[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:08

Ja idd :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:48

Marlis schreef:
Ze liep er niet bij alsof ze echt pijn had dus kijken het idd even aan. Een keer moet ze het toch zelf gaan doen. Ze is vrolijk iig een goed teken. Morgen weer is zien.

Dat is in ieder geval een goed teken!
Je bent nu in een keer van de een op andere dag gestopt hé?
Hoe is het nu met der?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:50

Goedenavond dames.. Mijn pony bekend met bevangenheid toen ik haar kreeg inmiddels 6 jaar geleden had ze het. Lange tijd nergens last van gehad maar sinds Maart dit jaar toch weer gehad. Gelukkig was ik hier op tijd bij en geneeste het snel. Zondag had mijn moeder nog op haar gereden. Maandag had ze vrij en dinsdag wilde ik haar rijden en liep ze zo beroeerd dat ik haar alleminuut dr voeten gekoeld heb en in de longeercirkel heb gezet. Daar staat ze nu nog. Ze liep de eerste 2 dagen echt op eieren rechts voor. De 2de dag kwam ik savonds en toen rolde ze haar voetje weer mooi af, dit was gisteren. Vanochtend liep ze weer slecht en zojuist liep ze enkel nog wat onregelmatig en rolde ze haar voet normaal af. Kan een hoefbevangenheid met 2/3 dagen weer zo makkelijk wegtrekken? De reden dat ik nog geen dierearts gebeld heb is omdat ik de laatste keer metacam kreeg en toen legde mijn dierenarts uit dat hij dit liever alleen geeft als een paard er echt slecht aan toe is...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:23

Blon_D schreef:
Goedenavond dames.. Mijn pony bekend met bevangenheid toen ik haar kreeg inmiddels 6 jaar geleden had ze het. Lange tijd nergens last van gehad maar sinds Maart dit jaar toch weer gehad. Gelukkig was ik hier op tijd bij en geneeste het snel. Zondag had mijn moeder nog op haar gereden. Maandag had ze vrij en dinsdag wilde ik haar rijden en liep ze zo beroeerd dat ik haar alleminuut dr voeten gekoeld heb en in de longeercirkel heb gezet. Daar staat ze nu nog. Ze liep de eerste 2 dagen echt op eieren rechts voor. De 2de dag kwam ik savonds en toen rolde ze haar voetje weer mooi af, dit was gisteren. Vanochtend liep ze weer slecht en zojuist liep ze enkel nog wat onregelmatig en rolde ze haar voet normaal af. Kan een hoefbevangenheid met 2/3 dagen weer zo makkelijk wegtrekken? De reden dat ik nog geen dierearts gebeld heb is omdat ik de laatste keer metacam kreeg en toen legde mijn dierenarts uit dat hij dit liever alleen geeft als een paard er echt slecht aan toe is...

Poe, lastig! Wat krijgt het paard te eten?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:44

Ze staat 24/7 buiten in een weiland dat heel kort in het gras. Dit is met 2 anderen nog een fjord en een haflinger, en ze kregen 2x daags een beetje kuilvoer. Mijn fjord heeft overigens geen voortanden meer dus een graasmasker is een beetje overbodig :+

Nu staat ze 24/7 in de longeercirkel waar ook wel kort gras aan de binnenkant staat maar minder oppervlak dus minder mogelijkheid om te blijven eten. Nu krijgt ze 2x daags een emmer tot de rand vol kuilvoer dit verdeel ik over de hele cirkel in kleine handjes zodat ze er wel wat voor moet doen. Minder kuil kan ik haar niet voeren want ze heeft wel echt ´´honger´´ en meer raad de dierenarts af omdat ze wel moet afvallen..

nog een kleine toevoeging de reden waarom ik haar liever 24-7 buiten heb staan is omdat ze we last heeft van stijfheid en op stal staan vind ik daarom niet echt een optie.. Het kan wel maar ik vind niet dat dat eerlijk tegenover mijn paard is. Onbeperkt ruwvoer is geen optie dit heb ik op mijn eerste staling ontdekt toen ik haar net had. ze eet werkelijk alles die tijd at ze haar stal vol stro leeg terwijl ze ook al onbeperkt ruwvoer kreeg :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:09

Blon_d, Wat vervelend van je paardje.
Probeer eens of je aan ouder hooi kunt komen of hooi dat eens is nat geworden nadat het gesneden is of graszaadhooi.
Dit hebben ze vaak minder graag dan gewoon hooi en kuil.
Ook zijn er mooie hooinetten met kleine gaatje te koop, dan heeft ie in ieder geval langere tijd wat te doen.
Want 2x een emmer kuil per dag vind ik wel heel min.
Je kunt van kuil maar heel weinig geven omdat er zoveel in zit.
Je moet eigenlijk iets gaan voeren waar amper wat in zit en waar ze dus meer van mogen hebben zodat ze langer wat te kauwen hebben.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:11

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:59

Vanacht is Lauks op de een of andere manier uit de roundpen ontsnapt zonder dat het draad kapot is? Ze liep verder wel beter dan de afgelopen dagen vanavond ga ik er weer heen kijken hoe ze dan loopt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:05

Blon_D schreef:
Vanacht is Lauks op de een of andere manier uit de roundpen ontsnapt zonder dat het draad kapot is? Ze liep verder wel beter dan de afgelopen dagen vanavond ga ik er weer heen kijken hoe ze dan loopt.

Waar naar toe is ze ontsnapt? Het gras?

rugby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:08

Hoi meiden.

Ik heb een vraag of eigenlijk 2.
Kan een pony ook hoefbevangen zijn zonder dat dr hoeven warm zijn?
Kan door de hoefbevangenheid als ze gelopen heeft wat vocht ophoping bij de kogel komen.
Dit trekt ook weer erg snel weg.
Pony is al in het verleden ook een keer heel licht hoefbevangen geweest.
Maar loopt nu al even niet goed. Maar ook niet stok kreupel, meer dat ze dr voet niet goed afrold.
Ze is helaas wel echt veel te dik en had ook een harde nek.
( wel contact al gehad met dierenarts advies stappen op zachte ondergrond)
Ze staat nu 24-7 op heel kort gras en we stappen 2 maaldaags met haar. Verder krijgt ze een heel klein beetje slobber met magnesium er in.
Helaas is van het land halen geen optie ( ze mag geen hooi)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:10

Ik heb geen flauw idee of ze dan ook bevangen kunnen zijn.
mijne is voor het eerst bevangen dus heb er nog niet veel ervaring mee, iedergeval succes ermee.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:18

Marlis schreef:
Blon_D schreef:

Waar naar toe is ze ontsnapt? Het gras?

Ja ik snap niet hoe ze het gedaan heeft want de ingang heeft ze op de een of andere wijze open gekregen }:0 Terwijl die best lastig sluit mogelijk heeft mijn 3 jarige opdondertje haar geholpen kan niets anders verzinnen de hele omheining is nog heel :+

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:19

rugby schreef:
Hoi meiden.

Ik heb een vraag of eigenlijk 2.
Kan een pony ook hoefbevangen zijn zonder dat dr hoeven warm zijn?
Kan door de hoefbevangenheid als ze gelopen heeft wat vocht ophoping bij de kogel komen.
Dit trekt ook weer erg snel weg.
Pony is al in het verleden ook een keer heel licht hoefbevangen geweest.
Maar loopt nu al even niet goed. Maar ook niet stok kreupel, meer dat ze dr voet niet goed afrold.
Ze is helaas wel echt veel te dik en had ook een harde nek.
( wel contact al gehad met dierenarts advies stappen op zachte ondergrond)
Ze staat nu 24-7 op heel kort gras en we stappen 2 maaldaags met haar. Verder krijgt ze een heel klein beetje slobber met magnesium er in.
Helaas is van het land halen geen optie ( ze mag geen hooi)

Kan wel ja mijn fjord heeft nooit warme hoefjes gehad ook niet toen ze echt heel rg hoefbevangen was..

hwesteinb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:42

hoi met hannie
in het kort,oktober 2011.mijn paard 19 jaar was aan het hoesten
oktober november december alles er aan gedaan via mijn veearts maar het werd niet beter
hij kreeg een dubbelslag en er werd besloten tot puffen met een babypuf
dat kost veel geld maar je doet alles.het ging wel iets beter maar in overleg werd besloten tot
een prednisonkuur
de dosis was voor een paard van 400 kilo terwijl hij 600 kilo woog.
er werd verteld dat er een kans was op hoefbevangenheid maar dat het niet erg waarschijnlijk was.
een paar dagen later kwam ik op stal en hij kon zich niet meer bewegen.
voeten kokend heet .dus ik gelijk da gebeld'bloedverdunners gehad en nog van alles.
in het begin ging het iets beter maar dat was bedriegelijk.
ik heb hem in maart 2012 nog een paar dagen buiten gehad maar hij kon al niet meer goed lopen
in overleg met de da en verzekering heb ik hem in laten slapen
als jullie nog wat willen weten hoor ik dat graag.
hannie

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:16

Marlis schreef:
Peeps is de hit ingegaan net....
Ze blijven nu zoiezo twee dagen van het gras af ivm de regen en mochten ze weer naar het gras gaan wordt ze op box gezet. Arme merrie moest gelijk rennen ivm het jagen en gelijk wat kleine verdikkingen op der rug doordat er een op sprong, voelt heet aan.
http://www.youtube.com/watch?v=s_HhX1yoHUg
http://www.youtube.com/watch?v=02NSfBD5lIw
http://www.youtube.com/watch?v=t_EyB7bW2JQ
Hoe vinden jullie der?

Ze heeft in ieder geval het tempi er aardig in. Kan zo snel geen kreupelheid ontdekken op de filmpjes. Wat vind je er zelf van?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:42

Ben bang dat ze zich zelf gaat over belasten ;) in de paddock rendenz e vrijwel niet, af en toe een mini sukkeldrafje. Hier staat ze onderaan in de kudde en is een onderdanige/bangige merrie vind ik zelf, heb het idee dat ze ook alleen maar gaat rennen omdat ze bang is. Dus ben heel benieuwd wat ik morgen aantref. De galop vind ik niet zuiver, anders dan hoe ze normaal galopeert.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:48

Voelt ze zich dan niet beter (gelukkiger) als je haar nog even appart houdt of met 1paard erbij ? (ik vind haar zo wat zielig (pijn ?) vluchten voor al die ander paarden ?)

Hier vandaag eerste dag zonder medicatie, alles ziet er redelijk uit, maar ik laat haar voorlopig nog even doen. Ze staat nog steeds appart, maar kan contact hebben met andere paarden (En ik heb de indruk dat het gras aan de andere kant het enige is wat ze mist ...)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:53

Ja klopt van het vluchten. Heel de groep ging gelijk op der jagen. Hoop dat ze morgen rustig erbij staat. Vond het niks haar zo achter te laten... En hoop dat ze haar benen niet overbelast heeft met al dat weggeren vandaag.

Gelukkig dat het met die van jou redelijk gaat nu, zonder medicatie. Ik had ook niet het idee dat peep de andere paarden misten met het alleen staan. Ze was rustig eronder en snakte niet naar de andere

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:59

Moeilijk hé, een hb paardje...
Het is altijd maar weer afwegen wat het beste voor hen is...
Vreugde als het goedgaat, verdriet als het (weer) misgaat, die zorgen geraak je nooit meer kwijt...
Ik duim dat je ze morgenochtend rustig en goed aantreft (ik heb het voordeel dat ze thuis staat, kan altijd gaan kijken als ik me (weer eens) zorgen maak.
Die weide (zonder gras) voor al onze hb paarden samen lijkt plots weer een goed idee !

Hier komt er dan nog bij dat mijn andere paard "oud ;)" is en net veel gras nodig heeft om op gewicht te blijven. Hen samen houden is een bijna onmogelijke zaak...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:02

mijn fjorden ruin heeft vanacht mijn merrie geholpen de weide open te maken :+ Ze liep zojuist enkel nog een beetje onregelmatig verder oke.. Ben benieuwd hoe ze morgen loopt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:06

Marlis, ik vind de paarden niet echt jagen ze zijn gewoon heel nieuwsgierig en dan gaan ze af en toe achter elkaar aan, echt jagen ziet er dan toch anders uit.
Ze is natuurlijk een tijd uit de groep geweest en moeten even kijken of het nog wel dezelfde is en de ranghoogste willen even laten weten dat ze dat nog steeds zijn.
Vandaag zul je hier al weinig meer van zien, is dat wel het geval dan vervelen de paarden zich ook een beetje in de hit.
Ik vind het trouwens wel een mooie schone plek waar je staat.
Kijk het even aan, het komt vast goed maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:35

jesito schreef:
Marlis, ik vind de paarden niet echt jagen ze zijn gewoon heel nieuwsgierig en dan gaan ze af en toe achter elkaar aan, echt jagen ziet er dan toch anders uit.
Ze is natuurlijk een tijd uit de groep geweest en moeten even kijken of het nog wel dezelfde is en de ranghoogste willen even laten weten dat ze dat nog steeds zijn.
Vandaag zul je hier al weinig meer van zien, is dat wel het geval dan vervelen de paarden zich ook een beetje in de hit.
Ik vind het trouwens wel een mooie schone plek waar je staat.
Kijk het even aan, het komt vast goed maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt.

Hier was het al aardig rustig. En ze is altijd(sinds oktober staat ze er) al het banketstaaf rosewater geweest.
Helaas heb ik een pony die alles toelaat en er voor wegrent en bijna nooit een schop terug geeft. Gister was de rechterkant van haar rug heet, door het erop springen van andere paarden. Als de kudde vast staat is het aardig rustig maar er blijven etters iun zitten hoor, en is veel wisselgweest sinds ik er sta.

Half mei 2012
Afbeelding
Afbeelding

Nu half juni 2012
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:13

ik heb net het omgekeerde ... Een erg dominante merrie ... (ook soms heel frustrerend }> )

Hier is haf net voor de eerste keer voor een kwartiertje de weide opgegaan met graaskorf. Ze kende het ding blijkbaar niet meer en ging heel gefrustreerd steeds maar heen en weer met haar neus om toch maar een grasprietje te pakken te kunnen krijgen, echt zielig |( (Maar het is voor haar bestwil...).
Als het goedgaat gaan we zo verder proberen op te bouwen (best wel spannend en angstig hoor ...)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:28

Hier staat het gras te hoog om een graaskorf om te doen...daarom zet ik steekpaaltjes en schuif ze om de drie dagen op.
Vorig jaar had ze ook een graaskorf om maar dan lag ze na enkele dagen al open aan der kaken...pfff tis altijd wat :+

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:33

Inderdaad altijd wat. En van alles om rekening mee te houden.
Ga vanavond kijken hoe het met peeps is. Ben benieuwd.
Ben eerst naar der kind geweest(jaarlinger die vlaknij huis staat op de weide) er is polderdag waar die grote staat dus lekker druk met bezoekers, had ik geen zin in :p