Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Wat bedoel je met "flappen"?
Ja ze heeft vanzichzelf wel een stoere hals maar dit is echt ontploft..Het is precies het witte gedeelte dat opeens zo opgezet is en zo hard als steen. Gisteren was het nog soepel en minder dik.. Poehhh.. het is op drie dagen ná, precies een jaar geleden dat zij haar ernstige aanval kreeg..
Ze loopt inderdaad zo stijf als een plank - korte stappen ook.
He.. ik word er even helemaal depri van.
lolclub schreef:Jannepauli schreef:Nee, een grijze waas heeft ze niet, wel stoffig als ze een zandbadje genomen heeft.![]()
De mest is nogal wisselend op het ogenblik: ze poept sowieso grote hoeveelheden ( echt, soms denk ik dat ze een olifant is) maar de laatste dagen was het inderdaad soms nogal slap en dan opeens weer 'normaal'. Wel valt mij altijd op dat er erg veel onverteerde vezel in haar mest zit, in tegenstelling tot bv Jilske: die keutelt kleine balletjes en de structuur is gewoon smeuiig-massief zonder vezels erin.
Moet in gaan denken aan iets van pro-biotica?
De medicijnen geeft ik uit 'voorzorg' om erger te voorkomen..
Ik ga 's even wat foto's maken van de nek - zal ze vanavond proberen te plaatsen.
He meis, wat vind ik het rot voor je, ik hoop dat Pauli gauw weer de oude is.
Ik kan je echt de Yea-sacc aanbevelen.
Ik heb in diverse artikelen gelezen dat ze dit ook geven aan paarden met acute HB, het zou de zuurtegraad in de darmen normaliseren.
Hittie krijgt een theelepeltje 2x daags over de S&S, en de drollen van haar zijn eigenlijk altijd mooi droog en keutelig.
Ik heb de Yea-sacc van Dodson&Horrel, het zit in een kilo bus.
Voordat iemand weer roept dat het hetzelfde als biergist is....Yea-sacc bevat een andere bacteriestreng dan biergist en is dus niet hetzelfde
RonAalders schreef:Essentiële uitgangspunten bij beslag van hoefbevangen paarden zijn: 1. derotatie/herstel van de voetas; 2. vermindering van de tractie van de diepe buigpees door a: verkorten van de afwikkellengte en b: verhogen van de hielen; 3. aanbrengen van afdoende ondersteuning van zool en straal.
Jannepauli schreef:Deze informatie is (was) duidelijk. Bij mijn paard is geen sprake van onvoldoende zoolaangroei. Wel valt mij op, zoals ik al schreef, dat de straal zo veel minder vol/vlezig is dan voorheen. En met voorheen bedoel ik: voordat ze op ijzers gezet werd.
Moet ik uit punt 3) concluderen dat er dan onder de hoef toch een pad geplaatst zou moeten worden om de doorbloeding ( dmv grondcontact) beter te stimuleren? Ik refereer nu even aan de post van Isapaardje over Vettec (Equibuild oid)
Nado schreef:Dit is interessant. Nado krijgt nu Probio Forte van Groene Os. Heb jij die ook wel eens geprobeerd en hoe vind je die in vergelijking tot de Yea-sacc ? Mag ik ook vragen hoe duur een kilo bus is ? Ik durf Nado niet zonder probiotica te zetten, maar als de Yea-sacc net zo goed werkt en prijstechnisch interessant is, dan is het wel een goede optie en kan ik er veel makkelijker aan komen, nl. gewoon bij mijn D&H leverancier.
Isapaardje schreef:Oh JP, daarmee bedenk ik me gelijk ... staan er bij jouw struiken/bomen om de wei/uitloop? Is er iets aan blad of noten/eikels wat ze nu (in overvloed), kan eten?
Isapaardje schreef:Ook hier dunne tot waterige mest.
Maar dat heeft ze, zolang ik haar heb en dat is al 13 jaar, iedere herfst en deel van de winter gehad. Niet goed natuurlijk, maar ik heb er nooit een oplossing voor gevonden.
Ja veel hooi geven, maar tja, dat gaat niet meer.
Probioforte van Groene Os heb ik ook een tijd gegeven; er was toen wel verschil te merken, maar ik vond toen zelf de mest te hard worden. Nogmaals zie toch liever het zand eruit komen (mede omdat ik zeker weet dat ze zand binnen krijgt; ze snaait van alles uit haar zandbak, zeker nu de noten, en bladeren weer vallen (in het zand)).
Jannepauli schreef:@ Ron Aalders: Goed dit te weten.
Naast het logische bieden van 'tegenkracht' had ik 't idee dat zo'n kussentje onder de zool dmv bodemkontakt de zool ook zou kunnen 'masseren' en daardoor de zoolgroei zou kunnen stimuleren. Dat idee komt voort uit de beweringen van de tegenstanders van ijzer: de natuurlijke bekappers die vrijwel allemaal beweren dat een ijzer het hoefmechanisme c.q. de doorbloeding van de hoef hindert. Ik heb het hier wel 's met Rob van Nassau over gehad die deze bewering van de HBérs naar het land der fabelen verwijst. Maar hoe zit het nou eigenlijk echt?