[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:23

Hé mysa, da's flink balen zeg! Maar zoals de anderen ook al zeggen, geef de moed niet op. Ook Victor had een fikse hoefbeenkanteling (minstens aan 2 hoeven, maar waarschijnlijker aan alle 4) en zelfs een verzakking van het hoefbeen en hij is er helemaal bovenop gekomen. Het kan echt!

@gemske: Mijn Mouse hoest ook alweer een tijdje, hij heeft geen stofallergie maar een pollenallergie ("hooikoorts").
Jaren geleden is dat begonnen en ook mijn DA zei gelijk dat het een stofallergie was. Ik veranderde de bodembedekking van stro naar vlas en maakte het hooi nat. Van de DA kreeg hij toen een kuurtje Ventipulmin en zolang hij dat kreeg stopte het hoesten, maar zodra de kuur afgelopen was begon hij weer. Pas tegen de winter stopte het hoesten weer om vervolgens in het begin van het voorjaar weer terug te komen.
Toen kwam m'n moeder op het idee van een pollenallergie, omdat Mouse het grootste gedeelte van de winter niet hoesten, maar dus wel begin voorjaar als m'n broer last kreeg van zijn hooikoorts. Ik heb toen een tijdje Pollen extra veterinair (van Puur Natuur) van de Paardendrogist gebruikt en hij is er ongeveer 2 jaar vanaf geweest. Helaas begint hij dus sinds een paar weken weer, dus nu krijgt hij weer Pollen extra veterinair en ook nog Luchtwegcompositum en Drainage compositum.

Dierenartsen zeggen heel snel bij hoesten dat het een stofallergie is, maar ze kijken niet echt verder. Pollenallergie komt best vaak voor, dus als een pony zonder hoesten de winter doorkomt en pas aan het einde van de winter/begin voorjaar gaat hoesten denk ik eerder aan pollenallergie....

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:56

Dank je wel Victory-boy voor jouw ervaring. Ik zat zelf ook in die richting te denken inderdaad omdat ik me meen te herinneren dat ze vorig voorjaar ook een tijdje heeft gehoest (alleen niet zo erg als nu).
Morgen spreek ik mijn veearts zelf en zal ik hem nog eens vragen of dit ook bij Aurora het geval kan zijn.
Wat gebruik jij nu als bodembedekking?

Mysa, sterkte met Tyra, ik hoop dat het helemaal goed komt!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:12

Ze staan nu dag en nacht buiten op de paddock. Ook in de schuilstal ligt gewoon zand. De schuilstal is aan de noordkant en westkant helemaal dicht, maar de oostkant is halfopen en de zuidkant is helemaal open.
Mouse krijgt dus genoeg frisse lucht. Haha!
Elke dag haal ik de restjes hooi uit de schuilstal om eventueel stof te voorkomen, maar toch hoest hij dus weer sinds een paar weekjes. Ik dacht dat het nog wat te vroeg was voor een pollenallergie, maar m'n moeder zei dat de dag ervoor juist in het nieuws was dat het hooikoortsseizoen dit jaar nu al was begonnen. Voor mij een reden te meer om te geloven in een pollenallergie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:49

@Allemaal: bedankt voor jullie meelevende en opbeurende woorden.

@Ruud: Heel erg bedankt voor het lenen van de trailer en het boek. Stond toevallig vorige week bij de boekhandel met dat boek in m'n handen. Ga het toch maar aanschaffen en zal jouw exemplaar binnenkort terugbrengen.

@Romeorowan: Tyra is een IJslander, ik heb haar sinds dec. 06, en heb het afgelopen jaar intensief recreatief met haar gereden. Het is een echt locomotiefje, dendert maar door. Ook de paardenvierdaagse gedaan, vond ze heel leuk. Afgezien van mijzelf reed sinds de zomer ook een vriendin op haar, die haar paard in augustus heeft verloren aan **** En een buurman, weer een andere, kreeg elke zaterdag les op haar in de bak.

Sinds augustus merkte ik dat ze stijver ging lopen, maar aangezien ze sinds eind juli voor het eerst van haar leven zonder ijzers liep, dacht ik dat het daardoor kwam. Totdat begin oktober duidelijk werd dat er iets grondig mis was. Denk dat ze minstens een aantal weken gewoon door de pijn heengelopen heeft. Voel me daar dus best schuldig over.

Ik heb ook nog Loa, ook een IJslander, die is twintig en in eerste instantie erbij gekomen als gezelschap voor Tyra, maar die rijd ik ook regelmatig, die kan ook nog heel flink lopen. Heerlijk van die voorwaartse paarden. Ik heb hiervoor ook een IJslander gehad, Mysa, die was niet vooruit te branden soms, dus dit is wel een verademing. (Mysa was wel heel erg leuk verder hoor, en is bijna 36 geworden)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:18

Wat jij zegt dat ze een aantal weken door de pijn heen is gelopen, dat was hier precies hetzelfde. Ik heb het mezelf ook wel kwalijk genomen dat ik niet genoeg heb opgelet, terwijl ik weet dat ik met arendsogen naar de paarden kijk.
Ik had gewoon allemaal excuses: te warm weer, te koud weer, zelf moe, hengstig, wordt wat ouder, enz.

Stond ze toen wel op het gras?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:23

Oh, ben ik niet de enige sufferd. Ja, ze stond toen op de wei, maar ze staan hier alleen overdag een aantal uren op de wei, met strookbegrazing van voorjaar tot najaar, dus 't was niet zo dat ze 24/7 op een volle wei stond.

Bij haar vorige eigenaren stond ze thuis in stal en paddock, maar in de zomer een aantal weken op de wei, en als ze drachtig was ook, of met een veulen aan de voet. Ik heb daar expres naar gevraagd toen ik haar kocht. Ook of ze strookbegrazing deden, maar nee, ze laden gewoon af en toe alle paarden in en zetten ze voor een paar weken of maanden op het gras, zoals ik dat begreep. En ze is nu dertien, dus ik vind het dan gek dat ze zo opeens wel gevoelig wordt voor gras, terwijl ik daar toch veel voorzichtiger mee om ben gegaan dan waar ze vroeger stond

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:23

Ik verbaas me er in het zomerseizoen bijna dagelijks over dat er dikke paarden in een grote wei staan, waar veel gras staat en toch nog kunnen lopen.
Ik heb in totaal ong. een 0,5 hectare land voor 4 paarden. Veel te weinig dus, ik laat de paarden heel zuinig met het gras omgaan, ik voer de hele zomer hooi/voordroog door. Waarom is Indiana dan ziek geworden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:28

Jaha, omdat ze net dat hele kleine beetje fructaan heeft ingeslikt? Weet ut ook niet hoor, als een paard nou echt insulineresistent is, ok, maar in alle andere gevallen: gewoon een beetje gevoelig voor fructaan, heel erg gevoelig voor fructaan...........

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:27

Ik ben nog altijd van mening dat het iets anders is in het lijf dat er voor zorgt dat ze niet goed met de fructaan (of zetmeel, vergeet die ook niet) overweg kunnen.

In Isabella's geval was vorig jaar haar lever helemaal niet in orde. Of die nu echt wat mankeerde, of op tilt is gegaan door weer een andere factor, is me nog niet duidelijk. Wel is het zo dat ze aan de dunne was (ik dacht van zand) en haar eigen mest begon te eten. Een darmbacterie speelde waarschijnlijk ook mee. En dan kan een voor het oog eigenlijk best normaal uitziende, niet te dikke pony, toch ineens van een hapje fructaan ziek worden. Maar dat ene hapje is dan net de druppel geweest die inwendig voor een probleem zorgde ... bijv. afbraak bloedcellen of stroperig/dikker worden van bloed dat de haarvaten van de hoeven kan verstoppen, of net een te veel van een bepaald mineraal, zodat een tekort van een ander ontstaat, enz. enz.

En zolang het inwendig allemaal goed gaat in een paard, dan kan hij best, ondanks dik zijn, dat fructaan naar binnen werken. Het lichaam is dan in staat dat goed af te breken. Maar bij onze paardjes dus niet (meer).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:33

ik denk dat de stofwisseling het niet meer goed doet,dus het paard voert de afvalstoffen niet goed meer af en "vergiftigd zichzelf,en ik blijf denken dat de schildklier hier mede verantwoordelijk voor is,ik heb het bewijs in de wei lopen ......

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:59

Wat jullie zeggen daar kan ik me wel in vinden. Indiana is echter na de hoefbevangenheid nooit behandeld voor andere klachten.
Haar leverwaarden zijn altijd goed geweest, ontlasting altijd goed.

Indiana is bevangen geworden maart 2005, toen ze de hele winter niet in het gras heeft gestaan. Ook kreeg ze erg weinig brok. Wel kreeg ze veel winterwortels. Ook lukte het (echt) niet om haar slanker te krijgen. Er was dus wel iets aan de hand met haar stofwisseling.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:53

mysa schreef:
@romeorowan: ze loopt nu op een hoefschoen, afwisselend links en rechts, en dan loopt ze normaal, maar met de voet waar geen schoen onder zit loopt ze kort. De verklaring is dat zo de zool van de grond blijft, en de zool niet klem komt te zitten tussen bodem en hoefbeen. (ze heeft dus ijzers, maar tussen ijzer en zool zit voortdurend een dikke laag zand/schors, loopt ze nog op de zool i.p.v. op het ijzer) Met hoefschoen heb je daar geen last van.

Je kan ook denken aan zooltjes en daartussen siliconen oid, dat heeft bij Nado toen heel goed geholpen. Wat ontzettend naar van Tyra, Myr Ach gut

Doei! Gems heeft me aangeraden eens dit topic te bekijken.

Ik zal even kort de achtergrond vertellen van de chronisch hoefbevangenheid van mijn pony.

Mijn kruising hackney/shet wordt dit jaar 16 en is op zijn 4e voor het eerst hoefbevangen geweest. Toen ook 3 gekantelde hoefbeentjes op de foto. Tot zijn 6e ging het goed, daarna is hij door plaatsgebrek (land was verkocht) en tijdgebrek (ik studeerde inmiddels elders) bijna 6 jaar bij iemand geweest in Frankrijk waar hij in de kudde kon lopen tussen de gepensioneerde paarden. Daar schijnt hij een aantal keer bevangen te zijn geweest, hoe vaak weet ik niet, die man (kennis van mijn ouders) bleek communicatief niet bepaald sterk of vriendelijk. Drie en een half jaar geleden kon ik hem eindelijk weer deze kant ophalen. Ik ben toen best geschrokken, hij was heel mager op zijn ribben, had wormen, maar wel een aantal bulten vet op zijn lijf. Totaal geen bespiering meer. Bleek dat hij de hele dag in zijn eentje op stal stond en 's middags 1 uurtje naar buiten mocht met de anderen omdat hij zo gevoelig voor bevangenheid was geworden. Hij is in Nederland toen bij een vriendin komen te staan. Haar hoefsmid kwam en heeft zonder te overleggen de stand van zijn hoeven in 1x van behoorlijk stijl (dat had die man wel goed gedaan) naar ontzettend plat gezet, alle verzenen eraf. Binnen 3 dagen kon hij haast niet meer lopen. Haar dierenarts erbij, heel verhaal van dat hij een long en een hartprobleem had, het ene veroorzaakte het andere, en het was net als oudere mensen, ze kunnen er nog 6 jaar mee leven of 6 weken. Toen hij na 2 weken echt bijna niet meer kon staan heb ik de knoop doorgehakt. Zijn buitenste ledenmaten vielen uit, vanwege zijn hart, jankend bij mijn bovenbuurvrouw op de stoep gestaan, die werkte op de faculteit als kleinhuisdierenarts. Die heeft me aangeraden een second opinion te halen bij een dierenarts van de faculteit. Ik heb die man gevraagd de spullen voor inslapen mee te nemen. Hij ziet Nado 1 minuut en zegt: mijn god, wat is die pony hoefbevangen...

Samen met hem is het gelukt Nado er weer bovenop te krijgen. Maar hij blijft enorm gevoelig en dat is echt heel moeilijk vind ik. Je doet zo je best en in 1x is het weer raak. Sinds die tijd is hij ong. 1x per jaar bevangen geweest of op het randje gezeten. De laatste keer op het randje was een maand geleden, gelukkig heb ik metacam in huis en ben ik het meteen gaan geven toen ik het mis zag gaan. Hij is dus ook niet over het randje heengegaan. De dierenarts heeft bloed afgenomen om uit te zoeken of er verder nog oorzaken zijn, want ik wil graag nog beter preventief te werk kunnen gaan dan nu. Hij blijkt een prima lever en prima nieren te hebben, geen cushing en insulineresistentie heeft hij niet goed kunnen testen, maar achtte hij onwaarschijnlijk aan de hand van het bloed. Toch blijft hij die bulten houden, vooral zijn manenkam kan in 1 x op gaan zetten. Gems gaf mij de tip magnesium te proberen, dus dat ga ik nu doen. Verder ben ik overgestapt op safe&sound van D&H, iemand enig idee of hier al genoeg magnesium in zit ? En ben ik bezig met een drainage kuur van groene os. Het hooi dat ze krijgen is wel geseald, maar niet gekuild, en is heel langstengelig en grof. Ik had van iemand gehoord dat je als je het nat maakt, je de fructaan er uit kan spoelen, enig idee of hier waarheid aan zit ? Wat ik verder heel lastig vind is dat mijn gezonde ijslander, die toch wel 15 cm groter, ook genoeg binnen moet krijgen. Myr, hoe doe jij dat met Loa en Tyra ?

Na, een hoop verhaal en een hoop vragen, ik hoop uit jullie ervaringen weer een stukje wijzer te worden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:49

Hallo, leuk dat je hier ook bent (nou ja...)

Safe and Sound is prima voer voor bevangen paarden en ze vinden het ook nog lekker. Ik geef zelf Spillers, Happy Hoof. Dat is soortgelijk voer, ook uit Engeland.
Of er voldoende magnesium in zit weet ik niet, maar ik geef nu nog een heel klein beetje magnesium erbij. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met magnesium van paardnatuurlijk.nl en dat heeft bij mijn paard echt verschil gemaakt. Je moest het 6 tot 8 weken proberen en als het dan niet hielp stoppen, ik zag echt resultaat ongeveer rond de 10de week. Dus geef niet te snel op.

Ik geef ook voordroog. Ik spoel het niet uit, omdat ik ervan uit ga dat de suikers (fructaan) in hooi en kuil hetzelfde kunnen zijn. Dat hangt nl. af het moment van maaien. Verder hebben hoefbevangen paarden heel erg behoefte aan vitaminen en mineralen. Sowieso in de acute fase hebben ze o.a. eiwitten nodig (bouwstoffen) om te herstellen. Ga je dan ook nog je hooi weken en andere extra's weghalen, dan krijgen ze niet genoeg bouwstoffen om nieuwe cellen te maken of te repareren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:08

Ha, daar hebben we Nado. Ik wist idd al een paar dingen over Nado, maar dit uitgebreide verhaal kende ik nog niet. 1 ding is mij nog niet helemaal duidelijk, staat hij helemaal niet meer op de wei, en hoe lang al niet?
Ik hoef me over Loa geen zorgen te maken, die wordt veel gemakkelijker dik dan Tyra, bovendien breng ik haar wel iedere dag een paar uurtjes naar de wei. Met alleen wat hooi 's morgens en 's avonds en wat extra vitamines wordt ze zeker niet mager, die vind ik eerder nogal bol, buik althans. Kun je je IJslander niet gewoon net iets meer geven? En dan bijv tijdens het eten een draadje er tussen in?
Om 12 uur komt hier de hoefsmid, zal met hem overleggen wat we nu gaan doen. Goed om ook nog even te horen dat jij ook problemen kreeg na het inkorten van de verzenen. Isapaardje had hetzelfde probleem. Die weet ook hoe dat nou precies komt.
Ik zal in elk geval de smid vragen niet al te rigoreus te werk te gaan, maar dat doet hij denk ik ook niet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:13

Hoi Nado.
Ik voer sinds een jaar ook Safe and Sound van Dodson & Horrell en het bevalt mij heel goed. Er zit wel magnesium in maar dat is volgens mij toch anders dan dat je eens een magnesiumkuur doet. Ik voer wel nat hooi. Het beste zou zijn om overjarig, grof, stengelig hooi te voeren maar daar is hier in de buurt bijna niet aan te komen dus moet ik het doen met nieuw hooi. Omdat daar teveel voedingsstoffen inzitten week ik het een half uur tot 3 kwartier in water, giet het daarna af en voer het op. Hij eet het goed. Daarnaast kan ieder pak hooi qua samenstelling anders zijn en om precies te weten wat je voert zou je dan iedere partij moeten laten onderzoeken. Dat is het probleem van niet zelf hooien en het dus bij een ander moeten kopen. Je weet dan niet welke partij je op dat moment meekrijgt. Daarnaast heeft hij altij de beschikking over een liksteen en krijgt hij na het rijden als beloning van die Vazuintjes snoepjes. Appels, wortels en brood geef ik hem niet meer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:27

@ Nado. Welkom. Wat een verhaal en ook hier weer herkenbare punten. Inderdaad van dat inkorten van de verzenen en dan ineens helemaal niet meer vooruit kunnen. Hoefbeenbuiger trekt aan hoefbeen en lamellen raken ontstoken = mechanische hoefbevangenheid als het ware.

De bulten vet ... ook herkenbaar.
Ik plaats de link nog een keer naar een Duits artikel hierover: http://www.hippolytshop.com/futterjourn ... lthema.htm

Gedeelte eruit vrij vertaald:
De bulten vet scheiden een stofje af waar het paard gevoelig voor kan zijn. Het bloed dikt in en wordt stroperig. De haarvaten in de hoeven raken verstopt en je hebt een bevangenheid zonder aanwijsbare oorzaak. Het is een soort auto-immuunziekte, lijkt mij zo.
Zaak is dat vet weg te krijgen, maar dat is niet zo eenvoudig, want ze vallen nooit af op de plekken waar je het graag zou willen Bloos

Veel hooi zorgt voor goede spijsvertering en bruikbare stoffen. Al het te veel of extra wordt in het lichaam als reserve opgeslagen ... moeten we niet hebben. Het is zaak ze zo te voeren dat ze dat krijgen wat ze nodig hebben en niet meer of minder. Daarmee dus geen snoep, brood, appels, enz., want dat zorgt voor balast.

Safe en Sound is een voer met veel ruwvoer erin en verder extra toevoegingen als biotine, zwavel. Hoeveel er van alles in zit? Geen idee. Nog niet kunnen vinden. Heb net weer een nieuwe zak besteld. Incl. verzenden kost deze 23,40 (voor 18 kg). Dit ter info Vingers aflikken

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:39

Ik volg het een beetje vanaf de zijlijn. Heb zelf geen paarden met hoefbevangenheid, maar ken de paardjes van Myr.
Maar als ik het dus goed begrijp, zijn schralere paarden minder vatbaar voor HB dan paarden van het type hollandswelvaren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:58

In veel gevallen; ja dat klopt.
Ook paardjes die "niets" doen zijn eerder een kandidaat dan hun volop werkende soortgenoten.

Als ze al dat lekkers kunnen opslaan zonder het nodig te hebben, dan gaat het een keertje fout. Ik denk dat het net is als bij ons ons mensen. Te dikke/zware mensen die weinig bewegen krijgen ook eerder gezondheidsklachten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:00

Ik heb zojuist de omega olie bij de paardendrogist besteld.
Ik voerde nog altijd dagelijks zonnebloem olie bij over het voer, maar dat is te eenzijdig en daarmee gaat de omega 3/6 verhouding scheef begreep ik onlangs.

Geeft 1 van jullie ook olie over het voer?
Ik durf er eigenlijk niet mee te stoppen om eerlijk te zijn. Had dat een tijd geleden eens gedaan (augustus) en toen ging het gelijk weer mis. Hoeft helemaal niet aan het spul te liggen, maar ja .. voor de zekerheid Bloos

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:20

Ik geef in de verharingsperiode een scheutje lijnzaadolie. (ik durf nu juist niet, ha,ha.) Maïskiemolie is ook goed, goedkoper dan de omega en de lijnzaadolie.

@Ruud, het zijn vooral de koudbloeden en sobere rassen die gevoelig zijn. Shetlanders, IJslanders, Haflingers, Welsh . Hoewel er vorige jaar nog een heel bekend duur sportpaard is geëuthaniseerd, komt het bij warmbloeden veel minder vaak voor. Denk dat je met je strakke Arabiertjes en ook je andere paard (dat Franse ras was het toch?) weinig risico loopt.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:25

mysa schreef:
Ik geef in de verharingsperiode een scheutje lijnzaadolie. (ik durf nu juist niet, ha,ha.) Maïskiemolie is ook goed, goedkoper dan de omega en de lijnzaadolie.

@Ruud, het zijn vooral de koudbloeden en sobere rassen die gevoelig zijn. Shetlanders, IJslanders, Haflingers, Welsh . Hoewel er vorige jaar nog een heel bekend duur sportpaard is geëuthaniseerd, komt het bij warmbloeden veel minder vaak voor. Denk dat je met je strakke Arabiertjes en ook je andere paard (dat Franse ras was het toch?) weinig risico loopt.

Idd hoor je het bij rabjes weinig. De ander is een Selle-Francais met 79,1% engels volbloed. En strak zijn ze, ik krijg ze gewoon niet dikker, ondanks de kilo's krachtvoer per dag.
Maar helaas is een arabier die ik vroeger reed wel geëuthaniseerd nadat het hoefbeen door de zool was gekomen. Maar die was dan ook te dik, plus dat de kwaliteit voer niet super was.

Bij ons krijgen ze geen olie meer, alleen voor endurance paarden gedaan ivm de lange energie leveranties van olie.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:26

Nado schreef:
Toen hij na 2 weken echt bijna niet meer kon staan heb ik de knoop doorgehakt. Zijn buitenste ledenmaten vielen uit, vanwege zijn hart, jankend bij mijn bovenbuurvrouw op de stoep gestaan, die werkte op de faculteit als kleinhuisdierenarts. Die heeft me aangeraden een second opinion te halen bij een dierenarts van de faculteit. Ik heb die man gevraagd de spullen voor inslapen mee te nemen. Hij ziet Nado 1 minuut en zegt: mijn god, wat is die pony hoefbevangen...

Samen met hem is het gelukt Nado er weer bovenop te krijgen. Maar hij blijft enorm gevoelig en dat is echt heel moeilijk vind ik. Je doet zo je best en in 1x is het weer raak.

Goh...wat herkenbaar allemaal! Knipoog
Ik ben altijd weer blij dat er mensen zijn die voor hun beesten vechten, er helemaal voor gaan. Ook ik weet hoe moeilijk het is en ook bij mij is de moed me al een paar keer in de schoenen gezakt. Natuurlijk zal niet ieder dier te redden zijn en soms is in laten slapen de beste oplossing, maar tot het zover is.....

Lijkt me wel verschrikkelijk, een paardje te hebben welke elk jaar weer bevangen raakt. Bij Victor zit er tot nu toe "gelukkig" elke keer nog een paar jaar tussen.
Ik heb de magnesium hier al een tijdje klaar liggen, maar vergeet het elke keer weer te voeren. Dat komt mede doordat Victor het zo smerig vindt (ik meng het met water en doe het in een spuit) en dan niet bepaald de makkelijkste "patiënt" is. Knipoog
Ook de DA ben ik weer eens vergeten te bellen voor een bloedje trekken en vanaf morgen zit ik weer 6 dagen op het werk, blehh. Het is ook altijd hetzelfde liedje met mij....zodra Victor weer beter is blok ik de DA uit mijn geheugen. Ik heb ze helaas al veels te vaak over de vloer gehad. Clown

Op het moment voer ik de pony's niets bij, ze krijgen alleen hooi en hebben een zoutlik en kruidenliksteen. Ik ben bang dat als ik ze nu allerlei extra dingen ga geven, ik hiermee de bloedtesten beïnvloed. Toch maar eens zorgen dat de DA donderdag langskomt. Ze vraagt ook al een heeeeele tijd (pas een paar jaar Tong uitsteken ) of ik al besloten heb of ik de pony's wil laten chippen of dat ik voor het DNA-gedoe ga... en ook daar moet ik nog steeds achteraan. Wat ben ik toch een ramp. Bloos

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:30

In het begin heb ik de magnesium met appelmoes gemengd (had zelfs een keer appelmoes-light Haha! ) en dan in een spuit. Nu veeg ik een stukje pavo-koek door het poeder en geef het zo. Maar ik heb wel het geluk dat die van alles wat op eten lijkt zonder nadenken aannemen, en mijn probleem is dus meer om Saros lang genoeg aan de kant te duwen Clown

Let wel even op dat ze aanraden om alle andere mineralen-invoer tijdelijk te stoppen als je magnesium gaat geven. Met name extra calcium uit een liksteen bv kan de opname van magnesium tegenwerken.
In tegenstelling tot Romeorowan zag ik trouwens na een week al duidelijk resultaat met de magnesium.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:30

Vanavond heb ik trouwens die lezing over het hoesten bij paarden, ben benieuwd wat ik daar allemaal ga leren Lachen

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:53

gemske schreef:
Let wel even op dat ze aanraden om alle andere mineralen-invoer tijdelijk te stoppen als je magnesium gaat geven. Met name extra calcium uit een liksteen bv kan de opname van magnesium tegenwerken.

Ik voer geen magnesium bij, maar kijk sowieso heel goed naar wat er in een liksteen zit. Liever een waar magnisum en biotine in zitten dan een waar calcium in zit..

Die omega olie van de paardendrogist zat ik gister ook naar te kijken. Ik geef zo'n drie keer in de week voer met een scheut lijnzaad olie. Helpt fantastisch de verharingsperiode door te komen en voor mn luchtzuiger is het heel prettig voor maag en darmen. Caitlin krijgt soms wat teveel zand binnen (omdat ze eikels aan het graven is, of ieniemini grasplukjes probeert te eten) dus daar is het ook een voorzorgsmaatregel. Ik ben er nog niet uit of ik deze lente en zomer voor Caitlin wil gaan verminderen (mbt hoefbevangenheid) Verward