[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:27

Ja ik blijf het ook een raar iets vinden, vind het ook altijd zo moeilijk uit te leggen aan mensen die er nog nooit van gehoord hebben (wist zelf eerst ook niet wat het was) ik zeg altijd maar dat je het kan vergelijken met artrose alleen komt het dan niet door ouderdom.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:43

Ja dat klopt wel: zeker als het bij een jong paard (die van ons is net 8) al begint, begrijpt niemand er iets van. Die denken dan: ach daar zijn vast wel middeltjes voor en dan loopt ze straks weer de sterren van de hemel.

Dit zijn nog wat foto's van zondag: spat zit bij haar in haar rechter achterbeen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aahhh, dan zou je toch ook niet zeggen dat ze spat heeft !

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:45

Nee zou je zeker niet zeggen, ziet er netjes uit zeg! Leuk paard ook die van ons wordt bijna 8.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:54

Mooi paard en ook een leuke combi Netje!!!

Ik kan van een foto niet beoordelen hoe ze loopt da's zo'n moment opname. Het lijkt mij namelijk dat ze ra wat naar buiten draait, maar nogmaals bijna niet te beoordelen van een foto's. Ik houd me aanbevolen voor een flimpje.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:03

Jammer, een filmpje hebben we niet gemaakt. Ik denk dat de foto's inderdaad wat vertekenen, want 'live' draait ze haar been niet naar buiten :D

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:26

Leuke foto's Netje en jij had ook een leuke foto Tiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:49

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:04

Tjeetje Robijntjah........................wat erg zeg.
Sterkte en ik hoop dat je iets geschikts vind :(:)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:38

Rb, vanwaar je besluit? Hoe is het na het infuus gegaan?
Ik vind het erg verdrietig voor je, sterkte :(:)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:59

Wat jammer zeg dat het dus niet gaat, ik hoop dat je een mooi plekje aangeboden krijg en veel sterkte verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:34

Ik heb inmiddels da nr 3 gesproken en die zei me eigenlijk wat ik al heb gehoord, rijden is gewoon afgelopen... Foto's zijn uitzonderlijk erg, zelfs al voor een dier van 25, laat staan 1 van 5. DA is na infuus nog niet geweest voor buigproeven maar ik zie zo al dat het weinig vooruit gegaan is... In de wei draaft of galopeerd ze gewoon niet uit zichzelf, dit zegt mij al genoeg...
Van mij hoeft ze echt zeker niet weg, ik wil gewoon eens kijken of er een mogelijkheid is dat ik en iemand anders blij maak en mezelf een beetje uit de brand help...

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:34

Ik zie dat je nog steeds gewoon de da kosten enzo wilt betalen? Is het dan niet een optie haar gewoon ergens op een pension te zetten met allemaal 'brekebeentjes'? Een van onze paarden (10 jaar, artrose) staat op een hele fijne stal ergens bovenin Groningen. Als je meer info wilt kun je pben! :)
En een hele harde vraag, maar als ze op de wei niet wil draven en galopperen is het dan niet een oplossing om haar te laten inslapen? Niet aanvallend bedoelt, ik vraag me gewoon af of je dit ook overweegt..

Edit: Vergeet het gewoon te zeggen maar ik vind het ook ontzettend rot voor je!! :(:)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:12

Netje wat een super mooie foto's zeg, ziet er erg netjes uit :j
Robijntjah Wat erg zeg, maar wel knap dat je de keuze hebt gemaakt.
Ben benieuwd naar je antwoord op BasiNami.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:23

Dank voor de leuke reacties op mijn foto's :D

@Alani: ik vertelde mijn hoefsmid wat je had gezegd van dat naar buiten draaien en toen zei hij: dat klopt hoor, dat is ook de bedoeling van het spat beslag, om de druk op het gewricht wat te verlichten. Het is maar een ietsepietsie dat het naar buitendraait (op de foto lijkt het meer). Hij zei: dan werkt het zoals het moet :D

@Robijntjah: ik ga eigenlijk wel mee met BasiNami. Allereerst natuurlijk vind ik het vreselijk voor je dat je deze keuze moet maken. Maar heb je idd overwogen om haar in te laten slapen? Ik heb zelf met mijn dochter afgesproken dat als Kiek echt heel slecht zou worden (waaronder ik ook wel een klein beetje niet meer draven en galopperen in de wei vind vallen), we zullen besluiten haar in te laten slapen. Begrijp me goed: ik heb respect voor ieders keuze, maar ik stel mezelf daarbij altijd de vraag (als ik voor Kiek zou moeten kiezen): wie doe ik er een plezier mee? Het is nu allemaal nog heel vers en je bent heel erg emotioneel en dan denk je als laatste aan inslapen omdat je je paardje eigenlijk helemaal niet kwijt wilt. Er zijn echter maar héél weinig mensen die een paard willen waar ze niets meer mee kunnen, of je moet bereid zijn er maandelijks flink voor te betalen. Soms moet je (zo zie ik het) toch een beetje denken als de boeren hier in de buurt: op is op... Maar of ik niet precies hetzelfde zou doen als jij, als ik écht moet kiezen weet ik ook niet hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:35

Ik denk er wel aan hoor, ik ben er alleen gewoon nog niet uit en ik wordt heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees... Dus vandaar nu ook deze keuze om mezelf wat tijd en afstand te gunnen zodat ik tijd heb om alles even te verwerken en op een rijtje te zetten...

Ik heb inmiddels een plekje gevonden, niet al te ver hier vandaan in een paardenrusthuis... Superplek en ik kan zo vaak gaan kijken als ik wil!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:46

Ahh, dat is super !! Dat geeft je de tijd om alles eens rustig op een rijtje te zetten en ook de tijd om te kijken wat voor kwaliteit van leven ze nog heeft. Sterkte met alles !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:54

Dankjewel!

Ja, ik heb wel al besloten dat ik de grens niet af ga wachten bij Robijn want schijnbaar geeft zij die zelf pas heel laat aan...

Volgens alle DA's heeft zij ontzettende pijn gehad en dat betekend dus dat ze dit gewoon niet heeft laten merken...
:(:)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:55

Het is ook echt súper moeilijk, erg begrijpelijk dat je alles even laat bezinken. Naar welk rusthuis gaat ze/hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:46

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:02

Robijntjah ik hoop dat het rusthuis wat voor je is!
Dat zou toch super zijn, dat je je paardje daar heerlijk kan laten genieten van volop weidegang!
Heeft ze in stap, of grazend in de wei dan ook echt zichtbaar pijn?
Mocht het toch niks zijn, dan kan je het misschien bij ons proberen. Wij hebben op onze stal (7 boxen) ook 1 box over. Dat is in Stroe (GLD) en de kosten zijn 230 per maand incl. alles (weidegang, uitmesten, stalbodembedekking stro of vlas, binnen-buiten zetten, hooi, krachtvoer etc)
De paarden gaan bij ons het hele jaar door de wei op.

Update-tje over Blun:
Ze doet het goed. De tildrenbehandeling is nu 4 weken geleden.
Rechtsachter (haar spatbeen) zet ze al niet meer heel vaak op rust! Ze zet nu zelfs linksachter (goede been) op rust soms wat dus betekent dat ze rechtsachter weer wil belasten.
Dinsdagavond gereden in de bak. Stap, draf op beide handen geen probleem. Linkergalop gaat ook wel oke. Rechtsom wil ze nog niet.
Woensdagavond aan de longe, eigenlijk hetzelfde als de dag ervoor maar na veel aandringen ging madam dan in de rechtergalop!!! *\o/*
Het zag er stijfig uit maar niet heel pijnlijk, althans dat concludeer ik uit het feit dat ze tijdens de rechtergalop proestte en haar hals liet zakken (ontspannen).
Het leek wel alsof ze in eerste instantie niet durfde, bang voor pijn!
Eenmaal in de galop ging ze zich ontspannen na 2 rondjes en zag je haar echt kijken van 'hee ik kan dat been weer gebruiken!'
Ik denk dus dat ik met rijden in de rechtergalop haar rechterbeen nog te veel belast ofzo, of misschien trek ik haar wel uit balans.
Aan de longe gaat het wel oke, maar goed dat scheelt 80 kilo op je rug en balanceren ;)

Komende week ga ik proberen kleine bosritjes te maken zonder galop.
Hopelijk blijft het zo en krijgt ze niet wéér een terugval...............
Fingers crossed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:06

Het is een tijdelijke oplossing he... Tot ik meer weet over wat ik wil doen en of het fair is om haar zo in leven te houden...

Stappend en grazend heeft ze nergens pijn wat ik kan zien iig, maarja, hiervoor heeft ze het in draf enzo ook nooit laten merken terwijl ze dus wel pijn had...

En het is een 5-jarige, ik vind dat die zich uit hoort te kunnen leven...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:11

Wat moeilijk Jolijn :(:)

Gaat Robijn nog wel uit zichzelf soms ff lekker draven/helemaal uit haar dak? Of staat ze alleen maar rustig een beetje te grazen/rondstappen?

In Leende zit trouwens een goed paardenrusthuis, weet niet of dat die is van de link die je net plaatste?
Sterkte in ieder geval!!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:12

Robijtjah Wel goed dat je het probeerd, stel dat het echt niet gaat dan kan je altijd nog de knoop doot hakken.
Blunneke Goed om te horen dat het al beter gaat met Blun, en dat ze al wat beter beweegt.
Nu inderdaad hopen dat het zo blijft gaan :j

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:26

*\o/* *\o/* Vandaag - 9 weken na de diagnose spat - voor het eerst weer een wp gereden door mijn dochter in de M2 (2 wedstrijd sindsdien). Pffft, dan valt er toch wel wat van je af. Gewoon weer eens een lekkere proef, met goeie punten en ook een paar missers, die vnl. ontstonden doordat de routine er een beetje uit is. Er werd 2x een 8 gegeven voor het halthouden, waarover we natuurlijk wel grapjes maakten tegen Sara. Zo van: jáá stilstaan kan ze wel :D Nu proberen niet meteen weer in de stress te schieten als ze eens een mindere dag heeft (afgelopen maandag liep ze kreupel toen ze aan hun les wilden beginnen, maar die middag had ze een hoop stampij gemaakt in de wei, door een nieuwe pony ernaast). Gewoon ook weer kunnen geloven dat als ze niet helemaal zuiver loopt, dat niet meteen weer een tijd niets kunnen doen betekent.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:17

Wow Netje, good job! +:)+

Blun gaat inderdaad goed, op alle kanten en in alle gangen behalve die rechtergalop wil ze niet onder het zadel doen, wel aan de longe...

Hoe zal dit komen?

Haar spat zit rechtsachter. Ik snap dat als ik op de rechterhand rijd dat ze dat been meer moet belasten.
Als ik wil aanspringen van draf naar galop op de rechterhand gaat ze keihard draven met haar hals en hoofd de lucht in...... ;(
Linksom de galop gaat wel normaal.
Ik snap het niet zo goed.
En zoals gezegd, aan de longe galoppeert ze wel normaal rechtsom.. alleen dus onder het zadel niet.
Zou ik te zwaar zijn voor d'r?