Daar hoef ik gelukkig niet echt aan (klein stukje heel af en toe) want dan zou ik ook véél te bang zijn dat ik uitschiet. Als 't zo droog blijft toch maar 'n hoefzak halen idd, maarrr 't heeft hier vannacht enórm geregend dus straks weer 'n poging wagen.
Cowgirl
Geplaatst: 09-06-11 13:33
Heeft iemand ervaring met de easyboot glove bij tinkers met veel behang? Mijn stalgenoot is best geintresseerd maar haar tinker heeft echt mega sokken (DIE ER NIET AFGAAN!). Ook mijn fjord heeft best wat haar aan zijn benen zitten.
We zijn bang dat het A: niet past en B: het gaat schuren.
Voor mijn ijslander heb ik grotere gaiters aan de Epic gemaakt ivm anders niet passen van de sokken in de gaiter. Dat zou bij de Glove ook kunnen. 'Glue On's kopen (= onderkant van de Glove) , en er zelf grotere gaiters aan monteren. Wij hebben geen last van schuren.
Uiteraard haal je die sokken er niet af In de winter heeft mijn shet ook best veel behang, en met de schoenen van Smit, Cavallo en RX is dat inderdaad altijd een beetje ramp omdat haar ergens te laten. Maar met de lagere schoenen van easyboot (normaal, epic en glove), die onder de kroonrand zitten, heb je daar minder last van. Wellicht dat de kootbanden van glove en epic niet lekker zitten of niet goed passen, maar die zijn er of af te halen (over het algemeen blijven de schoenen dan ook goed zitten), of je kunt ze verlengen met een stukje klitteband (of speciale verlengstukjes te koop).
Met de Cavallo heb ik bij mijn sokkenpaardje weinig problemen met de vetlok, het haar in de kootholte is inderdaad wel een beetje prutsen omdat het er ook in moet
Cowgirl
Geplaatst: 10-06-11 20:28
ik heb de cavallo's ook gezien maar ik ben bang dat die wat lomp aan de voeten zijn. Mijn fjord heeft vrij brede en ronde hoeven en als die dingen er dan omheen zitten ben ik bang dat ie zich zelf gaat strijken of de schoenen gaat uittrappen. De Glove's zitten gewoon mooi strak om de hoef (als een handschoentje dus ).
Dat klopt. Wbt de brede hoeven is Cavallo wel een van de weinige die erop zou passen volgens de maattabel: hier een haf met achter ronde hoeven, da's al breed, en vooraan zelfs breder dan lang. Ik vind het niet zo lomp ogen, maar ik zal zsm eens een fotootje posten Strijken doet ze er niet mee maar dat doet ze ook niet echt van nature dus daar kan ik natuurlijk weinig over zeggen !
ik heb vandaag mijn easyboots epic binnen gekregen voor mijn shetje.... maatje iny miny (pony) ik ga ze zo passen maar ik heb mijn twijfels hoor... vind de schoenen er raar en ingewikkeld uitzien.... helemaal als je de renegades gewent bent...binnen in aan de achterkant zit een heel ribbellig stuk en je moet ze met een touw aantrekken... ook lees ik in de gebruiksaanwijzing dat het allemaal strak moet zitten.... mmmmmm ik ga het zo eerst maar eens proberen.....
Dat 'touw' om ze aan te trekken heb ik 1x gebruikt en daarna weggegooid. Dus dat hoef je niet per se te gebruiken. Verder moet het allemaal goed aansluiten, strak zou ik niet per sé zeggen, hoewel de klip natuurlijk zo moet dat-ie niet zomaar open kan. Succes.
ppp: waarom ben je van de Renegades afgestapt (sorry heb het verhaal niet gevolgd)?
Hier is Daya de Cavallo's aan het inlopen. Ik doe ze nu sinds een paar dagen aan als we beginnen met uitmesten en af erna. De hoefballen blinken wat, maar ze loopt er gewoon goed mee. Hopelijk wordt het leer snel soepel en kunnen we echt de baan op. Zelfs in de hobbelige weide weet ze er precies al goed raad mee
ponyzotje: Bij mijn pony 'blonken' de hoefballen ook wat. Maar na een paar keer helemaal niet meer. Nooit geen schuurplek of iets gehad. Volgensmij is dat echt van het inlopen. Dat ze nog wat stijf zijn. Vind ze nu ook veel soepeler aanvoelen nu ze ze een stuk of 15 x om heb gehad.
Da's goed nieuws SxF, gisteren was het ook al minder aan het "blinken" dan de dag ervoor. Komt hopelijk helemaal goed, ondanks graaskorf is mevrouw nog redelijk wat spekjes aan het kweken, dus wat langere ritten op de weg zouden haar geen kwaad doen!
@ ponyzotje. omdat die niet in maatje mini shetje zijn anders had ik ze zeker gekocht!
nou ik gister dus proberen.... drama! werd der shaggie van.. kep heel wat schoenen aan en uit gedaan maar deze zijn echt... grrrr wat doe ik verkeerd? ik heb kareltje maar weer in de wei gezet en hup achter de pc. ik denk ik heb ze te klein gekocht..... maar de hoefjes zijn maar 8 cm breed en 8,5 lang. dus dit moet de goede maat zijn. ik krijg het hoefje der gewoon niet in... ik kan de schoen niet ver genoeg open krijgen.... ik heb het gevoel dat het probleem licht bij de voorkant die kun je niet open trekken. renegades schuif je zo aan omdat je het hoefbal gedeelte naar beneden kan doen. en de cavallo's heb ik ook geen problemen mee maar deze.... mmmmm morgen maar eens weer proberen..... maar ik word er niet blij van.....
Niet meteen opgeven is mijn tip. Je moet écht even handigheid krijgen, ik dacht de eerste keer ook 'dat past never nooit' maar op 'n gegeven moment heb je de slag te pakken. Ik moet nog steeds 'n filmpje maken van mijn manier om ze aan te trekken, hoewel ik betwijfel of dat bij 'n shetlander zo handig is.
Haha, dan ben ik benieuwd hoe jouw manier eruit Gimli, als je je afvraagd of het bij een shetlander handig is
p_ponypaard : Volgensmij is het zo dat als je de Epics (had je toch) de eerste keer al (te) makkelijk aankrijgt, dat ze dan te groot zijn. Ik heb ook veel uitgeprobeerd met aan en uit doen. Hoef naar voren vind ik makkelijker dan dat je ze aandoet in 'hoef uitkrab houding' zegmaar. Op internet zijn er trouwens wel wat filmpjes te vinden over het aantrekken. MAar moet ook zeggen dat de schoen ook nog wat soepeleren moet worden. Zelfs dat kunstof van de Epics
Gimli_
Geplaatst: 17-06-11 20:16
SIEMxFUNNY schreef:
Haha, dan ben ik benieuwd hoe jouw manier eruit Gimli, als je je afvraagd of het bij een shetlander handig is
Nou, het komt er basically op neer dat ik de voet een stukje in de schoen zet, vervolgens met mijn bovenbeen de knie van het paard 'stabiliseer' en dan met draaiende beweging de schoen aantrek. Dat tegenhouden van de knie met je bovenbeen lijkt me dus onpraktisch bij 'n kleine pony.
Er komt nog altijd 'n filmpje bij het vage verhaal, zoals maanden geleden beloofd, ik heb zelden iemand mee naar Gimli haha maar ik zal eens iemand meeslepen.
skessa
Geplaatst: 17-06-11 20:20
soepeler worden ze ook als je ze voor het aantrekken een tijdje in warm water legt
ik laat mijn paardje ze zo ver mogelijk aan doen en er dan op gaan staan, zo zorgt ze er zelf voor dat de hoef er verder in komt. Doe ik trouwens ook met de Glove, dan loop ik even een rondje over het erf tot ze helemaal goed aan zittten.
Gimli_
Geplaatst: 17-06-11 20:22
skessa schreef:
soepeler worden ze ook als je ze voor het aantrekken een tijdje in warm water legt
Zit je wel eventueel met natte gaithers..
Afijn, het zijn niet de gemakkelijkste schoenen om mee te beginnen, dat is zeker, maar als je de slag eenmaal te pakken hebt..
skessa
Geplaatst: 17-06-11 20:40
de gaiters liefst inderdaad droog houden .
Ik heb een aantal jaren met de epics gereden, en het zijn prima schoenen, maar inderdaad wel even een handigheidje om ze aan te krijgen. Uiteindelijk koop ik om wat voor reden ook de hoefschoenen altijd eerst een maat te groot . Voordeel is wel dat je snel handig wordt in het aandoen. Daarna lukken goed passende schoenen ook.
Handigheidje is het juist woord inderdaad. Als je ze een hele tijd gebruikt vraag je je af waarom je 't in eerste instantie zo moeilijk vond.
p_ponypaard
Geplaatst: 19-06-11 10:10
mmmm nou vanmiddag ga ik poging 2 doen.... ik vind de schoenen der ook ingewikkeld uit zien... met allemaal schroeven en kabels... binnen in de achterkant zit een ribbellig stuk... (waar het tauwtje door dit) hebben jullie paarden niet veel schuurplekken gehad met de epic's? ik ga ze zo maar eens proberen met een boterham zakje der om
Laatst bijgewerkt door p_ponypaard op 19-06-11 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Odi
Geplaatst: 19-06-11 10:35
Toen ik de Epics pas had heb ik ze ook weleens vervloekt. Nu ben ik tussen de 5 en 10 minuten kwijt om alle vier de schoenen aan te trekken. Heb een heel gevoelig paard qua schuurplekken, maar bij de Epics nooit last van gehad. Dat ribbelige bandje waar je het over hebt moet je niet te ver omhoog trekken. Bandje moet onder de hoefballen blijven. Heb je het ijzerdraadje wel "los", over het clipje heen liggen? Anders krijg je de schoen niet ver genoeg open om de hoef erin te stoppen.
nou hij heeft ze aan hoor en volgens mij zitten ze goed.... ik til het beentje naar voren, doe de teen der in en dan trek in de hak der in.... ik denk dat ik die tauwtjes niet ga gebruiken.. ik moest echt met 2 handen trekken en rukken om ze der uit te krijgen nou toen ze aan waren ff over het erg gelopen... hij stampen jho leek wel of die klompen aan had heel grappig ik hoop dat als hij straks gewend is weer normaal gaat lopen anders heb ik ze zo versleten hoe lang hebben jullie met je epic's gedaan?