Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:23

Kinke schreef:
Leef je uit Orsini, op de ijzerloze foto's :) Op de vorige bladzijde staan een aantal interessante.

Hahah nou ok dan :) Ik ben er nog niet zo lang mee bezig dus excuus als de termen niet exact juist zijn. Please let me know, daar leer ik dan ook weer van.
Als ik naar de fotos op pagina 80 kijk van de 4 onbeslagen voeten dan vallen de volgende dingen mij op;

1 --> alle vier de voeten hebben naar mijn idee behoorlijke flair. Niet alleen aan de zijkanten, maar ook aan de voorkant. Als je goed kijkt zie je dat de hoefwand niet direkt aansluit daar waar je hem na de zool zou verwachten. Er is een hele brede rand te zien, die eigenlijk een compacte dunne lijn zou moeten zijn in de hoef. Om dit te verhelpen zou ik zelf bij dit paard een mustangrol aanbrengen, zodat de hoef van bovenuit weer compact aan kan groeien met een goede aanhecting tusse de witte lijn en de hoefwand. Dit zal wel een tijd duren, omdat het hele gedeelte van de hoef die nu al is gefalired uit moet groeien. De tenen vind ik dus absoluut niet te kort. Eerder veel te lang!

2 --> ik zou de losse delen van de straal verwijderen, als je ze laat zitten komt er rotzooi onder en zeker met het natte weer kan dat rot veroorzaken. Ik zou ook zeker even aandacht besteden aan de vgroeve in de straal van het RV "voetje" deze is was dieper zo te zien en ik zou dit goed schoonhouden zodat de straal daar weer mooi kan bijgroeien.

3 --> voor de flaires bij de kwartieren zou ik een scoop aanleggen, zodat de druk op de hoefwand daar wordt verminderd en de flair dus net als bij punt 1 kan uitgroeien.

4 --> Annetje zegt dat het paard gevoelig wordt als de hielen te kort worden gemaakt. Ik zou daarom op dit moment niet al te veel aan de hielen doen, maar eerst ervoor zorgen dat met de mustangrol de druk op de teen weg wordt genomen en het rollover punt op de juiste plek komt. Hierdoor zal het paard zijn voeten al anders neer gaan zetten en als je dan ook nog eens de hielen korter maakt kunnen ze inderdaad gevoelig worden. Je wil dat ze een "hiel eerst" landing maken zodat de straal en het hele hoefmechanisme worden gestimuleerd.

Annetje heb je ook inderdaad een zijaanzicht foto waarop de hele hoef te zien is vanaf de kroonrand tot aan de grond?

groejtes

kim

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:42

Kinke schreef:
Peelie schreef:
heb je dat over mijn paard?Die heeft echt geen rotstraal hoor :P

nee, was tegen Maris, sorry.
Violetspray was een geintje omdat je foto's een beetje paarsig zijn :D

Annetje, vind bij alle stralen het er een beetje tricky uitzien, er lijkt ook zo'n beruchte 'spleet' tussen de hoefballen te zitten?

ja klopt :+ ze zijn met mijn mobieltje gemaakt vandaar ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:48

Orsini bedankt voor je uitgebreide beoordeling zeg! *D Super!

Ik vind de tenen zeker wel te kort, paard loopt op zijn zool. Als ik over de weg heb gestapt, zie je ook dat bij de zool wat geschuurd is en hij daar dus echt op loopt.
De flares in de tenen zie ik ook niet, maar dat ga ik morgen eens even in het echie bekijken. In de kwartieren, dat klopt. Wat is een scoop precies? Een kwartierboogje? Ik probeer het zoveel mogelijk richting de zool te vijlen, maar de kwartieren zijn inderdaad ook de eerste plaatsen waar eventuele brokkels ontstaan.

De stralen zijn inderdaad prut en vooral rechtsvoor. Rechtsvoor heeft heel erg samengeknepen hielen en ik denk dat het hierdoor nog wat erger lijkt (of is?)

Paard land met de hoeven plat, heel soms rechtsvoor met teen eerst. Een mustangrol zit erin, maar kan misschien nog beter.

Zijaanzicht:
LV en RV
Afbeelding Afbeelding

En deze foto vind ik ook wel interessant want dan snap je de onderaanzichten van de voorvoeten misschien ook wat beter.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D73VLQ63.jpg (achterkant)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVR3TUTN.jpg (voorkant)

[edit] Nu ik nog eens naar de foto heb gekeken, denk ik dat ik wel snap waarom jij zegt dat er ook flares in de tenen zitten. Ik denk dat het zand aan de voet vertekent. Vooral bij rechtsvoor en linksachter lijkt dit, maar er zit dus écht GEEN spleet tussen en de hoefwand is daar ietsjes korter dan de zool.
Linksvoor geeft het beste beeld op de foto's, je ziet bij de kwartieren een spleet en in de teen niet.

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:52

Annetje wat vind je van de hoeven van mij paard?

en arabesk, en scoxxx? Ik ben nieuwschierig naar jullie mening

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:57

FaberSmid schreef:
Cowgirl ik wacht nog een paar bokkers af, zoals ik geschreven heb. Vooraf informatie geef ik niet, omdat je zo eerlijke reacties krijgt.
Stel u voor dat u een persoon met een gave, van te voren alle informatie geeft. En dan vraagt kunt u mij vertellen hoe en wat?

U bent in de war met een ander forum. Dit is het blauwe forum (bokt)....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:00

Peelie, ik vind ze mooi :) De hoefwand is wat dun, dat wel. Maar de hielen zijn mooi laag, de stralen heeel erg breed (oeh moet je dat eens vergelijken met die van mijn paard rechtsvoor! :oo Ruilen?! hihi ) paard staat volgens mij ook gedeeltelijk op de stralen, dus de stralen dragen mooi mee. De stralen zijn wat slordig, maar nog niet heel erg bijzonder of erg (wederom, vergelijk maar eens met die van mij) de flapjes zouden wat weg gesneden kunnen worden, maar wellicht, omdat de straal meedraagt, zou je met wat ritjes over de weg of over puinstraten, die stralen ook al mooi hebben.
De zolen lijken ook mooi hol. Tja, weinig op aan te merken :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:06

Zammie nee ik ben niet in de war, het was gewoon een voorbeeld.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:08

Wanden zijn idd wat dun, die zijn aan het herstellen van traditioneel bekappen.

De stralen dragen idd mee, die fijl je mee als je bezig bent met de hoefen als je niet uit kijkt. De steunsels vind ik zelf best wel netjes en ik probeer de hielen laag te houden. Ze zijn ze geboren (met lage hielen) dus waarom hoge hielen creaeren omdat dat 'mooi' is...

Morgen komt de smid mijn veulen jaarling en de stralen van mijn merrie doen. In de toekomst wil ik dat ook zelf gaan doen. Ik ga dus vragen hoe ik dat het beste kant doen. en dan kan ik iig de hoeven van mijn merrie helemaal zelf doen. :D

De zolen zijn niet helemaal hol. Die moet ik leeg krabben met een renet of met een staalborstel. Maar geen van bijde heb ik. Met een hoevenkrabber kom je al een heel eind :) en dat heb ik dus ook gedaan.

Wat mij ook op valt is dat de teen nu begind de flaren, maar dat komt doordat de want zig aan het herstellen is.

Ik heb hier al eerste foto's geplaatse en toen zei iemand dat de want gaat brokkelen, ook als ik het goed onderhoud. Dat is dus ook aan het gebeuren nu, maar doordat ik het goed bijhoud heeft ze er zo min mogenlijk last van... Gelukkig :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:43

Hoi annetje,

hmm het kan inderdaad zijn dat het zand vertekent, want als ik naar de fotos kijk die je net hebt geplaatst dan lijkt het er inderdaad niet op alsof de teen erg flaired. Blijkt toch weer lastig te zijn he, voeten via fotos beoordelen. Wellicht volgende keer even een borstel erover halen :) ?? Je zou kunnen kijken of de hoek waarmee de hoef uit de kroonrand komt gelijk is aan de hoek van de hoef net boven de grond. Het zal je verbazen dat sommige hoeven die er perfect recht uitzien voor het oog toch flairen. Misschien interessant om eens te doen?

Een scoop is inderdaad een kwartierboogje. Ik wist het NL woord en niet meteen voor. Als je dat als doet dan is dat super. Wel vaak bijhouden, bij mijn paard doe ik het elke 2 weken op het moment, omdat dan de wand alweer onder het zoolniveau groeit en er weer druk op komt te staan. Je wil de druk naar buiten zoveel mogelijk beperken. Ik zie bij jou zijaanzicht fotos nog niet echt een kwartierenboog klopt dat?

Wat wij doen met de tenen is de mustangrol net een paar mm na de witte lijn inzetten bij voeten die niet geflaired zijn. Ik vind dat er bij jou toch nog wel een lang stuk zit voordat de rol begint, maar het is moeilijk te zien op de fotos met onderaanzicht. De fotos met zijaanzicht zien er goed uit! Je zou evt alleen nog een beetje de wand net boven de rol kunnen afronden voor een nette overgang naar de wand. :)

Ik zie wel op de fotos die je van achter hebt genomen dat je paard inderdaad wat geknepen hielen heeft. Heeft hij ijzers gehad? Hierdoor zie je ook dat de straal de grond niet raakt. Dit zorgt voor minder doorbloeding en minder straal ontwikkeling. Heb je wel eens aan hoefschoenen met een pad erin gedacht? Hiermee kan je paard dan tijdens het lopen zijn straal stimuleren waardoor deze beter groeit. Ook zal hij breder en sterker worden.
Ik snap aan deze foto ook wel dat je vind dat de hielen iets lang zijn. Maar hoever boven zoolniveau zijn ze nu? Een paar mm is het beste. Ik hou altijd het zoolniveau aan om me te orienteren met de hielen. En natuurlijk de geschiedenis van het paard; wel/niet gevoelig e.d. Ik snap ook wel dat je paard gevoelig gaat lopen als je de hielen korter maakt, zijn straal is nl de druk niet gewend.

Op zich hoort een paard met de druk over zijn hele voet te lopen, dus zowel zool als wand als straal. Wat je ziet bij beslagen paarden is dat ze voornamelijk op de wand lopen, omdat deze door t ijzer niet afslijt. Dit is dus eigenlijk niet de bedoeling. Bij ons laten we de wand vaak niet meer dan 1 to 2 mm boven de zool uitsteken. De zool moet meedragen en afhankelijk van het terrein waarop je paard werkt zal de zool zich ook aanpassen net als de rest van de hoef.

gtjes

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:45

@ Peeliel; het brokkelen en flairen van de wand kan je goed tegen gaan door een mustangrol te maken. Ik weet niet of je weet wat dat is, maar kijk anders eens naar de laatste zijfotos van annetje daar is het op te zien. Als je niet weet hoe je dat doet zou ik het eerst even aan je smid vragen om je hiermee te helpen

succes

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:58

orsini, als ik er van de week aan denk zal ik proberen foto's te maken van helemaal schoon geboende voeten.
De kwartierboogjes probeer ik erin te werken, maar omdat ik alleen een grove vijl heb, lukt me dat niet helemaal. Ik denk dat de kwartieren ook zeker nog korter zullen kunnen. Misschien kan ik dat van de week ook nog eens proberen.

Paard heeft naar mijn weten nooit ijzers gehad, maar ik kocht hem met wat verwaarloosde voeten. Toen ik hem kocht vond ik de hielen minder samengeknepen, maar de voeten waren echt heel erg stijl en rechts neigde naar bokhoef.
*gaat op zoek naar de eerste hoeffoto's*

[edit] wel alvast leuk een vergelijkbaar achteraanzichtje gevonden van 3-12-2008 http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEOCLLKK.jpg

Zo zag ik hem voor het eerst 3-3-2008 Niet zo heel erg duidelijk omdat het natuurlijk niet om de hoeven ging, maar je ziet dat de hielen erg hoog zijn en alles was wat gebrokkeld en zag er gewoon niet netjes uit http://www.mijnalbum.nl/Foto-P33YAFF7.jpg Het is al stukken beter, maar ik moet het wel echt bijhouden. Vooral rechtsvoor blijf ik corrigeren omdat die zo snel de hoogte in vliegt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:36

orsini schreef:
@ Peeliel; het brokkelen en flairen van de wand kan je goed tegen gaan door een mustangrol te maken. Ik weet niet of je weet wat dat is, maar kijk anders eens naar de laatste zijfotos van annetje daar is het op te zien. Als je niet weet hoe je dat doet zou ik het eerst even aan je smid vragen om je hiermee te helpen

succes

er zit al een dikke vette mustangroll in ;) Mijn paarden worden NB. ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:42

NB? Goed van die mustangrol!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:59

Natuurlijk Bekapt, dat is de NB.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:19

FaberSmid schreef:
Cowgirl ik wacht nog een paar bokkers af, zoals ik geschreven heb. Vooraf informatie geef ik niet, omdat je zo eerlijke reacties krijgt.
Stel u voor dat u een persoon met een gave, van te voren alle informatie geeft. En dan vraagt kunt u mij vertellen hoe en wat?

Dit is toch een informatief forum ? Of zitten we hier bij Carlo Boshard in een quiz?
Daarnaast loopt dit topic zo hard dat de helft de foto's alweer vergeten zijn en er andere staan met wel een gegeven achtergrond.

*kijkt op de klok* de smid komt over 3 kwartier, dat wordt dus paardjes opknappen en weer eens lekker babbelen over probleem voetjes.
Ik heb bokt helemaal niet nodig :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:01

hihi bij mij komt de smid om half 5.

dan word het veulen voor het eerst gedaan. Ik ben super benieuwd hoe hij dat gaat doen :) en de jaarling word gedaan. Die moet je een bak met voer voor zijn neus houden wil hij blijven staan :+

Die moet nog een beetje aan het hele idee bekappen wennen.
Dit word zijn 3e of 4e keer, en het gaat steeds beter :) Ik ben benieuwd :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:26

Vandaag is de smid geweest Nash was echt heeeeeeeel erg braaf :D 1stre hoefje was no problemo. Bij de 2e liep hij een beetje te kloten. Stijgeren enzo. Toen ben ik op een gegeven moment boos geworden op hem en toen is hij bij de andere voetjes heeel erg braaf geweest en geen kick gegeven :D

We weten nu ook hoe we matador moeten bekappen. We moeten eerst zijn achterhoeven doen en daarna pas zijn voorhoeven. Anders gaat hij flippen (stijgeren, bokken, slaan, bijten) Maar dit ging heel erg goed :D

Mara's stralen zijn gedaan. Dat was geen probleem en hij heeft even het flacky matirial er uit gehaald. Ik kreeg een super duper giga groot compliment van de smid dat ik Mara's hoeven heeeeeeeel netjes doe :D Ik staal als een pauw, zo trots ben ik :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:44

Cowgirl schreef:
FaberSmid schreef:

Dit is toch een informatief forum ? Of zitten we hier bij Carlo Boshard in een quiz?

_O- :')

Ik vraag me ook af hoelang FS nog gaat wachten :?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:48

ik heb nieuwe foto's ik zal ze nu even gaan uploaden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:51

S__L schreef:
ik heb nieuwe foto's ik zal ze nu even gaan uploaden.

ja daar is dit topic tenslotte voor ;-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:53

hey arabesk, wat zeg je van de hoeven van mijn paard? (een pagina terug geloof ik)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:57

Peelie schreef:
hey arabesk, wat zeg je van de hoeven van mijn paard? (een pagina terug geloof ik)

die zien er goed uit. De stralen wat rafelig, maar dat is wel vaker na een droge periode als het dan ineens nat wordt. Je kan de losse flappen voorzichtig eraf snijden. Of wat meer op straat rijden :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:58

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:59

zijkant voorhoeven links
Afbeelding

zijkant voorhoeven rechts
Afbeelding

zijkant achterhoeven
Afbeelding

achterhoeven
Afbeelding

voorhoeven
Afbeelding

rechtsvoor onder
Afbeelding

rechtsvoor
Afbeelding

linksvoor
Afbeelding

linksvoor onder
Afbeelding

rechts achter
Afbeelding

rechtsachter onder
Afbeelding

links achter
Afbeelding

linksachter onder
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:01

wat is het verleden van je paard? IJzers? Lange hielen? Hij heeft wel wat samengeknepen hielen. Onze Vanilla heeft ook dat soort hoefjes.