Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:05

Geen ijzers maar ondergeschoven en samengeknepen hielen. Ze is hier al super lang mee bezig en het duurd ook nog heel lang omdat hij al zo oud is. Het was vroeger echt een ramp.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:19

S__L schreef:
Geen ijzers maar ondergeschoven en samengeknepen hielen. Ze is hier al super lang mee bezig en het duurd ook nog heel lang omdat hij al zo oud is. Het was vroeger echt een ramp.

Oudere dieren herstellen idd wat minder rap van ondergeschoven verzenen/knelhoefjes.

Ik zal binnenkort nog eens foto's plaatsen van het jongste paard van me.
Opvallend vind ik toch, is dat haar hoeven doorgroeien in "massa" zeg maar tot haar 5de.
Was ook zo met mijn andere jonge dier. Op hun 5de zijn de hoeven zo'n beetje pas uitgegroeid.
Klaarblijkelijk groeit het hoefbeentje dus ook door tot hun 5de?!?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:35

Smid is weer geweest. Paardjes staan er weer netjes bij.

Wat mij opviel bij het bekappen van mijn haflinger waren wat rode plekjes in de witte lijn aan de voorkant van de voorhoeven.
Op mijn vraag wat dat was , kreeg ik als antwoord een kneuzinkje, kon geen kwaad gaat vanzelf weg.

Toen kwam ik met de reden dat ik dit vroeg nl dat mijn paard enkele weken geleden weer een heftige reactie heeft gehad op voordroogkuil uit een plastic baal. Ik vertelde dat paard ziek oogde, dof was, op eieren liep en helemaal vast zat in zijn lichaam.
Daar keek mijn smid wel van op en bevestigde eigenlijk wat ik toen al vermoedde nl een hele lichte bevangenheid. En deze was dan nu toch wel enigzins terug te zien in de witte lijn. Witte lijn is niet verbreed en paard heeft er gelukkig maar 2 dagen last van gehad.

Ik vermoed nu dus ook dat het al vaker is gebeurd maar alleen in periodes van 2 of 3 dagen. Zodra er een 'betere' baal kwam waren de klachten ook gelijk weg.
Jammer genoeg ben ik met dit probleem nooit serieus genomen. Ik kreeg altijd maar als antwoord dat het voer niks mankeerde.

Paard heeft van het gras nooit last, alleen dus die pokke plastic balen :(

Gelukkig heb ik naar mijn eigen verstand geluisterd en voor deze winter verhuisd naar een stal waar ik ook hooi kan voeren.
Mijn paard krijgt vanaf nu dus echt geen kuil meer.
Nu hopen dat bij de volgende bekapping zijn voetjes volledig hersteld zijn. Ik vond hem ook wel wat lastig met bekappen maar dat kan komen doordat ie er net een weekje staat...dan is het altijd meneertje neuroot :D

Mijn dikkie dik moet nog zeker 10 jaar mee *\o/*

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:29

Kuil is altijd eiwit rijker dan hooi, het ene paard kan er tegen de andere niet :n
Die van mij kreeg er ook bultjes van.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:58

scoxxx schreef:
Opvallend vind ik toch, is dat haar hoeven doorgroeien in "massa" zeg maar tot haar 5de.
Was ook zo met mijn andere jonge dier. Op hun 5de zijn de hoeven zo'n beetje pas uitgegroeid.
Klaarblijkelijk groeit het hoefbeentje dus ook door tot hun 5de?!?!

Het hele paard groeit nog uit tot 5-6 jaar dus waarom niet.. Ik zie de hoeven van de twee jongste (3,5) hier ook nog van vorm veranderen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:17

meer meningen over mn pony's zijn hoeven:)?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:45

ik vind ze er wel goed uitzien, jammer van die diepe groeve in de straal bij de hielen, maar dat zie je tegenwoordig vaak. Vooral als het weer natter wordt buiten. Ze gebruiken hier een middel met betadine erin. Dat spuiten ze elke dag in die groeve. Schijnt de bacterien te doden die ervoor zorgen dat de straal daar wordt weggegeten. Of het echt helpt durf ik niet te zeggen.....

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:50

ik moet af en toe dettol spuiten. Misschien zelfde soort effect?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:00

zou best wel kunnen ja. Heb je het idee dat het werkt?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:01

ik zet de probleem hoef van mijn paard ook hier eens neer. (nooit beslagen en bijna 7 jaar dezelfde smid, hoewel ik steeds meer ga twijfelen of ik niet naar een andere smid moet overstappen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:02

ik niet, hoefsmid wel.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:02

wo die straal! Dat lijkt me niet goed?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:03

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:07

dat zwarte been lijkt wel een klemhoef

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:11

geerke schreef:
dat zwarte been lijkt wel een klemhoef

Ja dat is het ook.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:13

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:14

oh...sorry...dat is jouw topic schangah

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:35

S__L schreef:
meer meningen over mn pony's zijn hoeven:)?

rotstraal.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:37

S__L schreef:
ik moet af en toe dettol spuiten. Misschien zelfde soort effect?

ja. elke dag dettol spuiten lijkt me beter.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:38

Schangah schreef:
Afbeelding

Omgekeerd hoefmechanisme.... bovenin bij de kroonrand lijken zijn de hoeven breder dan onderin op de foto, zeg maar.
Wanneer de hoef neerkomt, zet de kroonrand uit en knijpen de hielen die contact maken met de grond samen.
Amai... big problem!

Volgens mij is er tevens een verschil in hoeven? Witte hoefje lijkt op de foto platter en het zwarte hoefje stijler. Als dat zo is ook in de werkelijkheid, wordt het zwarte hoefje ontlast en zit daar dus een pijnbeleving die maakt dat het paard een reden heeft om dit voetje te ontlasten.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
De weg die de huidige smid bewandeld eindigt in ieder geval bij lange na niet in Rome.
Dus die man zo snel mogelijk aan de kant schuiven.
Vervolgens begint het grote zoeken. Je moet voor jezelf een keuze maken of je dit via bekappen (NB) gaat oplossen of dat je dit via een ijzer gaat oplossen.
Persoonlijk zou ik niet voor ijzers kiezen eerlijk gezegd. Je wilt zo'n hoef eigenlijk wekelijks bijvijlen terug in weer redelijk conformatie. Dat gaat niet als er ijzers onderliggen.

In deze zou ik zelf een beroemde en bekend staande NB-er raadplegen... laat de beste man (of vrouw) langs komen en vraag om aanwijzingen om zelf de hoef iedere week bij te vijlen. Betaal de goede man ruim, immers hij deelt zijn jarenlange moeizaam opgebouwde kennis met jou.... daar hangt een prijskaartje aan.
Mail paardnatuurlijk.nl eens en vraag om advies naar een goed bekend staande NB-er.
Of PB CherokeeChum eens, dat lijkt me een kundig persoon? Hoefsmid die overgegaan is tot NB, als ik het goed begrijp.

Btw, een goede hoefsmid kan uiteraard ook een uitkomst bieden Echter de ervaring leert dat te veel hoefsmeden een te slechte kwaliteit "hoef-problemen-oplossingen"-kwaliteiten hebben.
Goede hoefsmeden zijn zeldzaam en er wordt te vaak gezocht in oplossingen in ijzers-eronder-timmeren-dan-maar.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:42

@Schangah: je smid bakt er werkelijk niks van. twijfel niet langer en zoek een betere.

er zitten volgens mij lagen steunselmateriaal over de zool heen, de straal is totaal niet ontwikkeld en de hielen samengeknepen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:44

Schangah schreef:
ik zet de probleem hoef van mijn paard ook hier eens neer. (.......knipperdeknip.... hoewel ik steeds meer ga twijfelen of ik niet naar een andere smid moet overstappen)

Mijn handen jeuken in ieder geval als ik zoiets zie ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:18

sjonge, wat een hoef zeg, heb zoiets nog nooit gezien. Ik zou ook heeeel snel op zoek gaan naar een andere smid/bekapper.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:27

Ik zou ook snel iemand anders zoeken, idd CC is een goeie!
Vindt het er nu uitzien of je paardje een te kleine schoen aanheeft, ziet er allemaal erg afgekneld uit en die zool..kwee nie wat daaar inzit maar kloppen doet het niet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:25

scoxxx schreef:
In deze zou ik zelf een beroemde en bekend staande NB-er raadplegen... laat de beste man (of vrouw) langs komen en vraag om aanwijzingen om zelf de hoef iedere week bij te vijlen. Betaal de goede man ruim, immers hij deelt zijn jarenlange moeizaam opgebouwde kennis met jou.... daar hangt een prijskaartje aan.
Mail paardnatuurlijk.nl eens en vraag om advies naar een goed bekend staande NB-er.
Of PB CherokeeChum eens, dat lijkt me een kundig persoon? Hoefsmid die overgegaan is tot NB, als ik het goed begrijp.

Btw, een goede hoefsmid kan uiteraard ook een uitkomst bieden Echter de ervaring leert dat te veel hoefsmeden een te slechte kwaliteit "hoef-problemen-oplossingen"-kwaliteiten hebben.
Goede hoefsmeden zijn zeldzaam en er wordt te vaak gezocht in oplossingen in ijzers-eronder-timmeren-dan-maar.

Waarom een ander beslag afraden, als u uw eigen paarden beslaat met kunststofbeslag? Ineens is natuurlijk bekappen weer de oplossing? Nog steeds is onduidelijk welke cursus of opleiding u gevolgd heeft?