Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

am_vanes

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:45

Wat een ellende ...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:26

Wat een rot berichten allemaal! :(:) het is echt een nare blessure! Aukelizzy, super dat jij goed nieuws hebt gekregen. Ik duim voor je dat dat zo blijft gaan! Archy staat nog steeds overdag op het land met zijn vriendinnen en veulie :+ geen enkeke stal genoot heeft hem nog kreupel gezien. In karakter is meneer ook echt 200 % omgeslagen. Hij is zo rustig nu! Eigenlijk al vanaf het moment dat ik hem daar bracht.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:46

kleine update van mijn kant;
Vandaag weer naar Leendert Jan in bodegraven geweest. we zagen in 3 weken een hele grote vooruitgang. linksom op de harde volte helemaal rad en rechtsom nog wel wat te zien maar niet eens meer iedere pas.
we waren ontzettend tevreden en dat na 3 weken! Het inspuiten met ontstekingsmiddel heeft dus goed zijn werk gedaan!
de komende 7 weken moeten we veel naar buiten, lekker rechtuit draven. gelukkig vinden we bosritjes en ritjes in het park heerlijk dus dat is geen straf.
Daarna hopelijk weer in de bak rustig aan het werk.

Daarna nieuwe schoenen bij hoefsmid Wouter gehaald dus flo kan er weer even tegenaan.
overigens staat hij wel in een stuk weide te grootte van een rijbaan samen met zijn paardenvriend.
Op stal laten is geen optie, hij klimt eruit, en op een postzegel hebben we geprobeerd maar daar is hij 2 x doorheen gebroken, en vreselijk uit zijn plaat gegaan op dat stukje. tot aan zijn kogels in het land gezakt en wat een wonder dat hij dus nu toch zo vreselijk verbeterd is!

Zijn er nog updates van jullie kant?

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:15

yes dat klinkt goed zeg!!! Hoop dat het zo doorzet. Ben Beau met magneetveldtherapie aan het behandelen moet over drie weken weer terug om te scannen. Ben benieuwd wat er dan te zien is. Beau liep helemaal niet kreupel en het plekje kwam dan ook pas met scannen naar boven. Het is nog geen halve millimeter dus waar heb je het over op zo'n groot lijf zou je zeggen. Ze loopt alleen op een stuk land iets groter dan de bak en daar lijkt ze zich bij neergelegd te hebben. Als de rest gaat rennen kijkt ze even op en gaat verder met wat ze aan het doen was. Gras zoeken want dat staat er bijna niet :o

Heb vandaag de knoop doorgehakt om Beau te verhuizen naar een andere stal waar de omstandigheden voor haar been beter zijn. Goede bodem in de bak, recht land. Vond het een heftige beslissing sta tenslotte al bijna 25 jaar op deze stal, dat is echt mijn plekkie. Maar ja Beau haar been gaat de bodem in de bak die ik nu heb gewoon niet trekken en om weer een keer met deze blessure te maken te krijgen daar heb ik helemaal geen zin in. Het is natuurlijk niet gezegd dat dit er voor zorgt dat het nooit meer terug komt maar de omstandigheden zijn in ieder geval beter. Per 1 augustus gaat ze naar haar nieuwe plek.

Succes allemaal!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:43

ik heb hier een hele tijd geleden ook al gepost, maar het is nog steeds niet opgelost,, de ontsteking
Mijn paard is beginnen onregelmatig lopen in apil vorig jaar, heeft infiltraties gehad in augustus- begin spetember, zoiets iets daarna speciale ijzers, en dat ging goed...tot nu!!
normaal gaan we binnenkort naar de kliniek,, ze heeft ook weer het juiste moment gekozen om weer onregelmatig te gaan lopen, in de examens, maarja. Ze loopt echt slechter dan ooit, ook op het zachte en op de linkerhand zie je het erg nu, terwijl het ervoor dan miniem was
de da is langsgeweest, heeft verdoofd en het is weer hetzelfde :(
zo vervelend,, maar fijn om te weten dat ik niet alleen ben

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:17

@Hannepan; wat een ellende toch weer.
Daar voel je je weer slecht door.
Ik merk ook wel in dit topic dat het erg makkelijk weer terugkomt.
Voor mezelf heb ik ook gesteld dat mijn paard een jaar weer goed moet lopen voordat ik wat verder vooruit durf te kijken en misschien wat meer plannen ga maken.
Tot die tijd ben ik heel erg gelukkig met de buitenritten die ik nu maak.
En nog ben ik elke dag een beetje gespannen als ik er heen ga.
Zou ze zich in de wei niet opnieuw geblesseerd hebben?

Het is inderdaad fijn dat er in dit topic mensen zijn die het begrijpen.
Ik kom ook veel mensen tegen die het, of niet begrijpen dat ik het paard nog aanhoudt, of het heel wat vinden dat je zoveel geduld hebt.
Maar in mijn ogen heb ik niet veel keus dus doen we het zo.

Ik hoop dat het bij jou toch mee blijkt te vallen als er misschien verder onderzoek komt.
Blijf hoop houden.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:20

Ik geloof dat deze blessure altijd anawezig zal zijn en nooit meer echt helemaal verdwijnt of bijna altijd wel terugkomt.

Fayah is sinds januari 2012 onder behandeling bij bodegraven en wouter beslaat haar al sindsdien.
Ik heb haar laten behandelen door happy athlete en dat heeft het laatste zetje gegeven, ook bij fayah zit de blessure er nog en zal ook nooit geheel weggaan maar ik moet een manier vinden om ermee om te gaan voor haar en voor mij

Ik doe met fayah heel erg rustig in de opbouw ze is natuurlijk net 4 en ik heb geen haast, ik hoop hiermee te voorkomen dat de blessure weer in hevigheid terugkomt en ze weer stil komt te staan, wel vraag ik me af hoe vaak je met deze blessure op en neer zult gaan.

wel heb ik altijd heel erg ingehouden vanwege de blessure en dat doe ik steeds minder, ze staat gewoon op de wei met paard van mijn zusje, mag af en toe even rennen in de grote paddock (nog niet elke dag)
Ik rij haar wel hooguit twee dagen achter elkaar en stap altijd uit op het harde, verder wandel ik wel nog veel op het harde en krijgt ze glucosamine bij.
Longeren doe ik maar 1 keer per week en liever helemaal neit, wel heb ik nu elke week les en vermijden we alleen de slangevoltes en korte bochten.
Nu ik haar wat regelmatiger in het werk heb gaat ze wel steeds sterker worden en kan ze een en ander compenseren, de L/M gaan we waarschijnlijk niet halen maar ik heb geleerd om mijn doelen opzij te zetten en te kijken naar vandaag en kan intens gelukkig worden van hoe goed ze het allemaal doet.
Omdat ik 2 jaar geleden mijn andere ponu moest laten gaan geniet ik nu van elke dag die ik met fayah heb en morgen is morgen dan zien we wel weer.

Veel succes voor iedereen die nog middenin de blessure zit en uiteraard voor de mensen die eruit zijn

Afbeelding
Fayah bij wouter

Afbeelding
En fayah net klaar, wat een vakwerk je ziet nu bijna niets meer van het hoefverschil

Afbeelding

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:07

Hoop blijven houden ondanks dat je er al meer dan een jaar mee sukkelt, het is moeilijk maar ze blijft steeds zo enthousiasten loopt nog steeds even graag. Nog steeds een blij paard. Dat " beurt mij toch een beetje op" , dat ze zelf nog niet echt lijdt ofzo...als dat ooit verandert...dat moment vrees ik een beetje eigenlijk
4 jaar is nog erg jong, erg jammer. Picasso was ook nog maar 7. Ze staat nu nog op weiderust, als het niet goedkomt gaan we ze mss nog laten dekken. Al ga ik liever gewoon met haar verder.

Ik heb mijn vorige pony ook moeten afgeven , dus dan zit dat toch een beetje in je hoofd...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:16

Wat een prachtige foto van fayah! En wat staat ze netjes op haar nieuwe schoenen! Korte update archy. Ik ben er gisteren weer voor het eerst sinds april opgestapt. Hij staat sinds mij op het land en heb helemaal niks met hem gedaan sinds april. Gister 10 min gestapt en een heeeeel klein stukje gedraaft. Voor het eerst in 2 jaar in een buitenbak en weer voor het eerst sinds mij val van archy in april waarna hij nog steeds kreupel was. Wat was hij braaf gister en het belangrijkste hij liep goed!!!!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:40

Fijn dat hij goed liep!
Ik heb gister ook even erop gezeten, als test, en ze liep ook weer goed..nu heeeel rustig zo verder proberen te doen... maar zo gaat het altijd. Na wat rust/ welke behandeling ook gaat ze een paar maanden gewoon heel goed, en dan inneens BAM weer slecht. Ik ben iedere keer voorzichtiger en rustiger met opbouwen maar echt verschil maakt dat niet. Doe nu ook grondwerk om haar zo ook wat te "trainen" en recht te richten tussendoor. Voor de rest lekker op wei. Dat doet haar wel goed, denk ik

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:49

ik heb heel veel meegelezen hier.

mijn vorige paard heeft de zelfde blessure gehad. vorig jaar Juli is Bayron verkeerd van de klep van een vrachtwagen gesprongen. hij was op zand 98% goed zal ik maar zeggen, ik zag er wat aan, verder helemaal niemand. toch heel eigenwijs hem gelongeerd op het harde en toen was die mega slecht.

op maandag de dierenarts gebeld en op dinsdag ben ik naar DAP wolvega gegaan.
alle onderzoeken zijn gedaan tot buigproeven tot scannen en foto's maken.

Bayron had zijn binnenste hoefbeen bandje 2x zo lang. hij is ingespoten en na 4 weken moesten we op controle komen.
hij werd steeds frisser aan de hand en ben ik hem maar onder de man gaan stappen.
na 4 weken was die bijna helemaal rad maar wolvega raadde toch de irap aan en nog 2,5 maand stappen. alles gedaan wat we moesten doen.

na die 3,5 maand stappen was die weer goed *\o/* .
we mochten beginnen met opbouwen met draven. elke dag 5 min draven met elke 2 weken verlengen met 5 min.

na 2 weken 5 min draven was die weer kreupel en nu ook op het zand -O- . ik gelijk wolvega weer gebeld. volgende dag kon ik weer langskomen.
en hij was weer zo slecht dat ik het diep van binnen al wist dat het nog erger is dat we dachten.
om een beter beeld van het hoefgewricht te krijgen ben ik met Bayron naar de lingehoeve geweest om een ct-scan te maken. helaas was het
absoluut heel slecht nieuws. Bayron had niet alleen zijn binnenste hoefbeen bandje verrekt maar het was zo erg dat hij een instabiel hoefgewricht heeft gekregen en de diepe buiger ook zwaar beschadigd is geraakt.

door alle behandelingen die wij al gedaan hadden en de ernst van de blessure heeft wolvega hem afgekeurd als rijpaard.

toen ik dat gehoord had stortte mijn wereld volledig in. Bayron hebben we in laten slapen op 07-02-2013.

ik ben blij voor jullie dat jullie paarden weer goed worden en vooral goed blijven.
helaas heeft niet iedereen zoveel geluk ;( -O-

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:09

ppfff wat een treurig verhaal Fiarlady. Sterkte met je verlies.

Volgende week donderdag moet ik weer terug met Beau om te scannen na 6 weken niets doen. Ben erg benieuwd hoe haar voet eruit ziet op de scan

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:21

@ fairlady dat is idd erg treurig... had hij er dan echt last van, dat je merkte dat hij er echt "onder leed", ook op wei als je hem op pensioen zou zetten ofzo?
Dat heeft die van mij totaal niet, last hebben, maar ik ben bang dat ze er vaak doorheen loopt zegmaar, dan lijkt ze zuiver te lopen. Nu gaat ze goed, heb haar even aan de longe gehad en ze heeft eerst een paar rondjes allemaal gekke sprongen zitten maken :) ook daarna niks te zien... maar ik weet dus niet of het echt goed is of dat ze nog wel wat voelt maar het niet wil tonen. Hoe zijn jullie paarden op dat gebied?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:12

Bayron was extreem rustig en zich zelf niet meer. als ik hem uit zijn stal haalde had die al moeite met de bochten.
het werd ook steeds erger. hij heeft 3 maanden elke dag op het land gelopen met mijn andere paard. bayron werd steeds meer shaggie naar iedereen. hij was heel zijn glans verloren. het was niet meer eerlijk tegen over hem om de rest van zijn leven ( hij was pas net 7) op het land te zetten terwijl die graag werkt.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:50

dan is dat de enige en juiste beslissing hoe treurig en verdrietig ook voor zo'n jong paard. Ik hoop dat het me bespaard blijft maar mocht het alsnog fout gaan dan hoop ik dat ik ook in staat zal zijn om Beau op tijd te laten gaan voordat het lijden wordt.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:34

ja dan was het echt wel het beste om te doen voor hem. Mijn pony "deed " hetzelfde, die had wel cornage, was dampig en had een kwaadaardig tumor in zijn oog. het is gewoon niet fijn om je paard/pony zo te zien. als ze er echt onder lijden moet je een beslissing maken, en ik hoop dat ik dat deze keer niet ga hoeven doen.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:17

Zo Beau is verhuisd heb haar gister naar haar nieuwe stal gebracht. Ondanks het warme weer is ze toch wel een beetje druk. Het valt me mee hoe druk ze doet maar ja eigenlijk is iedere drukke stap teveel voor haar been. Ben afgelopen donderdag weer terug geweest naar de veearts. Veearts was tevreden. Waarschijnijk waren we er dit keer zo snel bij dat nog niet de gehele schade te zien was op de eerste scan. Aan de ene kant gelukkig dat we er op tijd bij waren aan de andere kant dan kun je dus nog niet een exacte juiste diagnose stellen. De temperatuur in haar voet was in ieder geval veel lager, het vocht was praktisch weg en het "gaatje" was niet groter geworden. Ik mag er weer op 1x per dag 20 minuten gecontroleerd stappen (hoop dat dat gaat lukken hihi) over twee weken 1x per dag 30 minuten per dag stappen onder de man en dan 10 minuten instappen 2x3 minuten draven en dan weer 10 minuten uitstappen en dan na 2 weken weer scannen. Dit mocht ik vorige keer pas na 20 weken dus wat dat betreft lopen we 14 weken "voor" op vorige keer. Toen had ze ook wel haar hoefbal flink kapot geslagen dat is nu niet het geval. Maar goed hopen dat ze snel gewend is aan haar nieuwe plek. Succes met jullie paardenbeesten hoop dat alles goed gaat!!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:11

Mijn paard is 3.5 week geleden opzij gesprongen met rijden en was daarna stijf. Dag er na liep ze echt kreupel.
Dierenarts is geweest toen kreeg ik novacam en op rust. Ik heb haar wel op het land laten lopen want als ik er binnen zetten brak ze de tent af.
De novacam sloeg niet aan en vorige week vrijdag kwam de dierenarts weer.
Ze is linksvoor kreupel en loopt rechtsom slecht en linksom beetje stijf op het harde.

Dierenarts is afgelopen vrijdag geweest en heeft haar linker voorbeen net boven de hoef uitverdoofd.
Toen liep ze goed. Dus we weten inmiddels dat het in der hoef zit.
Morgen moet ik naar de kliniek voor foto's.
Zelf ben ik bang dat er op de foto's niks zichtbaar is en 1 van de banden beschadigd is %) %) %)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:14

@jepisca; wat naar zeg. Hoop dat je snel weet wat het is.
Die onzekerheid is ook slopend.
Beterschap en succes.
Ongelooflijk altijd hoe een ongeluk in een klein hoekje zit....

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:26

Hoe liepen jullie paarden toen ze deze blessure hadden? Stok kreupel of beetje. Met het binnen been kreupel of met het buiten been op de volte? Erger op het harde of op het zachte?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:00

Normaal heb je echt een belastingskreupelheid, dus geblesseerde been aan de binnenkant op de volte geeft de meeste kreupelheid en op het harde zie je meestal meer dan op het zachte.
Mijn paard is rechtuit nauwelijks/niet kreupel geweest, op de zachte volte heeel licht onregelmatig en op de harde volte zag je het wel duidelijk dat ze niet goed was, maar niet stokkreupel.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:22

Beau heeft het nu voor de tweede keer. Eerste keer kreupel maar toen had ze ook haar hoefbal flink stuk geslagen waardoor ze het meest kreupel was. Tweede keer niet kreupel op de volte hard en zacht maar alleen tijdens het rijden een kleine hapering in haar beweging die je alleen zag als je goed wist hoe ze normaal altijd loopt. Pas na het scannen kwam het tevoorschijn. Succes met je paardje hoop dat het meevalt

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:03

Bij mijn ene paard was het ook nauwelijks te zien, alleen op de harde volte.
Mijn andere paard was wel duidelijk kreupel, ook gewoon rechtuit in de bak.
Uiteindelijk is het paard die er het meeste last van had het snelste weer hersteld.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:25

Mijnzoef en IndyVanity. En was het op de volte het binnen been of het buiten been bij jullie paarden?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:56

Bij mij zag je het ook enkel op de volte, vooral op het harde,, op het buitenbeen
Als ze rechtsom liep was het het ergst ( dus kreupel op llinksvoor .. ) ,, ze was vrij scheef dus ze "stuwde" zich nog eens extra op haar linkervoorbeen,, als ze "correct" gebogen liep en spoorde was het al veel minder- heb dus veel rechtgericht via grondwerk.

Het was niet echt mega kreupelen,, maar meer een soort van korte, "onafgewerkte" pas, en een klein beetje dat je zag dat ze "viel" op het goede been. als het echt "erg" was trok ze ook een beetje.