[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 23:33

Ah okay - ja wel iets maar dit is niet haar normale loop. Wat ze nu juist zo doet is de tenen in het zand boren - je ziet ook telkens zand naar voren vliegen. De hoefafdruk in het zand is voor ( t.h.v. de teen) ook veel dieper dan de rest - ze lijkt de voet de grond in te stoten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:34

Jannepauli schreef:
Wat bedoel je met "flappen"?

Ja ze heeft vanzichzelf wel een stoere hals maar dit is echt ontploft.. |( Het is precies het witte gedeelte dat opeens zo opgezet is en zo hard als steen. Gisteren was het nog soepel en minder dik.. Poehhh.. het is op drie dagen ná, precies een jaar geleden dat zij haar ernstige aanval kreeg..

Ze loopt inderdaad zo stijf als een plank - korte stappen ook.
He.. ik word er even helemaal depri van.

He meis, kop op hoor :(:) ,
Waarschijnlijk ben je er nog op tijd bij.
Ik zou haar iig niet meer op het land zetten dit jaar, zelfs niet met graasmasker.

Heb je er al aan gedacht om uit voorzorg d'r voeten te gaan koelen ?

Moet ik je anders wat Yea-sacc sturen voor d'r darmen ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:08

Pauli loopt inderdaad niet echt lekker, maar lijkt meer vanuit de achterhand te komen. Maar goed, de combinatie met de dikke nek is inderdaad wel reden voor oppassen. Sterkte en veel wijsheid gewenst. Zo zie je maar, het blijft altijd puzzelen en opletten. Als je even de aandacht laat verslappen kan het zo weer mis zijn.
Sowieso veel terugvallen op dit moment :o

Ik wil nog een foto van Isabella's voet zetten voor de hoefsmeden onder ons (en de lezers).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7WLTFRW6.jpg

Foto vertekent ... de wand steekt echt niet uit onder de zool. Het is ook hier zo dat die ring waar ik het eerder over had (wat wat donkerder is op de foto) uitsteekt. De witte lijn is alleen erg verbreed (en ik heb al een stukje van de toon ingekort, met name de wand; waar mijn vinger zit is alleen 'witte' lijn).

Ze loopt verder prima op dit moment ...
Mijn vraag is, waarom is de zool zo wit geworden?
Voorheen (zie andere foto) was hij mooi parelmoer zwart.
Net voordat ze bevangen raakte, ontdekte ik al witte plekken in de zool; vond ik al verdacht, en dan met name rondom de plek waar het hoefbeen zou kunnen drukken.
Is dat verstoorde doorbloeding geweest?
Ze heeft het nu achter ook (die witte vlekken), waar voorheen de zolen ook prachtig zwart waren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 06:34

@JP
Vette hard nek. Balen. Gek word je er toch van.
Op het filmpje ziet het er niet uit als hoefbevangenloopje, volgens ons. Veel eerder meer op de teen juist. Ook stijf door het hele lijf.
Heeft Pauli koorts? Virus?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 06:47

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Nee, een grijze waas heeft ze niet, wel stoffig als ze een zandbadje genomen heeft. :D
De mest is nogal wisselend op het ogenblik: ze poept sowieso grote hoeveelheden ( echt, soms denk ik dat ze een olifant is) maar de laatste dagen was het inderdaad soms nogal slap en dan opeens weer 'normaal'. Wel valt mij altijd op dat er erg veel onverteerde vezel in haar mest zit, in tegenstelling tot bv Jilske: die keutelt kleine balletjes en de structuur is gewoon smeuiig-massief zonder vezels erin.
Moet in gaan denken aan iets van pro-biotica?

De medicijnen geeft ik uit 'voorzorg' om erger te voorkomen..

Ik ga 's even wat foto's maken van de nek - zal ze vanavond proberen te plaatsen.

He meis, wat vind ik het rot voor je, ik hoop dat Pauli gauw weer de oude is :(:) .

Ik kan je echt de Yea-sacc aanbevelen.
Ik heb in diverse artikelen gelezen dat ze dit ook geven aan paarden met acute HB, het zou de zuurtegraad in de darmen normaliseren.
Hittie krijgt een theelepeltje 2x daags over de S&S, en de drollen van haar zijn eigenlijk altijd mooi droog en keutelig.

Ik heb de Yea-sacc van Dodson&Horrel, het zit in een kilo bus.
Voordat iemand weer roept dat het hetzelfde als biergist is....Yea-sacc bevat een andere bacteriestreng dan biergist en is dus niet hetzelfde ;)

Dit is interessant. Nado krijgt nu Probio Forte van Groene Os. Heb jij die ook wel eens geprobeerd en hoe vind je die in vergelijking tot de Yea-sacc ? Mag ik ook vragen hoe duur een kilo bus is ? Ik durf Nado niet zonder probiotica te zetten, maar als de Yea-sacc net zo goed werkt en prijstechnisch interessant is, dan is het wel een goede optie en kan ik er veel makkelijker aan komen, nl. gewoon bij mijn D&H leverancier.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 06:57

JP, sterkte, die nek ziet er niet fijn uit, idd.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:08

Haf mag maandag naar huis. :D
Lees vanavond bij en leg het verhaal uit

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:45

JP volgens mij zit ze tegen bevangenheid aan...even drastisch voer verminderen en zelfs hooi,en geen gras.
Darmflora is verstoord...pablo heeft ook vaak z'on dip gehad.
Vaak kreeg ik het goed met minderen,tot 4.5 jaar geleden....toen heeft het maanden geduurd en hij is er toen ook niet meer uitgekomen.(zonder medicatie)

Ik zie dat hier toch vaak gebeuren,terugvallen....totdat ze daar ook niet meer uitkomen en zelfs buut niets meer doet.
Afvalstoffen worden niet goed meer afgevoerd,en het wordt ernstig als het dagelijks eten wat ze echt nodig hebben ook al teveel wordt.
Dat had ik dus bij pablo.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:54

RonAalders schreef:
Essentiële uitgangspunten bij beslag van hoefbevangen paarden zijn: 1. derotatie/herstel van de voetas; 2. vermindering van de tractie van de diepe buigpees door a: verkorten van de afwikkellengte en b: verhogen van de hielen; 3. aanbrengen van afdoende ondersteuning van zool en straal.

Jannepauli schreef:
Deze informatie is (was) duidelijk. Bij mijn paard is geen sprake van onvoldoende zoolaangroei. Wel valt mij op, zoals ik al schreef, dat de straal zo veel minder vol/vlezig is dan voorheen. En met voorheen bedoel ik: voordat ze op ijzers gezet werd.
Moet ik uit punt 3) concluderen dat er dan onder de hoef toch een pad geplaatst zou moeten worden om de doorbloeding ( dmv grondcontact) beter te stimuleren? Ik refereer nu even aan de post van Isapaardje over Vettec (Equibuild oid)

Het aanbrengen van een vorm van hoofpack (ik heb nog geen goed Nederlands woord bedacht, het is namelijk helemaal geen siliconen meer tegewoordig) is van belang om via de aldus uitgeoefende steun op de posterieure zool en straal via het "vetkussen" (digital cushion) een tegenkracht te bieden tegen de rotationele krachten die op het hoefbeen inwerken. Het is dus niet bedoeld als "bescherming". In het verleden hebben we ook veel gewerkt met "heartbar" (verstelbaar en niet verstelbaar) ijzers. Hoewel deze ijzers bij juist gebruik goed voldeden is het tegenwoordig dankzij de "polyurethane hoofpacks", bijvoorbeeld die van Vettec niet meer nodig om de gecompliceerde en dus "fout gevoelige" heartbar ijzers te gebruiken. (Hoewel ik zelf in bepaalde gevallen nog heart bars gebruik om met name de aerobe- en anaerobe micro organismen die inwerken op de straal zo min mogelijk kans te geven zich ten koste van de kwaliteit van de straal te ontwikkelen, oftewel om "rotstraal" zoveel mogelijk te beperken :D )

Vettec is een producent die diverse producten voor steun aan de zool op de markt brengt. Het "Equibuild o.i.d." is dan ook véél te algemeen. In mijn ervaring is (de zwarte) Equibuild voor deze specifieke toepassing een slechte keuze vinden omdat het veel te hard is. Equibuild leent zich veel meer voor andere o.a. door Dr. Denoix voorgestane methoden om lage en ondergeschoven hielen op een bepaalde wijze van steun te voorzien. Bij hoefbevangenheid is Silpack een mogelijkheid, echter dat is relatief zacht. Soms gebruik ik dat juist vanwege die grotere flexibiliteit. In het algemeen is voor gebruik bij hoefbevangen paarden Equipak (blauw) of Equipak CS de betere keuze.

Ronald Aalders

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:07

goed beslag of bekappen is heel belangrijk....het is de redding van het paard.

Maar eigelijk nog belangrijk is er achter te komen wat er fout is in het metabolisme waardoor deze hoefproblemen ontstaan.

Zodat de kans op een terugval nihil wordt.

Als we iets zie in de hoeven van het paard is het proces al geruime tijd aan de gang in het lijf.

En dat is wat ingewikkelder dan er een ijzer onder slaan.
Dit is niet rot bedoelt,maar alleen de mechanische aanpak is niet genoeg....hij is wel heel belangrijk,begrijp mij niet verkeerd!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:08

Jp, ik hoop dat het allemaal gaat meevallen :(:)

Nado schreef:
Dit is interessant. Nado krijgt nu Probio Forte van Groene Os. Heb jij die ook wel eens geprobeerd en hoe vind je die in vergelijking tot de Yea-sacc ? Mag ik ook vragen hoe duur een kilo bus is ? Ik durf Nado niet zonder probiotica te zetten, maar als de Yea-sacc net zo goed werkt en prijstechnisch interessant is, dan is het wel een goede optie en kan ik er veel makkelijker aan komen, nl. gewoon bij mijn D&H leverancier.

Ik heb ook zitten kijken om die probio forte te kopen, maar twijfel nog. Hoe is jouw ervaring ermee?

Het is hier een beetje van dat broeierige weer. Tryggur was sloom vanmorgen, had het warm, want hij had z'n regendeken nog aan omdat ze zulk slecht weer opgaven, maar het is hier erg meegevallen. Dus lekker jasje uit en een klein stukje door de wei gewandeld, dat vond meneer wel leuk volgens mij, lekker te briesen en flink de pas er in :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:18

@ Ron Aalders: Goed dit te weten.
Naast het logische bieden van 'tegenkracht' had ik 't idee dat zo'n kussentje onder de zool dmv bodemkontakt de zool ook zou kunnen 'masseren' en daardoor de zoolgroei zou kunnen stimuleren. Dat idee komt voort uit de beweringen van de tegenstanders van ijzer: de natuurlijke bekappers die vrijwel allemaal beweren dat een ijzer het hoefmechanisme c.q. de doorbloeding van de hoef hindert. Ik heb het hier wel 's met Rob van Nassau over gehad die deze bewering van de HBérs naar het land der fabelen verwijst. Maar hoe zit het nou eigenlijk echt?

Ik kreeg vanmorgen een déjà-vu die mij de schrik om 't hart deed slaan....
De lezers die al langer in het HBtopic zitten weten wellicht nog dat bij Pauli's eerste heftige bevangenheid, ik van die rare sporen in de bak vond: schuifelsporen... Pauli was toen ook zo stijf ( erger dan nu) en dan bracht ons allemaal op het idee dat ze wellicht ook spierbevangen was. Vanmorgen waren ze er weer....
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben als een Sherlock Holmes door de bak gaan lopen en het viel me op dat elk spoor begint kort ná een plek waar ze mest gedeponeerd heeft. Met haar wat ruwe, slappe mest vraag ik me nu af of het één met het ander te maken heeft.. denk aan: bij het uitpersen van de mest bv pijn/kramp??

Nog een plaatje van een individuele hoefafdruk - ik hoop dat het overkomt op de foto - hier zie je hoe diep ze de teen in de grond zet

Afbeelding

En om het raadsel compleet te maken:
- de hoeven zijn niet warm, gewoon koel, ze dribbelt niet, ontlast niet, geen pols anders dan normaal..
Wat moet ik hier nu mee?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:21

Zou goed kunnen dat ze buikpijn heeft hoor jp! (ik hoop het heel hard voor je, dat het buikpijn is ipv hb!)
Pony van een stalgenootje had van de zomer ook buikpijn van het gras, was wat koliekerig, en die liep toen ook heel verkrampt! Hebben ze colosan gegeven en de volgende dag was het weer beter :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:52

Oeiii.. buikpijn! Ja, zou kunnen. Ik heb de DA gebeld en de situatie voorgelegd: er kwam meteen de vraag "hoe zit 't met zand"? Er zijn op dit moment hier kennelijk veel paarden met zand in de maag/darmen.. met vergelijkbare mestproblemen.
Ik ga niet meteen 'ontzanden'maar ga wel op de kliniek een medicijntje halen om de darmen tot rust te brengen ( intestinal balance) om uit te proberen of daar het probleem zit. Ga wel even een zandproefje doen..
Oh boy.. paarden!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:56

Je krijgt er spontaan zelf ook weer buikpijn van dan he := :(:)
Dat zand ben ik ook nog steeds bang voor :j Maar denk dat een zandproefje niet geheel betrouwbaar is als ik dat hier doe, aangezien hij op het zand poept, dus er altijd wel zand aan zit :+
Had laatst wel bedacht een flesje Colosan te halen 'voor het geval dat..' maar nog steeds niet gedaan :o Denk dat dat vanmiddag toch even een ritje naar de welkoop wordt O:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:03

Op dit moment komt er bij Isabella ook heel veel zand mee in de mest. Ik zie het er liever uitkomen dan dat ik niets zie.
Ook hier dunne tot waterige mest.
Maar dat heeft ze, zolang ik haar heb en dat is al 13 jaar, iedere herfst en deel van de winter gehad. Niet goed natuurlijk, maar ik heb er nooit een oplossing voor gevonden.
Ja veel hooi geven, maar tja, dat gaat niet meer.

Ze krijgt nu om de zoveel tijd een schep psyllium husk (van Makana) door het voer (veel goedkoper als zandwegkuurtjes en net zo effectief). Dit mag je ook langer geven, tot 4 weken aaneengesloten (en dan 4 weken niet).

Probioforte van Groene Os heb ik ook een tijd gegeven; er was toen wel verschil te merken, maar ik vond toen zelf de mest te hard worden. Nogmaals zie toch liever het zand eruit komen (mede omdat ik zeker weet dat ze zand binnen krijgt; ze snaait van alles uit haar zandbak, zeker nu de noten, en bladeren weer vallen (in het zand)).

Oh JP, daarmee bedenk ik me gelijk ... staan er bij jouw struiken/bomen om de wei/uitloop? Is er iets aan blad of noten/eikels wat ze nu (in overvloed), kan eten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 10:14

Isapaardje schreef:
Oh JP, daarmee bedenk ik me gelijk ... staan er bij jouw struiken/bomen om de wei/uitloop? Is er iets aan blad of noten/eikels wat ze nu (in overvloed), kan eten?

Aan de ene kant van de rijbak staat Kiwi, druiven en iets framboosachtigs.. overstekende takken ervan worden 's nachts door de paarden 'gesnoeid'.. Aan de andere zijde staat van alles: berk, beuk (zonder nootjes), wild, gewone Es en... Esdoorn. Die laatste hou ik heel erg in de gaten omdat die blad hebben die de paarden lekker vinden, maar als de boom besmet is met die bepaalde schimmel, is die ook verdacht van het veroorzaken van A-typische myopathie..
Ik heb nog niet veel bladval maar blaas het blad meestal weg uit de rijbak anders wordt 't een zooitje..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:37

Isapaardje schreef:
Ook hier dunne tot waterige mest.
Maar dat heeft ze, zolang ik haar heb en dat is al 13 jaar, iedere herfst en deel van de winter gehad. Niet goed natuurlijk, maar ik heb er nooit een oplossing voor gevonden.
Ja veel hooi geven, maar tja, dat gaat niet meer.

Probioforte van Groene Os heb ik ook een tijd gegeven; er was toen wel verschil te merken, maar ik vond toen zelf de mest te hard worden. Nogmaals zie toch liever het zand eruit komen (mede omdat ik zeker weet dat ze zand binnen krijgt; ze snaait van alles uit haar zandbak, zeker nu de noten, en bladeren weer vallen (in het zand)).

Mijn ervaring met Yea-sacc is dat de mest een paar dagen wat droger is en daarna weer normaliseert,
probiotica is meestal een samenstelling van diverse bacteriestrengen en zal dus waarschijnlijk nog sterker werken en ook op andere gebieden.
Juist de Yea-sacc met de bacteriestreng Saccharomyces cerevisiae 1026 schijnt de tegenhanger te zijn van de darmbacterie streptococcus bovis welke de mogelijke oorzaak is van HB.
Deze laatst genoemde bacterie verzuurt de darmen en zorgt ervoor dat er toxines vrij komen, met de Yea-sacc kan worden voorkomen dat deze bacterien de overhand krijgen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:42

@JannePauli

Oeh dat is zeker schrikken, ik heb je foto's destijds ook gezien.
Heb je er al even op gelet hoe ze mest, gaat ze bol staan in de rug, kreunt ze erbij ?

Pijn in de buik zou heel goed kunnen maar ik denk eerder aan een overload van bacterien en waarschijnlijk daardoor teveel gas, dan aan zandkoliek.

Hoe is het nu met haar, wil ze wel hooi eten ?

ps. De Yea-sacc is onderweg naar je ;)

toevoeging :
Waarom ik denk dat het meer te maken heeft met overload aan bacterien/gas als met zand is omdat de hals ook zo extreem opgezet is.
Dit is duidelijk een metabole kwestie en daar heeft zand volgens mij geen invloed op ;) .
Laatst bijgewerkt door lolclub op 24-09-10 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:06

Mijn pony heeft ooit zandkoliek gehad maar die ging voor de eigenlijke koliek in dezelfde houding staan als een schommelpaard (dus voorbenen ver naar voren en achterbenen ver naar achter), verder was ze idd sloom en teruggetrokken maar dat schuifelen heb ik bij haar niet waargenomen.

Hoop iig dat je er snel achter kunt komen wat het is, sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 11:12

@ LC:

zonder dat je het wist heb ik zojuist een foto van je gemaakt!
Afbeelding Herken je jezelf niet? Nou ik wel hoor, je bent een engel!!

Eten doet ze met graagte - ik ga zo even met m'n boodschappenmandje naar de DA voor wat pijnstilling en Ascal ( ik heb 't maar liever in voorraad) en ik ga nog een flinke portie graszaadhooi halen.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:50

Jannepauli schreef:
@ Ron Aalders: Goed dit te weten.
Naast het logische bieden van 'tegenkracht' had ik 't idee dat zo'n kussentje onder de zool dmv bodemkontakt de zool ook zou kunnen 'masseren' en daardoor de zoolgroei zou kunnen stimuleren. Dat idee komt voort uit de beweringen van de tegenstanders van ijzer: de natuurlijke bekappers die vrijwel allemaal beweren dat een ijzer het hoefmechanisme c.q. de doorbloeding van de hoef hindert. Ik heb het hier wel 's met Rob van Nassau over gehad die deze bewering van de HBérs naar het land der fabelen verwijst. Maar hoe zit het nou eigenlijk echt?

Dat er een systeem in de ondervoet aanwezig is dat het hart helpt bloed vanuit deze uiterste extremiteit weer omhoog te krijgen wordt door niemand -waard om naar te luisteren, er zitten echt ****** op het internet- bestreden. Het precies functioneren van dit pomp mechanisme is echter heel wat minder duidelijk.

Inderdaad zijn er een groot aantal "barefoot" promotoren (in de USA noemt men ze wel BUA -Barefoot Über Alles- ik heb de term niet bedacht!) die stellen dat ijzers dit pomp systeem, of "hoefmechanisme", hinderen. Ik ben met Rob eens dat dit nergens uit blijkt. Integendeel ik heb in de USA wel eens een zaak gemaakt voor het juist volledig opsluiten van de hoornwand ten einde het hoefmechanisme pas echt tot zijn recht te laten komen. Dit voert echt veel te ver om dit hier verder uit te leggen, maar als illustratie gebruik ik bij de uitleg over deze stelling het gebruik van een bepaald type hoefijzers bij gebroken hoefbenen. Zeker een jaar of 10 terug werden deze ijzers (ook door mij) gemaakt door ofwel een groot aantal lippen aan het ijzer te trekken en het paard daarmee te beslaan, ofwel een opstaande rand rondom het ijzer te lassen en die rand op te vullen met "kunsthoorn". De bedoeling was natuurlijk dat de hoefwand absoluut niet meer zou bewegen en zo als het ware een rigide gipsverband zou vormen voor het gebroken hoefbeen. (Tegenwoordig beseffen we dat beperking van de op het hoefbeen inwerkende trekkracht door de diepe buigpees minstens zo belangrijk is.) Ik zelf heb meerdere paarden met dergelijke "continuous clip shoes" beslagen en nimmer een duidelijke verslechtering van de hoefkwaliteit waargenomen. Als de BUA zelfs maar een beetje gelijk zouden hebben dan had het geheel opsluiten van de hoornwand (hetgeen dus véél verder gaat dan een gewoon ijzer) gedurende een vele maanden lang genezings proces, desastreuze gevolgen voor de hoef moeten hebben gehad.

In hoeverre hoofpack van welk type of soort ook de doorbloeding stimuleert is eerlijk gezegd ook niet duidelijk. Ikzelf gebruik hoofpack niet om de doorbloeding te stimuleren (daar zijn betere methoden voor), maar uitsluitend om de kracht die op de hoornwand inwerkt mede te verdelen over de zool en straal.

Ronald Aalders

Afbeelding

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:12

Jeetje Jannepauli dat is toch ook wat zeg. Dan is het toch wel fijn dat het zand nu wat vochtig is, dat de sporen ook goed te zien zijn he, want anders was het je wellicht niet eens opgevallen.
Ben benieuwd hoe dit afloopt omdat je zegt dat het mogelijk te maken heeft met de ontlasting.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:56

RonAalders schreef:
Afbeelding

Knap stukje vakwerk ! ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:21

Wat is phsyllicum husk? :)
Wat voor verschil merkte je toen je de probioforte gaf? :)

Tryggur krijgt zijn hooi op de tegeltjes, maar daar stuift ook weleens wat zand op. En als hij er overheen loopt blijft er ook wel wat zand uit zijn hoeven op liggen, hoewel ik elke dag veeg. Maar hij is nog zo gevoelig voor veranderingen, vind het toch wel eng om een zandweg kuur te geven. Of misschien toch een paar keer per week een scheut gekookte lijnzaad, kan dat kwaad?

lolclub, zou die yea sacc dan niet ook wat voor Tryggur zijn? Om alles weer een beetje op orde te krijgen. Hij heeft trouwens met het wennen aan het graszaadhooi 1 dag slappe poep gehad en nu niet meer.

Kun je ascal zo bij de dierenarts halen zonder dat ze moeten langskomen?
Mss toch handig als ik dat ook haal voor het geval dat, dat ik het maar heb staan :o

Geven jullie naast de medicatie trouwens ook die gastro guard bij?

Ik krijg trouwens net m'n bestelde F4F binnen. Maar het zit nu in een zak! Vind dat toch minder handig dan zo'n emmer :o Gelukkig heb ik die andere emmer nog!