[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:26

gemske schreef:
Vanavond heb ik trouwens die lezing over het hoesten bij paarden, ben benieuwd wat ik daar allemaal ga leren Lachen

Met 2 hoestende paarden op dit moment ben ik erg geinteresseerd in goede tips. Dus brand los morgen als je iets interessants hoort.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:50

Gemske: zag jij verbetering wat betreft de hoefbevangenheid door de magnesium?
Toen Indiana de magnesium kreeg was de bevangenheid 'onder controle'. Ik ben haar magnesium gaan geven naar aanleiding van het het stuk op paardnatuurlijk.nl over insulineresistentie. De verschijnselen die daar worden beschreven zijn/waren Indiana op het lijf geschreven.
Na ca. 10 weken kon ik merken dat haar (betonnen) speknek slapper werd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:19

Hee, hier ook al een die hoest. Loa. Komop met die tips!

De hoefsmid van de kliniek is vanmiddag geweest en die was een heel stuk positiever dan de d.a. Hij heeft de foto's bij hun bekeken en vindt het geen ernstige kanteling. 'Misschien heel iets gekanteld", zei hij.

Hij heeft ook nog steeds geen verbreding van de witte lijn kunnen constateren en hij vindt de hoefwand eerder afwijkend dan het hoefbeen. 't Is dus maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.
En de hoefwand is dus niet zo afwijkend als gevolg van een loszittende wand en verbrede witte lijn, of 'champigonstructuur'. Maar hoe het dan wel komt heb ik nog even niet goed begrepen. Wel zaten er in de witte lijn van de linkerhoef wat bloederige stukjes, wat inhoudt dat die toch enigszins ontstoken is.

In elk geval komt dit overeen met de thermografie die ik heb laten maken, een tijdje geleden. De uistlag daarvan was; nog wel wat ontstekingsactiviteit, met name in de linkerhoef, maar geen afgestorven weefsel, wat inhoudt dat de lamellen niet hebben losgelaten. Alsdus de thermografiedame.

Ze heeft nu een van voren uitgesmeed ijzer, een afgevijlde toon, dus je kunt zo tussen ijzer en voet doorkijken. Moet wel die opening een paar keer per dag schoonmaken, ander komt er toch weer druk op de toon/zool

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:25

De paardenkliniek staat bekend om het feit dat ze foto's behoorlijk negatief interpreteren.
Ik heb het met de foto's van Oasis ook meegemaakt (weliswaar geen HB).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:30

Was dat dezelfde kliniek? En doe me even de namen en bijbehorende paarden, ik weet nog steeds niet wie wie is bij julllie.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:00

fijn dat de hoefsmid het positiever zag! Herinnert me eraan dat ik morgen ook nog moet bellen, ben benieuwd ik er in ben geslaagd om de schimmel in Caitlin dr hoef te bestrijden..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:26

Magnesium mag je niet geven aan paarden waarbij de nierfunctie is verminderd.

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:09

mijn pony is op alle vier haar benen hoefbevangen geweest. maar door het vele kilometers maken (voorwaarts neerwaarts), 3maanden in een loopstal gestaan te hebben, en vooral constant bewegen. 5dagen in de week halfuur kilometers maken.
is ze vorige maand door de hoefsmid volledig hoefbevangenheid-vrij verklaard. niets meer aan de voeten te zien:D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:50

Voor de hoestende paarden: ik las net bij het topic over exceempaarden dat een aantal mensen heel erg positief waren over luchtwegcompositum van de Groene Os.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:04

En ik las net via een mailtje dat er een virusje rondwaart onder de paarden (volgens dierenarts van kennis van me met ook een hoestend paard).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:56

Ik ben net terug van de lezing, heel interessant, een overzicht van wat voor problemen je allemaal kan hebben met de luchtwegen.
(en dan stelt Aurora's probleem gelukkig nog niet zo veel voor)

Ik weet nu eindelijk wat dampigheid is Lachen

Buiten de virus- en bacterie infecties is voornamelijk schone (stofvrije) omgeving erg belangrijk. Dus de irritaties die je van stof in hooi en stro krijgt. Stro schijnt echt het slechtste bodemmateriaal te zijn wat je kunt hebben Clown
En wbt hooi natmaken, voor luchtwegproblemen zoals Aurora nu heeft was goed natmaken voldoende. Dus lang weken hoeft niet.

Verder nog een interessant feitje over rhino, blijkbaar hebben bijna alle paarden daar van zichzelf al antistoffen tegen. Dus een positieve bloedtest op rhino hoeft helemaal niks te zeggen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:58

Isapaardje schreef:
Magnesium mag je niet geven aan paarden waarbij de nierfunctie is verminderd.

Waarom is dat eigenlijk? Ik had juist begrepen dat een teveel juist gewoon weer wordt uitgescheiden met de urine.
Maar als je teveel calcium hebt in verhouding tot de magnesium, wordt de calcium eerst opgenomen en komt de magnesium niet meer door. (vergelijkbare structuur)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 00:06

romeorowan schreef:
Gemske: zag jij verbetering wat betreft de hoefbevangenheid door de magnesium?
Toen Indiana de magnesium kreeg was de bevangenheid 'onder controle'. Ik ben haar magnesium gaan geven naar aanleiding van het het stuk op paardnatuurlijk.nl over insulineresistentie. De verschijnselen die daar worden beschreven zijn/waren Indiana op het lijf geschreven.
Na ca. 10 weken kon ik merken dat haar (betonnen) speknek slapper werd.

Aurora heeft eigenlijk van begin 2007 tm augustus niet echt lekker in haar vel gezeten. Steeds tegen het hoefbevangen aan, waarbij ik steeds ook aan spierbevangenheid ging denken (spiertrillingen in de bovenkant van haar achterbenen, net onder haar kont zeg maar). Paar keer metacam gehad en later bute. Die hielp beter. Maar steeds weer een "terugval" na een keer flink gek doen bv (week spierpijn, gevoelig lopen).
Naar aanleiding van een paar succesverhalen op bokt heb ik toen inderdaad het stuk op paardnatuurlijk eens goed gelezen (waar ik normaal niet zo'n fan van ben mbt alle natuurlijk-bekappen-promotie). En Aurora paste toch wel behoorlijk in dat plaatje. Dus toen dacht ik laat ik het maar eens proberen. Na een paar dagen al liep ze soepeler, maar na een week was er echt duidelijk verschil met de voorgaande maanden. Sindsdien heeft ze buiten haar hoefzweer geen serieuze klachten meer gehad. En ze is de helft dunner nu.

Toevallig heb ik het net nog tegen mijn veearts gezegd dat dat voor Aurora zo goed geholpen heeft. Het is in ieder geval geen onbekend effect meer, hij reageert er heel positief op. Waarschuwt me wel elke keer nog om voorzichtig te blijven, maar hoe meer waarschuwingen hoe beter Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:44

Een teveel aan magnesium wordt inderdaad via de nieren uitgescheiden. Maar als die het al zwaar hebben vanwege het een of ander, dan zal hier waarschijnlijk wat "mis" gaan, kan ik me zo indenken. Weet niet precies de reden, maar kreeg die waarschuwing diverse keren en las het ook bij de paardendrogist weer. Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van zomaar wat toedienen, maar over magnesium hoor ik wel veel succesverhalen.

Het kan ook zijn dat onze "zieke" paarden niet direct een tekort aan magnesium in hun voer hebben, maar dat wat er in zit niet goed kunnen omzetten. Dat je daarom een extra dosis moet geven om het aan te laten slaan.

Overigens in Duitsland kun je zulk soort mineralen helemaal niet los kopen zonder toestemming van de dierenarts. Hier in Nederland kennelijk wel en nog zonder recept of advies ook.

Wat de olie betreft ... het is niet alleen een energiebron, maar ook een goed middel bij het afvoeren van "afvalstoffen" uit de spieren (en daarmee voorkoming van spierverzuring e.d.). In het nieuwe voer dat Wendy nu krijgt zit ook veel olie verwerkt (is ook voor sportpaarden bedoeld eigenlijk om de spieren goed te laten functioneren). Ze doet het er echt geweldig op. Ze heeft een hele levendige uitstraling gekregen en volop levenslust. Dat paardje is in een week tijd van een suffige oude pony veranderd in een jong dartel dametje ... echt een mega verschil (en dat zonder magnesium, maar dus met olie).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:58

Ik heb trouwens dit jaar Isabella niet laten enten. Had vorige maand moeten gebeuren, maar besloten het eens niet te doen. Dit omdat ze bijna ieder jaar ook binnen een maand na enting de eerste lichte bevangenheidsverschijnselen kreeg (of koliek of gewoon totaal ziek was).
Maar als ik nu hoor over al die hoestende paarden, hoop ik dat ze toch genoeg weerstand heeft tegen "griep" e.d. nu ze geen influenza heeft gehad (en geen tetanus ook).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:57

Hier even een link naar het forum waar ik een vraag heb gesteld over het voorkomen van hoefbevangenheid op IJsland, miss. voor sommigen ook interessant. Degen die als eerste antwoord heeft daar stage gelopen, is inmiddels afgestudeerd als d.a. en gaat er binnekort weer voor langere tijd werken. (En ze heeft daar ook drie errug leuke paardjes lopen)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:58

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:22

En hier nog een link naar de liksteen voor hb-ers. Ik kan me herinneren dat er over gesproken werd een eind terug in het topic en dat men niet wist of het nou wel of niet bestond. Weet niet zeker of iemand er toen mee gekomen is, maar ik vond laatst deze page. Hij bestaat dus, maar ik vind hem achterlijk duur, en er zit nog honing in ook, dus of ze krijgen toch af en toe weer (een beetje) suiker binnen, of ze vreten het hele ding in 1x op, omdat ie zo zoet is.

http://www.jordenshippo.nl/estore/index ... taal_ID=NL

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:51

Ja dat ik hem. Maar allemachtig 66,50 euro bij hen. Bij Divoza is hij "slechts" 37,85 (nog altijd een tikkie overdreven).
Er is overigens ook lamin shield pure ... dat zijn sachets en dus doserbaar (vreten ze niet ineens eventueel die dure liksteen op haha)

Link: http://www.vanbenthemminerals.nl/nederl ... .php?id=28
Lamin Shield Pure is verpakt in sachets van 25 gram. Het is een nauwkeurige, veilige en gemakkelijke methode om uw paarden en pony’s van hoogwaardig magnesium te voorzien. De sachets bevatten dezelfde actieve ingrediënten als de liksteen, ook hier is honing als smaakstof toegevoegd. Meng dagelijks 1 sachet door het voer, dat is goed voor 6,25 gram magnesium.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:06

Allemachtig wat een dure liksteen zeg! Ik ben benieuwd of ie in duitsland of engeland er ook is, maar dan een stuk goedkoper, want het klinkt wel ideaal.

Iedereen bedankt voor alle tips. Op dit moment krijgen ze toch droog hooi, ik ga kijken hoe dat gaat. Ze krijgen nu ook (in samenwerking met de boer) op meer momenten kleinere porties. Magnesium ben ik vandaag mee begonnen. Helaas vind meneer appelmoes VIES, dus ik heb het in zijn mond moeten duwen. Morgen maar eens met een beetje slobber proberen. Ik heb gezien dat in Safe&Sound 1 % calcium zit, is dat teveel om te combineren met de magnesium ? Vandaag heeft hij alleen de granenmix (powerplus van havens met toegevoegd selenium+E, heeft hij het een half jaar goed op gedaan = geen problemen) gehad omdat daar geen calcium in zit volgens de zak. Maar de Safe&Sound is natuurlijk om veel redenen beter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:35

Ik heb de kleine en dus goedkopere versie van die liksteen (anderhalve kilo geloof ik). Denk maar niet dat mijn paard er ooit een likje van genomen heeft . Ik geef wel elk jaar een kuurtje van die zakjes van hetzelfde merk, gewoon 1 keer in de week door wat slobber, dat gaat er gelukkig wel in.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:59

Nado: ik heb mij niet zo druk gemaakt om de calcium ten opzichte van de magnesium. Indiana kreeg al het speciale voer en hooi. Ze heeft/had een rockies liksteen waar ze nog nooit aangezeten heeft. Volgens mij kun je niet alle calcium weghalen.
Nu heeft Indiana sinds ca. een 1/2 jaar ook een hymalaya liksteen een daar heeft ze tot voor kort heel veel aangelikt. Nu niet meer, kan komen omdat ze drachtig is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:41

Ik heb zelf ooit een voedingssupplement van Bional gebruikt, Magnesium + Calcium heet het. Er staat op:
Calcium is ook nodig voor een goede opname en invloed van magnesium.

Ja dan zoek het dus maar uit Boos! ... of zijn mens en dier zo verschillend?

Maar voeding helemaal zonder calcium lijkt mij onmogelijk. In hooi en gras zit toch ook calcium?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:45

De power plux mix van Havens zit trouwens vol met granen (en is geschikt voor paarden die intensief in de sport staan). Ik zou dat vanwege het hoge zetmeel gehalte niet snel willen aanraden aan een ex-bevangen paard. Maar wie ben ik Bloos

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:08

Ik denk niet dat je helemaal geen calcium moet geven, ik heb het zo begrepen dat als de hoeveelheid calcium die ze binnenkrijgen al te hoog is, de magnesium daardoor niet meer opgenomen wordt.

Dit staat op paardnatuurlijk:
Hoewel magnesium-chelaat bij de opname weinig hinder ondervindt van concurerende mineralen zoals calcium is het toch raadzaam om tijdelijk alle calciumtoevoegingen te staken. Wanneer de calciumspiegel in het bloed hoog genoeg is zullen de nieren meer calcium gaan uitscheiden, en omdat ze geen onderscheid kunnen maken tussen magnesium en calcium wordt hiermee ook het magnesium weggespoeld. Dus geen krachtvoer (dat was sowieso al niet goed in geval van hoefbevangenheid), geen calciumhoudende liksteen, en geen enkele andere toevoeging, gewoon gras of, liever nog, hooi. Het is vooral belangrijk om het calciumgehalte gedurende deze periode zo laag mogelijk te houden.