RonAalders schreef:Jannepauli schreef:We zijn geen kleuterklasje en ik denk eigenlijk dat niemand hier een lesje in HB hoeft te hebben.
Het doet me buitengewoon goed dat te horen...........
Opgelucht? Let's clear the air shall we?
Citaat:
Zoals zo vaak bij hoefbevangenheid liggen de antwoorden ook hier in anatomie. We hebben gezien dat bij hoefbevangenheid de punt van het hoefbeen naar beneden "wil" door een minder sterke verbinding van de lamellen. Als dat "willen" zich vertaald in "gaan" praten we over rotatie. Maar ook vóór de rotatie zal er druk onder de apex bestaan. Die ventrale rand van het hoefbeen is een zeer scherpe rand, zoals -als ik me niet vergis- Amy Rucker het al eens formuleerde "it would make a terrific hatchet!"
Als door de op dat hoefbeen inspelende krachten (de DDFT en volgens een enkeling ook lichaamsgewicht) mét die scherpe onderrand druk uitoefent op de daaronder gelegen haarvaten kan beschadiging niet uitblijven. Overigens ook een vorm van beschadiging die optreedt indien de afwikkellengte langer is dan de ondersteuningslengte.
De zool zelf bestaat uit samengepakte holle pijpjes, die elk worden gevormd door de het solar corium, feitelijk zool papillen, een soort haartjes waaruit die zoolpijpjes groeien. De doorbloeding is uiteraard van groot belang voor de groei en ontwikkeling van die zoolpijpjes, de lengte van die zoolpijpjes impliceert feitelijk de effectieve zooldikte.
Op deze foto zie je een gele verticale lijn hetwelk de zooldikte aanduidt. Van welke lengte het "zwarte" dan moet worden afgetrokken. Dat is namelijk "lucht". Een normale voet zal zo rond de 25mm zool dikte hebben.
Hoe meer druk ontstaat onder die rand van het hoefbeen (hetgeen dus ook zónder rotatie aanwezig kan zijn!) hoe slechter de doorbloeding en de daarmee verband houdende groei van de zool.
Ik ben zo vrij mezelf (met het oog op uw bovenstaande quote uiteraard ten overvloede) te herhalen:
Essentiële uitgangspunten bij beslag van hoefbevangen paarden zijn: 1. derotatie/herstel van de voetas; 2. vermindering van de tractie van de diepe buigpees door a: verkorten van de afwikkellengte en b: verhogen van de hielen; 3. aanbrengen van afdoende ondersteuning van zool en straal.
Het feit dat er onvoldoende zoolgroei lijkt plaats te vinden suggereert dat de doorbloeding onvoldoende is. Dat kan komen door verschillende factoren waarvan te veel druk op de haarvaten er een is. Een andere mogelijkheid is dat de schade aan de haarvaten in het verleden zodanig groot is geweest dat zoolpapillen permanent beschadigd zijn en geen behoorlijke afgroei meer kúnnen verzorgen.
Deze informatie is (was) duidelijk. Bij mijn paard is geen sprake van onvoldoende zoolaangroei. Wel valt mij op, zoals ik al schreef, dat de straal zo veel minder vol/vlezig is dan voorheen. En met voorheen bedoel ik: voordat ze op ijzers gezet werd.
Moet ik uit punt 3) concluderen dat er dan onder de hoef toch een pad geplaatst zou moeten worden om de doorbloeding ( dmv grondcontact) beter te stimuleren? Ik refereer nu even aan de post van Isapaardje over Vettec (Equibuild oid)
Citaat:
Het zelfs maar "schillen" van de als te dun beoordeelde zool is uiteraard gecontra-indiceerd.
Dat vermoedde ik al. Zal het aan de hand van de recente foto's met mijn smid overleggen.
Dank voor het advies!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 23-09-10 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt