[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:20

Renske_ schreef:
Wat moeilijk Jolijn :(:)

Gaat Robijn nog wel uit zichzelf soms ff lekker draven/helemaal uit haar dak? Of staat ze alleen maar rustig een beetje te grazen/rondstappen?

In Leende zit trouwens een goed paardenrusthuis, weet niet of dat die is van de link die je net plaatste?
Sterkte in ieder geval!!

Dat is dat rusthuis idd :j

Nee, gisteren toevallig voor het eerst, dat ze met een jaarling ff speelde maar dat doet ze normaal echt niet....
Ook even losgegooid savonds en ze draaft echt met dikke tegenzin...

Ik denk dat het rusthuis maar van korte duur is en dat ik vrij snel erna een andere keus moet gaan maken...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:52

Blunneke schreef:
Blun gaat inderdaad goed, op alle kanten en in alle gangen behalve die rechtergalop wil ze niet onder het zadel doen, wel aan de longe...

Hoe zal dit komen?

Haar spat zit rechtsachter. Ik snap dat als ik op de rechterhand rijd dat ze dat been meer moet belasten.
Als ik wil aanspringen van draf naar galop op de rechterhand gaat ze keihard draven met haar hals en hoofd de lucht in...... ;(
Linksom de galop gaat wel normaal.
Ik snap het niet zo goed.
En zoals gezegd, aan de longe galoppeert ze wel normaal rechtsom.. alleen dus onder het zadel niet.
Zou ik te zwaar zijn voor d'r?

Misschien een keertje de rug na laten kijken door een ostheopaat. Doordat ze lange tijd het been ontlast hebben, verkrampen ze vaak wat in de rug. Als je erop zit kan het dan goed zijn dat ze hier pijn krijgt. Toen wij nog niet wisten van Kiek d'r spat, lieten wij regelmatig de rug behandelen (wij dachten dat het daar zat). Die zat dan ook altijd op de achterhand vast; na behandeling liep ze dan weer een tijdje goed. Spat doet - door de verkeerde houding - vaak ook wat met de rugspieren....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:31

Tis eventjes geleden dat ik heb gepost, maar had een weekje (klus)vrij dus je snapt het al; flink aan het werk geweest.

Ik ben vrijdag met Selena naar dr. Van Muiswinkel geweest. En hij was goed te spreken over de vorderingen die zijn gemaakt. Hij twijfelde zelfs even of hij haar een 2e kuur zou moeten geven. Uiteindelijk besloot hij dat toch maar te doen. Inmiddels mag ik haar weer voorzichtig onder het zadel oppakken, maar dit mag ook aan de hand. Ik kies voor het laatste omdat ik dan niet snel te veel doe. Ik word van draven sneller moe dan zij en das dan weer een mooi stapmoment.
Ze loopt nu 24 uur buiten en dat bevalt me goed. Ook van Muiswinkel was hierover te spreken. Of dat de goede vooruitgang heeft opgeleverd, dat weet je natuurlijk nooit.

Over 4 weken moet ik naar hem terug voor controle. Er zullen dan ook wel foto's gemaakt gaan worden. Daarna gaan we de vervolgtraining bespreken. Maar het ziet er goed uit.

Blun; ik herken dat wel. Ook Selena had voor de behandeling veel moeite met de rechtergalop. Zeker het aanspringen is pijnlijk en dat geeft ze ook aan door haar hoofd in de lucht te gooien en dus van het achterbeen af te komen. Ik zou zeggen neem het niet mee, maar wat zegt je da?
Stap en draaf je ook aan de hand met haar?
Is de ontsteking al rustig of nog actief?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:54

Robijntjah schreef:
Renske_ schreef:
Wat moeilijk Jolijn :(:)

Gaat Robijn nog wel uit zichzelf soms ff lekker draven/helemaal uit haar dak? Of staat ze alleen maar rustig een beetje te grazen/rondstappen?

In Leende zit trouwens een goed paardenrusthuis, weet niet of dat die is van de link die je net plaatste?
Sterkte in ieder geval!!

Dat is dat rusthuis idd :j

Nee, gisteren toevallig voor het eerst, dat ze met een jaarling ff speelde maar dat doet ze normaal echt niet....
Ook even losgegooid savonds en ze draaft echt met dikke tegenzin...

Ik denk dat het rusthuis maar van korte duur is en dat ik vrij snel erna een andere keus moet gaan maken...

Dat rusthuis staat echt goed bekend!

Robijn heeft het dus duidelijk écht erg als ze zo jong als ze is nog maar zo weinig vrijwillig wil bewegen.
Echt erg! En oneerlijk!

Ik weet hoe je je voelt, nogmaals sterkte :(:)

Uriah

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:09

Hallo allemaal,

Bij mijn paard is ook spat geconstateerd , hij was altijd erg slap in de achterhand ,liep kort met LA en struikelde veel,liep niet graag.

achteraf was hij 3 jaar geleden bij de aankoop keuring al niet goed ,nu beginnen de klachten steeds meer op te vallen .

ook hij had een scheef bekken .dat is behandeld maar hij blijft kort met zn LA been ,hij krijgt sinds kort glucosamine complex speciaal en probeer hem goed recht te richten .

op dit moment is er geen nieuwe recente sprong foto genomen blijven de klachten aanhouden dan maak ik weer foto's en is het dan nog erger dan weet ik nog niet zo goed wat ik moet..........

Hoe merkten jullie de klachten?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:59

Uriah schreef:
Hallo allemaal,

Bij mijn paard is ook spat geconstateerd , hij was altijd erg slap in de achterhand ,liep kort met LA en struikelde veel,liep niet graag.

achteraf was hij 3 jaar geleden bij de aankoop keuring al niet goed ,nu beginnen de klachten steeds meer op te vallen .

ook hij had een scheef bekken .dat is behandeld maar hij blijft kort met zn LA been ,hij krijgt sinds kort glucosamine complex speciaal en probeer hem goed recht te richten .

op dit moment is er geen nieuwe recente sprong foto genomen blijven de klachten aanhouden dan maak ik weer foto's en is het dan nog erger dan weet ik nog niet zo goed wat ik moet..........

Ik herken je klachten als geen ander. Ook mijn paard heeft een scheef bekken met als gevolg spat.

Ik ben uiteindelijk naar een 2e lijns kliniek gegaan (Emmeloord). Zoek voor de geschiedenis van tenminste 5 jaar spat maar eens op Selena. Dan kun je heel veel van mijn post (ellende, hoogtepunten, en verder) vinden.

Zolang de onsteking (die eraan vooraf gaat) actief is, heeft je paard veel pijn en is rechtrichten onzinnig.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:59

liep jouwn merrie ook kort met het been ? struikelen? op de voorhand lopen etc? hoelang duurt de pijn periode dan??

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:48

@Uriah; mijn paard liep ook duidelijk korter met haar spatbeen. En natuurlijk gaan ze op de voorhand lopen als het achterbeen pijnlijk is. Hoe lang de pijn periode duurt is afhankelijk ervan hoe erg de onsteking is en hoeveel rust/medicijnen je paard krijgt.

Ik kan natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken maar als ik in jouw schoenen stond dan zou ik naar de da gaan.
Bij Selena is het verschil enorm groot en de Tildren heeft ervoor gezorgd dat de onsteking rustiger wordt en dat er hopelijk nieuw bot gaat worden aangemaakt. In 4 weken tijd een verschil van kreupel tot bijna rad.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:02

Ik lees al een tijdje mee en heb ook al wel een paar keer gepost.

Ik denk steeds, jeetje wat heb ik toch een mazzel met mijn spatpaardje.

Sinelia heeft al bij vijf jaar spat. In oktober heeft ze weer een terugval gehad, nu gaat alles weer goed. Ze loopt nu 24/7 in het land en dat doet haar echt goed. Ik heb een keer in de week les en rijd 2/3 keer buiten en longeer nog een keer aan de pessoa. Ze is heerlijk los en loopt op haar slechte hand (met haar spatbeen aan de binnenkant) beter dan aan de andere kant op. Je merkt alleen dat ze lang heeft stilgestaan en door de hevige reactie op de onstekkingremmers is ze alle spieren helemaal kwijt dat ze snel moe is. Ik les ook maar 30 minuten en dan is ook wel moe in haar been.

Ik ben echt blij dat ze zo goed reageert.

Robijn - heel veel sterkte!!! Ik hoop ook voor jou dat Robijn nog zonder pijn verder kan.

De rest ook sterkte!

Hebben jullie dat ook dat jullie heel voorzichtig zijn en heel, hoe moet ik het zeggen, ik ben het vertrouwen een beetje kwijt. Twijfel echt dagelijks of ze wel goed loopt, of ze wel al haar gewicht op het spatbeen zet, of ze haar spatbeen niet te veel op rust zet in vergelijking tot haar andere been, of hij niet weer dikker is geworden. Ik wordt soms echt gek van mezelf. Gelukkig heb ik fijne mensen op stal om mij heen die mij steunen en geruststellen.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:32

Blunneke Misschien dat jij opbewust misschien iets meer naar rechts hangt met je gewicht als je rechtsom wilt aangaloperen, en dat moeilijk voor haar is en te zwaar.
Een tip : Je kan eventueel een keer proberen om met aanspringen iets meer naar links te gaan zitten met aangaloperen.

En galopeer je trouwens in een hoek aan, dan zou ik het eens proberen op een lange lijn.
Want in een hoek is het zowiezo zwaarder ;)

Alani Lekker zeg dat je weer aan de slag kan en inderdaad wijs om eerst met grondwerk te beginnen :j

Uriah Die van mij liep wat kort wat mij toen opviel en niet vertrouwde.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:22

Sinelia; ik heb dat ook. Ook toen het jaren lang goed ging met Sel. Eigenlijk ook niet verkeerd dat we altijd heel oplettend en bewust zijn van hoe ze lopen. Nu trok ik met Sel gelijk weer aan de bel. Ik had me alleen nooit gerealiseerd dat al het gelazer weer opnieuw kon beginnen. Maar ja, ik heb nog steeds goede hoop voor de toekomst en helemaal als ik ook jouw berichtje lees. Ook positieve berichten moeten gepost worden!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:45

Ik ben blij dat ik niet de enige ben!

Het is ook zo dat we allert zijn, zo kunnen het als we het ontdekken weer snel ingrijpen. Krijgt jou paard nu ook iets van suplementen? Sinelia krijgt nu helemaal niets meer, maar het kan zijn dat van het winter als ze weer naar stal gaat.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:11

Selena heeft nooit geen suplementen gekregen. Ooit Corta-flx voor haar besteld maar uiteindelijk aan de oude hond van mn ouders gegeven. En die deed het er goed op.
Ook nu krijgt Selena buiten de Tildren kuren om geen medicijnen, ook geen onstekingsremmers.

Sel heeft wel jaren op zgn spatbeslag gestaan. Inmiddels zijn de inzichten veranderd en wordt beslag met een kijltje niet meer toegepast. Ze staan nu op achterijzers die ervoor zorgen dat ze beter afrolt en is wat binnendoor gezet.

Wat geef jij Sinelia in de winter?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:20

In oktober heeft sinelia een terugval gehad, na een letterlijke valpartij in het weiland. Toen heeft ze na de spuit in haar been zes weken iets gehad van de DA. Het was iets met duivelsklauw, glucosamine en nog een aantal dingen. Kan even niet op de naam komen. Dat heeft ze zes weken gehad. Toen zijn we eerst gestopt om te kijken hoe het ging. Het ging toen harstikke goed. Ze staat nu 24/7 in de wei en we verwachten dat ze wel stijfer zal worden als ze weer op stal komt voor de nacht. Dan wil ik haar weer iets gaan geven, wat weet ik nog niet.

Sinelia staat nu weer op blote voeten. Ze heeft altijd op gewone ijzers gestaan, dit in verband met de wedstrijden.

Ze wordt iedere drie maanden door de hoefsmid gecontroleert (en bekapt). De hoefsmid kijkt metname of ze nog recht staat, alle hoeven gelijk afslijt enz. Hij houdt ook in de gaten of ze op speciaal beslag moet. Verder komt de DA ieder half jaar op stal om haar been en rug te controleren.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:43

Ja ik ken die voorzichtigheid ook zeker wel, wij maken nogsteeds kleine drafjes (soms een iets langer stukje) maar je blijf er toch voorzichtig mee, binnekort wil ik het weer iets gaan uitbouwen. En die oplettendheid heb ik ook maar dat is ook goed inderdaad, vanmiddag nog toen ik hem terug deed in de wei je kijk toch even hoe hij loopt als hij van je af loopt, of je écht niks zie maar ik zag niks gelukkig :)

Wij geven trouwens niks, hij wordt ook goed gecontroleerd door de hoefsmidt qua hoeven, hij heeft nu rondom ijzers we wouden het ijzerloos houden maar zijn hoeven werden te kort helaas, nu heeft hij achter wat lichtere ijzers en een ander soort ijzers waar hij beter mee kan afrollen, als dit bevalt (tot nu toe wel!) dan houden we dit voorlopig zo :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:32

Kiek heeft ook ijzers achter waarmee ze wat meer afrolt en wat binnendoor staat (geen ouderwets spatbeslag). Ze doet het er erg goed op.

Ik heb dat ook hoor dat ik me iedere dag afvraag of het wel goed gaat. Ik kan haar vanuit huis in de wei zien lopen en ik merk dat ik altijd als eerste kijk hoe ze loopt met haar spatbeen (gaat vanzelf). Gisteren had Sara les en die krijgt ze altijd in de bak naast ons huis. Meestal ga ik halverwege de les even kijken, maar toen ik buitenkwam zag ik niemand in de bak. Dan denk ik meteen: s*hit, weer niet zuiver (meestal gaat Sara dan een rondje om, want Kiek loopt altijd zuiver in stap). Bleek dat ze naar de bak van haar instructrice gegaan waren omdat daar de bodem beter was (dat is bij ons om de hoek). Pfft, dan denk ik wel: laat het toch eens los....

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:46

Mijn paard staat nu op glucosamine complex speciaal van de groene os, daar is hij veel soepeler van geworden! daar zitten ook natuurlijke ontstekings remmers in etc. voorlopig blijf ik onder toezicht van DA dit geven en mocht het probleem blijven dan maken we eerst weer foto's en dan verder kijken.....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:00

Uriah; zijn er vooraf gaand ook foto's gemaakt? Hoe erg is de onsteking cq spat?

@Netje; ik denk dat we dit allemaal hebben. Als er dan iets anders is dan normaal dan maak je je direct zorgen en staat op scherp.
Als Selena rolt dan wacht ik altijd om te kijken hoe ze opstaat. Toen de onsteking erger was kon ze soms niet in de benen komen en dan zie je zo'n kolos hulpeloos liggen. Dan knakt er toch wel wat in je hoor. Gelukkig kan ze nu wel weer goed en snel opstaan, maar toch hou ik elke stap van haar in de gaten. En na 5 jaar en deze terugval zal ik het wel nooit loslaten.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:17

@Alani: dat van dat rollen is ook heel herkenbaar. Na de eerste wedstrijd een paar weken terug moesten we wachten op de prijsuitreiking en Sara had Kiek afgezadeld en knotjes eruit gehaald en dan vindt ze het heerlijk om even te rollen. De paddock was voor het terras en Kiek ging daar echt heerlijk rollen. Toen ze opstond zette ze haar spat been even 'op slot' en liep een paar passen kreupel. Allemaal mensen op het terras meteen commentaar leveren en zeggen dat ze kreupel was. Dan leg ik maar niets uit van d'r spat, want ik weet dat het erbij hoort en af toe ziet het er ook rot uit, maar ik weet dat ze na een aantal passen goed loopt en dat er dan verder niets aan de hand is. Maar het is wel weer zo'n moment dat je even met je neus op de feiten gedrukt wordt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:31

@Netje: Ik begrijp dat dat zo'n moment is dat je even door de grond kan gaan.
Selena heeft dat nu ook nog wel eens, maar ze blijft meestal even een paar tellen stilstaan. Volgens mij heeft het ook te maken met de doorbloeding.
Een paar weken terug kon ze gewoon niet in de benen komen. Ze moest dan kennelijk de kracht uit haar spatbeen halen om vanachter op te kunnen komen. Ze rolde dan heel vermoeid terug en ging languit liggen, vervolgens wachtte ze een paar minuten. Dan was kennelijk de pijnscheut weer wat minder en probeerde ze het opnieuw. Eigenlijk altijd wel met succes. Zoals eerder geschreven, heeft ze daar nu minder last van. Of dat mede komt omdat ze nu continu buitenloopt of de Tildren behandeling deze keer echt aanslaat, is maar de vraag?

Ik vertel anderen eigenlijk ook nooit iets over haar spat. Ik hou het meestal op een blessure die zo en dan weer de kop opsteekt.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:37

Ik heb aankoop foto's van toen hij vier was en net onder zadel, op die foto's is volgens andere DA's al wat aan de gang en heeft hij daar een 2 tje . ik wil het liever eerst simpel houden als dat helpt ben ik al een heel eind op weg. het bekken staat weer recht en ik doe absoluut geen dingen die nog te moeilijk voor hem zijn . hij loopt ook niet kreupel hoor ,hij is kort met het been en na goed warm rijden is dat been er veel beter bij.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:05

Uriah. hoe hebben ze zijn bekken weer goed gekregen? Weet je ook wat de oorzaak van het scheve bekken?
Ook Selena heeft een scheef bekken, dus ik ben reuze benieuwd.

Een 2tje is niks mis mee. Worden ze ook mee prok goedgekeurd. Vaak is het probleem dat de ene da het een dikke 2 vind en de andere daar een 3 van maakt.

Vaak zijn paarden met spat ook niet zo zeer echt kreupel maar zijn ze wel licht onregelmatig (korter in paslengte en minder heffing in het been).

Ingeval van Selena is er wel sprake van een 4

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:12

De chiropractor heeft zijn bekken behandeld(steffi vd laarse)

Zou door een val kunnen komen maar zelfs door zelf scheef op je paard te zitten. 100% zeker waardoor weet je nooit , ik heb iig momenteel wel centered riding lessen voor mn houding :D

een 2tje voor een paard wat nog niks doet en waar de DA duidelijk op ziet dat het daar al rommelt is niet goed, na belasting kan het dan alleen erger worden. ik heb 2 andere DA's naar de foto's laten kijken plus een buigproef en ze zeiden beide niet goed.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:48

Vwb dat 2tje ben ik uitgegaan van de eisen van het KWPN voor wat betreft prokken van een paard. Hierbij is een 1-2 op de sprong acceptabel voor prok. er wordt niet gekeken naar of een paard belast wordt wel is er een minimale leeftijd.

Maar hoe het ook is, als het rommelt dan is het nooit goed.

Ook mijn merrie is meerdere keren rechter gezet. Wat wel inhoud dat dit middels pezen e.d is gedaan. Het bekken zelf kan niet meer rechtgezet worden. Ook zal dat te maken hebben met hoe scheef ze zijn. In geval van mijn merrie zal het scheef gegroeid zijn, want dit is gebeurd toen ze een veulen van 3-4 dagen oud was. Haar moeder heeft toen uit waakzaamheid op haar gestaan. De fokker had natuurlijk destijds niet de gaten dat het toch minder goed afgelopen was als dat het leek.

Ik heb haar gekocht toen ze bij een jaar was en eigenlijk nooit beseft dat ze scheef was. Pas toen ze voor de stamboekopname voorgesteld werd, viel het de keuringscommissie op. Ook de hengstenhouder (die al heel wat merrie klaargemaakt heeft voor de keuring) heeft het niet gezien. Achteraf denk ik dat ze toen al beginnend spat heeft gehad, want na het vrijspringen liep ze op de teen met nu haar spatbeen weg. Maar ja das altijd achteraf en zoals mn oude wijze opoe altijd zei; 'van achteren kijk je een ezel in zn kont'.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:25

Uriah schreef:
Hallo allemaal,

Zelfde als jij...vooral het niet graag willen lopen herken ik. Mijn paard heeft overigens ook een scheef bekken in combinatie met de spat. Het is nu ongeveer 2,5 jaar geleden geconstateerd en ik merk dat vooral het scheve bekken de problemen geeft. Dat spatbeen gaat op zich goed. Hij heeft daar 1x een tildreninfuus voor gehad en dat gaat verder goed. Van zijn bekken daarentegen heeft hij nog steeds last. Hij is ingespoten aan twee zijden van het SI-gewricht omdat de echo uitwees dat het daar zwaar geirriteerd was. In die 2,5 jaar tijd heb ik er nauwelijks opgezeten. Ik ben hem nu langzaamaan weer op aan het pakken aan de longe maar als het nu nog niet gaat lukken dan zullen we helaas een knoop moeten gaan doorhakken....

Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij waarschijnlijk tijdens de opfok al een keer onderuit gegaan is en dat hij al langer problemen moet hebbem gehad volgens de artsen. Maar hij is bij aankoop als 2,5 jarige met vlag en wimpel door de klinische en rontgenologische keuring heen gekomen. De problemen begonnen pas toen hij belast ging worden onder het zadel, net na het zadelmak maken dus. Vage onregelmatigheden en opeens niet vooruit te branden.....