[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:33

Laukje loopt weer helemaal zuiver? Misschien verstapt en daardoor op eieren gaan lopen? Snap er niets van maar ben wel erg blij

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:58

Als ze zo op en neer blijft gaan zou ik een keer foto's laten maken, dan heb je zekerheid. Maar fijn dat ze nu weer goed loopt, hopelijk blijft dat zo :D

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:02

capopjekop schreef:
Als ze zo op en neer blijft gaan zou ik een keer foto's laten maken, dan heb je zekerheid. Maar fijn dat ze nu weer goed loopt, hopelijk blijft dat zo :D

klopt ja maar dit is gelukkig pas de eerste keer ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:21

Wat fijn dat ze weer zuiver loopt, hoop dat ze ook zuiver blijft anders zou ik idd foto's laten maken. :)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:21

iana schreef:
Hier staat het gras te hoog om een graaskorf om te doen...daarom zet ik steekpaaltjes en schuif ze om de drie dagen op.
Vorig jaar had ze ook een graaskorf om maar dan lag ze na enkele dagen al open aan der kaken...pfff tis altijd wat :+

Met steekpaaltjes en om de zoveel dagen een stukje bij deden we hier ook, alles ging 2jaar lang goed zo, tot we 12dagen geleden weer een half metertje bijgegeven hadden stond ze 's morgens hoefbevangen... Paardje deze keer niet te dik en geen andere triggers ..., maar waarschijnlijk veel fructaan in het gras (regen na enkele droge dagen) en daarbij een hele gulzige merrie die die nacht die hele strook opgegeten had ...

Idd. 't is altijd wat.

Maar ik wil haar graag (als het enigsinds mogelijk is ...) graag terug op de weide bij de andere paarden, dus moet die graaskorf dan maar en héééél voorzichtig opbouwen ???? Of het gaat lukken, geen idee...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:56

Er zit niks anders op dan uitproberen, ik ben hier ook al 3 jaar aan't experimenteren om er het beste van te maken en toch loopt het soms nog fout. Je kan ni meer dan je best doen, als moeder natuur er weer anders over denkt is't dikke pech.

Helemaal alleen in een paddock zie ik ook niet zitten, het is de gulden middenweg waar we moeten geraken hé...ni makkelijk :(:)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:15

Ik ben nu een week veder en het gaat gelukkig weer een stuk beter met mijn paard. Hij loopt weer bijna helemaal goed, hoeven voelen ook niet meer warm aan. In overleg me de DA moet ik tot vrijdag nog blijven gaan met de ascal en metacam en als hij dan na het weekend nog goed gaat dan mag hij voorzichtig aan opbouwend weer op het gras.

Helaas bleek mijn shet vandaag ook bevangen te zijn aan zijn voorvoeten. Hij is te dik en moest afvallen dus op heel kort gras. Maar het gras werd toch wel echt te kort, er stond echt niks meer. Dus gister op een klein afgezet stukje vers gras gezet, en blijkbaar was dat dus de verkeerde keuzen want vandaag is hij dus bevangen. Gelukkig niet heel extreem maar toch wat warme voetjes en een lichte pulsatie bij zijn kogels, ook loopt hij gevoelig maar gelukkig niet overduidelijk op eieren. Dus ik ben er denk ik optijd bij. De shet mag nu mijn paard gezeldschap gaan houden, op het kale stukje met een beetje hooi. Veder moet hij nu eerst wat afvallen, dus ik denk dat de shet pas weer op het gras gaat als hij mooi op gewicht is. Mijn paard was al niet te dik dus die hoeft ook niet af te vallen bij hem was de oorzaak de pretnisolon.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:34

Jeetje, vervelend zeg allebij je paarden hoefbevangen.
Gelukkig ben je er snel bij. Hopelijk knappen ze snel op.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:34

Niet een heel duidelijk filmpje maar vond peep net wat slechter lopen na een dag in de hit actief..
http://www.youtube.com/watch?v=EQi6yLQTS5E Zie ik spoken of loopt ze echt wat slechter? Ook schopten ze bij een van de achter hoeven uit krabben wat ze afgelopen dagen helemaal niet deed en ik mocht er vandaag niet aan zitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:49

iana schreef:
Er zit niks anders op dan uitproberen, ik ben hier ook al 3 jaar aan't experimenteren om er het beste van te maken en toch loopt het soms nog fout. Je kan ni meer dan je best doen, als moeder natuur er weer anders over denkt is't dikke pech.

Helemaal alleen in een paddock zie ik ook niet zitten, het is de gulden middenweg waar we moeten geraken hé...ni makkelijk :(:)

Zo denk ik dus ook.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:56

Marlis schreef:
Niet een heel duidelijk filmpje maar vond peep net wat slechter lopen na een dag in de hit actief..
http://www.youtube.com/watch?v=EQi6yLQTS5E Zie ik spoken of loopt ze echt wat slechter? Ook schopten ze bij een van de achter hoeven uit krabben wat ze afgelopen dagen helemaal niet deed en ik mocht er vandaag niet aan zitten.

Ze lijkt volgens mij rechtsvoor iets meer ontlasten.
Laatst bijgewerkt door Marietje1990 op 16-06-12 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:03

iana schreef:

Het is inderdaad niet makkelijk. Hier is het ook of het paard alleen op stal of op het gras. Pony staat nu vier/vier en een half uur buiten. Voorlopig vind ik dat genoeg. Ik geef er twee keer in anderhalve week een stukje bij. Heb namelijk idee dat z'n manenkam op zet na een stukje nieuw gras.

Heb vandaag weer lekker een kwartiertje buiten gereden. Helaas zijn we weer helemaal bij af wat betreft het rijden (scheef paard, geen aanleuning) maar dat vind ik op het moment helemaal niet erg. De overgang van het harde op het zachte gaat nog voorzichtig, maar eenmaal op het harde loopt hij weer goed door. Laat hem nog voornamelijk z'n eigen gang gaan. Oortjes staan de hele weg strak naar voren, hij vind het heerlijk om weer te rijden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:06

Dat zal wel dat hij dat leuk vindt! Ik kijk er ook naar uit om weer op te bouwen...beweging zou haar goed doen ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:13

Marijuh: fijn dat het weer goed gaat. En je zelfs weer kunt rijden. Super.

Vind peep achter juist slecjter lopen. Als het morgen nog zo is bel ik maandag ochtend de dierenarts of die eind vd dag kan komen ivm school.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:47

Marlis schreef:
Marijuh: fijn dat het weer goed gaat. En je zelfs weer kunt rijden. Super.

Vind peep achter juist slecjter lopen. Als het morgen nog zo is bel ik maandag ochtend de dierenarts of die eind vd dag kan komen ivm school.

Ik zie wat je bedoeld inderdaad. Had niet op achter gelet, omdat de meeste paarden vaak alleen voor bevangen zijn. Ze krijgt natuurlijk geen pijnstilling meer, dus haar zoolden zullen wel gevoelig zijn. Hoe loopt ze op zachtere ondergrond?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:51

Ook niet zuiver vind ik. Gister liep ze op het zachte en ook op het harde vrijwel goed, vond ik de galop alleen nog niet oke. Maar na een dag/nacht in de hit vond ik het verslechtert en dan met namen achter. Ik denk door het te overbelasten?

Ook leek ze wat mok te hebben, wss door het vele afspuiten maar kon het niet helemaal goed bekijken gezien ik niet echt eraan mocht zitten met name haar re achterbeen mocht ik niet aan zitten.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:52

Omdat mijn shetlander (Bonnie) na genoeg niet reageerde op metacam is zij over gezet op fenylbutazon.
Hierop reageerde ze gelijk heel goed woensdag gestopt met de medicijnen en ze loopt nog steeds zuiver.
Wel staat ze nog steeds in de paddock met kortgeknipt oud hooi.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:03

Fijn dat de buut wel aanslaat :)
Je heb er natuurlijk nog een probleem bij, het eten.

Peep staat nu even op het land na een half uurtje haal ik haar eruit en ga straks dan nog even erop in de bak. Op het zachte lijkt ze goed, alleen op het harde nog niet helemaal maar dat kan natuurlijk heel lang duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:16

Het klinkt goed Marlis! Hopen dat, dit zich zo doorzet. Mijn "hb-er" doet het ook nog steeds goed gelukkig. Longeer hem nu zo'n 20 min en laat hem zelfs af en toe even galoperen. Wat ik jammer vind is dat hij nog niet echt gewicht lijkt te verliezen, terwijl hij toch veel minder te eten krijgt en nu veel meer beweegt. Voorheen deed hij nl niets en nu longeer ik hem om de dag. Ik ga er vanuit dat hij op termijn toch wel wat gewicht verliest.

Mijn andere paard is wel al wat slanker geworden, want zij moet meedoen met het hb dieet van mijn grasmaaier. Maar goed, die rij ik ook zo'n 4 dgn p.wk.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:19

[***] schreef:
Het klinkt goed Marlis! Hopen dat, dit zich zo doorzet. Mijn "hb-er" doet het ook nog steeds goed gelukkig. Longeer hem nu zo'n 20 min en laat hem zelfs af en toe even galoperen. Wat ik jammer vind is dat hij nog niet echt gewicht lijkt te verliezen, terwijl hij toch veel minder te eten krijgt en nu veel meer beweegt. Voorheen deed hij nl niets en nu longeer ik hem om de dag. Ik ga er vanuit dat hij op termijn toch wel wat gewicht verliest.

Mijn andere paard is wel al wat slanker geworden, want zij moet meedoen met het hb dieet van mijn grasmaaier. Maar goed, die rij ik ook zo'n 4 dgn p.wk.

Mijn pony is ook niet zichtbaar heel veel gewicht verloren, hij is alleen bij zijn flanken wat ingevallen vind ik. Maar goed, hij is ook nog niet heel erg in beweging geweest. Misschien komt het nog, maar hij was ook niet veel te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:29

Ja, als je bij mijne echt goed kijkt, dan is het misschien een paar kilo kwijt, maar hij was (is) eigenlijk ook wel MEGA dik. Hij moet minimaal 100 tot 150 kg kwijt :oo Dat is echt niet overdreven hoor.

En eigenlijk is het beter als dat wat langzamer gaat. Ik hoop hem dan ook voor de winter zo'n 50 kg lichter te hebben en dan kan hij in de winter de rest kwijtraken.

Maar ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat het wat sneller zou gaan. Van 3 jaar niets doen (behalve eten), naar ongeveer éénderde van het eten en 4x p.w. bewegen, had ik meer verwacht :j

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:36

Hmm net er even op gegaan maar vond der re voor niet helemaal lekker. Maar geen bevangenloopje. Stalgenootje en wij denken hoe je dat been ziet eerder iets met een spier/pees. Kreeg ook een pb van een bokker die ook in die trant dacht. Morgen de dierenarts bellen of ze komen kijken en dan desnoods binnenkort naar de kliniek voor foto's/echo.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:22

Marlis schreef:
Hmm net er even op gegaan maar vond der re voor niet helemaal lekker. Maar geen bevangenloopje. Stalgenootje en wij denken hoe je dat been ziet eerder iets met een spier/pees. Kreeg ook een pb van een bokker die ook in die trant dacht. Morgen de dierenarts bellen of ze komen kijken en dan desnoods binnenkort naar de kliniek voor foto's/echo.

Drafje OHZ
http://www.youtube.com/watch?v=OAxxMYm-JcI
Stap OHZ
http://www.youtube.com/watch?v=X0ronAC6ecw

En drafje op het land
http://www.youtube.com/watch?v=zaTkRW_OXf8

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:35

ik zie juist dat ze links achter niet zuiver is.Of ben ik gek?
Ze maakt daar een kortere pas.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:07

geerke schreef:
ik zie juist dat ze links achter niet zuiver is.Of ben ik gek?
Ze maakt daar een kortere pas.

Hmm mij valt rechts voor op