Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:52

vanmorgen me schat van een labje bij de dierenarts gebracht. Hij gilde het uit toen die zag dat ik weg ging zonder hem. Er is de afgelopen maand zoveel aan hem gefrutseld en gedaan dat als hij maar denkt dat het eng is hij nog net niet in me wil kruipen.

Hem gezegd dat ik hem weer kom ophalen vanmiddag en snel weggelopen de tranen liepen over me wangen. Zo bang hem kwijt te raken of dat er nog vervelender nieuws komt. De assistente was heel aardig en ze zou goed op hem passen......

nu zit ik te wachten tot het 3 uur is en ik hun mag bellen om te vragen hoelaat ik hem kan halen.

Kan niet wachten tot hij weer bij me thuis is. Komende 3 weken word het lastig met de revalidatie maar alles beter dan zonder hem naar huis te gaan vanaaf.....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:12

Ik ben ook wel benieuwd.

Ik heb DA naar Tence zijn achterbeen laten kijken waar hij die peesblessure had.Ik vertrouwde het niet helemaal,hij reageerde heel fel met hoef uitkrabben en was gevoelig als ik net boven de kogel aan die pees zat.

Maar hij is helemaal goed,hij loopt goed,buigproef was goed en pees was mooi strak.
Ik wilde zekerheid hebben om met rijden door te gaan en dat heb ik nu.
Zelfs voor draafde hij voor zijn doen best goed.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:51

dies is thuis, man wat een gedoe beest heeft mega pijn kan bijna niet lopen maar operatie is geslaagd. enige minpunt zn linker elleboog heeft ook artrose....niet zo ernstig als rechts ik kreeg het even benauwd toen ik dat hoorde. volgens de arts hoeft hij daar geen last van te krijgen. nu 3 weken heel rustig aan doen en dandrie weken later terug komen.

moet zelf voor zuster gaan spelen met verband en laat ik daar nou net niet goed in zijn val al flauw bij spatje bloed....

nu heel erg positief blijven denken. dies ligt in zn bench twee keer wezen plassen buiten en wilde gelijk weer naar binnen ligt nu te slapen morgen weer een dag! dank jullie voor het mee duimen!!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:05

Nou had Boris gisteren eindelijk voor het eerst sinds juli weer een keer lekker aan t lopen....heeft wel even een half uur ruzie zoeken gekost omdat alles buiten de bak vele malen belangrijker was, maar daarna ging die het echt doen....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:34

Ik ben even een tijdje weggeweest hier :o en kom nu met een egoberichtje: mijn paard is vanmorgen op de kliniek door 2 paardenartsen rad bevonden en we mogen weer rustig gaan opbouwen. :)

Hij moet op de Equilibriums blijven, voorlopig met gelzolen. En hij moet eerst nog ff flink losgemaakt worden door de fysio/osteo, hij zit aardig vast. Maar het beeld was positief en we gaan vol goede moed opbouwen. :)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:13

Esther28 schreef:
Nou had Boris gisteren eindelijk voor het eerst sinds juli weer een keer lekker aan t lopen....heeft wel even een half uur ruzie zoeken gekost omdat alles buiten de bak vele malen belangrijker was, maar daarna ging die het echt doen....

Dat is echt fijn voor je esther,ik ben heel blij voor je.

Karin schreef:
Ik ben even een tijdje weggeweest hier :o en kom nu met een egoberichtje: mijn paard is vanmorgen op de kliniek door 2 paardenartsen rad bevonden en we mogen weer rustig gaan opbouwen. :)

Hij moet op de Equilibriums blijven, voorlopig met gelzolen. En hij moet eerst nog ff flink losgemaakt worden door de fysio/osteo, hij zit aardig vast. Maar het beeld was positief en we gaan vol goede moed opbouwen. :)

En voor jou natuurlijk ook,super bericht.

Tence doet het ook goed op zijn equilibriums,ik kon er vandaag haast niet af komen zo lekker liep hij.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:32

Nou, heerlijk toch Hanneke!

Serenity is heel erg braaf, valt niets verkeerds over te zeggen.
Verleden week was onze nieuwe buitenpiste af, in het donker erin gereden met een felle bouwvakkerslamp op een driepikkel ernaast.
Ze keek heel erg naar de lamp (logisch, van fel licht liep ze zo het donker in bij sommige oefeningen) en probeerde van de hoefslag af te gaan, en eerst vond ze het witte zand eng om op te lopen, maar ze was megabraaf.
Ze is ideaal voor mij, vind ze soms zelfs wat te flegmatiek.
Maar langs de andere kant zou ik zoooo graag weten hoe ik hier met Candy had kunnen rijden. Het loopt zo fijn, die geopad bodem. Het zou een verademing betekend kunnen hebben voor haar benen misschien. ;(

Zondag zijn we meegeweest naar de paardenwijding, dat was wel iets andere koek.
Ik wissel even van pc en snor een foto op.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:42

Eerst eens goed naar de fotograaf kijken:
Afbeelding

Ok, poseren is geen probleem!
Afbeelding

Ze is groot!
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... 080007.jpg

Ze was super braaf toen we naar de kerk wandelden, maar op het kerkplein probeerde ze naar achter uit de rij te kruipen, dus heeft iemand haar vast gehouden tot we eraf moesten voor de eigenlijke wijding.
Nou, meneer pastoor was erg kwistig met wijwater waardoor ze erg schrok en mij (en het publiek) bijna onderuit liep.
Na 5 minuten gingen we alweer huiswaarts, toen werd het even drammen en toen schrok ze weer toen een ander paard tegen haar bil liep, waarop ze prompt uithaalde.
50 meter verder draaide iemand een hek open, dat sleepte over de straat, waarop ze opzij flikkerde, mijn stalgenoten omver duwde, omhoog wipte en toen weer uitsloeg. Opeens draaide iedereen alle kanten uit rond mij, was even eng. Eenmaal de hoek om was het weer de kalmte zelf.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 13-11-09 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 2 foto's zichtbaar, rest in link.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:19

Hanneke84 schreef:
Is een introvert paardje ook of niet?
De 1e foto staan jullie echt leuk op :j
Super leuk dier vind ik het!

Ja, ik vind haar wel introvert.
Ze is hier nu 6 weken en pas dit weekend liet ze een beetje het achterste van haar tong zien toen ze zich een beetje bedreigd voelde.
Haar oude eigenaar heeft gezegd dat ze erg lief is, maar dat heb ik nog niet ontdekt.
Ze is alleen in me geïnteresseerd als ik mijn structuur volg, sta ik gek te doen of om aandacht te bedelen word ik straal voorbijgekeken.
Candy stond met haar neus tegen de deur zodra ze mijn voetstappen hoorde.
Had nooit gedacht dat ik dat zo zou missen.
En ik besef nu pas hoe goed ze aan me hing, omdat Serenity honderd-en-één kleine dingen niet meteen of vanzelf doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:15

Is het nou afhankelijk van welke gradatie ze het hebben? Of hoe zeg je dat, dus bij 3 of 4 lopen altijd moeilijk of hoeft dat helemaal niet? Ik lees hier net namelijk van een paard met een dikke 3 dat die wordt afgemaakt.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:24

rapido schreef:
Ja wel ontopic blijven hé?! Theemutsen doe je maar op hyves ofzo!! Er zijn namelijk ook mensen hier die info over Hoefkatrol zoeken en niet pagina's lang slap geleuter willen lezen!!

Nou ja zeg,wat is dit nu voor een opmerking.

Foxy heeft net haar paard moeten laten inslapen en heeft nu een nieuw paard,daar mag ze best wat over zeggen.

Wat is jou nuttige inbreng in dit topic dan?

@Marleen-usar,het is per paard afhankelijk.De mijne heeft een 2 a 3 en heeft er veel last van gehad.
Op het moment gaat het wel.
Maar er zijn ook paarden met een 4 die nog goed mee komen.
Een aantal komt weer in de sport terug maar de meesten dus niet,maar dat wil niet zeggen dat er niets meer mee gedaan kan worden.

Het grootste gedeelte krijgt er op de langere termijn zovel last van dat er afscheid van genomen moet worden.HKO gaat nooit meer over en is een progressieve ziekte.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:04

Die van mij heeft namelijk 2 en half en 4 en heeft nergens last van, ik twijfel namelijk wel eens aan het oordeel van de D.a.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:13

Marleen,waarom zijn er dan foto`s van de hoefkatrol gemaakt,of was dat bij een keuring.

Het ligt er ook een beetje aan hoe,het straalbeentje beschadigt is,is het gerafeld,zitten er haken aan,hoe wijd zijn de voedingskanalen.

Misschien heb je geluk,dat je paard er geen last van heeft.Wat doe je er mee?

Als je twijfeld zou ik voor een second opinion gaan.Maar aan de andere kant kan dat altijd nog als hij wel ergens last van krijgt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:14

marleen_usar schreef:
Die van mij heeft namelijk 2 en half en 4 en heeft nergens last van, ik twijfel namelijk wel eens aan het oordeel van de D.a.

Die van mij had een flinke drie en mankte geen dag.
Dan ging ik ook serieus twijfelen, maar op de foto' s zag je al botschade dus daar kon ik niet omheen.
Een tweede opinie kan echter nooit kwaad Marleen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:27

Eerst dachten ze dat hij hoefbevangen was,het ging weer beter.Omdat hij extreem mager was zou hij een dag naar de kliniek gaan en daar zagen dat hij kort liep.Toen zijn ze verder gaan kijken en kwam dit er uit.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:33

Kort lopen doen ze omdat ze aan 2 voorbenen wat mankeren,dan lopen ze niet duidelijk kreupel.
Ga je 1 voet uitverdoven dan lopen ze duidelijk op het niet verdoofde been kreupel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:19

Welkom rapido, en bedankt voor je positieve bijdrage. :)

Marleen, wat jouw vraag betreft: een paard met een hoge score op foto's hoeft niet eens last te krijgen van HKO, en een paard met lage scores kan er ook last van krijgen. Je hebt geen enkele garantie, een hoge score geeft alleen aan dat een paard meer kans heeft om last te krijgen van HKO. Althans zo heeft mijn DA het mij verteld.

Maar hoe bedoel je, 'verder gaan kijken'? Is het paard op de foto gezet? Zijn de gewrichten aangeprikt? Bij het laatste kwam er bij mijn paard té vloeibare gewrichtsvloeistof uit, een teken dat er een ontsteking in de gewrichten zat (ondanks zijn 2 en 2.5 - als je dat zo mag zeggen - op de foto's). En je zegt zowel 'hij liep kort' als 'hij heeft nergens last van', wat bedoel je precies?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:09

Marleen: wat al gezegd is: het is echt per paard verschillend en ook hoe het straabeen eruit ziet......(haken, woekeringen, verwijde voedingskanalen).
Helaas is het gewoon aankijken en afwachten, er is echt geen voorspelling op te geven......

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:13

Fox: fijn dat je het goed gaat met je nieuwe beestje, de band komt vanzelf wel en het rijtechnische gedeelte ook hoor....
Tja en wat vorige eigenaren zeggen: tja daar zou ik niet te veel waarde aan proberen te hechten(zeg ik uit eigen ervaring).

Borretje is 2 dagen geleden door de osteo onder handen genomen, hij zat best vast rechts in zn rug en ook een of ander botje wat in verbinding staat met de diepe buiger en hk was niet zo beweegelijk als het hoorde te zijn. Hij is nu dus lekker losgemaakt en is voorlopig even vrij van arbeid....
Vooralsnog zit ie goed in zn vel want hij is ernstig stout en wakker.....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:17

Wij hebben 6 jaar (bijna 7 jaar) geleden, een hoefkatrol paard gekocht.
Farouche, zou naar de slacht anders, of wij moesten haar willen.

Nou, wij wouden haar wel. Eerst bijna nooit wat gedaan met rijden (stap en draf over de hoefslag, verder mocht ze niks, was ons verteld). Nou, wij wilden natuurlijk het beste voor haar, dus deden dat braaf.

Vervolgens zijn we aan de naam Antoine de Bodt gekomen,
daar zijn we ons in gaan verdiepen, clinic gereden etc. en nu, geweldig.
We doen alles weer. Ze is 22, we dressuuren intensief, ze is lekker los (omdat ze recht is), en ze springt zelf weer boven de meter, terwijl ze dat eerst niet mocht.

Kortom, het is zo verschillend, paard staat ook al aantal jaar niet meer op Egg-Bars, en kan heel veel hebben. :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:19

Dat is fijn Joscaa, helaas gaat dat niet voor alle paarden op en zijn niet alle paarden weer goed aan t lopen te krijgen met AdB.
Ik ben er nu ook mee bezig en als dat niet werkt houdt het denk k een beetje op...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:25

Geldt idd niet voor alle paarden helaas...

Heb wel van de DA te horen gekregen dat veel rechtuit rijden voor een HKO-paard beter is dan veel wendingen rijden. En als ik wil longeren (om mijn paard links- en rechtsom gelijk gebogen te houden), dat ik dat niet te vaak moet doen én dat ik dat het beste op een zo groot mogelijke cirkel kan doen.

Ik ga zaterdag met de fysio/osteo overleggen, dan wordt mijn paard weer behandeld. Dan mogen we volgende week weer gaan opbouwen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:05

Esther,fijn dat Bor zich zo goed voelt. +:)+

Karin,top dat je weer mag opbouwen.

Voorlopig kan ik met Tence heerlijk rechtuit op de drafbaan rijden,ik probeer hem dan ook echt recht te rijden.
Longeren is me afgeraden om dat veel te doen.Van de zomer lukte dat echt niet,hij liep heel rot op de volte maar nu heb ik het al weer een paar keer gedaan en dat viel niet tegen.Gewoon zo aan het halstertje niet bijgezet.
Dressuren zal ook niet gaan,tenminste niet te intensief.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:47

Ik kreeg ook het advies om niet meer te longeren en bij voorkeur zoveel mogelijk rechte stukken te rijden.
Waar Indy staat, is gelukkig een megagroot springveld zodat dat rechtuit rijden prima te doen is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:50

wat me trouwens bij Bor is opgevallen....(en de veearts ook bij de vorige controle)....als hij zn lichaam vastzet gaat ie kreupelen, op het moment dat ie gaat ontspannen en vwnw gaat...loopt ie eigenlijk zo goed als rad.....best bijzonder voor een HKO 3 paard....