Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mysa schreef:@romeorowan: ze loopt nu op een hoefschoen, afwisselend links en rechts, en dan loopt ze normaal, maar met de voet waar geen schoen onder zit loopt ze kort. De verklaring is dat zo de zool van de grond blijft, en de zool niet klem komt te zitten tussen bodem en hoefbeen. (ze heeft dus ijzers, maar tussen ijzer en zool zit voortdurend een dikke laag zand/schors, loopt ze nog op de zool i.p.v. op het ijzer) Met hoefschoen heb je daar geen last van.
mysa schreef:Ik geef in de verharingsperiode een scheutje lijnzaadolie. (ik durf nu juist niet, ha,ha.) Maïskiemolie is ook goed, goedkoper dan de omega en de lijnzaadolie.
@Ruud, het zijn vooral de koudbloeden en sobere rassen die gevoelig zijn. Shetlanders, IJslanders, Haflingers, Welsh . Hoewel er vorige jaar nog een heel bekend duur sportpaard is geëuthaniseerd, komt het bij warmbloeden veel minder vaak voor. Denk dat je met je strakke Arabiertjes en ook je andere paard (dat Franse ras was het toch?) weinig risico loopt.
Nado schreef:Toen hij na 2 weken echt bijna niet meer kon staan heb ik de knoop doorgehakt. Zijn buitenste ledenmaten vielen uit, vanwege zijn hart, jankend bij mijn bovenbuurvrouw op de stoep gestaan, die werkte op de faculteit als kleinhuisdierenarts. Die heeft me aangeraden een second opinion te halen bij een dierenarts van de faculteit. Ik heb die man gevraagd de spullen voor inslapen mee te nemen. Hij ziet Nado 1 minuut en zegt: mijn god, wat is die pony hoefbevangen...
Samen met hem is het gelukt Nado er weer bovenop te krijgen. Maar hij blijft enorm gevoelig en dat is echt heel moeilijk vind ik. Je doet zo je best en in 1x is het weer raak.
gemske schreef:Let wel even op dat ze aanraden om alle andere mineralen-invoer tijdelijk te stoppen als je magnesium gaat geven. Met name extra calcium uit een liksteen bv kan de opname van magnesium tegenwerken.