Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:32

Ja, daar waar bij een ijzer een opzet zit dat is het gene wat afgerond word in de hoef...

zou ik die foto van jou mogen, dan kan ik je laten zien wat ik je bedoel met recht :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:47

Afbeelding
De groene lijn is de hoef met het ijzer wat bol is. de verzenen lang.

de rode lijn is hoe de hoef recht is, Daar waar het afwikkelpunt is is de hoef rond. Dar wat traditineele er nooit afhalen. Want dat is niet mooi, niet nodig, what ever...

Maar je ziet, de hoef is recht en een afwikelpunt in de hoef

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:04

Peelie schreef:
de rode lijn is hoe de hoef recht is, Daar waar het afwikkelpunt is is de hoef rond. Dar wat traditineele er nooit afhalen. Want dat is niet mooi, niet nodig, what ever...

Kleine nuancering.... afrolmoment is in deze essentieel. Kan voor sommige paarden betekenen dat het afrolmoment wat later "dient" te liggen voor optimale gangen, zeg maar. En dus rechte tenen.
Dus nee, niet altijd een schoonheidskwestie... maar soms dus noodzakelijk voor sommige (beslagen) paarden.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:03

Heel duidelijk! Bedankt! Weer wat geleerd!

Ik ben nu nog benieuwd hoe het komt dat de hoef dus gaat vervormen.. Lotusvoetjes komen door inbinden..
Worden deze hoeven dat 'ingebonden' door de ijzers?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:33

scoxxx schreef:
Peelie schreef:

Kleine nuancering.... afrolmoment is in deze essentieel. Kan voor sommige paarden betekenen dat het afrolmoment wat later "dient" te liggen voor optimale gangen, zeg maar. En dus rechte tenen.
Dus nee, niet altijd een schoonheidskwestie... maar soms dus noodzakelijk voor sommige (beslagen) paarden.

maar ik ga uit van normaale paarden, die geen bijzonder dingen nodige hebben...

het zou net zoietz zijn als zelf stijve schoenen aan te trekken... loopt ook niet...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:35

Ik heb even een vraagje,
hoe denken de meeste hier over af en toe ijzers?
Dus stel mijn paard loopt alleen in de zomer veel over de weg en dan laat ik er ijzers onder slaan maar in de winter staat hij altijd op de wei en wordt er niks mee gedaan en dan haal ik de ijzers eraf.

Voor en nadelen?
(dit wil ik niet gaan doen want mijn paarden staan hun hele leven al blootsvoets, traditioneel bekapt maar ik ken iemand die dit doet en wil er graag meer over weten..) Bij die man krijg ik geen voor en nadelen want het is goed om je paard op ijzers te laten staan als hij over de weg loopt volgens hem dus ..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:43

__karin__ schreef:
Heel duidelijk! Bedankt! Weer wat geleerd!

Ik ben nu nog benieuwd hoe het komt dat de hoef dus gaat vervormen.. Lotusvoetjes komen door inbinden..
Worden deze hoeven dat 'ingebonden' door de ijzers?

Ja, een hoef heeft hoefmeganisme zoals ze dat zo mooi noemen.

Je moet je voorstellen een paard dat zijn hoef neer zet daar zal de hoef ook een beetje uitzetten om de klap op te vangen. op het moment dat er een ijzer onder zit kan dat NIET! door de nagels worden het hoefmeganise stil gehouden. Kan er dus moeilijk bloed door de hoef stromen omdat de pompende werken mist. de hoefen groeien dus ook minder hard. Doordat de ijzers de hoef 'vast houd' en de hoef minder hard groeit, gaat hij makkelijk vervormen.

dus krijg je bolle nouwe voetjes met hoge verzenen en een straal die helemaal bijelkaar geknepen word...
niet lekker dus... :(:)

xmarlies, waarom word er niet gekeken naar hoefschoenen?

nadelen van ijzers:
nagelgaten
vermindering van het hoefmeganisme en alle wat daar bij hoord
vervorming belasting van de pezen (24/7!!!!)
enz. enz.

voordelen;
uhm... geen idee, die mag je zelf invullen.

Maar bedenk je, op het moment dat je er iedere keer ijzers onder laat slaan en er weer onderuit in de meest natte periode dan gaan de nagelgaten vol met bacterien zitten. Groote kans op schimmel en ontstekingen in de hoef! waarom zou je dat willen??

Stel een voor om hoefschoenen te overwegen.

die kunnen gewoon aan als het nodig is. de hoef krijgt niet constand de klap te verwerken van het weer onder slaan van een ijzer, de hoeven kunenn ook nog natuurlijk slijten op de wei en de keren dat er geen schoenen worden gebruikt. op lange termijn VEEEEL goedkoper..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:46

Die man weet niet eens dat er hoefschoenen bestaan :P .. daarom vraag ik hier ook om de voor en nadelen dan kan ik hem die vertellen en daarna kunnen we het hebben over hoefschoenen.. het is een echte boer dus doet wat hij zelf het beste vindt en ik kan er weinig tegenin brengen want hij blijft volhouden. Daarom even alle voordelen en nadelen op een rijtje en misschien kan ik hem overtuigen ;) :) ..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:06

Ijzers zijn geen dodelijk iets..
Zolang je maar een goede smid hebt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:38

maar zack, bestaan er nog wel echt goed smeden? Ja die zijn er, maar zooooo schaars.

ah een boer... tjah stel het hem voor. ik heb zelf helemaal geen vertand van ijzers verder en wil me er verder ook niet in verdiepen dan dat gene dat ik weet.

dat kan je beter aan de rest vragen :)

maar laat hem gewoon eens hoefschoenne zien op een foto oid... zoek info op en laat het hem lezen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:52

xmarliez schreef:
Ik heb even een vraagje,
Dus stel mijn paard loopt alleen in de zomer veel over de weg en dan laat ik er ijzers onder slaan maar in de winter staat hij altijd op de wei en wordt er niks mee gedaan en dan haal ik de ijzers eraf.

Lijkt mij geen probleem, zo doe ik het zelf ook. Beslag in periode van trainingen, veel kilometers waardoor groei en slijtage niet meer in evenwicht zijn, en in de rustige tijden weer op blote voeten.
Als het paard na de ijzers weer op blote voeten staat en de nagelgaten uit gaan groeien de hoefwand goed rond vijlen zodat ze netjes uitgroeien en er is niets aan de hand.

Peelie, je betn wel een beetje een dramaqueen zo :D Wat is vervorming belasting van de pezen?

Hoefschoenen hebben ook nadelen trouwens, staan ook al ergens in dit topic genoemd ook. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:22

__karin__ schreef:
Hoe komt het dan de andere hoef is rond gaan staan?

Zoals hierboven gezegt wordt: Te krap ijzer

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:10

Peelie schreef:
maar zack, bestaan er nog wel echt goed smeden? Ja die zijn er, maar zooooo schaars.

ah een boer... tjah stel het hem voor. ik heb zelf helemaal geen vertand van ijzers verder en wil me er verder ook niet in verdiepen dan dat gene dat ik weet.

dat kan je beter aan de rest vragen :)

maar laat hem gewoon eens hoefschoenne zien op een foto oid... zoek info op en laat het hem lezen :)

en daarom is het zo belangrijk dat de eigenaar zich ook verdiept in de hoeven van zijn of haar paard ;)
De hoeven van die paarden die er zo slecht uitzien, zijn mensen die zelf niet nadenken en klakkeloos naar hun 'smid' luisteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:38

xmarliez schreef:
Ik heb even een vraagje,

ah mag ik mag ik :):)

:+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:54

Arabesk schreef:
xmarliez schreef:
Ik heb even een vraagje,

ah mag ik mag ik :):)

:+

Jij bent per defenitie al tegen ijzers.
Terwijl het in sommige situaties echt nodig is.
Dus ik zeg nee. :P

Afentoe ijzers vind ik prima.
MAAR zorg wel dat je een goed smid hebt.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:08

Jaah! Toe Arabesk vertel wat je op je hart hebt :)

De rest nuanceert het wel weer!! :D

Krijgen we toch een objectief verhaal

Zelf zeg ik: Geen ijzers onder mijn paardjes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:09

nee ik heb even geen zin in die discussie, hier is info over mijn standpunt te vinden http://www.hoefnatuurlijk.nl Ik ga heerlijk bedje toe het was véél te warm vandaag. 8-)

En waarom dat standpunt níet objectief zou zijn, wil ik best nog wel een keer knobbelen, maar niet nu :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:17

__karin__ schreef:

Heb ik ook altijd gezegd..
Totdat iemand het nodig vond om de hoeven van m'n paard de PIEP in te helpen.
en dit jaar staat hij nonstop voor de kar buiten, blootvoets onmogelijk bij hem.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:23

Zack schreef:
__karin__ schreef:

Heb ik ook altijd gezegd..
Totdat iemand het nodig vond om de hoeven van m'n paard de PIEP in te helpen.
en dit jaar staat hij nonstop voor de kar buiten, blootvoets onmogelijk bij hem.

Same here! :D

Ik was (en ben) van mening dat ijzers nooit goed kunnen zijn voor een paard.

Maar ook mijn paard haar hoeven zijn laatst verknalt door een onkundige hoefsmid! :( Gelukkig was onze oude vertrouwde hoefsmid weer gauw in town, en die heeft ijzers geplaatst bij de voorhoeven. Ze loopt nu weer als vanouds! Beter zelfs! :j Want ze was ook altijd erg gevoelig op kleine steentjes; dat is nu zo goed als over! :)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:26

@ Arabesk: Iets objectief bekijken is zelfs subjectief.
Maar ik denk dat bokt.nl (in elk geval ik) jouw als vertegenwoordiger van het blootte voeten paard ziet! En ik ben er ook een groot voorstander van.

Mijn paardjes hebben nooit op ijzers gestaan (Ik rij ook niet veel)
IJzers: Liever niet.. Maar zeg nooit nooit...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:31

@karin
Kijk daar heb je het.
Als ik niet veel buiten zou rijden (of gewoon helemaal weinig) zou mijn paard ook gewoon heeerlijk op blote pootjes staan.

Ik ben namelijk (zoals vele mensen hier) een voorstander van blote voeten.
Maar ik ben niet zo star als arabesk (en nee dit is niet aanvallend bedoeld) dat ik koste wat het kost een paard blootvoets wil houden, want wat ik gehoord heb lopen die paarden van haar ook niet erg vaak buiten.
En dan bedoel qua aan het werk gaan, want buiten op het asfalt stappen (wandelen kan ik ook uren..bijwijze van)

Tsja dan zou die van mij ook niet op ijzers staan.
Maarja hij loopt dagelijks buitenritten (voor de wagen dus vaak continue in draf) van 2,5 uur op het asfalt dus!
Helaas is dat onmogelijk om hem dan op blote voeten te houden.
Al is dat toch het liefste wat ik zou willen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:12

Ik zeg trouwens ook niet dat hun smid slecht is. Ik heb hem ook een tijdje gehad en hij raadde mij destijds ijzers af etc. omdat ze het niet nodig hadden. Nu heb ik een andere die vind ik veel beter maar ieder zijn mening maar ik ben nooit ontevreden geweest over de HS die hij heeft dus die voetjes staan er netjes bij voor de rest :) ..

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:49

Ik heb gister nog even een foto gemaakt van zijn linkervoorhoef. Zal ik straks even plaatsen met info erbij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:36

zal als Ed en Saeta terug zijn van de hengst ook eens foto's plaatsen van wat blote voeten
Ed heeft nog nooit ijzers gehad trouwens en is als het goed is dalijk voor het eerst sinds anderhalf jaar (minstens) weer eens bekapt (die knol heeft echt ideale hoeven :+ )
en saeta is sinds ene maand of drie van de ijzers af sinds ze bij een val van haar berijdster een ijzer onderuit heeft getrapt en sindsdien niet meer gereden is ,
als ze terug is ga ik met haar rijden en ik hoop de ijzers eronder uit te houden
ja ik ben voor blote voeten, maar niet tegen ijzers :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:11

Zack schreef:
Ik ben namelijk (zoals vele mensen hier) een voorstander van blote voeten.
Maar ik ben niet zo star als arabesk (en nee dit is niet aanvallend bedoeld) dat ik koste wat het kost een paard blootvoets wil houden, want wat ik gehoord heb lopen die paarden van haar ook niet erg vaak buiten.
En dan bedoel qua aan het werk gaan, want buiten op het asfalt stappen (wandelen kan ik ook uren..bijwijze van)

Ben benieuwd van wie je dat gehoord hebt dan :7

150 km in tien dagen over asfalt, geen werk?

Regelmatig buitenritten in draf en galop over asfalt?

Antheman reed zelfs meer kilometers in zes dagen op haar trektocht.

En stel dat je paard z'n hoeven te snel slijten, dan kun je altijd nog naar hoefschoenen grijpen. Dus slijtage is geen goed excuus voor ijzers, aangezien er in deze moderne tijd veel betere oplossingen zijn ;-)