeen sterker te maken door op de rechterhand veel travers-achtige oefeningen te rijden en op de linkerhand wat schouderbinnenwaarts. Zo moet ie zijn been RA meer onder de massa gaan zetten en door dat zo een tijd te doen zal het been RA sterker worden. Hij draagt jou nu waarschijnlijk met linksvoor. Is het ook zo dat de stap en de draf rechtsom juist makkelijker gaan dan linksom?

Maikeltje; dat ben ik met je eens, mits je zeker weet dat je je paard niet loopt te treiteren. Op het moment dat de onsteking actief is helpen dergelijke beslist niet, maar vraag je onnodig veel van je paard. Kortom ik vind dat je eerst met een da moet overleggen, zodat je eerlijk blijft in wat je van paard vraagt en verwacht.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:47

Ik bedenk me in 1 nog wat, wel iets totaal anders maar wil het graag met jullie delen.

Toen Selena terugkwam van de keuring (was ze dus 3 jaar) zijn wij erop attent gemaakt dat ze scheef was. Ze was toen net geinsemineerd en ik was bang dat ze last had van haar scheve bekken met veulenen. De vrucht was nog klein dus nog een mogelijkheid om die te aborteren. Maar volgens een paardenkliniek in Wapenveld was dat allemaal helemaal niet nodig en ik heb gevraagd naar de eventuele verdere gevolgen van haar scheve bekken. Volgens de da 'was ze ermee geboren en ging ze er ook weer mee dood'. Nou dat laatste zal gerust waar zijn, maar dat eerste beslist niet. Ik vind het heel jammer dat hij mij destijds niets verteld heeft van gevolgen zoals spat (velen van ons hebben een paard met een scheef bekken met als gevolg spat). Herkennen jullie iets in mijn verhaal of kwam het voor jullie veel meer als donderslag bij heldere hemel?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:55

Volgens mij heeft Kiek geen scheef bekken (zal het de ostheopaat nog eens vragen, maar mij is er nooit iets over gezegd), maar wel in het verleden vaak last gehad van haar rug. Wij gingen er dus vanuit dat daar haar problemen vandaan kwamen en hebben dus ook foto's laten maken van die rug (die dus helemaal goed was). Die DA heeft ook een buigproef gedaan en toen ze daar niet goed doorheen kwam zijn er foto's gemaakt van haar benen en kwam er spat uit. Een volledige verrassing dus !

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:56

Tiger heeft voor zover ik weet ook geen scheef bekken, er zijn 2 verschillende osteopathen bij geweest, en beiden hebben ze er in ieder geval niks over gezegd, wel zat hij vast in zijn rug, in oktober komt hij weer langs. En dan maar 1 keer per jaar denk ik voor vast, toch voor de zekerheid.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:20

* even afkloppen *

Sinelia heeft tot nu toe nog nooit haar rug vast gehad en is ook niet scheef. Ze wordt ook ieder half jaar gecontroleert op haar rug en dergelijke.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:08

paard bleef bij maar scheef hoe ik ook oefende!!!! links achter werd steeds slechter ,uiteindelijk bleek ENORM scheef bekken en helemaal niet goed op het sprong gewricht! als ik dat van dat scheve bekken maar eerder geweten had!

kraken jullie paarden ook zo met lopen ?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:47

Nee, tenminste dat is me niet opgevallen.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:44

Nope, hoor het nergens kraken.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:50

Nee dat ik weet heeft die van mij ook geen scheef bekken :n

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:56

Uriah schreef:
paard bleef bij maar scheef hoe ik ook oefende!!!! links achter werd steeds slechter ,uiteindelijk bleek ENORM scheef bekken en helemaal niet goed op het sprong gewricht! als ik dat van dat scheve bekken maar eerder geweten had!

kraken jullie paarden ook zo met lopen ?

Nee ik hoor nooit geen gekraak.

Een scheef bekken (tenminste als het een vergroeiing van het bot is) kun je niet opheffen dmv training. Een osteopaat heeft Sel wel een wat 'rechter' kunnen zetten, maar scheef bleef ze altijd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:50

Bij Des was het scheve bekken het gevolg van het zelf scheef lopen ivm de pijn van de spat.
Osteopaat heeft het bekken juist níet rechtgezet, omdat Des op de voor haar de makkelijkste manier was gaan staan & bewegen.
Rechtzetten zou betekenen dan ze weer anders zou gaan lopen, en wat dan de gevolgen voor de spronggewrichten zouden zijn was niet duidelijk en kon alles behalve positief uitpakken.
Des was puur nog recreatiepaard, vroeg niets van haar en reed alleen nog af en toe met los teugeltje door het bos, dat ging prima met het scheve bekken en grote kans dat dat na het kraken en alles echt willen zetten juist een stuk moeizamer zou gaan.

Q van mij heeft geen spat, wel een scheef bekken door een val en belastte daardoor LV zo erg dat hij daar uiteindelijk zelfs peesproblemen kreeg ivm overbelasting. Hij is wel steeds ekraakt en zo recht mogelijk gemaakt en heeft he veel goed gedaan:)
Maar bij des was dus het scheve bekken gevolg van de spat, bij Q was het scheve bekken de oorzaak van de problemen in zn been, precies andersom dus.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:19

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:13

Dus Renske als ik het goed begrijp was het bij Desje anders om. Enig idee waardoor zij spat heeft gekregen? (stand van het achterbeen, veel belasting op jonge leeftijd, enz).

Kwam bij Des de onsteking ook steeds weer terug waarvoor je haar Tildren gaf of.......?

Sinelia; ik ga nu jouw filmpje bekijken

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:17

Die van mij heeft spat gekregen door een sprong gevolgd door een val vanaf een hoge vrachtwagen. Dus door een trauma, hoe is bij jullie de spat ontstaan?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:22

Mmm, ik lees dingen die er echt niet staan. Het zijn foto's en geen flimpje!!!

Een mooie patente merrie. Rijtechnische opmerkingen maken vind ik flauw omdat te doen vanaf een foto. Als we het over een momentopname hebben denk ik dan.

Waarom heb je je startkaart en wedstrijdoutfit aan aan de wilgen gehangen? Jullie zijn een leuke combi om te zien.

Zoals al geschreven heeft ook Selena spat gekregen agv een trauma.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:27

dank je wel. Ik ben gestopt omdat ik (ja leg dat maar eens uit) nou omdt sinelia koste wat het kost haar best voor mij wil doen. Ze gaat dan ook over eigen grenzen heen. Verder ben erg prestatie gericht, als ik wedstrijden rijdt wil ik winnen en voor het uiterste gaan. Ik wil niet het risico lopen dat ik door mijn gedrevenheid te ver ga en dat ze zo weer slecht gaat lopen. Dat was toen de overweging, het zou maar zo kunnen dat we het wel gaan oppakken, maar eigenlijk ben ik inmiddels zo ook wel tevreden.
Ik zal binnenkort eens een slachttoffer zoeken om een filmje te maken.

Oke, ook door een trauma dus, hier ook.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:58

Mmm ja dat herken ik wel. Ik ga altijd van standpunt dat wat lukt dan ook echt lukt. Ook Sel is zo'n paard, zal altijd haar stinkende best doen en nooit in de staak gaan. Ook altijd die hoortjes erop en strak naar voren. Ondanks dat herken ik altijd wel wanneer het minder gaat. Zelfs nu heb ik wedstrijdambities :+ en als dat niet meer kan dan stop ik met rijden met haar en gaat zij met pensioen. Ik ben niet zo'n recreatieruiter en Selena geen bospaard }:0 .

Jij kunt altijd nog bekijken hoe het gaat, een startkaart is zo weer aangevraagd. :D

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:05

Wij weten niet wat de oorzaak is, denk zelf het koersen maarja dat is wel makkelijk gezegd maar ligt voor mij wel voor de hand. Het kan natuurlijk ook altijd nog door een verstapping komen of iets maar dat zullen we helaas nooit te weten komen. Maarja vind ik ook niet belangrijk al ben ik er wel benieuwd naar natuurlijk.

leuke foto's ziet er netjes uit!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:32

Tiger; dat ligt eraan. Als het om een merrie gaat en je wilt graag fokken dan vind ik het wel belangrijk om te weten hoe of wat. En mss kun je de kansen beter inschatten als je weet waardoor het (mogelijk) komt

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:05

Ja dat is zeker waar, heb gelukkig geen merrie (had het anders echt niet kunnen laten een veulentje ooit hihi) Als het natuulijk aan een verkeerde beenstand/hoefstand ligt is het wat anders, maar ook daar osteopathen niet over gehoord toen, weet niet of die het kunnen zien? hoe kom je er eigenlijk achter als ze een verkeerde beenstand hebben, want dit zal je niet heel duidelijk zien denk ik, of toch wel?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:16

Alani schreef:
maikeltje schreef:

Maikeltje; dat ben ik met je eens, mits je zeker weet dat je je paard niet loopt te treiteren. Op het moment dat de onsteking actief is helpen dergelijke beslist niet, maar vraag je onnodig veel van je paard. Kortom ik vind dat je eerst met een da moet overleggen, zodat je eerlijk blijft in wat je van paard vraagt en verwacht.

Klopt, dat had ik even moeten nuanceren :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:22

Alani schreef:
Ik bedenk me in 1 nog wat, wel iets totaal anders maar wil het graag met jullie delen.

Toen Selena terugkwam van de keuring (was ze dus 3 jaar) zijn wij erop attent gemaakt dat ze scheef was. Ze was toen net geinsemineerd en ik was bang dat ze last had van haar scheve bekken met veulenen. De vrucht was nog klein dus nog een mogelijkheid om die te aborteren. Maar volgens een paardenkliniek in Wapenveld was dat allemaal helemaal niet nodig en ik heb gevraagd naar de eventuele verdere gevolgen van haar scheve bekken. Volgens de da 'was ze ermee geboren en ging ze er ook weer mee dood'. Nou dat laatste zal gerust waar zijn, maar dat eerste beslist niet. Ik vind het heel jammer dat hij mij destijds niets verteld heeft van gevolgen zoals spat (velen van ons hebben een paard met een scheef bekken met als gevolg spat). Herkennen jullie iets in mijn verhaal of kwam het voor jullie veel meer als donderslag bij heldere hemel?

Paarden kunnen er idd wel mee geboren worden. Kan misgaan in het geboortekanaal en hoeft dus niet perse later aan de orde te komen door bv een val of sliding oid. Dat een scheef bekken het gevolg is van spat is ook lang niet zeker. Dat blijft toch het kip en het ei verhaal. Als een paard door een val, sliding of geboorte te kampen krijgt met een scheef bekken dan zal het paard altijd moeten gaan compenseren in zijn of haar lopen. Als gevolg daarvan zou dan ook weer spat kunnen ontstaan. Dat het met elkaar verband houdt is zeer zeer waarschijnlijk, maar wat was er eerst, dat is iets waar je nooit een sluitend antwoord op kan geven helaas....

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:25

Sinds afgelopen woensdag weet ik dat mijn paard spat heeft. Momenteel weet ik me geen raad wat ik met mijn paard nog wel kan doen.

Het gaat om mijn pony Emeraldo van 21 jaar. Tot een maand geleden reden we wedstrijden in de klasse Z2 bij de paarden, ook met winstpunten. Vlak daarna liep hij niet lekker. Eerst een paar pasjes kreupel in draf, als ik door reed was er niks aan de hand (ik reed er door heen omdat ik dacht dat hij wat stijf was/spierpijn had omdat hij ook wat ouder is). De laatste keer dat ik serieus reed moest hij eerst een rondje draven voordat hij goed liep, daarna liep hij weer normaal. Vanaf die dag heb ik hem op rust gezet.
Na 3 weken rust was er wel verbetering te zien (in draf op het harde). Maar toch de veearts laten kijken. Bij een keer op en neer draven op het harde en achterwaarts was het duidelijk: spat in het linkerachterbeen.
We mogen recreatief rijden en heel heel misschien nog wedstrijden als we kunnen rijden op een goede bodem.

Bij mijn paardje zal het waarschijnlijk om spat door ouderdom gaan, lijkt mij in ieder geval. Ik heb nog geen foto's laten maken. Eerst moet ik alles laten bezinken en wil ik zelf kijken wat mijn paard nog wel en niet kan. De laatste twee dagen aan de longe liep hij lekker, vandaag onder het zadel eerst wat stijfjes en daarna ook wel goed (alleen stap, draf en galop aan een losse teugel).

Iemand ervaring met spat bij een ouder paard?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:55

Mijn pony is 23 en ook bij haar is er op haar 21e spat geconstateerd, zeer waarschijnlijk artrose door ouderdom inderdaad..