[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:12

Isapaardje schreef:
De power plux mix van Havens zit trouwens vol met granen (en is geschikt voor paarden die intensief in de sport staan). Ik zou dat vanwege het hoge zetmeel gehalte niet snel willen aanraden aan een ex-bevangen paard. Maar wie ben ik Bloos

ik ben het met je eens,paarden die hoog in de sport staan moeten veel presteren en dat staat niet in verhouding met onze paardjes....zeker de mijne....die niets doet..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:15

Ik heb de powerplus mix indertijd inderdaad gekocht voor mijn andere paard die veel bespiering moest opbouwen. En ben het toen ook aan Nado gaan voeren, vanwege de eigenschappen dat het makkelijk afvalstoffen laat afvoeren. Het scheelt misschien dat Nado een halve hackney is die zich vreselijk druk kan maken dat hij ook de granen goed heeft kunnen verwerken. Maar goed, daarom ben ik ook overgestapt op de Safe&Sound Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:46

Zojuist ben ik toch weer erg geschrokken. Vanochtend met het voeren niets aan Isabella gezien, maar toen ik kwam om haar in te spannen, bleef ze waar ze was. Dan rinkelen er al alarmbellen bij mij. Toen ze een halster om had en ik haar mee wilde nemen, was ze stijf in de achterhand. De schrik sloeg me om het hart en hij is nog niet weg. Hoewel ze daarna beter ging lopen en we toch een klein stukje weg zijn gegaan, was het allesbehalve goed. Erg traag en sloom; alsof ze liep te slaapwandelen. Het rondje is dan ook alleen straat uit, en weer terug, geworden.
Er spookt weer van alles door mijn hoofd op dit moment. Hoe kan dit? Wat is dit? Is ze gewoon sloom en wat stijf, of zit er een bevangenheid aan te komen? Zijn het de spieren, de hoeven? Of stond ze gewoon echt te slapen? Grrrr ... die onzekerheid maakt me bijna gek. Ik heb totaal niets aan haar voer veranderd ... ja ze krijgt sinds een paar dagen geen gras meer omdat het land is geïnjecteerd. Daarvoor krijgt ze nu een extra hand hooi (zelfde als ik al maanden voer). Zou juist dus beter moeten zijn.

Ik hoop dat ik echt spoken zie, maar wilde mijn angst toch even met jullie delen. Want echt .. ik ben vreselijk geschrokken toen ik het net zag (heb het maanden niet gezien, dus het niet zo dat ze verkeerd gelegen heeft oid).

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:53

nou kan me heel goed voorstellen dat je schrikt,na alles wat je al meegemaakt hebt en dat ze nu zo is...natuurlijk kan ze ook gewoon een keer stijf zijn of last van een spier(en) hebben maar ik zou er ook niet gerust op zijn..
Blijft jammer dat we niet met ze kunnen praten (ik doe het wel maar ze zegt nooit wat terug Knipoog )
Sterkte Anja Ach gut

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:47

Dat is schrikken Isapaardje, je bent toch elke keer weer bang dat het fout is. Hopelijk valt het mee. Maar je bent er nu wel snel bij in ieder geval, mocht ze echt weer iets hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:05

Ze blijkt regelmatig een snee brood te krijgen van iemand die de geitjes komt voeren. Wist ik niet (is al maanden zo hoorde ik net ook). Toch maar gezegd dat ik dat liever niet meer heb. Tis sneu voor Isa, maar brood vind ik zelf niet zo'n geweldige versnappering met de suikers en zetmeel. En vooral niet een heel sneetje.

Maar terwijl ik sta te vertellen tegen diegene over het hoe en waarom niet, komt Isabella met veel bombarie aanrennen. En niet zomaar een sukkeldrafje; nee een volle rengalop. Briesen, bokken ...
Schiet mij maar lek ... kan het even niet volgen Bloos

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:38

Zie je wel: fototoestel!!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:41

Nou fijn dat het wel meevalt allemaal! Inderdaad heel vervelend als mensen goedbedoeld allerlei dingen voeren. Wat dat betreft is het graasmasker van Aurora wel handig, dat snappen de meeste mensen wel dat het een functie heeft.
Het probleem is inderdaad vaak dat je er pas zo laat achterkomt, en kan je pas achteraf vragen of ze het niet meer doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:28

Isa, wat een schrik vanochtend! Fijn dat ze later een heel stuk beter liep!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:12

Interessante info over die likstenen! Alleen jammer dat ze zo achterlijk duur zijn Scheve mond Maar goed, het is iig het overwegen waard! Die van mij gebruiken hun likstenen redelijk intensief, dus ik zie het eigenlijk wel zitten!

Mooi dat Isabella later toch weer goed liep!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:19

isapaardje,is dat schrikken!!is ze niet volop aan het verharen?dan hebben ze ook weleens een paar mindere dagen....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:59

Poeh...wat gaan jullie weer hard!

Da's idd weer even schrikken met Isabella. Gelukkig loopt ze weer goed! Ik heb zelf nog geen idee wat het van Victor is geweest, ook hij loopt weer gewoon goed. Verward

@gemske: Is er niets verteld over pollenallergie met die infoavond over het hoesten? Dat ze over de stofallergie hebben verteld verbaast mij niets, da's toch een stokpaardje volgens mij. Overigens wel goed dat ze daar op hameren, veel stallen zijn nog steeds echte stofnesten.

Zijn jullie paardjes al aan het verharen? Eén van mijn "buurbelgen" is al volop in de rui, de andere nog niet. Ook mijn pony's zijn nog niet aan het ruien, volgens mij is er nog geen haartje uitgevallen. Clown

Over het magnesium: ik werk op een fabriek waar magnesium verwerkt wordt. Even een zeer beknopte uitleg: We krijgen het uit Begië aangevoerd als dolime en dat wordt met spentwash omgezet in een hydroxide. Formule: CaO.MgO + H2O ---> Ca(OH)2.MgO
Daar komt dan weer gedesulfateerde pekel bij, waardoor er een magnesiumsuspensie ontstaat. Formule: Ca(OH)2.MgO + MgCL2 ---> CaCL2 + Mg(OH)2.MgO
Dat wordt weer (na gritsverwijdering) ingedikt in grote ronde indikkers (waar een scheiding plaatsvindt tussen de vaste stof Mg(OH)2.MgO en de vloeistof CaCL2), gaat via pompen naar drumfilters en dan met monopompen verpompt richting de calciners (2 24 meter hoge gasgestookte ovens), waar de "slurry" een magnesiumpoeder wordt (caustic). Dit wordt weer verder verwerkt in de fabriek, maar daar zal ik jullie niet mee lastigvallen. Knipoog
Dat magnesiumpoeder wat uit de calcineerovens komt ziet er exact hetzelfde uit als de magnesiumchelaat wat ik van paardnatuurlijk heb gekocht. Ik weet niet of het hetzelfde IS, maar het zou toch echt iets voor mij zijn om het ergens te kopen terwijl ik het gratis van m'n werk mee kan nemen. Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:16

Verharen is hier volop aan de gang, mijn jonge hengstje heeft zijn zomervacht al bijna, mijn merrie is flink bezig maar nog wollig Lachen.

Ik kan me voorstellen dat je je rotschrok IP! Had ik vorige week ook, mijn merrie liep niet lekker onder het zadel en de schrik slaat je om het hart... Maar er bleek een flinke steen in haar straal te zitten, toen die er uit was liep ze weer normaal - pfoeh!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:23

Gister later op de middag bij uitmesten vond ik dat bepaalde mest erg zuur rook (zeg maar stonk). Even optelsom van wat ik had gezien; de vieze zanderige vacht, het sloom en stijf lopen, duidelijk geen zin, bezweet met niets doen, en dan later de zure mest en ineens weer de ommekeer van rondrennen ... ik vermoed dat het meer richting koliek is geweest.

Hoe dan ook ... vanochtend even een wandelingetje willen maken om te zien hoe ze aan de hand zou lopen. Ook nu was ik bijna zo weer thuis, maar vanwege het omgekeerde. Ze was zo gek als wat. Galop aan de hand, met veel gebok en gesteiger. Dat was nu ook weer niet nodig, want ik kon haar bijna niet houden (vandaar dat ik wilde omkeren eigenlijk).

En ja verharen doet ze volop. Niet zomaar een plukje, maar echt met borstels vol. Ook was ze gister hengstig (steeds willen plassen voor de kar; normaal doet ze dat niet). Ik heb haar ook tegen het niet goed hengstig willen worden laten behandelen de afgelopen maanden omdat dit een kenmerk van EMS is ook.
Vermoedelijk zijn de hormoontjes tesamen met de stofwisseling en de darmen wat in de war geweest. Wel en-en verhaal dus weer.

@Safe en Sound:
Even voor de gebruikers van Safe en Sound de volgende vraag: Hebben jullie ook wel eens een merkbaar verschil tussen de ene of de andere zak? Ik heb vanochtend de nieuwe zak open gemaakt en hij ruikt anders (minder kruidig) en plakt wat meer (meer olie/melasse?).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:04

Als de zak net open is, is het altijd wat plakkeriger. Aan de lucht lijkt het wat te 'drogen' na een paar dagen zeg maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:29

proef het is,volgens mij gooien ze overal melasse in,kan niet goed zijn....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:10

Staat op de zak vermeld dat er melasse in zit. Maar dat wist ik al. Echter omdat het een "getest" voer is, ga ik er maar vanuit dat de verhouding veilig genoeg is voor insulinegevoelige paarden. Volgens mij is er nauwelijks voer aan te komen waar het niet in zit ...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:01

Victory-Boy schreef:
@gemske: Is er niets verteld over pollenallergie met die infoavond over het hoesten? Dat ze over de stofallergie hebben verteld verbaast mij niets, da's toch een stokpaardje volgens mij. Overigens wel goed dat ze daar op hameren, veel stallen zijn nog steeds echte stofnesten.

Nee daar heeft hij het niet over gehad. Wel heeft hij een paar keer de term "plantaardig stof" gebruikt. Dat sloeg volgens mij op het stof uit stro/hooi.
En inderdaad had ik de laatste tijd niet echt fijn hooi. Nu ik het uitspoel vantevoren is het water ook echt theewater daarna. Ze hoest nu niet meer, krijgt wel nog 2x daags een siroopje.
Het zaagsel/houtvezel wat ik nu heb bevalt ook wel goed eigenlijk. Het wordt lang zo vies niet als stro. Ik ben benieuwd hoe het deze week gaat met al die regen, met zo'n weer kon ik echt twee keer per week de hele stal leeghalen toen ik nog stro had.

Aurora is nu echt flink aan het verharen, ze is altijd erg vroeg. En Saros begint ook al.

Fijn dat Isabella weer beter in d'r vel zit nu!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 01:00

Fijn dat Aurora niet meer zo hoest, Gems.

IP, zo denk ik er ook over, als dit voer speciaal ontwikkeld is dan kan de hoeveelheid melasse gewoon niet slecht zijn... In dit geval voorkomt het stoffen van de grasachtige dingen die er in zitten, om die reden voegen ze het ook toe aan lucerne.

Nado is begonnen met verharen, maar doet op sommige dagen heel veel en andere dagen staat het ineens weer stil. Kollur begint langzaam te komen, maar ik heb al gemerkt dat Nado als halve warmbloed altijd eerder uit zijn vacht is dan Kollur als IJslander.

Vandaag was Nado echt weer een stukje beter. Voor het eerst in anderhalve maand dat ik durfte te denken dat hij weer echt goed zal gaan worden. Hij is nog wel kreupel, maar zijn ademhaling is weer normaal en zijn manenkam is ook echt aan het afnemen. Ben heel benieuwd hoe hij gaat reageren op de magnesium, gemengd in slobber vind hij het wel lekker gelukkig.

En uiteindelijk wil ik dit weer terug:
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:05

Aaah, gave foto zeg. Nou die moet je idd terug krijgen, wat issie leuk!!!
Over verharen: Tyra is haar halve wintervacht al kwijt, Loa is nog helemaal niet begonnen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:00

Isapaardje: fijn dat het met Isabella weer goed gaat.

Volgens mij zit in de Happy Hoof van Spillers geen melasse, maar olie.

Over het verharen: Als je naar Indiana en June kijkt dan vliegen de haren je al om de oren. Ik ben elke dag aan het borstelen, maar er lijkt geen eind aan te komen. Romeo en Miami verharen minder maar die hebben dan ook lang zo'n dikke wintervacht niet.

Nado: wat een geweldige foto en wat een leuk paard. 'k Snap dat je dat terug wilt.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:23

Ik heb van het weekend mijn marsstall Vito gehaald.
Ben erg te spreken over het voer tot nu toe dan, Haha!
Ziet er erg lekker uit

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:26

En nu maar hopen dat je paard daar net zo over denkt! Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:06

Kymalin schreef:
En nu maar hopen dat je paard daar net zo over denkt! Haha!

Nou, de subli seniores slobber ziet er vreselijk smerig uit, maar lekker dat ze 't vinden!

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:24

dynamiek schreef:
Ik heb van het weekend mijn marsstall Vito gehaald.
Ben erg te spreken over het voer tot nu toe dan, Haha!
Ziet er erg lekker uit

Hai dynamiek

ik voer dit ook al een aantal maanden aan mijn ijslander na een vreselijke
hoefbevangenheid. Hij doet het er goed op.
In het begin heb ik ook de Fortissimo erbij gevoerd, een kuurtje.
Ik weet niet of je dat kent? Zijn hoeven groeien snel en zien er nu
weer toonbaar uit.

afram