Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__karin__

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:18

@ Arabesk..
15 km per dag over asfalt is wel redelijk, maar niet super veel..
En ik denk dat je dan ook wel eens door de berm rijdt of niet??

Over buitenritten in draf en galap over asfalt is weinig te zeggen, omdat die een een half uurtje en buitenrit vindt en de andere een hele dag rijden..

Maar inderdaad kan je dan ook naar hoefschoenen kijken en niet klakkeloos ijzers er onder laten slaan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:19

ikzelf rijd dan niet meer dan dat, maar er zijn wel degelijk voorbeelden te vinden van mensen die wel veel meer rijden met hun paard en het blootsvoets volhouden. In het buitenland zijn ze al veel verder met blootsvoets prestaties, 200 kilometer in drie dagen zonder hoefschoenen en zonder ijzers:

http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:24

Inderdaad! Mijn paard in het weiland loopt al meer dan 15 km per dag.

Maar zelf rij ik redelijk veel in de berm als ik buitenrij..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:28

Interessante verhaaltjes op een interessante site:

http://www.equithotics.com/Shoeing%20fo ... rmance.htm

"The largest problem with foot care is the removal of the wall unnecessarily. The reasons for this practice are numerous and most of the time is damaging to the hoof. Improving the appearance, "backing the toe up" or compensating for the lack of skill in fitting the shoe to the hoof are a few of the reasons the wall is removed. I am not advocating the wall should never be rasped on the outside but it should be undertaken with the greatest care and consideration of what is the benefit to the animal. Shoe design is another factor in the removal of the wall. Nail placement in the shoe sometimes makes it impossible to place the shoe securely and have a cosmetically good-looking job without removing the wall back to the shoe."

Klaarblijkelijk is korte tenen in theorie heel mooi, maar in de praktijk niet altijd het gewenste effect. Mijn persoonlijke ervaring is overigens eender.

"Owners can and do create their own problems by trying to fix something that isn’t broken. This is primarily related to the excessive use of greasy hoof conditioners. In the desire to do the right thing the hoof becomes so saturated with softeners that the wall can no longer function. Splitting and peeling is misinterpreted as dryness and more conditioner is applied until the shoes no longer stay on and the foot is peeling because the wall is saturated with greasy softeners. The only remedy for this is to stop the hoof preparations and grow out a new hoof. There are no fat secreting glands in the hoof and it is not a normal constituent of the wall. Flexibility of the hoof is restored by moisture, and care must be taken not to over saturate the hoof so it is unable to cope with a tough environment. Topical preparations that are sealants may be detrimental because they block transpiration of moisture and exclude oxygen, which creates an environment favorable to anaerobic organisms to attack the wall. There are products that don’t block the normal "breathing" of the wall, protect from the harmful effects of ammonia and condition the keratinized protein to be more resilient without the use of grease. These have been shown to be beneficial in retaining the health of the hoof"

Edit; mmm, maar een enkele foto op de site... vind ik niet helemaal presentatief voor "goed" beslagen hoeven.

En de 200 km-prestaties in 3 dagen... zou te doen kunnen zijn bij uitzonderlijk sterke paarden op zeer zacht terrein. Terrein gelijk Hollandse zeer zachte ondergrond = Zuid-Afrika... zo te zien.
Afgelopen zondag een wedstrijd gehad in de Ardenne: blote voeten aldaar is echt dierenmishandeling.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 03-07-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:31

dit ziet er toch niet uit als een hollands veengrondje:

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:32

Wel als een Veluws ondergrondje ;-)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:59

Hmm... er liggen wel een heleboel stenen op het pad..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:15

Arabesk schreef:
En stel dat je paard z'n hoeven te snel slijten, dan kun je altijd nog naar hoefschoenen grijpen. Dus slijtage is geen goed excuus voor ijzers, aangezien er in deze moderne tijd veel betere oplossingen zijn ;-)

Als je het een betere oplossing vind wel, anders niet. Ik vind dat er nog teveel nadelen, o.a. qua pasvorm, kans op verliezen en beinvloeding van de gangen, aan hoefschoenen zitten om het nu al een volwaardig alternatief te vinden.

Ik weet niet of ik het helemaal correct heb maar veel voorbeelden van paarden die veel kilometers op blote voeten lopen zijn wel in de minder vochtigere streken van de wereld. Ik merk dat veel vocht, zoals hiet in Nederland regelmatig voorkomt, de hoef zachter maakt en daardoor is er sneller en meer slijtage en meer gevoeligheid. Nu met de droogte zijn de hoeven van Koek keihard, maar in een nat najaar toch echt zachter.

Overigens heb ik zelf in Zuid-afrika (en Lesotho) gereden op droge maar wel erg stenige en avontuurlijke paden niet vergelijkbaar met nederland. Sterker nog een willekeurige Nederlands paard zou zijn nek breken op die routes, zowel met als zonder ijzers :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:58

Maar goed, blijft het feit dat de mensen (in dit topic) die met hun eigen paard ook daadwerkelijk zelf kilometers maken.... in binnen- en buitenland.... NIET kiezen voor blote voeten in afstanden hoger dan 60-km-dag.
Ervaringen uit de 1e hand zijn betrouwbaarder dan een (overigens hele leuke) website.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:19

@arabesk
een oud stalgenootje van je...

Je kan hoog of laag springen, maar je blijft zo star in je denken dat je niet kan begrijpen dat hoefschoenen ook niet voor elk paard kan werken.

15 km per dag is idd niet denderend veel.
Dat deed ik vroeger jaar in jaar uit.
(ja het klinkt veel als je het bij elkaar oprekend :+ zo ken ik er ook een paar hahaha)

@scoxxx
Idd veel mensen (prof.) kiezen bewust voor ijzers oid.
En terecht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:23

Zack schreef:
@arabesk
een oud stalgenootje van je....

daar ga ik maar niet op in ;-) de rest van bokt heeft geen belang bij deze geschiedenis

ik stond op die stal alweer jaren geleden, dus de situatie en de hoeveelheid die ik rij zijn inmiddels dratisch veranderd ;-). Bovendien heb ik met die persoon ook in geen jaren meer een woord gewisseld, dus ik vind het knap dat ze in kan schatten hoe het anno 2009 er bij ons aan toe gaat.

Bovendien hoef ik niet alleen te bewijzen dat veel kilometers over asfalt mogelijk is, daar zijn genoeg andere voorbeelden van te vinden. Het aantal voorbeelden uit het buitenland is zo groot, dat het niet meer als 'een website met misschien wel verzonnen verhalen' af gedaan kan worden. Het is een kwestie van tijd, totdat ook in NL ruiters blootsvoets de top bereiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:42

ik blijf erbij , er is geen "1 solution for all"
blote voeten kan idd veel vaker dan mensen denken, dat is 1 ding wat zeker is en ik ben erg voor het bewust maken van dat feit
en ervoor zorgen dat mensen bewust en goed geinformeerd een keuze kunnen maen
dus niet er maar ijzers onder gooien als ze ingereden worden/zijn
"want dat hoort nu eenmaal zo "

hoefschoenen kunnen idd ene hele goede oplossing zijn voor ene groot deel paarden wat het niet red om te werken op alle ondergronden op blote voeten

maar soms zullen er ijzers nodig zijn
en als ze nodig zijn , laat ze dan alsjeblief op de juiste manier door een goede smid onderslaan
en blijf krtisch, welke oplossing je ook kiest

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:18

Sonja_vR schreef:
....dus niet er maar ijzers onder gooien als ze ingereden worden/zijn
"want dat hoort nu eenmaal zo"

Dat vind ik ook wel de allergrootste onzin die er is, vandaar dat mijn pony lekker nog steeds blootvoets is (en als het
kan zo lang mogelijk blijft). :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:32

hier in de buurt was iemand die liet z'n 3jarige kwpner op voorijzers zetten, 'want dat hoort zo als ze ingereden worden'. Dus ik vroeg 'maar waarom dan alleen vóór?'. Nou dan lopen ze eerder op hun achterhand en zwaaien ze mooier met hun voorbeen door het extra gewicht :?

Het paard had prima hoeven, had altijd in een hengstenkudde gelopen, kwam amper op straat, en zag na het inrijden alleen de bak, stal en weiland. }:0

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:51

scoxxx schreef:
Afgelopen zondag een wedstrijd gehad in de Ardenne: blote voeten aldaar is echt dierenmishandeling.

Nee hoor, ik woon daar, en je kan je hier prima zonder, makkelijker als in Nederland ;) . Paarden krijgen hier steenharde zelfonderhoudende hoeven, de bekapper komt hier 2x per jaar, een keerbegin van de zomer en een keer begin van de winter. Over 200 km kan ik niets zeggen, maar 150 op drie dagen doen ze hier makkelijk en zonder enige hoefproblemen.
Voorwaarden:
- gezond paard met normale gezonde hoeven en normale beweging
- 24/7 op stenige weide en/of verharde voederplaats
- beetje nadenken tijdens de rit, het enige wat echt werkt als een rasp is een steile afdaling op asvalt, dus dan stap je af of ga je op de berm.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:24

Bandida schreef:
scoxxx schreef:

Nee hoor, ik woon daar, en je kan je hier prima zonder, makkelijker als in Nederland ;) . Paarden krijgen hier steenharde zelfonderhoudende hoeven, de bekapper komt hier 2x per jaar, een keerbegin van de zomer en een keer begin van de winter. Over 200 km kan ik niets zeggen, maar 150 op drie dagen doen ze hier makkelijk en zonder enige hoefproblemen.
Voorwaarden:
- beetje nadenken tijdens de rit, het enige wat echt werkt als een rasp is een steile afdaling op asvalt, dus dan stap je af of ga je op de berm.

Kijk maar daar heb je al een punt, die paarden groeien DAAR op, op die rotsachtige bodem.
Het enige wat wij hebben in nederland is klei en alles is zacht.

Nu komen er natuurlijk allemaal opmerkingen dat je puin in de paddock moet gooien bla bla bla.
Helaas heeft niet iedereen de loterij gewonnen om in frankrijk te gaan wonen of thuis een paddock paradise te gaan aanleggen.
Men heeft vaak te maken met (eigenwijze) pensionhouders.
Ik heb destijds nog geprobeerd mijn stalhouder over te halen om een Hit-actief te bouwen, maar helaas er staan nu 50 boxen.

Als ik van de week de loterij win koop ik ook een huis in de ardennen waar ik mijn paarden een nog beter leefklimaat kan geven.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:47

@arabesk
Waar ik dus op doelde dat iedereen wel eens fouten maakt en dat je dan niet gelijk iemand de grond in hoeft te boren (want dat doe je soms echt en dat is gewoon echt niet leuk voor die mensen)

Ook ik heb een hekel aan mensen die hun paarden op ijzers gooit omdat het 'hoort'
Daar heb ik er ook een paar van meegemaakt, maar als je dan aan ze vraagt wat het hoefmechanisme is staan ze je stom aan te gapen.
Wat dat betreft ben ik het echt met volle 100% met je eens.

Maar niet dat ijzers per defenitie al slecht is.
Zack heeft nu ijzers omdat voor ons hoefschoenen geen optie zijn:

1 - Hij heeft zo een appart loopje dat hij een grote kans heeft om aan te gaan tikken.

2 - Ik zit met een huge rugprobleem waardoor ik bijna niet eens zijn hoeven uit kan krabben laat staan hoefschoenen omdoen & uitdoen!
Dus helaas gaat dat voor ons voorlopig niet werken.. hopenlijk kom ik snel van m'n rugprobleem af, maar dan denk ik dat hij zomer's als hij voor de kar staat alsnog op ijzers blijft.
Ik heb een supergoede smid, en door zijn apparte loopje krijgt hij na een lange periode ijzerloos een rare vorm in zijn hoef.
En als hij blootvoets staat kan mijn smid er nooit meer wat vanaf halen dus is blootvoets corrigeren dus onmogelijk, waardoor de vorm van zijn hoef dus steeds erger en erger word.

Ik zet dus niet zomaar ongedacht mijn pony op ijzers, daar is maandenlang peinzen aan voorgegaan.

Dus mijn vraag is heel simpel, hou eens op met die vooroordelen.
Niet iedereen zet zijn paard klakkeloos op ijzers!

@cowgirl
Kan je niet meer gelijk geven!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 11:00

Bandida schreef:
scoxxx schreef:

Voorwaarden:

Je hebt gelijk, nuancering noodzakelijk ;-)
Als ik met mijn Hollands paardje een wedstrijd gaat rijden in de Ardennen, zal het 60 km of meer zijn.
Voor mijn Hollands paardje is een wedstrijd in de Ardennen op 60 km of langer.... blootvoets dierenmishandeling.
En dan kiezen we natuurlijk geen staptempo ;-) We gaan in draf en galop de bergen op en af.

Ik persoonlijk ken geen enkel paard die op blote voeten presteert in endurance-wedstrijden in de Ardennen of 60+-wedstrijden in NL.

Heel vervelend vind ik dat geopperd wordt dat het wellicht een mentaliteitskwestie zou (kunnen) zijn om paarden op ijzers te zetten in de endurance. Geloof me, vroeger was ik net zo'n gedreven NB-er als Arabesk!
Ik moest en zou inderdaad bewijzen dat het mogelijk was om lange afstanden op blote voeten te rijden.
Ik heb deze overtuiging opzij moeten schuiven - helaas - .... het was echt niet mogelijk.
En heb indertijd voor de keuze gestaan: 1. grens bij 60 km en enkel wedstrijden in NL op blote voeten of 2. wedstrijden in het buitenland (inclusief trainingen) en 100 km-wedstrijden (en hoger?) maar met ijzers.
Ik heb keuze 2 gemaakt.... en bemerkt als overtuigd ex-NB-er dat ijzers zo slecht nog niet hoeven zijn, vermits kundig bekapwerk.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 04-07-09 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:01

Cowgirl schreef:
Kijk maar daar heb je al een punt, die paarden groeien DAAR op, op die rotsachtige bodem.
Als ik van de week de loterij win koop ik ook een huis in de ardennen waar ik mijn paarden een nog beter leefklimaat kan geven.

Loterij? Als je een Nederlands huis verkoopt kan je voor hetzelfde geld hier een boerderij met 4 ha kopen ;-)

Maar ja, paarden die op de stenen geboren zijn hebben nergens problemen mee zo lang je niet overbelast. En de grens van overbelasting is tot op zekere hoogte te trainen (>50 dag, maar hoeveel dagen?..) Als je daar af en toe eens wil over gaan kan je hoefschoenen nemen. Die heb ik hier ook, en die gaan op dagtochten mee als backup.

Als je dan je Nederlandse paarden meeneemt na je verhuis gaan ze wel een jaartje nodig hebben om hun voeten te laten aanpassen. En sommige paarden redden het gewoon helemaal nooit bij zo'n drastische wijziging van leefmilieu, dan kan je beter iedere keer hoefschoenen, of bij echte problemen inderdaad beslaan.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 04-07-09 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:03

@bandida
Moet je wel een koophuis hebben he.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:06

Zack schreef:
@bandida
Moet je wel een koophuis hebben he.

Ja dat is waar. Maar je kan hier ook een leuk apartementje huren in het dorp, en een joekel van een weide op de rand van hetzelfde dorp. Hier is gewoon niet zo'n druk op de grond als meer naar het noorden toe. Ik heb dit jaar 1,5 ha gratis weide, mensen die vragen of de paarden het aub willen komen afgrazen, en we er dan eens met de maaier over willen gaan. Dan verwildert het niet..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:07

scoxxx schreef:
Voor mijn Hollands paardje is een wedstrijd in de Ardennen op 60 km of langer.... blootvoets dierenmishandeling.

Daar ben ik het mee eens hoor.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 11:07

Bandida: zit je in de Ardennen of in de Pyreneeen?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:09

Ik zou niet graag afhankelijk willen zijn van gratis op iemand zijn land te staan.
Want die kunnen netzogoed zeggen, ja sorry doei he!

Nou voel ik er ook niet veel voor om in een appartementje te wonen.
En al helemaal niet daar ;)
M'n paard staat prima.. dan maar helaas een paar maanden per jaar op ijzers.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:09

scoxxx schreef:
Bandida: zit je in de Ardennen of in de Pyreneeen?

Eigenlijk op de rand van de Condroz, de vallei van de Samber (vandaar de rotsen en stenen in de grond). Ten zuiden van ons ligt nog een heuvelachtige leemzone met veel bos, en daarna kom je in een landschap wat er echt als de Ardennen uit ziet, bos en rotsen, diepe valleien.