[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:40

de werkzame stof van equipalazone is phenylbutazone,het is dus hetzelfde...trouwens voordat metacam en quadrisol bestond was bute een hele gangbare pijnstiller/ontstekingsremmer.
Quadrisol ontloopt bute wat betreft bijwerkingen ook niet veel,maar ja,je moet inderdaad wat....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:28

Quadrisol en Metacam zijn leverbelastend.
Bute is nier en darmbelastend.

Aangezien mijn pony een leverprobleem had, zou metacam of quadrisol haar alleen maar meer in de ellende hebben geholpen.

Equipalazone is van Arnolds; zit in zilveren zakjes, maar heeft inderdaad als hoofdbestanddeel phenylbutazone. Ik had dit jaar zowel het losse poeder als de zakjes (zakjes waren makkelijker te doseren).

Grappige was dat de ene DA alleen maar los poeder aan kon komen en liever de zakjes had, en de ander alleen de zakjes kon aankomen en juist liever los poeder had.

Kennelijk hebben ze zo hun eigen leverancier Haha!
Maar nogmaals .. officieel hebben ze het niet. Ze zeggen het ook niet graag, want ze mogen het niet eens in huis hebben.

Hier wat meer info (engels) over phenylbutezone:
http://horseproducts.stablemade.com/_Ar ... tazone.htm

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:30

geerke schreef:
maar het is hier nogal heuvelachtig,is dat niet zielig?
sorry,dit heeft nou echt niets met hoefbevangenheid te maken...hopelijk vergeven jullie het me.....

Off-topic: In heuvelachtig gebied kunnen ze 1x hun eigen gewicht trekken. Beetje shet zit al gauw tegen de 180 kg; koop een licht wagentje van ca. 50 kg en je kunt 130 kg "bijladen" Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:32

Hier even een röntgenfoto van Isabella van een tijd geleden.
De witte streep was een loden strip op de hoefwand. Je ziet duidelijk de "hoefbeenkanteling", maar ook dat het bovenste deel van de hoefwand weer evenwijdig groeit aan het hoefbeen.
Dat is wat er nl. gaat gebeuren; de hoef krijgt een wat steilere stand omdat de nieuwe hoefwand het hoefbeen weer volgt. Daarom is het zaak de hielen regelmatig wat in te korten zodat de hoef niet te steil wordt. Na verloop van tijd (maar duurt minimaal een jaar); is er niets meer van de kanteling te zien:

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:59

Isapaardje schreef:
geerke schreef:
maar het is hier nogal heuvelachtig,is dat niet zielig?
sorry,dit heeft nou echt niets met hoefbevangenheid te maken...hopelijk vergeven jullie het me.....

Off-topic: In heuvelachtig gebied kunnen ze 1x hun eigen gewicht trekken. Beetje shet zit al gauw tegen de 180 kg; koop een licht wagentje van ca. 50 kg en je kunt 130 kg "bijladen" Haha!

dankje,vanmiddag weer geoefend met lange lijnen ,gaat heel goed,ik kan natuurlijk altijd uitstappen heuvel op,scheelt toch weer 60 kg.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:02

overgens kwalitatief prachtige foto,dat heeft een vakman gedaan,mooie botten,ziet er goed uit,geen artrose ofzo,kanteling valt mee,heb weleens erger gezien.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:57

Onze dierenarts heeft een digitaal mobiel röntgenapparaat. Hij hield zelf het opgeslagen bestand, ik kon de foto meekrijgen (en heb daar op een lichtbak weer bovenstaande foto van gemaakt met mijn digitale toestel).
Je ziet aan de punt van het hoefbeen wel een hele kleine vergroeiing.
Dit was de ergste hoef. Rechts was minder gekanteld.

Overigens was de discussie destijds tussen de verschillende dierenartsen en bekappers hoe je de kanteling moest bekijken. Tov hoefwand viel het mee, tov de bodem (grondparallel staan) is het wel een enorme kanteling.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:07

Mooie foto Isapaardje! Hierop zie je idd heel duidelijk dat de natuur zichzelf hersteld, namelijk dat de hoefwand de stand van het hoefbeentje gaat volgen zodat ie weer goed zit. Lachen

Het hoofdbestanddeel van Equipalazone is idd Phenylbutazone, maar volgens mijn DA was deze (Equi dus) wel absoluut verboden en de Phenylbutazonum niet. De Equipalazone kreeg ik -volgens mij- in witte zakjes (envelopes, zal kijken of ik wat zakjes bewaard heb), de Phenylbutazonum als los poeder in een 100 grams bus (BUFA). Victor mocht 2x daags 2 gram hebben en liefst zo snel mogelijk afbouwend.

Met Victor gaat het gelukkig alweer goed! Ja
Hij loopt normaal en is weer lekker chagerijnig tegen Mouse (als Victor zich goed voelt is het een echte etterbak, als hij ziek is is ie een schatje...). Wat het geweest is....geen idee, ik zie helemaal niets aan z'n hoef of been. Waarschijnlijk toch verstapt of op een tak gestaan oid. Verward

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:31

Ik heb nog wel wat zakjes liggen. Zijn zilverblinkend met blauwe letters. Los poeder vond ik moeilijk doseren. Was helder wit. Onze DA grapte nog dat we niet door de politie aangehouden moesten worden, want dan hadden we toch wat uit te leggen als ze zo'n zakje "drugs" in ons dashboard kastje zagen liggen Clown

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:19

Rustig hier! Hopelijk een goed teken. Ik heb wel weer een minpuntje...

Loopt Aurora eindelijk goed, is ze al een tijd aan het hoesten. Vanmiddag is dus de veearts geweest (ik was er zelf niet). Ze schijnt een stofallergie te hebben, dus ik moet voortaan hooi weken en eigenlijk andere bodembedekking in de stal. (heb nu stro).
VA zei houtkrullen of papiersnippers. Heeft een van jullie ervaring hiermee? (of met een allergiepaard)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:29

Ik had beide paarden vant zomer aan het hoesten en moest toen ook over op nat hooi, en houtkrullen. Ik persoonlijk vond het niks, rot uitmesten omdat vooral Kylian nog weleens z'n mest door de stal wil voetballen. Maar de paarden knapten er wel van op. Heb ze ongeveer anderhalve maand op zaagsel gehad en toen weer over gezet op stro en dat gaat nog steeds goed. Ik geef ze wel preventief nog altijd een schepje Fenegriek. Ik vond het ook saai voor de paarden omdat ze na het hooi niks meer te knabbelen hadden. Toen ik na de zaagsel weer over ging op stro hebben ze nog een hele tijd de helft van hun stro opgegeten maar dat is nu weer over op een paar hapjes na.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:22

Ik heb de paarden op vlas staan, dat is ook goed bij stofallergie en ik voer voordroog, mede omdat ik 1 paard heb die bij hooi heel erg snel hoest.
Indiana krijgt dus ook gewoon voordroog. Persoonlijk vind ik hooi nat maken een crime, vooral als het koud is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:06

gemske schreef:
Rustig hier! Hopelijk een goed teken. Ik heb wel weer een minpuntje...

Loopt Aurora eindelijk goed, is ze al een tijd aan het hoesten. Vanmiddag is dus de veearts geweest (ik was er zelf niet). Ze schijnt een stofallergie te hebben, dus ik moet voortaan hooi weken en eigenlijk andere bodembedekking in de stal. (heb nu stro).
VA zei houtkrullen of papiersnippers. Heeft een van jullie ervaring hiermee? (of met een allergiepaard)

Mijn merrie heeft een paar jaar geleden bronchitis gehad, en is daarna altijd gevoelig gebleven voor stof. Ik heb haar op Rhapsodie staan, en sinds ze daar op staat geen kuchje meer gehoord Lachen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:21

Wij zijn vanmiddag naar de kliniek geweest, en Tyra blijkt een forse hoefbeenkanteling te hebben.......... heb van Isapaardje al weer uitgebreid advies gehad. En kreeg net van de buurman het boek van van Nassau, maar het meeste wat daar in staat, staat ook op hun site, dus dat wist ik al.
Tyra mag van de da helemaal nooit van d'r leven meer op de wei Huilen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:28

Dat is niet zo mooi Mysa Ach gut
Sterkte!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:28

Dat mag mijn paard ook niet meer . Toch is ze heel erg opgeknapt en heeft ze nog veel plezier in het leven, dus ik hoop dat dat straks ook voor jouw paard geldt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:19

Mysa: hou moed. Je ziet het nu waarschijnlijk even niet meer zitten, geheel terecht, maar geef de moed niet op. Je weet nu waar je aan toe bent en hoe je moet handelen.
Heeft ze hoefbeenkanteling aan 2 benen? En wat voor medicijnen heb je voor haar en wat zegt de dierenarts wat je moet doen?

Ik wens je heel veel sterkte. Als ik aan Indiana's acute fase denk, kan ik echt wel ziek worden van ellende. En toch heel langzaam durf ik weer iets minder goed naar haar te kijken en niet meer direct in de stress te schieten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:28

@romeorowan: helemaal geen medicijnen meer, ben blij dat ik inmiddels hoefschoen heb, zodat ze althans een deel van de tijd pijnloos kan lopen. Verder toon in laten korten en evt. open teen ijzer eronder, maar daar voel ik dus niet zoveel voor. Ga nog even met smid overleggen, maar voel zelf meer voor een ijzer met een opzet er in gesmeed, a la breakover. Dat raadde de smid de vorige keer dat hij hier was ook aan, alleen mocht er toen van de d.a. geen ijzer onder.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:58

Op hoofcare zie je bij het "break over ijzer" een uitleg over het "break over punt" van de hoef (de plek waar het hoefbeen zit). Als het hoefbeen is "gekanteld" is het break over punt verlegd in de voet. Je moet dmv bekappen dat punt weer proberen goed te krijgen. Dat kan het best door het "weghalen" van het te veel aan de teen.

In het soort beslag kan ik je niets aanraden ... heb zelf bij Isabella ooit een zgn. open teen beslag gehad zonder problemen, maar zou dit nu nooit meer laten aanbrengen. Mede omdat ik ook heb mogen ervaren dat zonder ijzers net zo goed kan, mits je de hoef goed begeleid met bekappen en de teen kort houdt met een fikse opzet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:34

Hoe loopt/beweegt ze nu dan?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:56

Jeetje Mysa, dat was even schrikken! Maar inderdaad, hou moed en ondanks dat hij het gras niet meer in mag kan hij nog best een goed leven hebben Ach gut

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:16

@romeorowan: ze loopt nu op een hoefschoen, afwisselend links en rechts, en dan loopt ze normaal, maar met de voet waar geen schoen onder zit loopt ze kort. De verklaring is dat zo de zool van de grond blijft, en de zool niet klem komt te zitten tussen bodem en hoefbeen. (ze heeft dus ijzers, maar tussen ijzer en zool zit voortdurend een dikke laag zand/schors, loopt ze nog op de zool i.p.v. op het ijzer) Met hoefschoen heb je daar geen last van.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:36

Mysa: dan ben je volgens mij al een heel eind op de goede weg. Ik bedoel als ze kort loopt is dat al een heel stuk beter dan 'niet' lopen.
Wat jij schrijft over de zool die klem komt te zitten tussen hoefbeen en bodem heb ik ook altijd gedacht met de speciale ijzers die het hoefbeen ondersteunen.

In ieder geval fijn dat je ziet dat het met hoefschoenen goed gaat.

Volgens mij heb ik het al eens eerder gevraagd, maar wat is Tyra voor paard/pony? En wat doe (deed) je ermee?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:16

@ Mysa balen dat het hoefbeen gekanteld is.
Dat is trouwens bij Image ook zo. Zij is onder behandeling van Van Nassau. Heeft een speciaal breakover ijzer eronder met een dwarsbalk erin en siliconen onder de zool, omdat een deel van de zool verwijderd is en de hele voorkant lag eruit om bij het hoefbeen te komen.
Image loopt op dit moment redelijk: wel kort, maar ze is zonder pijnstillers en stapt en draaft op haar eigen tempo.

Wel heb ik net als Gemske hier zelfs 2 hoestende paarden. Beide met een keelontsteking. Gisteren heeft de VA geluisterd, maar de longen zijn gelukkig schoon.
Deze VA was een paar maanden niet geweest en had Image op een nacht op haar slechts meegemaakt in oktober 07. Ze was zeer verbaasd om Image te zien. Image was zo slecht, dat ze niet gedacht had, dat Image het gehaald had. (zij is lid van de DA praktijk, alleen komt bij mij altijd een andere VA, ze had niet meegekregen blijkbaar dat Image naar Visdonk/Van Nassau was gegaan in nov 07). Ze was zwaar onder de indruk zoals Image er nu weer bijstaat.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:25

@mysa, hoorde het gister van je man, knap balen.
Ik heb helaas geen andere tips voor je (het boek is ook mijn "bijbel" in dergelijke gevallen).
Je zou voor advies evt gewoon even contact kunnen opnemen met de Nassau broers. Van wat ik gehoord heb, zijn ze altijd bereid om advies te geven. Wellicht zou je de digitale röntgen foto's kunnen opvragen bij de kliniek en ze doorsturen.

Gooi het boek maar weer een keer bij ons neer, als je weer langs komt.