Kinke schreef:Leef je uit Orsini, op de ijzerloze foto'sOp de vorige bladzijde staan een aantal interessante.
Hahah nou ok dan

Als ik naar de fotos op pagina 80 kijk van de 4 onbeslagen voeten dan vallen de volgende dingen mij op;
1 --> alle vier de voeten hebben naar mijn idee behoorlijke flair. Niet alleen aan de zijkanten, maar ook aan de voorkant. Als je goed kijkt zie je dat de hoefwand niet direkt aansluit daar waar je hem na de zool zou verwachten. Er is een hele brede rand te zien, die eigenlijk een compacte dunne lijn zou moeten zijn in de hoef. Om dit te verhelpen zou ik zelf bij dit paard een mustangrol aanbrengen, zodat de hoef van bovenuit weer compact aan kan groeien met een goede aanhecting tusse de witte lijn en de hoefwand. Dit zal wel een tijd duren, omdat het hele gedeelte van de hoef die nu al is gefalired uit moet groeien. De tenen vind ik dus absoluut niet te kort. Eerder veel te lang!
2 --> ik zou de losse delen van de straal verwijderen, als je ze laat zitten komt er rotzooi onder en zeker met het natte weer kan dat rot veroorzaken. Ik zou ook zeker even aandacht besteden aan de vgroeve in de straal van het RV "voetje" deze is was dieper zo te zien en ik zou dit goed schoonhouden zodat de straal daar weer mooi kan bijgroeien.
3 --> voor de flaires bij de kwartieren zou ik een scoop aanleggen, zodat de druk op de hoefwand daar wordt verminderd en de flair dus net als bij punt 1 kan uitgroeien.
4 --> Annetje zegt dat het paard gevoelig wordt als de hielen te kort worden gemaakt. Ik zou daarom op dit moment niet al te veel aan de hielen doen, maar eerst ervoor zorgen dat met de mustangrol de druk op de teen weg wordt genomen en het rollover punt op de juiste plek komt. Hierdoor zal het paard zijn voeten al anders neer gaan zetten en als je dan ook nog eens de hielen korter maakt kunnen ze inderdaad gevoelig worden. Je wil dat ze een "hiel eerst" landing maken zodat de straal en het hele hoefmechanisme worden gestimuleerd.
Annetje heb je ook inderdaad een zijaanzicht foto waarop de hele hoef te zien is vanaf de kroonrand tot aan de grond?
groejtes
kim