Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:28

Die van mij staat ook ongeveer 20 minuten op de trailer als ik naar de kliniek moet, eerste keer heb ik wel gewoon 3 in 1 beschermers met springschoenen omgedaan omdat ze zeker 2 jaar niet meer op de trailer heeft gestaan.
Ze was toen zo braaf dat ik de 2e keer niet om heb gedaan..

Snoevie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:54

ik heb halfhoge transportbeschermers,ik doe ze wel altijd om

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:55

De scan viel 100% mee. de pezen allemaal dik in orde. phoe wat een opluchting. Wel veel vocht en duidelijk een bloeding zichbaar. dus met het uitglijden heeft ze weefsel rondom haar kogel gescheurd. 4 weken boxrust met 3 x daags 10 min stappen in de eerste 2 weken daarna 3 x daags 15 min stappen. Over 4 weken terug voor weer een scan.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:21

Wat een opluchting Nimber!! Gelukkig valt het mee :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:12

Helaas -O- Slecht nieuws!

Been zag er mooi uit van buiten, met draven liep ze heel iets lichtjes onregelmatig (wat ik niet heel gek vind na 11 weken stil staan). In de pees was ze nog heel lichtjes gevoelig, dus toen konden we gaan scannen. Het gat in de pees was van 4.6 mm bij 6.7 mm naar 4.6 bij 4.6 gegaan, niet heel veel verandering dus, maar nu was ook om het gat heen het been onrustig geworden.. ;( Wat dus betekend dat ik nog eens 8 weken moet gaan stappen.

Toen ik terug kwam vond de staleigenaar het eigenlijk wel absurd, ze wordt nu zó dik. Over 8 weken groeit ze helemaal dicht, zijn de spieren helemaal weg, wordt ze nog stijver in combinatie met haar atrose en wordt de pees nog meer belast door het gewicht. Dus ga volgende week eens met haar om de tafel om eventueel een schema op te stellen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:54

Jeetje wat balen! Hopen dat je toch wat met r kan gaan doen,zelfde probleem heb ik nu met Ravina ook,die groeit ook dicht...

helaas nog een stukje pech erbij,rotstraal aan alle 4 dr voeten........... -O-

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:55

Balen noa!
Geef jij al supplementen? Miss is gelatinaat iets voor je. Goed voor de artrose van je paard en goed voor herstel van de pees. Kennis is dit gaan geven aan haar paard die een flinke scheur had. Dubbele dosis dan de onderhoudsdosis. Resultaat binnen drie maanden was de scheur dicht. Niet bewezen dat het door de gelatinaat komt maar dierenarts was wel verbaasd. Ik geef het nu ook al een maand, het checkligament lijkt weer zijn normale normen aan te gaan nemen. Is lang dik gebleven. Geen idee of het werkt. De bestandsdelen bekeken en klink heel logisch allemaal. Maar goed ieder paard reageerde anders op supplementen. Heb mijn paardje wel vanaf begin buiten laten staan. Eet rustig zijn buikje rond, met afe en toe graaskorf om anders wordt hij te vet.

@nimber, fijn dat het meevalt!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:17

kruimeltje3 schreef:
Balen noa!
Geef jij al supplementen? Miss is gelatinaat iets voor je. Goed voor de artrose van je paard en goed voor herstel van de pees. Kennis is dit gaan geven aan haar paard die een flinke scheur had. Dubbele dosis dan de onderhoudsdosis. Resultaat binnen drie maanden was de scheur dicht. Niet bewezen dat het door de gelatinaat komt maar dierenarts was wel verbaasd. Ik geef het nu ook al een maand, het checkligament lijkt weer zijn normale normen aan te gaan nemen. Is lang dik gebleven. Geen idee of het werkt. De bestandsdelen bekeken en klink heel logisch allemaal. Maar goed ieder paard reageerde anders op supplementen. Heb mijn paardje wel vanaf begin buiten laten staan. Eet rustig zijn buikje rond, met afe en toe graaskorf om anders wordt hij te vet.

Zo die prijzen voor zo'n emmer zijn niet mis zeg :'). Geef verder geen voedings suppelementen, wil eventueel wel iets gaan geven. Zijn er nog goedkopere oplossingen :Y) ?

Balen Snoevie, hopelijk snel over! Die van mij groeit inderdaad totaal dicht, en mocht van de DA mijn stap schema niet eens opbouwen, terwijl mij altijd werd verteld dat ik zoveel mocht stappen als ik wilde want dat was juist goed voor de benen én voor de rest van het lichaam.. Eventueel wil ik de scan nog opvragen, ga ik voor een second opinion naar een andere kliniek..

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:26

N0a schreef:
kruimeltje3 schreef:
Balen noa!

Zo die prijzen voor zo'n emmer zijn niet mis zeg :'). Geef verder geen voedings suppelementen, wil eventueel wel iets gaan geven. Zijn er nog goedkopere oplossingen :Y) ?

Balen Snoevie, hopelijk snel over! Die van mij groeit inderdaad totaal dicht, en mocht van de DA mijn stap schema niet eens opbouwen, terwijl mij altijd werd verteld dat ik zoveel mocht stappen als ik wilde want dat was juist goed voor de benen én voor de rest van het lichaam.. Eventueel wil ik de scan nog opvragen, ga ik voor een second opinion naar een andere kliniek..

Is idd niet de goedkoopste. Maar heb deze samenstelling nog niet in andere producten kunnen vinden. Tja voor herstel ben je zon 60 pm kwijt en later als evt onderhoud 30 pm omgerekend. Er zit zoveel in dat het bijna overal wel goed voor is. Ik kijk het een half jaar aan. Baat het niet schaadt het niet. Voor lessen was ik gem 80 pm kwijt dat heb ik nu altijdje niet meer door zijn blessure. Dus ach, kwijt was ik het toch.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:02

Jeetje dat is inderdaad duur! Ik geef nu alleen Puur Pees druppels,ter verbetering van de doorbloeding in de pezen.

Ik ben wel een beetje aan het kijken naar een supplement wat ik haar kan geven in de opbouwfase als ze weer wat aan het werk gaat. Ze is toch al 16 en al wat stijver en ook sneller last van de gewrichten zeker met wat kouder weer.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:24

Noa wat balen..
Die van mij valt alleen maar af. onbeperkt kuilvoer krijgt ze en zelfs nog behoorlijk wat brok vanwege het veulen. gelukkig is ze zooo makkelijk met stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:46

Ik ben weer terug van vakantie. Zo eens bij paard gaan kijken!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-10-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:53

Zo. Ekyflex is besteld

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:06

vonneke schreef:
Zo. Ekyflex is besteld

Lijkt mij een goed middel, waar heb je dat besteld? Kun je dat bestellen zonder recept van de DA?

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:14

N0a schreef:
kruimeltje3 schreef:
Balen noa!

Belangrijkste werkzame bestanddeel van gelatinaat is glucosaminesulfaat. Dit moet altijd in voldoende dosering gegeven worden, een te lage dosering werkt sowieso niet. Voor een volwassen paard van 600 kg is dit 9 gram per dag. Via het internet is Glucohorse te bestellen. Dit heeft een hoge dosering en kost je ongeveer 25 euro per maand. Er is weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van glucosamine bij paarden. Onderzoek bij mensen toont wel aan dat de sulfaatvorm van glucosamine het meeste effect heeft. Blijkbaar werkt het zwavelbestanddeel ontstekingsremmend. Ik geef Glucohorse aan mijn artrosepaard dat ook een langdurige peesbeschadiging heeft (diepe buiger). Ik vind zelf na nu 8 maanden gebruik dat de voet aanmerkelijk minder overvult is. Paard is nog steeds licht kreupel maar herstel, als dat al mogelijk is, is een kwestie van jaren. Voor 25 euro in de maand ga ik wel voor het baat het niet dan schaadt het niet principe. Sterkte met alles.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:28

In gelatinaat dus toch geen glucosamine ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:14

N0a schreef:
[naam] schreef:
Zo. Ekyflex is besteld

Lijkt mij een goed middel, waar heb je dat besteld? Kun je dat bestellen zonder recept van de DA?

Www.onlinehuisdierapotheek.nl

Kun je zo bestellen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:24

Heb hem ook besteld :). Kijken of het misschien helpt, want na deze tegenslag kan ik wel een opkikker gebruiken. Alleen je moet 2x per dag schepje door het voer doen, alleen geef ik geen voer meer :') Hoe dan doen? Appel, boterham ofzo?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:50

@N0a mijn paard vind het heerlijk, en het ruikt ook smakelijk, beetje zoettig. Je kan ook 2 schepjes per dag mengen met een beetje musli, dan eten ze het zo op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:52

Wendie, doe je ochtend en avond of 2 schepjes in 1 keer?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:08

vonneke, bij mij op stal krijgen ze 2 x per dag krachtvoer, dus hij krijgt sochtens 1 schepje en savonds ook 1 schepje. En dalijk als hij dit spul 3 weken heeft ghad moet je het 1 x perdag 1 schepje geven. Dan ga ik het iederedag in zijn voerbak met een handje musli er door heen geven.

Mijn Da zei dat je het eigenlijk makkelijk 2 schepjes in 1 keer kan geven, dat is geen probleem.
Maar vind het voor me zelf makkelijk dat ik het 2 x op een dag 1 schepje gaf ivm mijn voer bakjes. :)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:10

Ik zou het zoiezo niet met een boterham of appel geven, als je paard het niet zo heel snel eet. Met musli kunnen ze er niet echt veel onderschijt van maken met een appel bijv. kunnen ze de appel wel eten maar die kleine brokjes wee laten staan. Daarom geef ik het ook alleen door de musli.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:03

Maris schreef:
In gelatinaat dus toch geen glucosamine ????

Je hebt gelijk. Gelatinaat is op basis van collageen. Zelf beweren ze dat dit beter werkt dat glucosamine. Ik vind dat nogal een claim want ik kan geen enkel onderzoek vinden over de effectiviteit (als iemand dat wel kan houd ik me aanbevolen). Mijn DA houdt het toch op glucosaminesulfaat maar zegt er wel bij dat niet ieder paard erbij gebaat is. Tja, kwestie van uitproberen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 06:53

Ik zit ook nog te twijfelen over de ekyflex............dinsdag moeten we weer naar de kliniek,dan zal ik t eens ter sprake brengen..............liefste zou ik iets geven voor de spieren,gewrichten en pezen,maar die combi heb ik nog niet gevonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 06:59

Waarom de combinatie met gewrichten?