[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:08

Jannepauli schreef:
Ze loopt idd wat stijver, is voorzichtig in een draai en haar hals is niet "een beetje harder" maar keihard en behoorlijk opgezet.
Daarbij oogt ze 'sloom, vermoeid'..

Is dat in 1 dag gekomen?
Ik vind het zelf ook wel eens moeilijk om te oordelen of iets nu anders is dan de dag ervoor, maar zodra ik echt duidelijk een verschil (meen te) voel (en), handel ook ik gelijk met (vaak kleine) wijziging van voer en beweging.

Gisteren ging het trouwens bijna mis hier ...
Ik had wat dingen neergelegd als stukje zeil en paraplu ter afwisseling. Isa werd te enthousiast, rende op het zeil af en sprong er als een kat bovenop. Alleen had ze niet gezien dat er een balk lag die het zeil op de plek hield. Daar landde ze op en de balk rolde onder de hoeven uit, waardoor ze een nogal rare beweging moest maken. Hoewel de sprong grappig was, kon ik om de rest niet bepaald lachen ... dit soort rare fratsen kan ze beter niet doen ... is zelfs voor gezond paard al niet handig.
Lijkt er trouwens op dat ze er niets aan over heeft gehouden, dat kleine mafketeltje van me :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:15

Isapaardje schreef:
Is dat in 1 dag gekomen?
Ik vind het zelf ook wel eens moeilijk om te oordelen of iets nu anders is dan de dag ervoor, maar zodra ik echt duidelijk een verschil (meen te) voel (en), handel ook ik gelijk met (vaak kleine) wijziging van voer en beweging.

Ik zit er ook bovenop... voel s'morgens en s'avonds aan de hals en ik check nog dagelijks de hoeven op warmte en de kogels op pulsatie.
Verder zie ik graag zelf hoe ze naar buiten gaat s'morgens, of ze direct goed op het beton en de straat wegloopt , hoe ze om gaat met oneffenheden in de stenen, het draaien op de spuitplaats enz.

Isapaardje schreef:
Gisteren ging het trouwens bijna mis hier ...
Ik had wat dingen neergelegd als stukje zeil en paraplu ter afwisseling. Isa werd te enthousiast, rende op het zeil af en sprong er als een kat bovenop. Alleen had ze niet gezien dat er een balk lag die het zeil op de plek hield. Daar landde ze op en de balk rolde onder de hoeven uit, waardoor ze een nogal rare beweging moest maken. Hoewel de sprong grappig was, kon ik om de rest niet bepaald lachen ... dit soort rare fratsen kan ze beter niet doen ... is zelfs voor gezond paard al niet handig.
Lijkt er trouwens op dat ze er niets aan over heeft gehouden, dat kleine mafketeltje van me :+

Gekke Isa <3 ,
gelukkig is het goed afgelopen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:23

Dan minder JP, maar je bent er gelukkig wel snel bij. Hopelijk is ze weer snel de oude.

Gekke Isabella :D Ik zie het haar doen.

Amber voelt zich ook weer prima, pas had ik haar met graasmasker in de kleine wei, sprong ze over de draad heen, echt 10 minuten alleen maar geraced met de staart helemaal omhoog. Nu springt ze er alleen vaker overheen, dat is minder. Dus ik mag voor de zoveelste keer mijn hekken gaan nalopen. Grietje doet het ook goed, hoop dat mijn smid nu wel snel tijd heeft want de hoeven mogen wel weer gedaan worden. Maar hij loopt niet zo hard helaas. Grietje heeft haar racebui er gister ook op gehad. Verzorgstertje van Hans wilde haar graag uit de wei halen, maar daar was madam het niet mee eens. Buut is nu ook al aardig afgebouwd, iedere dag krijgen ze 1x daags een puntje van een theelepeltje. Maandag komt de tandarts ze even allemaal nakijken en dan kunnen ze er hopelijk weer even tegenaan.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:26

Bedankt! Ik zal eens bellen om te vragen hoe of wat :j
Voor nu heb ik nog oud hooi om met het graszaadhooi te mengen, maar dat is bijna op. En ik denk dat hij op alleen graszaadhooi teveel gaat afvallen. Maar dit kan ik dus beide bijvoorbeeld veilig naast alleen graszaadhooi geven om hem op gewicht te houden van de winter? :)

Ik vind het ook moeilijk om kleine verschillen op te merken :j Want bijvoorbeeld als hij in het zonnetje heeft gestaan en ik voel zijn voorvoeten denk ik ohjeeee, maar als ik dan achter voel zijn die ook warm. Als ik dan 's avonds kom en het is donker en geen zonnetje meer dan zijn ze lang niet zo warm meer. En ook nu zijn zandstukje zo'n modderpoel is loopt ie wat te glijden en loopt ie dus ook al voorzichtiger, denk ik van help het zou toch niet... Maar als ik dan een stukje met hem op de wei ga stappen is er niks aan de hand, komt het gewoon doordat de modder zo glad is.
Net ook weer, kom ik aan met z'n hooi, en komt ie niet van z'n tegeltjes af, schrok alweer. Tot meneer ongeduldig op z'n tegeltjes rondjes begon te draaien en er niks aan te zien was. Hij wilde gewoon niet de modder inlopen en ik moest maar bij hem komen :+ :))

:)) Isa had lol :D
Ik heb vorig jaar met Tryggur zo'n schriktraining gedaan van het paniekvrije paard, zó leuk! Volgens mij zou dat ook wel wat voor jullie zijn als dat eens in de buurt is :D

capopjekop, en toen had je opeens een springpaard! _O- Wel knap lastig als ze het blijft doen :=

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:28

Uhuh, want de draad verhogen durf ik weer niet zo goed, want als ze het dan probeert blijft ze mss wel hangen :\ Zal maar eens kijken of er wel genoeg stroom op staat. De mensen waar de stroomkast hangt halen soms de stekker eruit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:28

Isapaardje schreef:
Jannepauli schreef:
Ze loopt idd wat stijver, is voorzichtig in een draai en haar hals is niet "een beetje harder" maar keihard en behoorlijk opgezet.
Daarbij oogt ze 'sloom, vermoeid'..

Is dat in 1 dag gekomen?Ik vind het zelf ook wel eens moeilijk om te oordelen of iets nu anders is dan de dag ervoor, maar zodra ik echt duidelijk een verschil (meen te) voel (en), handel ook ik gelijk met (vaak kleine) wijziging van voer en beweging.

Ja en nee...
ik vond haar al een paar dagen wat minder enthousiast|opgewekt in haar gedrag, maar de hoeven bleven koel, geen pols.
Die nek echter lijkt wel opeens geexplodeerd te zijn :(
Toch te veel gras gehad denk ik en té wisselvallig koud|warm weer..? Ik hou haar nu in de zandbak, durf 't voorlopig niet meer aan met het gras.

Gekke Isabella! Wat een clown is het toch!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:36

Jannepauli schreef:
Het gekke is dat ook mijn paard opeens weer minder is - het lijkt wel van de éne op de andere dag om te slaan: keiharde nek vanmorgen, licht-warme hoeven.. pff opnieuw bak-arrest, ascal/quadrisol en prikhooi. Grrrr....

Waarom grijp je eigenlijk direct naar medicijnen ?
Als ik hier ook maar merk dat Hittie d'r nek iets harder aanvoelt ga ik haar juist meer laten bewegen.
tot op heden heb ik het altijd nog voor elkaar gekregen dat door de beweging de hals dezelfde dag alweer zachter aanvoelde.[/quote]

Laat ik die vraag 's omdraaien: waarom eigenlijk niet?

Daarbij oogt ze 'sloom, vermoeid'..[/quote]

wat rot dat ze nu niet echt goed is...heb je het idee dat de medicijnen helpen?
Zie je een stofwaas op de hals?Misschien een beetje moeilijk te zien bij een bont paard :D
Als ik dit soort signalen krijg bij pablo minder ik meteen hooi,dan is hij de volgende dag weer de oude.
Ik minder al als ik die grijze stofwaas zie....die duidt op stofwisselings problemen.

Hoe is de poep van je paard altijd stevig of zit er ook zomaar eens een wat dunnere drol tussen?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:43

Maar zo'n stofwaas zegt imo ook niet alles. Als het warm is wil Tryggur weleens wat schuren omdat hij zulke onwijs dikke manen heeft (vlechten scheelt wel :j ) en dan heeft ie ook zo'n grijze stoffige rand. Maar dat heeft bij hem volgens mij niks met de hb te maken, maar voornamelijk met temperatuurswisselingen en die dikke bos manen := Heeft ie altijd al gehad namelijk :)

Valt me trouwens wel op dat bij bijna alle paarden hier de hb begint met een keiharde (en evt opgezette) hals. Dat heeft Tryggur naar mijn idee dus juist totaal niet :n En bij zijn terugvallen heb ik ook steeds zijn hals gevoeld, maar daar is dan geen verandering in (of iig niet dat ik opmerk). Alleen krijgt hij dus weer gloeiende hoefjes en loopt ie dan weer slecht. Ook in zijn humeur zegt het niet alles. De laatste keer had hij 1 zere voet, maar trok nog wel op 3 benen een sprintje :+ Het gaat ook gewoon echt heel snel die terugvallen, bij de laatste keer ook, was ik 's ochtends om half 9 bij hem geweest, liep ie nog gewoon achter me aan te scharrelen. En om 1 uur stond hij met 1 been naar voren en wilde hij die niet meer belasten. Zo snel gaat dat.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:52

Wendy15 schreef:
Maar zo'n stofwaas zegt imo ook niet alles. Als het warm is wil Tryggur weleens wat schuren omdat hij zulke onwijs dikke manen heeft (vlechten scheelt wel :j ) en dan heeft ie ook zo'n grijze stoffige rand. Maar dat heeft bij hem volgens mij niks met de hb te maken, maar voornamelijk met temperatuurswisselingen en die dikke bos manen := Heeft ie altijd al gehad namelijk :)

Het ziet er anders uit als dat ze geschuurd hebben.

vooral bij een donker paard kun je het makkelijker zien.
er lijkt over het hele lichaam een soort grijze gloed te liggen, je kunt het er wel zo weer afpoetsen.
Het ziet eruit alsof je de stofzak van de stofzuiger over je paard hebt leeggekieperd ;)

het lijkt uit de huid te komen, een soort reactie uit de zweetklieren en het bloed dus.
Hittie heeft het ook een keer gehad nadat ik paardenbloemen had gegeven.
Ik had gelezen dat paardenbloemen ontgiften, nou er gebeurde inderdaad wat !

Nadien las ik echter dat paardenbloemen enorm veel fructanen kunnen bevatten, ik heb het dus niet weer geprobeerd

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:55

geerke schreef:
wat rot dat ze nu niet echt goed is...heb je het idee dat de medicijnen helpen?
Zie je een stofwaas op de hals?Misschien een beetje moeilijk te zien bij een bont paard :D
Als ik dit soort signalen krijg bij pablo minder ik meteen hooi,dan is hij de volgende dag weer de oude.
Ik minder al als ik die grijze stofwaas zie....die duidt op stofwisselings problemen.

Hoe is de poep van je paard altijd stevig of zit er ook zomaar eens een wat dunnere drol tussen?

Nee, een grijze waas heeft ze niet, wel stoffig als ze een zandbadje genomen heeft. :D
De mest is nogal wisselend op het ogenblik: ze poept sowieso grote hoeveelheden ( echt, soms denk ik dat ze een olifant is) maar de laatste dagen was het inderdaad soms nogal slap en dan opeens weer 'normaal'. Wel valt mij altijd op dat er erg veel onverteerde vezel in haar mest zit, in tegenstelling tot bv Jilske: die keutelt kleine balletjes en de structuur is gewoon smeuiig-massief zonder vezels erin.
Moet in gaan denken aan iets van pro-biotica?

De medicijnen geeft ik uit 'voorzorg' om erger te voorkomen..

Ik ga 's even wat foto's maken van de nek - zal ze vanavond proberen te plaatsen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:59

Heeft iemand er misschien een foto van? :)
Als het lukt zal ik ook eens proberen een foto te maken als Tryggur zo'n grijze plek heeft :j

Op Tryggur zijn land staan ook veel paardenbloemen. En veel distels en zuring. Staat eigenlijk vol met onkruiden := Wordt ook nooit bemest :n Laat hem ook nog steeds niet op de wei, alleen op zijn zandstukje. We wandelen wel in de wei, en dan mag ie aan de hand een paar hapjes nemen voor het idee. Die paar hapjes zal toch niet zoveel kwaad kunnen? :o Is dus geen kwestie van minuten, ik heb hem vast en laat hem 4 happen nemen (1 mond vol :P ) en zet hem dan terug op het zand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:06

ik heb getracht het ooit op de foto te zetten,maar het komt niet over.
Het is echt z'on grijze waas,voornamelijk op de hals.
Dat is dus een goede indicator dat er iets fout aan het gaan is wat betreft afvalstoffen/stofwisseling.

Ik heb dit 30 jaar geleden ooit in de hoeflsag gelezen...er schijnt zelfs een verschil te zijn tussen de 'stof' op bepaalde lichaamsdelen van een paard.
Je kunt datgoed zien bij uitkloppen van de roskam op de grond per deel wat je borstelt.
Structuur en kleur is zelfs anders van het stof per lichaamsdeel.
(ik hoop niet dat iedereen nu denkt dat ik gek ben...)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:06

Jannepauli schreef:
Nee, een grijze waas heeft ze niet, wel stoffig als ze een zandbadje genomen heeft. :D
De mest is nogal wisselend op het ogenblik: ze poept sowieso grote hoeveelheden ( echt, soms denk ik dat ze een olifant is) maar de laatste dagen was het inderdaad soms nogal slap en dan opeens weer 'normaal'. Wel valt mij altijd op dat er erg veel onverteerde vezel in haar mest zit, in tegenstelling tot bv Jilske: die keutelt kleine balletjes en de structuur is gewoon smeuiig-massief zonder vezels erin.
Moet in gaan denken aan iets van pro-biotica?

De medicijnen geeft ik uit 'voorzorg' om erger te voorkomen..

Ik ga 's even wat foto's maken van de nek - zal ze vanavond proberen te plaatsen.

He meis, wat vind ik het rot voor je, ik hoop dat Pauli gauw weer de oude is :(:) .

Ik kan je echt de Yea-sacc aanbevelen.
Ik heb in diverse artikelen gelezen dat ze dit ook geven aan paarden met acute HB, het zou de zuurtegraad in de darmen normaliseren.
Hittie krijgt een theelepeltje 2x daags over de S&S, en de drollen van haar zijn eigenlijk altijd mooi droog en keutelig.

Ik heb de Yea-sacc van Dodson&Horrel, het zit in een kilo bus.
Voordat iemand weer roept dat het hetzelfde als biergist is....Yea-sacc bevat een andere bacteriestreng dan biergist en is dus niet hetzelfde ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:11

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:30

Laatst ging het in het topic over het wassen en weken van pulp. Maar die kwikbeet, moet je die ook nog wassen enzo om de suikers uit te spoelen? Of zit daar al eigenlijk geen suiker in?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:43

lolclub schreef:
Ik zit er ook bovenop... voel s'morgens en s'avonds aan de hals en ik check nog dagelijks de hoeven op warmte en de kogels op pulsatie.
Verder zie ik graag zelf hoe ze naar buiten gaat s'morgens, of ze direct goed op het beton en de straat wegloopt , hoe ze om gaat met oneffenheden in de stenen, het draaien op de spuitplaats enz.

Hier precies hetzelfde. Ik luister bij in en uit de stal lopen altijd hoe de ijzers klinken, etc. Ik kan horen of ze met een hoef voorzichtiger is dan de andere hoef.

@JP
balen dat het minder gaat. Bij Image kan die nek ook van de een op de andere dag keihard zijn. En duurt het weer een paar dagen voor dat het zachter wordt.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:57

Ik wacht nog even af met ontwormen...
Gisteren trouwens een hartverscheurend moment. M'n 2e paard loopt nu al de hele tijd bij Y omdat ze zo verschrikkelijk stond te treuren alleen.
Maar die werd nu echt te mager en heeft wat reserve nodig om de winter door te komen (en we hebben nog héél véél gras ...) Dus hebben we hem maar terug op de weide gelaten. Y hinnikte hartverscheurend dat ze niet mee mocht ;( . Ze kunnen elkaar wel nog zien, maar ze staat nu wel de hele tijd te kijken om ook op de weide te mogen *zucht*. En bovendien vind ik haar vandaag weer iets stijver lopen, en als je dan spoken begint te zien ...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:07

Dat is even een zure appel waar je doorheen moet, maar ik kan me voorstellen dat dat moeilijk aan te zien is. Houdt maar voor ogen dat het voor haar eigen gezondheid is en geef haar maar een extra knuffel en een pluk hooi.

Grietje vond het in het begin ook niks, maar na een paar dagen vond ze het prima. Ik deed die andere 's avonds bij haar op de kale wei. Nu is Amber ook bevangen geweest en Hans mag ook wel wat afvallen. Dus hier staan ze nu samen in het 'strafkamp' :)

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:25

Jannepauli schreef:
We zijn geen kleuterklasje en ik denk eigenlijk dat niemand hier een lesje in HB hoeft te hebben.

Het doet me buitengewoon goed dat te horen...........

Maar naar uw vraag.

Zoals zo vaak bij hoefbevangenheid liggen de antwoorden ook hier in anatomie. We hebben gezien dat bij hoefbevangenheid de punt van het hoefbeen naar beneden "wil" door een minder sterke verbinding van de lamellen. Als dat "willen" zich vertaald in "gaan" praten we over rotatie. Maar ook vóór de rotatie zal er druk onder de apex bestaan. Die ventrale rand van het hoefbeen is een zeer scherpe rand, zoals -als ik me niet vergis- Amy Rucker het al eens formuleerde "it would make a terrific hatchet!"

Als door de op dat hoefbeen inspelende krachten (de DDFT en volgens een enkeling ook lichaamsgewicht) mét die scherpe onderrand druk uitoefent op de daaronder gelegen haarvaten kan beschadiging niet uitblijven. Overigens ook een vorm van beschadiging die optreedt indien de afwikkellengte langer is dan de ondersteuningslengte.

De zool zelf bestaat uit samengepakte holle pijpjes, die elk worden gevormd door de het solar corium, feitelijk zool papillen, een soort haartjes waaruit die zoolpijpjes groeien. De doorbloeding is uiteraard van groot belang voor de groei en ontwikkeling van die zoolpijpjes, de lengte van die zoolpijpjes impliceert feitelijk de effectieve zooldikte.

Op deze foto zie je een gele verticale lijn hetwelk de zooldikte aanduidt. Van welke lengte het "zwarte" dan moet worden afgetrokken. Dat is namelijk "lucht". Een normale voet zal zo rond de 25mm zool dikte hebben.

Afbeelding

Hoe meer druk ontstaat onder die rand van het hoefbeen (hetgeen dus ook zónder rotatie aanwezig kan zijn!) hoe slechter de doorbloeding en de daarmee verband houdende groei van de zool.

Ik ben zo vrij mezelf (met het oog op uw bovenstaande quote uiteraard ten overvloede) te herhalen:
Essentiële uitgangspunten bij beslag van hoefbevangen paarden zijn: 1. derotatie/herstel van de voetas; 2. vermindering van de tractie van de diepe buigpees door a: verkorten van de afwikkellengte en b: verhogen van de hielen; 3. aanbrengen van afdoende ondersteuning van zool en straal.

Het feit dat er onvoldoende zoolgroei lijkt plaats te vinden suggereert dat de doorbloeding onvoldoende is. Dat kan komen door verschillende factoren waarvan te veel druk op de haarvaten er een is. Een andere mogelijkheid is dat de schade aan de haarvaten in het verleden zodanig groot is geweest dat zoolpapillen permanent beschadigd zijn en geen behoorlijke afgroei meer kúnnen verzorgen.

Ware u mijn klant dan zou ik geadviseerd hebben om E-digit te bellen, of althans röntgen foto's van de voeten te laten maken. Die foto's dienen beoordeeld te worden op de ventrale hoek van het hoefbeen én de positie van het COA ten opzichte van de grondcontact vlakte van het ijzer of de hoef. Wanneer daar geen enkele afwijking gevonden wordt moet gevreesd worden voor permanente beschadiging van het "solar corium".

Het zelfs maar "schillen" van de als te dun beoordeelde zool is uiteraard gecontra-indiceerd.

Ronald Aalders

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:39

Wat vinden jullie eigenlijk van die likstenen speciaal voor hoefbevangen paarden?
Niet alleen dat ze gigantisch duur zijn (15 euries per steen :wow: ).
Zou het echt zo amazing en super zijn?
Wie heeft hem?
Hier hangt trouwens de gewone welbekende rode steen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:41

Zijn er likstenen speciaal voor hoefbevangen paarden? En wat maakt het verschil dan met die rooie?

Ik heb de liksteen hier weggehaald trouwens. Hing ook altijd zo'n rooie en nam ie alleen aan naar behoefte. Maar heb het idee dat ie er nou uit verveling aan stond te likken en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Hij krijgt ook de F4F, dus heb 'm maar weggehaald. Op warme dagen laat ik hem er wel even aan likken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:51

In die stenen zit meer magnesium als ik me niet vergis. Ik heb gewoon een rode knzsteen hangen, die vind ik prima.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:10

RonAalders schreef:
Hoe meer druk ontstaat onder die rand van het hoefbeen (hetgeen dus ook zónder rotatie aanwezig kan zijn!) hoe slechter de doorbloeding en de daarmee verband houdende groei van de zool.

Ah de zool ... dat is hier al jaren een punt van aandacht waar ik met mijn hoefsmid (hoefsmeden ondertussen) van mening verschil.
Met deze uitleg over die druk onder de rand van het hoefbeen, lijkt het er toch op dat ik gelijk begin te krijgen :o ..
Mijn paardje heeft al jaren een soort dikke ring in de zool. Iedere hoefsmid snijdt deze acuut weg met renet als zijnde een pijnlijke hobbel die weg moet. Maar na een week of wat, ontstaat die ring weer.
Mij lijkt het een soort eeltrand, exact op de plek waar het hoefbeen zit. Het lijkt mij niet dat het hoefbeen de zool daar continu naar buiten drukt (anders waren we allang door de zool gegaan).
Toch zegt mijn gevoel me dat ze van die ring moeten afblijven. Hij groeit niet voor niets steeds terug.
Ze heeft dit al jaren trouwens. Zodra hij weg is (gehaald), loopt ze gevoeliger.
Ik heb al jaren geprobeerd om hem op de foto te zetten, maar het vertekent zo erg dat steeds lijkt of de wand langer is dan de zool, maar dat is niet zo ... deze ring steekt uit onder de wand.
Hoe dan ook ... Ron, ondanks je bovenstaande uitleg, vraag ik het toch nog een keer; kan het de afdruk van het hoefbeen zijn of is het inderdaad eerder 'eelt' (of bestaat zoiets niet bij een paard?).

Hier nogmaals de foto uit 2004, waar een afgesleten plek te zien is, daar waar normaal die 'ring' zit (nu was hij door werk op de weg op blote voeten afgesleten en kun je de plek mooi zien):

http://www.home.versatel.nl/remcodo/ima ... hoef24.jpg

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:27

capopjekop schreef:
In die stenen zit meer magnesium als ik me niet vergis. Ik heb gewoon een rode knzsteen hangen, die vind ik prima.

En waar zijn die te koop? :)
Vind 15 euro voor een liksteen eigenlijk wel meevallen, over het algemeen doen ze er toch best lang mee :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:35

Laatst bijgewerkt door capopjekop op 23-09-10 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt