[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:46

Inderdaad rustig opbouwen.
Ik ben bij mijn paard ook weer helemaal bij 0 begonnen, alleen maar rustig rechte lijnen stappen in het bos. Ik heb hier ongeveer een half jaar overgedaan maar ondertussen rijden we weer de gewone lessen mee op M-niveau en rijden weer wedstrijden.

Het is inderdaad nu ook een nat seizoen dat zou ook mee kunnen spelen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:55

helaas geen bos hier :( kijk hoe het vandaag gaat..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:08

Oké dat is al lastig. Wij moesten ook 10min met de trailer rijden maar goed dat is natuurlijk goed te doen.
Is er ook geen mogelijkheid om 'gewoon' buiten te rijden? Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard is en jouw omgeving.
Mocht je er wat aan hebben zit was mijn opbouw schema van vorig jaar:
feb: rechte lijnen stappen
mrt: rechte lijnen stappen en kleine stukjes draven, dit steeds opouwen
apr: rechte lijnen stappen en draven en kleine stukjes een rustige galop.
mei: rechte lijnen stappen en draven en stukjes galop. Dit afgewisseld met heel basic werk in de bak, gewoon bak rond stappen, draven en galopperen met alleen grote voltes
jun: bos afgewisseld met bakwerk maar nu meer op B-niveau dus soms voltes wat kleiner 15m ipv 20, gebrokenlijn 5m, afwenden B-E of A-C. Halthouden en weer voorwaarts stappen. Lekker laag en rond rijden.
jul: bos afgewisseld met bakwerk eigenlijk nog steeds B-niveau maar toch wat meer vragen, bijv. wisselen van halshouding (laag beginnen dan iets oprichten en weer laten zakken etc).
aug + sep: bos afgewisseld met oefeningen op L niveau paar pasjes wijken. Bijv eerste 2 weken 3m dan 2 weken 5m etc. zolang het maar rustig ging.
En vanaf oktober ben ik nu weer aan het trainen op M-niveau. Meer op de achterhand, schouder binnenwaards, travers, achterwaards, voltes meer sluiten etc.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar zo heb ik het gedaan en voor mij heeft het goed geholpen zo.
Het belangrijkste is wel dat als je paard even een mindere dag hebt je gewoon heel rustig aan doet.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:17

nou ik heb op mijn andere stal dik anderhalf jaar alleen maar buiten gereden omdat de bak daar zo slecht was en omdat het rijden toen ook niet lekker ging maar hij ging juist slechter lopen opzicht wil ik wel een ritjes maken maar wil dat in combinatie doen met werk in de bak om hem soepel te houden..we hebben hier geen park of iets, veel langs de weg en de bermen zijn nu echt te zacht in te lopen..kan met hem wel naar buiten hoor hij is braaf.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:21

Oké dat is dan inderdaad lastig. Ik weet alleen dat het voor mij veel heeft geholpen. Maar ieder paard is natuurlijk anders.
Ik rij nu ook nog regelmatig in het bos en vind het ook heerlijk om even lekker uit te waaien vooral omdat mijn paard dan even lekker dr energie kwijt kan.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:57

ik wou dat we hier in de buurt een bos hadden maar helaas..omdat we dat hier niet hebben wordt je wel vindingrijk hoor betreft buitenrijden..en dan is het best te doen maar elle lange galoppadden hebben we helaas niet..en het waar je een beetje kan galoperen is gras en dat is nu echt te zacht en nat maar ik zal nooit elke dag achter elkaar rijden verzin altijd wel iets zodat hij zijn energie kwijt kan..laatst met de bal of met zijn kleine vriend in de bak.. maar ik ga zo naar stal en klim er weer op kijken of het vandaag beter gaat..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:39

Ja dat snap ik. Ik zit ook wel gunstig qua omgeving en heb een hele lieve moeder die altijd weer met mij mee wil (heb zelf geen aanhanger rijbewijs).
Ik rij ook niet elke dag hoor. Ik zit op kamers en kan nu in de winter 3x per week rijden en als het dadelijk langer licht is 4x per week. Maar ze staat wel 24/7 buiten dus dan kan het ook wel.

Ik hoop dat het rijden vandaag weer beter ging :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:23

niet gereden vandaag want ik zag toen hij in de longeerbak liep dat hij niet goed liep..achter loopt hij onregelmatig.. :( woensdag komt de smid weer en zal zijn achterijzers er weer onder zetten want het lijkt erop dat het dan beter gaat..moedeloos wordt je ervan.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:28

Pff wat balen! Hopen dat dat helpt. Mijn meisje moet ook achter ijzers omdat anders de stand van de benen veranderd, ze krijgt dan een soort van x-benen.

Ik heb vanavond met mijn meisje meegereden met een lesje huisvrouwen springen tot ong 50cm. Erg leuk voor de afwisseling. Mn paard bloeide ook helemaal op, oortjes naar voren en gaan met die banaan. Leuke afwisseling voor 1x per maand :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:34

ik heb gister even van zadel gewisseld want ik zat er zelf niet zo lekker op..heb nu tijdelijk een KN zadel en dit zit stukken beter ook op sem..heb vandaag maar een buitenritje gemaakt lekker stappen. woensdag zijn achter ijzers er weer onder en dan kijken hoe dat gaat..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:05

Kon je merken dat je een ander zadel ophad? Ging het rijden goed?
Danté staat vandaag lekker op de wei te grazen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:20

mvermeulen1 hoe is je paard aan de longe zonder zadel?

En het duurt ook ff voordat je paard lekker loopt ik rij vaak pas lekker na bv 20 minuten.
Hoe bouw je nu je training op als je erop zit?
Hoelang stap je bv voordat je aandraaft?
Stap je ook je paard lekker lang uit is vaak ook belangrijk met artrose.
Ik merk ook verschil hoe ik het paard weer weg zet.
Heb ik een lange buitenrit gemaakt dat gaat bij mij altijd goed de volgende dag maar stappen ook veel tussendoor en de terugweg ook veel stappen.
Tuurlijk per paard en per dag is het steeds weer bekijken hoe het paard loopt ik pas daar het rijden mee aan.
Nu 2 dagen is hij wat onregelmatig/stijf achter blijft ook als ik wat langer rij, vandaag kort stap ritje buiten gedaan verder lekker op de wei.
Morgen zien we wel weer verder maar hou hem wel dagelijks in beweging.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:51

hij loopt nu gewoon niet goed met of zonder zadel..maak ook niet uit of ik nu lang of kort in of uitstapt wat ik altijd al deed...we doen het nu gewoon rustig aan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:48

wat vervelend mvermeulen!
en zeker wanneer je niet echt je vinger erop kan leggen waar het vandaan komt.
ik denk wel dat je goed bezig bent om nu alles even een voor een te proberen en kijken wat het doet. ik zou nu met die ijzers in eerste instantie eerst aan de longe kijken of er verbetering is en er nog helemaal niet op te stappen, dit pas wanneer hij weer goed loopt, misschien nog wat stijf maar wel regelmatig.

vorig weekend heeft Mister een voorijzer eraf getrapt, juist dat artrose been, en liep natuurlijk slecht daarna, woensdag is de smid geweest en heeft ze allemaal vernieuwd, maar vrijdag en gisteren liep hij nog steeds een beetje stijf, en heb daarom ook maar weinig gedaan.
vanavond en morgen zal ik hem even lekker laten spelen in de round penn en dan zien we het dinsdag wel weer onder het zadel hoe hij is.

ik ben gisteren naar een clinic geweest om te kijken, en oh wat mis ik het zware trainen toch! zeker wanneer je iedereen daar zo fanatiek bezig ziet en graag mee had willen doen.
maar ja, wie weet of we ooit nog een keertje mee kunnen rijden en dan gewoon heel rustig.
ik weet ook dat ik het gewoon rustig moet houden wil ik de komende jaren nog plezier van hem hebben, maar af en toe steekt het wel hoor!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:44

mvermeulen1: Ik hoop dat de achterijzers wat zullen helpen!
Mister01: Ik begrijp je gevoel! Ik was vroeger ook zo'n fanatiek ruiter! En dan nu eigenlijk niks meer!

Urka loopt nu al 2 weken terug goed! heb haar al een aantal keer gelongeerd en ze blijft het goed doen. Galop doe ik voorlopig niet. Dat lijkt me te belastend. Ik durf er eigenlijk ook niet zo goed terug opkruipen. Ik ben bang dat ze toch weer door mij (op haar rug) slecht gaat lopen. Maar aankomende dinsdag ga ik het toch proberen. hopelijk is ze door het longeren wat sterker geworden en kan ze mij dan beter dragen!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:00

succes Katja!! ja dat is altijd lastig om te bepalen, alleen door doen kom je erachter.

ik mag echt helemaal niet klagen hoor over wat ik met Mister kan, in principe kunnen we alles behalve harde stops rijden. spinnen doe ik een heel klein beetje heel zacht.
we zijn aan het opbouwen, maar ik vraag hem wel af en toe een zwaardere oefening, dat houd hem ook scherp. we kunnen changeren om te pas ongeveer, en appuyementen van de hoefslag tot de middenlijn in galop, en zo kan ik nog wel even door gaan, maar het is toch anders dan eerst.

gelukkig kan ik ook wel heel erg genieten van de buitenritten die we maken, het strand dichtbij is echt weer heerlijk!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:06

Ik ken het.. hoewel mijn merrie een stukje ouder is dan Mister mis ik het trainen met haar echt heel erg. We zijn twee handen op één buik, en tijdens trainingen hoefde ik maar iets te denken of ze voerde het al uit. Ook altijd western getraind, en voor een zwaar gebouwde Tinker deed ze het geweldig. Wissels, roll-backs, spins maar ook voor een krap trailparcour draaide ze haar hoef niet voor om. Zo leuk! :D En nou wandelen we alleen nog maar... Ze is nog steeds hartstikke kreupel in draf maar in stap is ze goed. En aangezien ze met pensioen is hóeft ze ook niet meer te draven. Dus scheurt ze in volle galop bokkend door de wei :roll:
Heel af en toe doe ik nog wat stapwerk met haar in de bak en dan voel je gewoon dat ze meer wil. Alle hulpen kent ze nog, de knopjes staan nog op scherp maar ze mág het gewoon niet meer -O-

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:11

ja Berdien, dat is het he, ze willen zo graag en kunnen het allemaal nog, maar mogen het niet meer.
als ik Mister zijn zin zou geven zouden we bijna elke dag speed controls en run-downs oefenen. :D :+ maar ja dan kan ik hem ook volgend jaar weg brengen en dat wil ik niet.
ik stop hem nu niet in een glazen kistje om hem voor alles te behoeden, maar een beetje voorzichtiger dan eerst doe ik wel. en heb vanwege die artrose ook een aantal aanpassingen gedaan in stalling, ik ben er voor verhuist.

ach, nu kijk ik gewoon terug naar de foto's van mijn koeien werk en hoop dat ooit nog eens te kunnen doen, maar et niet al mijn geld erop.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:15

Denk dat je heel goed bezig bent hoor :j En artrose hoeft ook niet het einde te betekenen, zolang je er maar enigszins rekening mee houdt. Jes heeft het waarschijnlijk al heel erg lang gehad, zeker omdat ze altijd al moeite heeft gehad met haar rechtergalop. En daarvoor hebben ze een goed linkerachterbeen nodig. En die knie is juist kapot. Maar ja, na een tijd trainen kon ze vanuit het achterwaarts gaan in één sprong in de rechtergalop aanspringen. Dus dan denk je toch niet aan artrose?
Jes is nou zo'n 23, dus voor haar is het mooi geweest :) Zolang ze er nog lol in heeft mag ze lekker blijven, gaan we wandelen en mag ze zich in de wei overal tegenaan bemoeien. Maar zodra ze ook in stap slecht wordt en die fonkeling is weg dan is het klaar.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:47

ik denk dat als je paardje al wat ouder is het iets makkelijker is om te accepteren, niet dat het dan leuk is, maar toch anders.
maarja de dingen zijn zoals ze zijn, en ik kan er treurig over blijven, maar dat helpt niks en maakt het ook niet beter, dus we maken er van wat nog kan.

en we hopen toch ook over een tijdje een gezinnetje te mogen stichten en dan ben ik heel blij met mijn paard waar ik mee kan lezen en schrijven, en dan heb ik toch geen tijd meer om op show te gaan ofzo. dus ik vind het goed hoor zo.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:52

vandaag weer een stapritje gemaakt..het was zo lekker weer en we genoten ervan..aankomende week even rustig aan doen en kijken hoe het gaat als hij zijn achterijzers weer heeft..zal je net zien gaat het ineens onwijs sneeuwen hahaha..hij krijg wel sneeuwbeslag hoor maar het blijft met ijzers toch glad dan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:56

als het hier gaat sneeuwen ben ik klaar, dan kan hij met moeite naar buiten als ik zijn paddockje schoon en goed ingezout krijg, maar echt rijden gaat denk ik niet lukken.

hoe ziet sneeuwbeslag eruit? dat ken ik helemaal niet.

geven ze weer sneeuw af? nee toch? |(

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:06

is wel handig hoor dat sneeuwbeslag.. er gaat dan een soort van rubberenring aan de binnenkant van de ijzers en dat zorgt ervoor dat het sneeuw niet vast blijft zitten..krijgen ze geen ijsklompen..hij staat overdag in een zandpaddock heb wel eens overwogen om dat met zout te stooien maar dat zal niet zo goed zijn voor zijn hoeven..als het gaat vriezen zorg ik ervoor dat me paddock zo recht mogelijk is zonder kuilen en gaat dat prima..

ze geven wel wat kouder weer op maar nog geen sneeuw maar je weet het nooit hier in NL kan zomaar omslaan en zodra het 2 nachten vriest beginnen ze alweer te zeiken over wanneer ze de elfstedentocht kunnen schaatsen..daar wordt ik zo krankjorum van :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:13

_O- _O- _O-
ja die elfstedentocht daar worden sommigen echt helemaal ge*l van ofzo, hier in het zeeuwse zuiden geven we daar ook geen ene drol om :n

ik denk dat ik op dit moment wel redelijk sneeuw bestendig beslag eronder heb zitten, ik heb leertjes tussen voetje en ijzer, dus alleen de dikte aan ijzer kan erin vast komen te zitten, dus dat zal wel gaan denk ik.
hier sneeuwt het toch zelden of nooit, maar voor het geval dat, heb ik een grote zak met zout in mijn kast staan. ik weet dat het niet ideaal is voor die voetjes, maar glibberen op de paddock is ook geen succes, ze hebben stenen paddocks. en ik wil toch wel graag dat hij gewoon elke dag buiten komt.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:07

Ik heb ook sneeuwbeslag er onder zitten. Ik vind het ideaal, toen de vorige keer sneeuw lag kon ze toch nog mooi naar buiten toe.

Ka_tje: fijn dat het nu zo goed gaat!
mvermeulen: fijn dat het nu beter ging!

Ik heb er nu net twee weken vakantie op zitten en moet morgen weer naar stage en naar mijn kamer. Moeten nu zolang ik nog redelijk buiten kan rijden terug naar 3x. Jammer want ze doet het erg goed en ze is ook erg fanatiek en ondeugend.