Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:27

Die kennis heb ik.. ik durf te zeggen dat ik genoeg kennis heb om m'n eigen paard te bekappen of eventueel te beslaan.

En toch omdat ik het beste wil voor mijn paard wil ik er een echte smid bij.

En dat ben je niet na 1dgje cursus.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:29

Dus Opala neem aan dat jij ook keurig met een traditionele smid heb mee gelopen, je kun namelijk nooit voldoende kennis hebben ;)
Beetje jammer deze opmerking vooral daar je in een aantal andere topics waar wij beide in meededen je eerlijk uitkwam voor het feit dat je je pas ben gaan verdiepen in de hoeven van het paard toen je de eendags cursus bent gaan volgen.

Ook ik bekap zelf, erger nog ben een vrouw van de hoefsmid en doe al mijn eigen paarden zelf samen met mijn stiefzoon van 13 jaar die momenteel besloten heeft ook hoefsmid te willen worden.
Mijn vriend heeft het zo druk dat ik het niet eerlijk vind dat hij op zondag ook nog eens ff 12 paarden moet bekappen, alleen mijn bevangen merrie waag ik me niet aan (staat dan ook voor op een ijzer).
Tot nu toe geen enkel kreupel paard, geen rare scheuren of andere gekkigheden, naast raspen doe ik een poging de stralen wat bij te snijden en ook de zool snij ik uit, vooral dat laatste gaat me goed af.
Ik snij bewust de zolen bij, deed het in het begin niet maar het verschil tussen een volle zool en een wat uitgesneden zool was zo groot dat ik ervan overtuigd ben dat een aantal van mijn paarden hier baad bij hebben.
Ook laat ik voor NB begrippen mijn paarden te veel dragen op de hoefwand en een te klein beetje zool, hou de verzenenen te hoog volgens de NB stroming.

Maar ja mijn paarden lopen er best op, heb geen last van brokkelhoeven en scheuren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:21

opala schreef:
Esperanza schreef:
Ik ook hoor. Ik zou niet weten wat zo´n cursus bekappen toevoegt aan dat wat ik al jaren zelf doe. De hoefsmid controleert als hij komt mijn werk en hij vind het altijd prima gaan. Soms geeft hij nog wel eens een tip, maar meestal kijkt hij en zegt hij, mooi, hoef ik niets meer aan te doen.

Wanneer je niet zo'n cursus volgt, zul je het ook nooit te weten komen :+ .

inderdaad en zul je ook nooit weten welke essentiële kennis je mist :+. Bekappen is méér dan alleen een stukje nagel afknippen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:08

Zahlina schreef:
Dus Opala neem aan dat jij ook keurig met een traditionele smid heb mee gelopen, je kun namelijk nooit voldoende kennis hebben ;)
Beetje jammer deze opmerking vooral daar je in een aantal andere topics waar wij beide in meededen je eerlijk uitkwam voor het feit dat je je pas ben gaan verdiepen in de hoeven van het paard toen je de eendags cursus bent gaan volgen.

Ik snap niet wat je hiermee wil. Wat heb ik eraan om te zien wat een ander doet bij een ander paard, wanneer ik mij slechts beperk tot mijn eigen paard. En mag ik mijn zegje niet doen omdat ik niet direct na mijn geboorte meegelopen heb met een hoefsmid _O-

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:13

dus omdat je je beperkt tot je eigen paard, mag je gewoon poedersuiker wat je wilt??
Zit iets in..

(dit is overigens niet persoonlijk bedoelt)
Maar zo een cursus is gewoonweg echt niet genoeg om een paard te bekappen of te beslaan.
Dat is mijn mening, met zo een cursus heb je nog steeds niet genoeg ervaring om een paard te doen.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:23

I couldn't agree more. Bovendien zou ik daar veel te slap voor zijn, na die kleine randjes vijlen had ik al een enorme stijve arm de dag erna _O-

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:22

Zack schreef:
dus omdat je je beperkt tot je eigen paard, mag je gewoon poedersuiker wat je wilt??
Zit iets in..

:?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:08

opala schreef:
Zahlina schreef:

Ik snap niet wat je hiermee wil. Wat heb ik eraan om te zien wat een ander doet bij een ander paard, wanneer ik mij slechts beperk tot mijn eigen paard. En mag ik mijn zegje niet doen omdat ik niet direct na mijn geboorte meegelopen heb met een hoefsmid _O-

Oke als je het dan toch op je eigen paard wil betrekken, neem aan dat je goed heb geluisterd naar wat een traditioneel hoefsmid zou doen met de hoeven van jouw paard..
En heb je de cursus gedaan met dode poten of met je eigen paard??
Want als je hebt lopen oefenen op dode poten heb je natuurlijke helemaal niets geleerd over hoe je je eigen paard het beste kan bekappen.
Het mes snijd van twee kanten in mijn optiek en juist binnen de NB heb ik het gevoel dat men niet verder kijkt dan dat de dode poot lang is ( en die zijn niet zo lang).

Nu moet ik bekennen dat ik helemaal geen behoefte heb aan het volgen van een 1 dags cursus daar ik elke dag een hoefsmid over de vloer heb die mij alles leerd wat mijn eigen paarden nodig hebben, gelukkig kan het mijn eigen werk ook weer herstellen of eens flink boos op me worden als ik weer te fanatiek bezig ben geweest.
Weet dat deze luxe niet veel mensen hebben maar dat neemt niet weg dat ik zonder problemen mijn eigen paarden bekap zonder een NB eendags cursus.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:31

Zahlina schreef:
Oke als je het dan toch op je eigen paard wil betrekken, neem aan dat je goed heb geluisterd naar wat een traditioneel hoefsmid zou doen met de hoeven van jouw paard..
Want als je hebt lopen oefenen op dode poten heb je natuurlijke helemaal niets geleerd over hoe je je eigen paard het beste kan bekappen.Het mes snijd van twee kanten in mijn optiek en juist binnen de NB heb ik het gevoel dat men niet verder kijkt dan dat de dode poot lang is ( en die zijn niet zo lang).

Nu moet ik bekennen dat ik helemaal geen behoefte heb aan het volgen van een 1 dags cursus daar ik elke dag een hoefsmid over de vloer heb die mij alles leerd wat mijn eigen paarden nodig hebben, gelukkig kan het mijn eigen werk ook weer herstellen of eens flink boos op me worden als ik weer te fanatiek bezig ben geweest.
Weet dat deze luxe niet veel mensen hebben maar dat neemt niet weg dat ik zonder problemen mijn eigen paarden bekap zonder een NB eendags cursus.

Wat weet jij wat ik geleerd heb bij die 1-dags cursus. Daar kun je pas over oordelen wanneer je diezelfde cursus gevolgd hebt.
En die ene cursusdag is nu alweer vierenhalf jaar geleden. Sindsdien bekap ik mijn paard zonder problemen.

Over dode poten ... paarden hebben benen naar mijn smaak :( ... respect.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:57

opala schreef:
Zahlina schreef:
Want als je hebt lopen oefenen op dode poten heb je natuurlijke helemaal niets geleerd over hoe je je eigen paard het beste kan bekappen.Het mes snijd van twee kanten in mijn optiek en juist binnen de NB heb ik het gevoel dat men niet verder kijkt dan dat de dode poot lang is ( en die zijn niet zo lang).

Wat weet jij wat ik geleerd heb bij die 1-dags cursus. Daar kun je pas over oordelen wanneer je diezelfde cursus gevolgd hebt.
En die ene cursusdag is nu alweer vierenhalf jaar geleden. Sindsdien bekap ik mijn paard zonder problemen.

Over dode poten ... paarden hebben benen naar mijn smaak :( ... respect.

Op het moment dat ze uit de diepvries komen zijn het geen voeten meer van paarden, eerder onzielde lichaamsdelen waarvan de rest de frikandelen is ingedraait.

Maar je hebt helemaal gelijk, ik heb daarwerkelijk geen idee wat je geleerd hebt met dode poten en een dagje vijlen.
Weet wel wat ik heb geleerd onderbegeleiding van mijn vriend/hoefsmid en dat is veel meer dan een mens in 1 dag fatsoenlijk kan leren.
Nu heb ik ook geleerd ieder paard als individu te bekijken (de 12 die wij hebben lopen) en allemaal bekap ik ze op de manier die bij het paard past en dat is nou eenmaal nooit op een enkele dode poot te leren.

Ik kan jouw kennis net zo goed beoordelen als dat je zelf doet bij de mensen die na hulp van de hoefsmid zelf gaan raspen, daar is namelijk echt geen eendags cursus met dode poten voor nodig, gezond verstand, goed kunnen luisteren en kijken en kennis van het paard zijn hiervoor nodig, niets meer niets minder.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:11

Zahlina schreef:
Ik kan jouw kennis net zo goed beoordelen als dat je zelf doet bij de mensen die na hulp van de hoefsmid zelf gaan raspen, daar is namelijk echt geen eendags cursus met dode poten voor nodig, gezond verstand, goed kunnen luisteren en kijken en kennis van het paard zijn hiervoor nodig, niets meer niets minder.

En zo blijft de rest van het werk voorbehouden aan je vriend ~~}> .

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:48

Mijn inziens..... kennis is noodzakelijk, maar een beetje logisch verstand ook.
Niet iedere smid zit er om te springen om klanten exact uit te leggen waarom hij wat exact doet, zodat de klant het de volgende keer zelf kan doen: kost nml veel tijd om dingen uit te leggen, zo niet een aantal dagen. En niet iedereen is geboren als "leerkracht".

Ik zelf zou het niet prettig vinden. Wel vertel ik altijd wat ik doe en waarom en laat zien waarom ik dingen doe. Maar een didactisch verantwoord middagje "hoe-doe-ik-mijn-eigen-paard-bekappen?" Nee. liever niet.

Arabesk heeft het over een cursus. Algemeen dus.
En laten er nou heel veel cursussen zijn! Van de school in Barneveld, tot NB-curssussen in Terneuzen. Van gepassioneerde hoefsmeden die ook curssussen aanbieden tot ?
Er zijn verschillende keuze-mogelijkheden!
Persoonlijk zou ik overigens wel de NB-cursus willen aanraden. Ben het niet altijd eens met hen mbt ijzers bijv ;-) maar.... ze leren je wel kei-goed bekappen.
Veel detailvragen die beginners hebben met bekappen, weten zij correct te beantwoorden.
En nee, het hielen-laag-verhaaltje is inmiddels "bijgesteld" en wordt niet standaard aangeleerd (voor ieder paard).
Ook NB gaat met zijn tijd mee ;-)

Kortom, ik persoonlijk vind de NB-cursus zeer didactisch verantwoord en zeer zeker paard-vriendelijk. Er zitten geen "bekap-fouten" in, voor zover ik kan nagaan... in de vorm van "persee hielen-laag" of iets dergelijks.
Tja, alleen dat anti-ijzer-verhaal.... dan verschillen we wel iets van mening :+ Heel ietsjes maar... _O-

Dat is dan het enige wat ik mensen wil meegeven die een cursus NB overwegen; zeker doen! Maar de ijzer-kwestie ffkes neutraal in (proberen te) blijven. Sommige paarden, die absoluut goed bekapt zijn/moeten zijn, hebben zo nu en dan toch een ijzertje nodig.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 01-07-09 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:50

opala schreef:

Nee, ook dan kan niemand beoordelen wat JIJ geleerd heb. Je kan dan hooguit weten wat er in zo een cursus behandeld wordt. ;)

Voor het rondvijlen wat ik doe heb ik in mijn ogen geen cursus nodig.

By the way, zullen we proberen dit topic niet de laten verzanden in een discussie over het al dan niet nuttig zijn van een dagcursus bekappen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:10

Oh... dit heb ik geplaatst in een topic over 2 lippen. Uiteraard plaats ik de beloofde foto's in dit topic ;-)

"Ik zal vanmiddag ffkes een foto maken van mijn kunststofjes met 2 lippen.
Bizarre is dat deze flexibele lippen naar buiten buigen/naar buiten bewogen staan. Paardje op deze ijzers, werkt keihard en loopt zo nu en dan vele uren in zwaar gebied/terrein in de Ardennen.

Maar het moraal van het verhaal; volgens mij beweegt dus inderdaad de gehele hoefschoen in het hoefmechanisme. Hoe zwaarder het werk hoe meer beweging.... en hopla, de 2 lippen van mijn ijzers buigen door deze beweging dus naar buiten en worden wellicht dus weggedrukt door het hoefmechanisme?????"

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:03

Zo'n cursus lijk mij zeker wel handig en onwijs interessant, je krijgt meer kijk op hte hoe en wat, en kan dan idd misschien kleinere dingen netjes zelf bijhouden. Maar dan nog zal ik niet snel als enigste bezig zijn met mijn paard, al is het maar om het te laten controleren.

Hoefjes rond vijlen om haakjes te voorkomen heb je in mijn inziens geen cursus voor nodig, alleen goede uitleg van een (goed) hoefsmid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:08

Kunnen jullie de langwerpige hoef met twee lippen nog voor de geest halen? Daar is ni al twee keer een heel stuk vanafgebroken naast een lip (holle wand denk ik). Arm paard.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:26

laat ik het anders verwoorden.
1 dag curses heb je nog steeds niet genoeg meegelopen om je eigen paard te bekappen.
Anders zou ik nu ook gewoon mezelf een "bekapster" kunnen noemen maar dat doe ik ook niet.
Ik doe mijn paard dan ook niet zelf omdat ik alsnog een proffesioneel iemand ernaar wil laten kijken die wel een opleiding van min. 3 jaar heeft gevolgd.

@scoxxx
ben benieuwd naar de foto's

@sizzle
heb je daar foto's van?
Kan me er niks van herinneren..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:44

Zack schreef:
@sizzle
heb je daar foto's van?
Kan me er niks van herinneren..

Twee verschillende paarden hier op de foto, maar de hele stal staat er ongeveer zo bij. (voorvoeten)

Afbeelding
Afbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:13

sneu hoor...
meer kan ik niet zeggen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:29

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:39

Worden deze hoeven rond gemaakt? Want het is juist toch natuurlijk dat een hoef een beetje bol is?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:50

Arabesk schreef:
in China noemen ze dat lotusvoeten

:=

schandalig dat het hier 'normaal' is..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:31

__karin__ schreef:
Worden deze hoeven rond gemaakt? Want het is juist toch natuurlijk dat een hoef een beetje bol is?

?
Ik snap je vraag niet geloof ik.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:38

karin, de hoef hoord recht te zijn en de toon rond.

een nhoef die bol is, is helemaal niet gezond...

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:22

Bedankt Peelie! Maar bedoel je met de toon rond, dat je er een mustangrol van maakt?

Ik keek namelijk na deze hoef als voorbeeld:
Afbeelding
En als ik het goed begrijp is volgens Arabesk dit de ideale hoef?
En deze is toch niet recht..?

Maar ik zie inderdaad ook wel verschillen..
Hoe komt het dan de andere hoef is rond gaan staan?