horseyfries schreef:Wat ik hier toch veel lees is dat mensen weer beginnen met een "half genezen" paard, en dan daarna weer een terugslag krijgen. Dit lijkt mij niet meer dan logisch. Ik zou eerst zeker van de dierenarts 100 % groen licht willen krijgen voor je weer iets doet, dat de scans er weer goed uitzien en het paard niet "maar een beetje onzuiver" loopt, maar gewoon weer goed loopt.
Dat het onzuiver aanvoelt (maar niet is!!) dat kan ook door onbalans komen, het paard heeft toch een poos één been ontlast. Maar dat is iets anders dan onzuiver zijn! Daar moet je echt niet mee doorrijden, want dat is vragen om het terugkomen van het probleem.
Dat bedoel ik ook, dat het niet onregelmatigheid is van dat er iets mis is, maar van onbalans/ scheefheid. daarom wil ik ook eens een osteo laten komen zodat alles weer lekkerder zit, kan alleen maar helpen. En rustig hieraan proberen te werken ook. Ze heeft ook rust gehad hoor. Ben in het begin wel te vroeg opnieuw begonnen omdat ik helemaal niet wist wat er precies aan de hand was en hoe ernstig het was, da had het over 10 dagen niet rijden ofzo en dan na een maand rijden mocht ze gewoon weer springen en doen en ja, dan wordt ze idd zo weer onregelmatig enz. Nu ik (vooral door dit topic en eigen gezond verstand) weet wat voor irritante blessure het is let ik echt wel op. Vind het nog steeds stom van mij, vind het mijn fout dat ze er nog zo lang mee sukkelde. Maarja, als je da zegt dat de fotos oke zijn, scan niet hoeft, wat rust en ontstekingsremmer lost t zo op, ja, dan geloof je dat...met als resultaat dat ze daarna een infiltratie moest in beide voorhoeven en op andere ijzers staat, en het na een jaar nog niet 100 % oke was.
De eerste keer dat ik een da liet komen omdat ik voelde dat er iets niet juist zei die zelfs " Er zijn weinig 7 jarige paarden die echt volledig zuiver lopen als ze zo moeten lopen op het harde hoor. is niks ergs maar als je wil geef ik wel wat eguipalazone mee en zet haar een weekje stil. Is echt niks om zorgen over te maken" Nouja zeg, ...
Dan andere laten komen die fotos en verdoven enzo heeft gedaan, maar er, vond ik ook wat te licht over ging. Moesten beetje aandringen voor die dingen en uiteindelijk voor een "echte" behandeling, niet steeds weer een weekje stilstaan en aanmodderen met poedertjes,, maar dan maar een infiltratie en later nieuwe ijzers en anders bekappen (fout bekapt -> foute stand-> foute belasting was oveirgens de échte oorzaak, hebben goede hoefsmid nu). Maarja als ze je dus toch weer te snel laten beginnen is het normaal dat het weer terugkomt. Krijg je te horen dat ze die infiltratie wel opnieuw willen doen, het heeft tenslotte nu ook een tijdje "geholpen", dat het kan dat dat regelmatig opnieuw moeten doen om ze zuiver te houden. Neen, dat wilde ik niet nee. Oke, dan proberen we andere ijzers...die in combinatie met de rust die ik nu echt wel langer liet duren dan ze me aanraadden, ging super eig.
Tot ze een ijzer verloor.
Dag zelf was het nog teruggezet,, leek niks aan de hand, maar dikke week erna was ze dus echt stokkreupel (nouja das misschien overdreven maar echt wel erger dan dat lichtjes trekken in de bocht). Heb dan nog paar daagjes gewacht, kon gewoon door ijzer komen oid, maar het bleef en dus da gebeld. Die schrok beetje van hoe erg het was en nam me nu wel serieus
verdoven ed wees uit dat het weer hetzelfde was. Hebben haar toen een ontstekingsremmer of iets dergelijks moeten geven waarvan ik de naam kwijt ben, had er iig nog nooit van gehoord en was niet iets wat iedere ruiter in zijn ehbo kist heeft liggen :p ze heeft toen echt voldoende lang rust gehad en echt rustig begonnen, niet met rijden maar eerst aan de hand, enen dat gaat tot nu toe dus goed.
Wil maar even zeggen dat ik ondertussen echt wel doorheb dat rust belangrijk is en ik merk ook wel het verschil met hoe ze loopt nu en "echte" onzuiverheid.
Sorry voor het lange verhaal
heb alles ooit wel in stukjes hier gepost, dit is nog een fijne samenvatting
Fijn dat de scan van Archy goed was, is al een leuke opsteker.
Duimen dat ie goed blijft!