Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:07

Lessen is voor mij vrij lastig, hier in de buurt zijn er geen AdB instructeurs ( sowieso weinig instucteurs) en wij hebben ook geen bak of trailer. In de lente kan ik in de wei rijden dat is al een stukkie makkelijker. Ik ben het met je eens dat elk paard rechtgericht hoort te zijn daarom ben ik er nu ook mee bezig met Andy en verdiep ik mijzelf daar nu ook in. Mocht het zo zijn dat ik er zelf niet uitkom dan ga ik opzoek naar instructeurs die ook les geven in rechtrichten en die het geen probleem vinden om mij op het erf les te geven. ( ruimte zat en het is mij geadviseerd om toch nog niet te draven. :) )

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:30

Zo Bor is gister op een breakover(equilibrium) met zooltje gezet, hij moet wel een soort van wennen aan dit beslag. Wrs. omdat er veel meer opzet opzit....Volgens hs is een breakover is dit voor paarden met HKO wel een heel goed beslag, dus we gaan afwachten.
Hij liep niet slecht maar je zag echt dat ie even moet zoeken hoe die zn voeten nou precies moet neerzetten.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:31

De breakover is niet helemaal het zelfde als de Equilibrium.Het afrol punt ligt bij de breakover verder naar achteren en dat gedeelte is wat breder.Maar het is wel te vergelijken.

Ik hoop voor je dat Bor er makkelijker op gaat lopen.Het EL ijzer lijkt Tence ook goed te doen.
Vandaag liep hij aan de longeerlijn weer wat minder,dat slaan we maar weer een tijdje over denk ik .

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:27

Ooh niet duidelijk: het is een EL zonder lippen.
Principe is zoals ik op de site van Mustad lees hetzelfde als de breakover.
Hij liep er vandaag zo op weg, tilt zn pootjes nu beter op en ook met rijden liep hij beter....Hij nam wel ff de pleitvaart en ik lag er bijna naast....Is al de tweede keer deze week dat ie zogenaamd ergens van schrikt en de pleitvaart neemt. Heeft ie een jaar niet gedaan....Ik ga er maar vanuit dat ie zich goed voelt...voor mijn hart niet al te best maar ach.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:33

Is EL niet altijd zonder lippen? Een classic roller is vergelijkbaar, die hebben wél lippen maar die kun je eraf halen.

Tenminste, zo begreep ik het van mijn tijdelijke (orthopedisch) hoefsmid toen ik hem vroeg of mijn eigen smid mijn paard straks weer kan beslaan. Advies is nl. geen voorijzers met lippen meer, het blijft dan EL (als mijn smid daar aan kan komen) of classic roller waar de smid dan de lip af haalt.

Fijn trouwens dat Bor er zo goed op loopt! Bij Ret zag ik ook heel snel verbetering. Hij heeft nu ook weer beweging in zijn schouders, voordat hij op EL stond liep hij te krabbelen (waardoor hij dan ook weer vast ging zitten in zijn schouders). Het verschil werd pas duidelijk zichtbaar toen hij op ander beslag stond.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:38

nee EL hebben ook dubbele lipijzers voor en ijzer zonder lip ;)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:41

Ja Bor zet ook snel vast in zn lichaam, maar heb sinds begin dit jaar een WOW zadel en daarmee loopt ie al met gehele schoudervrijheid, nu een andere manier van lessen en een EL ijzer, hopelijk kan ik hem met deze aanpassingen goed houden....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:43

Tence: ik durf Bor ook niet te slingeren hoor...
Die heeft eigenlijk sinds de diagnose niet meer aan de lijn gelopen. Wel gaat ie om de dag los in de longeerpaddock zodat ie lekker kan scharrelen met zn maatje...maar echt slingeren durf ik niet meer aan.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:47

Of ik heb het dan verkeerd begrepen, of mijn huidige smid heeft alleen maar EL zonder lippen. :j

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:10

Karin schreef:
Of ik heb het dan verkeerd begrepen, of mijn huidige smid heeft alleen maar EL zonder lippen. :j

Tence heeft EL met dubbele lippen.

Vandaag heb ik hem gereden en dat ging gelukkig een stuk beter dan aan de longeerlijn.Ik kan hem alleen niet zo rijden als ik zou willen ivm zijn hoesten,moet een beetje voorzichtig aan doen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:41

Mijn pony heeft HKO, ze is hiervoor ingespoten.. heeft iemand er ervaring mee?
En heeft iemand ook verstand van rontgefoto's en zou die naar die van mijn pony willen kijken.. die kan ik dan sturen,zie het zelf niet echt nl.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:23

De mijne is al 2x ingespoten met goed gevolg.
Stuur de foto`s maar naar mij,misschien kan ik er iets over zeggen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:44

Mijnes is ook nu 2x ingespoten, 1x voor HKO, 1x voor een overbelasting op zn hoefgewricht.
Tot nu slaat het goed aan....
Plaats je fotos anders hier in het topic, dan kunnen we er naar kijken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:47

Natural_Lady schreef:
ik denk het wel, onze paarden worden Natuurlijk bekapt, en NOOOOOOIT heeft er een hoefkatrol gehad, mede omdat ze door NB het hoefbeen parralel staat met de grond ( Door lage hielen ) Bij traditioneel bekappen is dat niet zo en komt het veeeeeel vaker voor !

het is een rijtechnisch probleem..
als je die van mij op lage hielen zet, krijgen ze geheid een peesklap...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:57

Ik weet niet wanneer Natural_Lady hier gepost heeft, maar volgens mij is dat heel wat maanden terug geweest. :D
Die van mij staat overigens naar tevredenheid wel laag op de hielen. :)

Ik ben ook wel benieuwd naar die rontgenfoto's, niet dat ik ze goed kan 'lezen' maar ik vind het wel erg boeiend.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:12

Hanneke84 schreef:
Ik weet niet wanneer Natural_Lady hier gepost heeft, maar volgens mij is dat heel wat maanden terug geweest. :D
Die van mij staat overigens naar tevredenheid wel laag op de hielen. :)

Ik ben ook wel benieuwd naar die rontgenfoto's, niet dat ik ze goed kan 'lezen' maar ik vind het wel erg boeiend.

ow, khad niet naar de datum gekeken,
maar dat dat hoefkatrol ontsteking voorkomt is niet waar.
de beenstanden , de hoek, zijn het belangrijkste, dus het kan zijn dat je paard hogere hielen nodig heeft dan andere paarden, dat is dus per paard verschillend.

hoefkatrol ontstaat door overbelasting van de voorbenen, veelal veroorzaakt door teveel gewicht op de voorhand nemen.
wat dus belangrijk is dit te voorkomen, is je paard vanuit achter te laten bewegen.
daarin zit veel meer draagkracht en de spieren mag je daarin ontwikkelen.
dus niet over het tempo jagen, maar langzaam tempo, zodat de beenzetting altijd achter eerst is of verdeeld over 4 benen.
nooit de voorhand eerst.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:16

Alleen een recht paard kan 2/3 deel van zn gewicht op de achterhand dragen. Een krom paard kan je niet door deze onder zn tempo te rijden op zn achterhand krijgen ;)
Pas als een paard recht is, kan je dmv van tempowisseling de achterhand sterker krijgen.
Ook het verdelen van het gewicht over 4 delen kan alleen als je paard rechtgericht wordt/is

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:47

Esther28 schreef:
Alleen een recht paard kan 2/3 deel van zn gewicht op de achterhand dragen. Een krom paard kan je niet door deze onder zn tempo te rijden op zn achterhand krijgen ;)
Pas als een paard recht is, kan je dmv van tempowisseling de achterhand sterker krijgen.
Ook het verdelen van het gewicht over 4 delen kan alleen als je paard rechtgericht wordt/is

als een paard scheef is, kan je hem zichzelf recht laten maken, of mbv een kundig ruiter, die het vanachter uit doet, in laag tempo, of aan de longe (aan halstertje)
het paard zal zichzelf in het hele langzame tempo recht maken.
echter zijn veel ruiters teveel met handen bezig, om zo een paard recht te laten gaan, echter blokkeer je daarmee het bekkengebied, wat weer scheefheid tot gevolg heeft.

het vergt een kundig ruiter, die ook voelt, of een paard recht gaat. (vanachteruit!)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:49

maar hoe wil je een scheef paard dmv hem onder zn tempo te laten sjokken recht krijgen?
Goed rechtrichten begint met verticale rechtheid en dat kan alleen als een paard op zn eigen benen loopt.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 11-12-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:06

Esther28 schreef:
maar hoe wil je een scheef paard krijgen dmv hem onder zn tempo te laten sjokken recht krijgen?
.

jep

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:13

Ik vraag HOE wil je een scheef paard recht krijgen door hem op zn onder zn tempo te laten sjokken? Dat is duidelijk niet volgens de klassieke methode dan.
Leg me die theorie eens uit

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:16

Andy sjokt al heel zijn leven onder zijn tempo :')
Als Andy ook een langzaam tempo heeft dan loopt hij juist niet op 4 benen maar sloft hij dus op de voorhand. Door hem actiever te laten lopen gebruikt hij al meer zijn 4 benen en dan nog moet je werken aan de scheefheid. Er zijn toch spieren die langer en korter zijn etc.
Maar wellicht wil je het een en ander iets verduidelijken want ik kan mij er zo geen voorstelling van maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:25

Esther28 schreef:
Ik vraag HOE wil je een scheef paard recht krijgen door hem op zn onder zn tempo te laten sjokken? Dat is duidelijk niet volgens de klassieke methode dan.
Leg me die theorie eens uit

het merendeel van de paarden , stuwt en veel lopen daarbij ook met de boeg te trekken, of klappen op de voorhand.
je ziet, vooral aan de longe , kan je dit zien, dat bij een heel laag tempo, het paard zijn bekken, lendenen party los kan laten en meer een dragende functie gaat krijgen. daarbij werkt het paard zichzelf los. en zie je hem uiteindelijk recht sporen in zijn benen (ook op een volte)
het neerzetten van het been, moet of een achterbeen eerst zijn, of voor en achter gelijk
veelal zie je bij de draf veel paarden 1 voorbeen nog aan de grond, en dat is dus een probleem voor de balans.
balans komt vanachter uit, dus vanuit het bekken...., daar dus werken aan draagkracht en ontspanning.
niet aan het hoofd zitten .
enne, ik rijd klassiek, en geef op die wijze les, dus ik weet niet welke boeken je gelezen hebt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:25

Hanneke84 schreef:
Andy sjokt al heel zijn leven onder zijn tempo :')
Als Andy ook een langzaam tempo heeft dan loopt hij juist niet op 4 benen maar sloft hij dus op de voorhand. Door hem actiever te laten lopen gebruikt hij al meer zijn 4 benen en dan nog moet je werken aan de scheefheid. Er zijn toch spieren die langer en korter zijn etc.
Maar wellicht wil je het een en ander iets verduidelijken want ik kan mij er zo geen voorstelling van maken.

laat hem maar eens nóg langzamer sloffen dan hij al doet :+

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:26

Ja ik snap die theorie ook niet helemaal en uit ervaring weet ik dat dat niet werkt om een paard recht te krijgen.
Een paard is van nature krom en als je wilt dat je een paard hebt dat correct kan dragen zal je daar als ruiter toch aan moeten werken om de bespiering zowel links als rechts gelijk te krijgen.